Instituut
Les 26 Voorbereidend studiemateriaal: Na de beproeving van je geloof


‘Les 26 Voorbereidend studiemateriaal: Na de beproeving van je geloof’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 26 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 26 Voorbereidend studiemateriaal

Na de beproeving van je geloof

Afbeelding
jongeman kijkt door venster

Heb je ooit om een wonder gebeden? Ben je op zoek naar een diepere geestelijke bevestiging van Jezus Christus en zijn evangelie? Is er iets wat je nu van de Heer hoopt te ontvangen? Overdenk deze verwachtingen en verlangens nu je je meer verdiept in het begrip geloof en onderzoekt hoe het Boek van Mormon ons leert hoe we geloof kunnen oefenen.

Sectie 1

Hoe kan het mijn geestelijke groei in tijden van beproevingen ten goede komen als ik geloof in Jezus Christus leer oefenen?

In het boek Ether heeft Moroni opgetekend dat de Jareditische maatschappij door oorlogen, anarchisme en wetteloosheid werd verscheurd. Daarom stuurde de Heer de profeet Ether om geloof, bekering en hoop aan de mensen te verkondigen.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Ether 12:3–7, 12, 18 en overdenk waarom geloof in God van essentieel belang is voor onze geestelijke vooruitgang.

De Heer houdt van ons en wil dat we vooruitgang maken. Daarom biedt Hij ons kansen waarmee we ons geloof in Hem kunnen beproeven. Ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Richard G. Scott

Iedere keer als u uw geloof beproeft – dat wil zeggen, als u aan een influistering gehoor geeft – zult u van de Geest het bevestigende bewijs krijgen. Als u in geloof de grenzen van uw eigen begrip en zekerheden overschrijdt, zult u oplossingen vinden die u anders niet had kunnen krijgen. (‘De karaktervormende kracht van geloof’, Liahona, november 2010, 46.)

Afbeelding
jonge vrouw kijkt naar zonsondergang

Denk aan situaties waarin je met geloof in de Heer gehandeld hebt en naderhand een geestelijke bevestiging kreeg. Ouderling D.Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft een tijdje terug uitgelegd hoe het zijn geestelijke groei ten goede was gekomen dat hij gedurende een beproeving getrouw was gebleven:

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

Hoewel ik er toen flink onder leed, ben ik, nu ik erop terugkijk, dankbaar dat er geen snelle oplossing voor mijn probleem was. Doordat mijn omstandigheden mij er vele jaren bijna dagelijks toe dwongen om mij tot God te wenden, leerde ik hoe ik moest bidden, hoe ik antwoord op gebed kon krijgen, en hoe ik op een zeer praktische manier geloof in God kon hebben. Ik heb mijn Heiland en mijn hemelse Vader leren kennen op een manier die misschien anders aan mij voorbij was gegaan of waar ik anders veel langer over gedaan had. […] Ik heb geleerd om met mijn hele hart op de Heer te vertrouwen. Ik heb geleerd om Hem dagelijks te raadplegen. (‘Vertrouw dagelijks op God), Liahona, februari 2015, 50.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Welke lessen heb je geleerd of welke zegeningen heb je ontvangen door in een tijd van tegenspoed getrouw te blijven? Hoe kan dit soort ervaringen je dichter tot Jezus Christus brengen?

Sectie 2

Hoe ben ik erbij gebaat en word ik gesterkt als ik geloof in Jezus Christus oefen?

In Ether 12:7–22 geeft Moroni voorbeelden van mensen die geloof oefenden en daarna met wonderen, openbaringen, bevrijding, bekering en beloften werden gezegend. Moroni zei over de broer van Jared, die de berg Zerin met Gods macht had verplaatst: ‘En indien hij geen geloof had gehad, zou die zich niet hebben bewogen; want [de Heer] handelt pas nadat de mensen geloof hebben getoond’ (Ether 12:30).

President Russell M. Nelson heeft gezegd:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

Geloof in Jezus Christus zet ons aan tot dingen die we anders niet zouden doen. Geloof dat ons in beweging zet, geeft ons meer toegang tot zijn macht. (‘De macht van Jezus Christus in ons leven brengen’, Liahona, mei 2017, 41.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in het Boek van Mormon een passage of verhaal dat illustreert dat mensen goddelijke hulp krijgen als zij geloof in Jezus Christus hebben geoefend. Als je een paar voorbeelden wilt, kun je de volgende teksten lezen:

Als je een van deze teksten, of een die je zelf weet, hebt bestudeerd, overdenk dan de volgende vragen en schrijf je antwoorden op. Bereid je erop voor om je inzichten in de les te bespreken.

