Instituut
Les 28 Voorbereidend studiemateriaal: Kom tot Christus


‘Les 28 Voorbereidend studiemateriaal: Kom tot Christus’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 28 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 28 Voorbereidend studiemateriaal

Kom tot Christus

Afbeelding
Christus en de rijke jongeling, Heinrich Hofmann

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘De studie van het Boek van Mormon is het meest lonend als we ons op het hoofddoel concentreren – getuigen van Jezus Christus. Alle andere onderwerpen vallen daarbij in het niet’ (‘A Testimony of the Book of Mormon’, Ensign, november 1999, 69). Hoe heeft jouw studie van het Boek van Mormon je dichter tot Jezus Christus gebracht? Stel jezelf tijdens je studie de vraag wat je kunt doen om dichter tot Hem te komen.

Sectie 1

Op welke macht heb ik recht als ik mijn fundament op Jezus Christus bouw?

Tegen het jaar 30 v.C. waren de Nephieten ‘vervallen tot een staat van ongeloof en vreselijke goddeloosheid’ en waren ze ‘rijp voor vernietiging’ (Helaman 4:25, 5:2). Vermoeid vanwege de goddeloosheid van het volk, gaf Nephi de rechterstoel op en wijdde hij zich, samen met zijn broer Lehi, de rest van zijn leven aan het prediken van het evangelie (zie Helaman 5:4). Voordat ze op zending vertrokken, hadden zij zich de belangrijke raad herinnerd die zij van hun vader, Helaman, hadden gekregen.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in Helaman 5:9–12 op wat Helaman zijn zoons leerde over de noodzaak om hun leven op het fundament van Jezus Christus te bouwen.

Afbeelding
tornado
Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Helaman gebruikte stormen als beeldspraak om de uitdagingen van het leven te beschrijven. In wat voor storm zit jij waarbij je de hulp van de Heer goed zou kunnen gebruiken?

Toen zuster Sheri L. Dew deel van het algemeen ZHV-presidium uitmaakte, heeft ze uitgelegd waarom Jezus Christus ons enige vaste fundament is:

Afbeelding
Zuster Sheri L. Dew

Als hij aan zichzelf wordt overgelaten, bezwijkt de natuurlijke mens onvermijdelijk voor Satan (zie Mosiah 3:19), die zijn prooi pas laat gaan als hij die van het enge en smalle pad heeft weggelokt. Maar de Heiland zal degenen die Hem volgen helemaal naar huis brengen. […]

De Heer kent de weg, want Hij is de weg en onze enige kans om succesvol de sterfelijkheid door te komen. Door zijn verzoening staat ons alle macht, vrede, licht en kracht ter beschikking die we nodig hebben om de problemen van het leven aan te pakken – van onze eigen fouten en zonden, tot beproevingen waarover we geen controle hebben, maar die wel pijn doen.

[…] Jezus heeft beloofd dat wij, zolang we op zijn rots bouwen, niet zullen vallen, omdat de duivel geen macht over ons zal hebben [zie Helaman 5:12]. En Hij heeft plechtig beloofd dat Hij ons nooit zal verlaten [zie Hebreeën 13:5]. Er is gewoon geen equivalent. Niet als het op toewijding, macht, of liefde aankomt. Hij is onze enige kans. (‘Our Only Chance’, Ensign, mei 1999, 66–67.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe heeft je fundament op Jezus Christus bouwen je geholpen om de stormen in je leven te weerstaan?

Sectie 2

Wat kan ik doen om tot Jezus Christus te komen?

In het laatste hoofdstuk van het Boek van Mormon nodigt Moroni alle mensen uit om tot Christus te komen.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in Moroni 10:30, 32–33 op wat volgens Moroni de gevolgen zijn van onze keuze om tot Jezus Christus te komen.

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd wat het betekent om ‘tot Christus te komen’ (Moroni 10:30, 32):

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

Tot Christus komen is een korte manier om in drie woorden het heilsplan te beschrijven. Het houdt in dat we de vruchten van zijn verzoening en opstanding verwerven, en uiteindelijk het eeuwige leven. Of we het eeuwige leven verwerven, is afhankelijk van de manier waarop we onze morele keuzevrijheid gebruiken. Maar het is alleen mogelijk door de genade van Jezus Christus. Tot Hem komen betekent dat we doen wat nodig is om die genade – de vergiffenis schenkende, heiligende, veranderende, verlossende kracht van zijn oneindige zoenoffer – te krijgen. (‘Waarom wij het evangelie verkondigen’, Liahona, augustus 2014, 30–31.)

