Instituut
Les 16 Voorbereidend studiemateriaal: Jezus Christus bedient ieder één voor één


‘Les 16 Voorbereidend studiemateriaal: Jezus Christus bedient ieder één voor één’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 16 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 16 Voorbereidend studiemateriaal

Jezus Christus bedient ieder één voor één

Afbeelding
Eén voor één, Walter Rane

De bediening van de verrezen Christus onder het volk in het land Overvloed getuigt krachtig van de goddelijke aard van Jezus Christus, en is een voortreffelijk voorbeeld van hoe je anderen bedient. Bestudeer dit materiaal en overdenk wat jij kunt doen om je getuigenis dat Jezus Christus jouw Heiland is te verdiepen. Denk na over zijn manier van bedienen en stel jezelf de vraag wie door jou de liefde van de Heiland kan voelen.

Sectie 1

Hoe kan ik mijn getuigenis dat Jezus Christus mijn Heiland is vergroten?

Na de grote verwoestingen en de drie dagen van duisternis, die voor de mensen het signaal waren dat de Heiland was gestorven, kwamen ongeveer 2.500 mannen, vrouwen en kinderen bij de tempel in het land Overvloed bijeen. Zij hoorden een stem die zij eerst niet verstonden. Ze bleven luisteren en begrepen dat het de stem van God de Vader was die zijn Zoon, Jezus Christus, introduceerde. (Zie 3 Nephi 11:1–10.) Toen daalde de Heiland uit de hemel neer en verklaarde: ‘Zie, Ik ben Jezus Christus, die volgens het getuigenis van de profeten in de wereld zou komen’ (3 Nephi 11:10).

Afbeelding
Jezus Christus verschijnt aan de Nephieten, Arnold Friberg

Over dat moment heeft ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen gezegd:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

Die verschijning en die verklaring vormden het middelpunt, het belangrijkste moment, in de hele geschiedenis van het Boek van Mormon. Het was de manifestatie en de beschikking die iedere Nephitische profeet in de zeshonderd jaar daarvoor hadden geïnformeerd en geïnspireerd. […]

Iedereen had over Hem gepraat, over Hem gezongen, over Hem gedroomd en om zijn verschijning gebeden – maar nu was Hij er echt. De grote dag was aangebroken! De God die iedere duistere nacht in ochtendlicht verandert, was gekomen. (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 250–251.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in 3 Nephi 11:13–17 op wat de mensen deden om hun getuigenis te versterken dat Jezus de verrezen Christus was.

Afbeelding
Christus in het land Overvloed, Simon Dewey
Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat leer je over het karakter van Jezus Christus uit zijn interacties met de Nephieten en Lamanieten?

Ouderling Walter F. González van de Zeventig heeft de interactie van het volk met de verrezen Christus besproken:

Afbeelding
Ouderling Walter F. González

‘Komt tot Mij […], opdat u zult voelen en zien’ [3 Nephi 18:25]. Dat was een krachtige aansporing van de Heiland aan de inwoners van het oude Amerika. Ze voelden met hun handen en zagen met hun ogen dat Jezus de Christus was. Datzelfde gebod geldt net zozeer voor ons in deze tijd als toen voor hen. Als wij tot Christus komen, dan kunnen ook wij voelen en ‘met zekerheid’ [3 Nephi 11:15] weten – niet met onze handen of ogen maar met ons hele hart en verstand – dat Jezus de Christus is.

Wij kunnen tot Christus komen door met ons hart naar essentiële waarheden op zoek te gaan. Als wij dat doen, ontvangen wij door middel van Gods ingevingen kennis die op geen enkele andere manier verkregen kan worden. (‘Met ons hart leren’, Liahona, november 2012, 81.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Denk na over je getuigenis van Jezus Christus. Schrijf in je dagboek op wat jouw getuigenis van Hem heeft versterkt. Of je kunt in plaats daarvan een lofzang kiezen die jouw gevoelens over de Heiland weerspiegelt. Schrijf op welke gevoelens je hebt wanneer je deze lofzang hoort of zingt.

Sectie 2

Wat kan ik uit het voorbeeld van de Heiland over bedienen leren?

Nadat de Heiland iedereen de kans had geboden de wonden in zijn handen en voeten aan te raken, riep Hij twaalf discipelen en leerde Hij de menigte vele belangrijke waarheden (zie 3 Nephi 11–16). Toen Jezus op het punt stond weg te gaan, zei Hij: ‘Ik merk […] dat u niet al mijn woorden […] kunt begrijpen’. Hij vroeg de mensen naar huis te gaan, te overdenken wat Hij hun had geleerd, en zich voor te bereiden op zijn terugkeer de volgende dag (3 Nephi 17:1–3).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in 3 Nephi 17:5–10 naar manieren waarop de Heer menslievendheid en medeleven tentoonspreidde toen Hij de mensen bediende.

Nadat de Heiland de menigte had genezen, gebood Hij allen ‘hun kleine kinderen [bij Hem] te brengen’ (3 Nephi 17:11) en neer te knielen. Daarna sprak Hij een gebed voor hen uit dat ‘zo groot en wonderbaar’ (vers 16–17) was dat de menigte door vreugde werd overstelpt. (Zie 3 Nephi 17:10–19.)

Afbeelding
Christus en de kinderen uit het Boek van Mormon, Del Parson
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 3 Nephi 17:19–24 of kijk naar de video ‘My Joy Is Full’ (4:04), en vraag je af waarom zijn bediening zoveel vreugde bracht.

Presidente Jean B. Bingham, algemeen ZHV-presidente, heeft gezegd dat het belangrijk is dat we het voorbeeld van de Heiland in onze bediening volgen:

Afbeelding
Presidente Jean B. Bingham

Het komt er uiteindelijk op neer dat ware bediening individueel gebeurt en dat liefde de drijfveer is. De waarde, de verdienste en het wonder van oprechte bediening is dat het werkelijk levens kan veranderen! Als wij ons hart openstellen en bereid zijn om lief te hebben en te aanvaarden, aan te moedigen en te troosten, dan zal de kracht van onze bediening onstuitbaar zijn. Met liefde als drijfveer gebeuren er wonderen. […]

De Heiland geeft het voorbeeld, niet alleen in wat we moeten doen maar ook waarom we dat moeten doen [zie Efeze 5:2]. (‘Onze bediening naar het voorbeeld van de Heiland’, Liahona, mei 2018, 106.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Denk aan iemand die mogelijk je hulp nodig heeft. Hoe kun je het voorbeeld van de Heiland volgen en menslievend en medelevend voor deze persoon zijn?