  1. Hoe oefende die persoon of dat volk geloof in Jezus Christus? Welke zegeningen en goddelijke macht schonk de Heer hun nadat ze geloof in Hem hadden geoefend?

  2. Welke beginselen of gebruiken haal je uit dit verhaal? Hoe kun je die op je leven toepassen?

Afbeelding
Jareditische boten, Gary E. Smith

Ouderling L. Whitney Clayton van het Presidium der Zeventig onderwees het volgende over in geloof leven:

Afbeelding
Ouderling L. Whitney Clayton

God wil dat we geduld hebben, Hem vertrouwen en volgen. Hij vraagt ons: ‘Betwist niet omdat u niet ziet.’ Hij raadt ons aan geen makkelijke antwoorden of snelle oplossingen uit de hemel te verwachten. Het komt allemaal goed als we in ‘de beproeving van [ons] geloof’ standvastig blijven, hoe moeilijk die beproeving ook is of hoe lang het ook duurt voordat het antwoord komt [zie Ether 12:6]. Ik heb het niet over ‘blinde gehoorzaamheid’ [zie Boyd K. Packer, ‘Agency and Control,” Ensign, mei 1983, 66–68], maar over bewust vertrouwen op de volmaakte liefde en timing van de Heer. (‘Wat Hij ook tegen u zal zeggen, doe het’, Liahona, mei 2017, 99.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat verlangt de Heer nu van je waarvoor je in geloof zult moeten handelen? Hoe kun je je vertrouwen in Hem laten zien als je besluit te handelen?

Sectie 3

Wat moet ik doen om een getuigenis van het Boek van Mormon te krijgen of mijn getuigenis te versterken?

Na de ondergang van de Nephitische beschaving bleef Moroni alleen achter om het Boek van Mormon te voltooien. Voordat hij de kroniek verzegelde en verborg, schreef hij nog enkele woorden van raad en bemoediging op. Hij drong er bij de toekomstige lezers van het Boek van Mormon op aan om het boek in geloof te lezen, zodat ze een bevestiging van de Heilige Geest zouden krijgen dat het waar is.

Afbeelding
Moroni schrijft op de gouden platen
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees de uitnodiging van Moroni in Moroni 10:3–5. Markeer eventueel hoe we geloof in Jezus Christus kunnen oefenen en kunnen weten dat het Boek van Mormon waar is.

Afbeelding
twee jongvolwassenen lezen in het Boek van Mormon

Toen hij als lid van het Quorum der Zeventig werkzaam was, heeft ouderling Gene R. Cook uitgelegd dat de uitnodiging van Moroni accepteren een geloofsdaad is:

Afbeelding
Ouderling Gene R. Cook

Zie je de bijzondere manier waarop je antwoord van God kunt krijgen? Je moet vragen ‘met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in Christus’ [Moroni 10:4]. Overdenk nogmaals de woorden ‘met geloof in Christus’. Dit duidt op een belangrijke gemoedstoestand. Geloof in Christus hebben, betekent dat we accepteren dat God bestaat; dat we accepteren dat God, door de macht van zijn Zoon Jezus Christus, ons gebed kan beantwoorden; en dat we geloven dat God waarheid aan ons kan openbaren. We verlaten de neutrale positie door op die manier geloof in Christus te oefenen. Wij ondernemen actie! Hoewel ons geloof klein kan zijn, doen we wat Alma ons leerde: we oefenen ‘een sprankje geloof […] – ja, al [kunnen we] niet meer doen dan verlangen te geloven [dat God ons kan helpen] – laat dat verlangen dan in u werken’ (Alma 32:27). (‘Moroni’s Promise’, Ensign, april 1994, 14.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Overdenk hoe Moroni’s uitnodiging en belofte het patroon volgen van pas een geestelijke bevestiging krijgen nadat je geloof geoefend hebt (zie Ether 12:6). Wat is jouw ervaring met het ontvangen van een getuigenis dat het Boek van Mormon waar is? Wat zou je kunnen doen om een getuigenis van het Boek van Mormon te krijgen, of het getuigenis dat je er al van hebt te verdiepen?