Afbeelding
hand die naar het licht reikt

President Tad R. Callister, voormalig algemeen zondagsschoolpresident, legt de genade van de Heer zo uit:

Afbeelding
President Tad R. Callister

De Heiland bezit, dankzij zijn verzoening, instaatstellende krachten, die genade worden genoemd [zie Gids bij de Schriften, ‘Genade’, schriften.ChurchofJesusChrist.org]. Daardoor kunnen we onze zwakheden en onvolmaaktheden overwinnen en meer op Hem gaan lijken.

Moroni zegt: ‘Ja, kom tot Christus en word vervolmaakt in Hem […], opdat u door zijn genade volmaakt kunt zijn in Christus’ [Moroni 10:32]. Er lijken minstens twee kanalen of middelen te zijn die deze instaatstellende krachten binnen ons bereik brengen, die ons kunnen louteren, ja ons zelfs kunnen vervolmaken.

Ten eerste, de heilsverordeningen. […] Soms zien we verordeningen misschien als een afvinklijstje, nodig voor onze verhoging. Maar in werkelijkheid ontsluit elke verordening een goddelijke kracht waardoor we meer op Christus kunnen gaan lijken. […]

Een tweede kanaal voor deze instaatstellende krachten zijn de gaven van de Geest. Dankzij de verzoening van de Heiland kunnen we de gave van de Heilige Geest en de bijbehorende gaven van de Geest ontvangen. Deze gaven zijn goddelijke eigenschappen; met elke gave van de Geest die we verwerven, gaan we dus meer op God lijken. (Zie ‘De verzoening van Jezus Christus’, Liahona, mei 2019, 87.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Overdenk wat je met de instaatstellende kracht van de Heer, ofwel genade, kunt bereiken. Wat doe je nu al om de genade en hulp van de Heer in je leven uit te nodigen?

Sectie 3

Hoe heeft het Boek van Mormon mij tot Jezus Christus gebracht en mij geholpen om trouw aan Hem te blijven?

Toen Moroni de Jareditische kroniek aan het bewerken was om die in het Boek van Mormon op te nemen, sprak hij zijn zorg uit dat toekomstige lezers ‘met deze dingen [zullen] spotten wegens onze zwakheid in het schrijven’ (Ether 12:23). De Heer sprak toen deze bemoedigende woorden: ‘Mijn genade is genoeg voor de zachtmoedigen, zodat zij geen misbruik zullen maken van uw zwakheid’ (Ether 12:26). Toen bad Moroni voor de andere volken en legde hij zijn getuigenis vast dat hij Jezus had gezien. Ook gaf hij een belangrijke uitnodiging aan allen die in de loop van de tijd het Boek van Mormon zouden lezen (zie Ether 12:36–41).

Afbeelding
jongevrouw leest in het Boek van Mormon
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Ether 12:41 en overweeg hoe jij in deze cursus op Moroni’s uitnodiging bent ingegaan.

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Nu je je voorbereidt op de laatste les van deze cursus, is het wellicht goed om te overdenken hoe je studie van het Boek van Mormon je geholpen heeft om tot Christus te komen en meer op Hem te lijken. Denk terug aan specifieke gedachten, gevoelens, indrukken of ervaringen die je getuigenis hebben vergroot en je bekering hebben verdiept. Schrijf op wat je te binnen schiet.

Kies ter voorbereiding op je laatste les een van de volgende oefeningen uit:

  • Optie 1: Kies een passage of lering uit het Boek van Mormon die jou er in het bijzonder toe heeft aangezet om tot Christus te komen. Schrijf op hoe je erdoor beïnvloed bent.

  • Optie 2: Kies iemand uit het Boek van Mormon wiens voorbeeld jou geholpen heeft om beter te begrijpen wat het betekent om tot Christus te komen. Schrijf op wat je geleerd hebt.

  • Optie 3: Overdenk hoe deze studie van het Boek van Mormon jou geïnspireerd heeft om tot Christus te komen. Schrijf op hoe je getuigenis is gegroeid en hoe je bekering tot de Heiland erdoor gesterkt is.

Overdenk daarna in gebed wie er gebaat zouden zijn met wat je hebt opgeschreven en bespreek het met ze. Bereid je er ook op voor om er in de les over te vertellen.