Instituut
Les 23 Voorbereidend studiemateriaal: Gehoorzaamheid aan Gods geboden


‘Les 23 Voorbereidend studiemateriaal: Gehoorzaamheid aan Gods geboden’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 23 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 23 Voorbereidend studiemateriaal

Afbeelding
jongvolwassenen praten al wandelend

Gehoorzaamheid aan Gods geboden

In deze module zul je leren hoe je je vertrouwen in God kunt vergroten. Een belangrijk aspect van God vertrouwen is jezelf aanleren zijn geboden gewillig te gehoorzamen. Hoe belangrijk is het voor je om Gods geboden te gehoorzamen? Is er een gebod dat je nogal lastig te onderhouden vindt? Overdenk, nu je in voorbereiding op de les het Boek van Mormon bestudeert, het doel van Gods geboden en de zegeningen die je ontvangt als je Jezus’ voorbeeld van gehoorzaamheid navolgt.

Sectie 1

Wat kan ik van Jezus Christus over gehoorzaamheid leren?

Uit het Nieuwe Testament leren we dat Jezus Christus naar Johannes de Doper toeging om Zich te laten dopen, zodat ze ‘alle gerechtigheid [konden] vervullen’ (Mattheüs 3:13–17). In het Boek van Mormon lezen we dat Nephi uitlegt waarom Jezus Christus, die zonder zonde was, Zich liet dopen (zie 2 Nephi 31:6–7).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in 2 Nephi 31:6–7, 10 de eigenschappen van Jezus Christus op waar Nephi nadruk op legt.

Afbeelding
Johannes doopt Jezus Christus

Toen Jezus Christus in het land Overvloed aan de Nephieten verscheen, zei Hij met nadruk dat het belangrijk is om de geboden van zijn Vader te gehoorzamen. Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft geschreven:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

Er hadden heel veel boodschappen van de hemelse boekrol kunnen komen, maar wat verklaarde [de Heiland]? De getrouwe Nephieten luisterden toen Hij sprak: ‘Ik ben het licht en het leven van de wereld; en Ik heb gedronken uit die bittere beker die de Vader Mij heeft gegeven en heb de Vader verheerlijkt door de zonden van de wereld op Mij te nemen, waarmee Ik Mij in alle dingen aan de wil van de Vader heb onderworpen vanaf het begin’ [3 Nephi 11:11]. Zesenvijftig woorden. De essentie van zijn zending op aarde. Gehoorzaamheid en loyaliteit aan de wil van de Vader, hoe bitter ook de beker of hoe pijnlijk ook het offer. (Christ and the New Covenant [1997], 251.)

Tegen het einde van zijn bediening onder de Nephieten verklaarde de Heer; ‘Ik [ben] in de wereld […] gekomen om de wil te doen van mijn Vader, want mijn Vader heeft Mij gezonden’ (3 Nephi 27:13).

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat leert het voorbeeld van Jezus Christus mij over gehoorzaamheid?

Sectie 2

Hoe word ik zoal door gehoorzaamheid aan Gods geboden gezegend?

Kort nadat Lehi en zijn gezin uit Jeruzalem de woestijn waren ingetrokken, begonnen Laman en Lemuel tegen hun vader te morren. Verdrietig door hun harde houding, bad Nephi voor zijn broers. In antwoord op zijn gebed, leerde de Heer Nephi een belangrijke waarheid over gehoorzaamheid. (Zie 1 Nephi 2:11–12, 18–21.)

Afbeelding
Nephi bidt
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 1 Nephi 2:20–21 en zoek op wat Nephi over gehoorzaamheid leerde.

Bisschop Gérald Caussé, de presiderende bisschop, heeft over deze belofte gesproken:

Afbeelding
Bisschop Gérald Caussé

Deze belofte is de spil waar het verhaal en de leringen van het Boek van Mormon om draaien. Ze komt in achttien verschillende verzen en in zeven van de vijftien boeken voor. Hoewel de zegening van voorspoed in deze Schriftteksten voornamelijk van geestelijke aard is, betekent het ook dat het volk van God economische vooruitgang kan maken en materieel zelfredzaam kan worden. (Zie ‘Het geestelijke fundament van financiële zelfredzaamheid in de kerk’, Liahona, augustus 2018, 10.)

Afbeelding
Koning Benjamin spreekt vanaf een toren

Toen koning Benjamin zijn einde voelde naderen, wilde hij zijn volk nog één keer toespreken. In zijn rede besprak hij dat we allemaal ‘onnutte dienstknechten’ zijn en bij God in de schuld staan (Mosiah 2:20–21). In de context van onze schuld onderwees koning Benjamin waarom God van ons verlangt dat we zijn geboden onderhouden.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Mosiah 2:22, 41 en overdenk hoe we, omdat we de geboden onderhouden, de goedheid van God ervaren.

