Instituut
Les 11 Voorbereidend studiemateriaal: Voorwaarts op het verbondspad


‘Les 11 Voorbereidend studiemateriaal: Voorwaarts op het verbondspad’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 11 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 11 Voorbereidend studiemateriaal

Voorwaarts op het verbondspad

Afbeelding
wandelende jongere

President Russell M. Nelson heeft tegen ieder lid van de kerk gezegd: ‘Blijf op het verbondspad. Je toewijding aan het volgen van de Heiland, door verbonden met Hem te sluiten en je daar aan te houden, zal de deur opendoen naar elk geestelijk voorrecht en elke zegen die mannen, vrouwen, en kinderen overal ter beschikking staan’ (‘Nu we samen verdergaan’, Liahona, april 2018, 4). Overdenk, nu je je studie van de leer van Jezus Christus vervolgt, hoe het sluiten en nakomen van je doopverbond, het ontvangen van de gave van de Heilige Geest en tot het einde volharden je zullen helpen om meer op je hemelse Vader te lijken.

Sectie 1

Hoe kan mijn doopverbond mij en iedereen met wie ik omga tot zegen zijn?

De Heer stuurde de profeet Abinadi naar koning Noach en zijn volk om ze te waarschuwen dat ballingschap hun deel zou zijn als ze zich niet bekeerden. Koning Noach verwierp de boodschap van Abinadi en liet hem doden. Alma, een van Noachs priesters, schreef de woorden van Abinadi op en verkondigde die heimelijk onder het volk. Toen Alma’s groep gelovigen zich uitbreidde, kwamen ze samen bij de wateren van Mormon en sloten ze daar het doopverbond.

Afbeelding
Alma doopt in de wateren van Mormon
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in Mosiah 18:8–10 op wat we beloven te doen en te worden wanneer we ons laten dopen. Let ook op wat Alma zegt dat de Heer zal doen als onderdeel van dit verbond.

In verband met onze belofte om met anderen te treuren en hen te troosten, legde ouderling Dale G. Renlund van het Quorum der Twaalf Apostelen uit:

Afbeelding
Ouderling Dale G. Renlund

Als we anderen doeltreffend willen dienen, moeten we hen door de ogen van een ouder, door de ogen van onze hemelse Vader zien. Alleen dan zullen we de ware waarde van een ziel gaan beseffen. Alleen dan zullen we ons bewust worden van de liefde die onze hemelse Vader voor al zijn kinderen voelt. Alleen dan zullen we ons bewust zijn van de toegewijde zorg van de Heiland voor hen. We kunnen onze verbondsplicht – om te treuren met hen die treuren en hen te vertroosten die vertroosting nodig hebben – niet goed vervullen als we hen niet door de ogen van God zien. [Zie Mosiah 18:8–10.] Dit verruimde perspectief zal ons hart openen voor de teleurstellingen, angsten en hartzeer van anderen. (‘Door Gods ogen’, Liahona, november 2015, 94.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Denk aan voorbeelden van mensen die hun doopverbond eer aandoen. Welke voorbeelden kun je uit het leven van de Heiland geven, waarin Hij liet zien hoe we het doopverbond moeten nakomen? Houd je voorbeelden in de les bij de hand zodat je die kunt bespreken.

Sectie 2

Hoe kan de gave van de Heilige Geest mijn leven omvormen?

In zijn verhandeling over de leer van Christus onderwees Nephi dat wie het voorbeeld van Jezus Christus volgen en zich laten dopen, van onze hemelse Vader de Heilige Geest ontvangen (zie 2 Nephi 31:12).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in 2 Nephi 31:13, 17 op hoe de gave van de Heilige Geest je leven kan heiligen.

