Instituut
Les 15 Voorbereidend studiemateriaal: Voorbereiding op de komst van Jezus Christus


‘Les 15 Voorbereidend studiemateriaal: Voorbereiding op de komst van Jezus Christus’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 15 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 15 Voorbereidend studiemateriaal

Voorbereiding op de wederkomst van Jezus Christus

Afbeelding
Jezus geeft onderwijs op het westelijk halfrond (Jezus Christus verschijnt in Amerika), John Scott

In deze module richten we ons op de verschijning en bediening van Jezus Christus onder het ‘volk van Nephi’ (3 Nephi 11:1). Deze groep bestond uit zowel rechtschapen Nephieten als Lamanieten die zich tot de Heer hadden bekeerd (zie 3 Nephi 10:18–19). Overdenk hun interactie met de Heiland om zo je eigen getuigenis van zijn karakter, eigenschappen en goddelijke zending te verdiepen.

Een veelbesproken aspect van de goddelijke zending van de Heer is zijn wederkomst. President Ezra Taft Benson heeft gezegd: ‘In het Boek van Mormon staat […] een patroon waarmee we ons op de wederkomst kunnen voorbereiden.’ (Leringen van kerkpresidenten: Ezra Taft Benson, [2014] 148.) In deze les zul je de profetieën en gebeurtenissen die voorafgaan aan het bezoek van de Heiland aan dit volk, kunnen bestuderen. Dat zal je helpen om je op zijn wederkomst voor te bereiden.

Sectie 1

Hoe goed voorbereid ben ik op de wederkomst van Jezus Christus?

Generaties lang hebben de profeten in het Boek van Mormon de komst van Jezus Christus naar de aarde voorzegd. Zes jaar voordat Christus in de buurt van Jeruzalem werd geboren, kreeg de Lamaniet Samuel van de Heer de taak om de goddeloze Nephieten op Christus’ komst voor te bereiden. Samuel profeteerde verschillende tekenen en wonderen die de geboorte en dood van Jezus Christus zouden aanduiden. (Zie Helaman 13–15.)

Afbeelding
Samuel profeteert, Walter Rane
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Helaman 14:6–13 en overweeg hoe Samuels boodschap bedoeld was om de Nephieten op de komst van de Heer te voorbereiden.

Ouderling Robert D. Hales van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd dat profeten ons op de komst van de Heer kunnen helpen voorbereiden:

Afbeelding
Ouderling Robert D. Hales

Voorafgaand aan die gewijde nacht in Bethlehem bereidden historische gebeurtenissen en de woorden van de profeten uit alle bedelingen de weg voor de eerste komst van de Heiland en voor zijn verzoening. […] Zien wij in dat de gebeurtenissen en profetieën van deze tijd ons voorbereiden op de tweede komst van de Heiland?(‘Voorbereidingen op de herstelling en de wederkomst: “Mijn hand zal over u zijn”’, Liahona, november 2005, 92.)

Afbeelding
De wederkomst, Harry Anderson
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Neem een paar minuten de tijd om onder het lemma ‘Tekenen van de tijden’ in de Gids bij de Schriften (zie schriften.ChurchofJesusChrist.org) na te gaan welke tekenen over de wederkomst van de Heer in de Schriften zijn geopenbaard. Je zult zien dat sommige van die profetieën zorgelijk of beangstigend voor mensen kunnen zijn. Deze geprofeteerde tekenen zijn echter een uiting van Gods liefde voor zijn kinderen.

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Welke profetie of welk geprofeteerd teken over de wederkomst inspireert jou om je beter op de terugkeer van de Heer voor te bereiden? Welke veranderingen moet je aanbrengen om je meer voorbereid te voelen op de terugkeer van de Heiland?

Sectie 2

Wat kan ik doen om getrouw te blijven als ik uitspraken hoor waarin de goddelijkheid van Jezus Christus en de realiteit van zijn wederkomst worden betwijfeld?

Sommige Nephieten geloofden de woorden van Samuel. Anderen verwierpen Samuels boodschap en probeerden hem met stenen en pijlen te doden. Toen ze hem niet konden raken, geloofden nog veel meer mensen zijn boodschap. Zij gingen naar Nephi om zich te laten dopen. Later, toen de tekenen en wonderen van Jezus Christus’ geboorte in vervulling bleken te gaan, waren de gelovigen blij, maar de ongelovigen verstokten hun hart. (Zie Helaman 16:1–15.)

Afbeelding
Samuel de Lamaniet op de muur (Samuel de Lamaniet profeteert), Arnold Friberg
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Markeer eventueel in Helaman 16:13–23 woorden of zinsneden die beschrijven hoe de ongelovigen twijfel zaaiden over de tekenen van Christus’ geboorte.

Over twijfelzaaiers heeft presidente Bonnie L. Oscarson, voormalig algemeen jongevrouwenpresidente, gezegd:

Afbeelding
Presidente Bonnie L. Oscarson

We moeten ervan blijven genieten [van de vrucht van de boom des levens] en geen aandacht schenken aan hen die ons geloof belachelijk maken, er genoegen in scheppen om twijfel te zaaien of de kerkleiders en de leer te bekritiseren. Het is een dagelijkse keuze: geloof boven twijfel verkiezen. (‘Geloof ik?’, Liahona, mei 2016, 89.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Welke berichten heb jij gehoord die bedoeld zijn twijfel over Jezus Christus, zijn gekozen leiders of zijn herstelde kerk te zaaien?

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Laat je gedachten gaan over de sceptische uitspraken waarmee je bent geconfronteerd, lees 3 Nephi 1:4–15, 22 en ga na hoe sommige gelovigen standvastig bleven hoewel hun geloof door niet-gelovigen werd bespot.

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het volgende over standvastig blijven gezegd:

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

Willen we onwrikbaar en standvastig in ons geloof in Christus zijn, dan moet het evangelie van Jezus Christus in ons hart en onze ziel zijn doorgedrongen. Dat wil zeggen dat het evangelie niet meer een van de vele invloeden in iemands leven is, maar de bepalende factor in zijn of haar leven of karakter. […]

Denk altijd aan de belofte van komende zegeningen, zowel nu als in het hiernamaals, voor hen die onwrikbaar en standvastig in het geloof in Christus zijn. (‘Onwrikbaar en standvastig in het geloof in Christus’, Liahona, november 2018, 31, 33.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat kun jij doen om standvastig in je geloof in Christus te blijven terwijl je je op zijn komst voorbereidt?