Afbeelding
glimlachende jonge man

Jean B. Bingham, algemeen ZHV-presidente, heeft uitgelegd wat het doel van Gods geboden is:

Afbeelding
Presidente Jean B. Bingham

Waarom geeft God ons geboden? Is het om ons kort te houden, ons onder zijn duim te houden? Is het om ons van alle plezier op aarde te beroven? Nee, het tegendeel is waar: God heeft ons geboden gegeven omdat Hij van ons houdt. Hij wil ons hartzeer, ellende en wroeging besparen. Hij weet dat de enige manier om op aarde echt gelukkig te zijn en in de komende wereld onbegrensde vreugde te genieten, is het voorbeeld van Jezus Christus te volgen, die aan alle wetten van God gehoorzaam was. (‘Obedience Brings Blessings’ [Toespraak ter gelegenheid van de afstudeerceremonie aan de Brigham Young University–Hawaii, 21 april 2018], speeches.byuh.edu.)

Afbeelding
bespreken (pictogram)

Bespreken in voorbereiding op de les

Bespreek met een vriend of gezinslid hoe gehoorzaamheid aan Gods geboden jullie tot zegen is.

Sectie 3

Wat kan ik van de jeugdige krijgers over gehoorzaamheid leren?

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Het is van wezenlijk belang dat we Gods geboden stipt gehoorzamen om de Heilige Geest te ontvangen.’ Hij wees toen op de jeugdige krijgers die een toonbeeld van gehoorzaamheid waren en zei dat we ‘zoals [zij] moesten proberen te worden’ (‘Ontvang de Heilige Geest’, Liahona, november 2010, 96, 97).

De jeugdige krijgers waren kinderen van de Lamanieten die zich tot de Heer hadden bekeerd, nadat ze door de zoons van Mosiah waren onderwezen. Deze Lamanieten werden het volk van Ammon, of de Anti-Nephi-Lehieten, genoemd. Na hun bekering beloofden de Anti-Nephi-Lehieten God dat zij hun oorlogswapens nooit meer zouden gebruiken. (Zie Alma 23:4–7, 16–17.) Later besloten hun jonge zoons, die dit verbond niet waren aangegaan, om zich bij het Nephitische leger aan te sluiten en hun land te verdedigen. De jeugdige krijgers vroegen of Helaman hun leider wilde zijn. Zij leverden in verschillende veldslagen strijd tegen de Lamanieten. Hoewel ze vele verwondingen opliepen, sneuvelde geen van hen, wat een wonder mag heten. (Zie Alma 53:10–19; 57:22–25; 58:39.)

Afbeelding
Tweeduizend jeugdige krijgers, Arnold Friberg
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Alma 57:21, 27; 58:40. Laat de context van een militair conflict even voor wat het is, en kijk wat je over gehoorzaamheid kunt leren van het voorbeeld van de jeugdige krijgers.

President Russell M. Nelson heeft de volgende raad gegeven in een toespraak tot ouders over hun kinderen gehoorzaamheid leren:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

Breng ze het geloof bij om alle geboden van God te onderhouden in de wetenschap dat ze zijn gegeven om zijn kinderen te zegenen en vreugde te brengen [zie 2 Nephi 2:25]. Waarschuw hen dat ze mensen zullen ontmoeten die de geboden die ze willen naleven, uitkiezen, en andere die ze willen overtreden, negeren. Dit noem ik de cafetariabenadering van gehoorzaamheid. Deze manier van uitkiezen werkt niet. Ze leidt tot ellende. Om u voor te bereiden om God te ontmoeten houdt u zich aan al zijn geboden. Ze gehoorzamen vergt geloof, en ze onderhouden versterkt dat geloof. (‘Zie de toekomst met geloof tegemoet’, Liahona, mei 2011, 34.)

Soms wordt het ons een beetje teveel om al Gods geboden exact na te leven. Daarom heeft ouderling Bednar ons geleerd hoe de Heiland ons vermogen om gehoorzaam te zijn kan vergroten:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

Broeders en zusters, het is voor ons allen van vitaal belang om niet te vergeten dat vorderen naar hogere en geestelijk veeleisender niveaus van gehoorzaamheid, niet eenvoudigweg een kwestie is van meer vastberadenheid, meer durf en meer wilskracht; we bereiken die door de instaatstellende kracht van de verzoening van de Heer Jezus Christus. (‘In a State of Happiness (Mormon 7:7)’ [Brigham Young University–Idaho devotional, 6 januari 2004], byui.edu.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat voor advies zou jij, op basis van wat je in deze les over gehoorzaamheid hebt geleerd, geven aan iemand die moeite heeft om zich aan de geboden te houden?