Afbeelding
een jongere wordt bevestigd

President Boyd K. Packer van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft dit gezegd over het spreken van de taal van engelen:

Afbeelding
President Boyd K. Packer

Nephi legde uit dat engelen door de macht van de Heilige Geest spreken, en u kunt met de tong van engelen spreken, wat gewoon betekent dat u met de macht van de Heilige Geest kunt spreken. Het komt stilletjes. […] Maar de macht is voelbaar. (‘The Gift of the Holy Ghost: What Every Member Should Know’, Ensign, augustus 2006, 49–50.)

En ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft de doop met vuur uitgelegd.

Doe minstens een van de volgende leeractiviteiten:

  1. Bekijk de video ‘Baptism by Fire’ (1:41).

  2. Lees het volgende citaat:

    Afbeelding
    Ouderling David A. Bednar

    De Heilige Geest is een heiligmaker die als het ware met vuur onzuiverheden en kwaad uit de menselijke ziel reinigt en brandt. [Zie 3 Nephi 27:19–21.]

    Als lid van de herstelde kerk van de Heer zijn we gezegend door onze eerste reiniging van zonde in verband met de doop en door de mogelijkheid van een voortdurende reiniging van zonde dankzij het gezelschap en de macht van de Heilige Geest. […]

    Als we ons gewetensvol voorbereiden en met een gebroken hart en een verslagen geest aan deze heilige verordening deelnemen, dan is de belofte dat wij de Geest van de Heer altijd bij ons mogen hebben. En door de heiligende macht van de Heilige Geest als onze voortdurende metgezel, kunnen wij altijd vergeving van onze zonden behouden. (‘Altijd vergeving van uw zonden behouden’, Liahona, mei 2016, 59, 61–62.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe zou je de doop met vuur en de taal van engelen uitleggen aan iemand die zich op de doop voorbereidt? In welke opzichten heb je de zegeningen van de Heilige Geest ervaren?

Sectie 3

Hoe kan ik door tot het einde te volharden meer hoop en vreugde hebben?

Behalve geloof, bekering, doop en de gave van de Heilige Geest, leerde Nephi dat volharden tot het einde een fundamenteel beginsel in de leer van Christus is.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in 2 Nephi 31:15–16, 19–21 wat het inhoudt om tot het einde te volharden.

Bekijk of lees de volgende boodschap van ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen. Hoe zou jij met meer vreugde tot het einde kunnen volharden?

Afbeelding
Ouderling Dieter F. Uchtdorf

Tot het einde toe volharden, ofwel ons hele leven trouw blijven aan de wetten en verordeningen van het evangelie van Jezus Christus, is een fundamentele vereiste voor eeuwig heil in het koninkrijk van God. Door die overtuiging onderscheiden heiligen der laatste dagen zich van andere christelijke kerken die verkondigen dat heil gegeven wordt aan iedereen die eenvoudigweg gelooft en belijdt dat Jezus de Christus is. De Heer heeft duidelijk gezegd: ‘En indien u mijn geboden onderhoudt en volhardt tot het einde, zult u het eeuwige leven hebben, welke gave de grootste van alle gaven Gods is’ (LV 14:7).

Daarom is volharden tot het einde niet slechts passief de moeilijke levensomstandigheden doorstaan of ‘volhouden’. Wij hebben een actieve godsdienst, waarbij we de kinderen van God langs het enge en smalle pad leiden, zodat zij in dit leven hun capaciteiten kunnen ontwikkelen en op een dag bij Hem kunnen terugkeren.

Vanuit dat perspectief is volharden tot het einde verhogend en eervol, niet akelig en hopeloos. Dit is een vreugdevol evangelie van hoop, kracht en verlossing. (‘Hebben wij geen heuglijke tijdingen vernomen?’, Liahona, november 2007, 20.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Geef een voorbeeld van wat het inhoudt om tot het einde te volharden uit het leven van de Heiland, van iemand uit het Boek van Mormon, of van iemand die je kent. Schrijf op hoe je door dit voorbeeld beter begrijpt wat het betekent om tot het einde te volharden.