Kall på misjonsplan
Kapittel 5: Bruk kraften i Mormons bok


“Kapittel 5: Bruk kraften i Mormons bok”, Forkynn mitt evangelium – En veiledning i å dele Jesu Kristi evangelium med andre (2023)

“Kapittel 5”, Forkynn mitt evangelium

Bilde
Jesus Teaching in the Western Hemisphere (Jesus Christ Visits the Americas) [Jesus underviser på den vestlige halvkule] (Jesus Kristus besøker det amerikanske kontinent), av John Scott

Kapittel 5

Bruk kraften i Mormons bok

Overvei dette

  • Hvordan er Mormons bok sluttstenen i vår religion?

  • Hvorfor er Mormons bok så mektig i omvendelsesprosessen?

  • Hva lærer Mormons bok oss om Jesus Kristus?

  • Hvordan kan jeg bruke Mormons bok til å hjelpe meg selv og andre å komme nærmere Gud?

  • Hvordan tar Mormons bok opp sjelens spørsmål?

  • Hvordan kan jeg hjelpe folk å lese og få et vitnesbyrd om Mormons bok?

Mormons bok, sammen med Ånden, er din mest kraftfulle ressurs når det gjelder omvendelse. Denne boken er en gammel, hellig opptegnelse skrevet for å overbevise alle mennesker om at Jesus er Kristus (se Mormons boks tittelside). Som undertittelen lyder, er Mormons bok “enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus”. Den er også overbevisende bevis på at Gud kalte Joseph Smith som profet og gjenga Jesu Kristi evangelium gjennom ham.

Bilde
buet døråpning med sluttsten

Mormons bok er sluttstenen i vår religion

Profeten Joseph Smith underviste at Mormons bok er “sluttstenen i vår religion” (Innledningen til Mormons bok). Ved en annen anledning sa han: “Tar du bort Mormons bok og åpenbaringene, hvor er så vår religion? Vi har ingen” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 193).

En bue er en sterk arkitektonisk konstruksjon laget av kileformede biter som lener seg mot hverandre. Den midterste delen, eller sluttstenen, er vanligvis større enn de andre kilene og holder dem på plass.

President Ezra Taft Benson sa at Mormons bok er sluttstenen i vår religion på minst tre måter:

Vitner om Kristus. “Mormons bok er sluttstenen i vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus, som selv er hjørnesten i alt vi gjør. Den bærer mektig og tydelig vitnesbyrd om at han lever.”

En fullstendig lære. “Herren selv har sagt at Mormons bok inneholder ‘fylden av Jesu Kristi evangelium’ [Lære og pakter 20:9; 27:5] … I Mormons bok vil [vi] finne fylden av [den lære] som er nødvendig for vår frelse. Og [den] forkynnes klart og enkelt, slik at selv barn kan lære veien til frelse og opphøyelse.”

Vitnesbyrdets grunnvoll. “Akkurat som buen faller sammen hvis sluttstenen fjernes, vil Kirken stå eller falle med om Mormons bok er sann … Hvis Mormons bok er sann … da må man godta gjenopprettelsen og alt som følger med den.” (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Ezra Taft Benson [2014], 128, 130127.)

Ved å få et vitnesbyrd om at Mormons bok er Guds ord, kan vi vite at Joseph Smith var en profet. Gjennom ham ble Guds prestedømsmyndighet gjengitt av himmelske sendebud. Gud bemyndiget også Joseph til å organisere Jesu Kristi Kirke. Åpenbaring fortsetter i dag gjennom levende profeter.

Bilde
ung mann som leser i Skriftene

Mormons bok er vesentlig for personlig omvendelse.

En vesentlig del av omvendelse består i å motta et vitnesbyrd fra Den hellige ånd om at Mormons bok er sann. Når du leser og studerer den oppriktig, vil du føle at dens ord utvider din sjel. Dens ord vil opplyse din forståelse av livet, om Guds plan og om Jesus Kristus (se Alma 32:28). Be angående boken med ærlig hensikt og tro på Kristus. Når du gjør det, vil du motta et vitnesbyrd gjennom Den hellige ånd om at det er Guds ord (se Moroni 10:4–5).

Ditt eget vitnesbyrd om Mormons bok kan føre til en dyp og varig tro på dens kraft til å hjelpe andre å bli omvendt. Hjelp dem du underviser å gjenkjenne den opplysning de føler når de leser den oppriktig. Understrek dens mektige vitnesbyrd om Jesus Kristus. Oppfordre dem til å be om å få sitt eget vitnesbyrd om at boken er sann.

Å oppfordre folk til å søke et vitnesbyrd fra Den hellige ånd om Mormons bok skulle være et sentralt fokus for din undervisning. Mormons bok kan forandre deres liv for alltid.

Bruk Mormons bok til å undervise i Jesu Kristi evangelium

Profeten Joseph Smith sa: “Mormons bok [er] den mest korrekte av alle bøker på jorden” (Innledningen til Mormons bok). Den vitner om Kristus og underviser tydelig om hans lære (se 2 Nephi 31; 32:1–6; 3 Nephi 11:31–39; 27:13–22). Den lærer oss fylden av hans evangelium. Evangeliets første prinsipper og ordinanser slik de undervises i Mormons bok, er veien til et rikt liv.

Bruk Mormons bok som hovedkilde til å undervise det gjengitte evangelium. Følgende oversikt viser noen av sannhetene i Mormons bok som du skal undervise.

Misjonærleksjon i kapittel 3

Lære

Henvisninger

Misjonærleksjon i kapittel 3

Budskapet om gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium

Lære

Guds natur, Frelserens tjenestegjerning og forsoning, et frafall, gjenopprettelse, Joseph Smith, prestedømsmyndighet

Henvisninger

1 Nephi 12–14

2 Nephi 3; 26–29

Mosiah 2–5

Misjonærleksjon i kapittel 3

Vår himmelske Faders frelsesplan

Lære

“Den evige Guds store plan”, herunder Adam og Evas fall, Jesu Kristi forsoning, oppstandelsen og dommen

Henvisninger

2 Nephi 29

Mosiah 3; 15–16

Alma 12; 34:9; 40–42

Misjonærleksjon i kapittel 3

Jesu Kristi evangelium

Lære

Tro på Kristus, omvendelse, dåp, Den hellige ånds gave og å holde ut til enden

Henvisninger

2 Nephi 31–32

3 Nephi 11; 27:13–22

Misjonærleksjon i kapittel 3

Bli Jesu Kristi disipler for hele livet

Lære

Ordinanser som dåp, ordinasjon til prestedømmet og nadverden

Henvisninger

3 Nephi 11:22–2818

Moroni 2–6

Skriftstudium

Hva sier Frelseren om Mormons bok?

Mormons bok vitner om Kristus

Selve hensikten med Mormons bok er å vitne om Jesus Kristus. Den bekrefter realiteten av hans liv, misjon, oppstandelse og kraft. Den lærer oss sann lære om Kristus og hans forsoning.

Flere profeter hvis skrifter er bevart i Mormons bok, så Kristus personlig. Jareds bror, Nephi og Jakob så den førjordiske Kristus. Folkemengder var til stede under Frelserens virke blant nephittene (se 3 Nephi 11–28). Senere så Mormon og Moroni den oppstandne Kristus (se Mormon 1:15; Ether 12:39).

Når folk leser og ber angående Mormons bok, vil de bli bedre kjent med Frelseren og oppleve hans kjærlighet. De vil vokse i sitt vitnesbyrd om ham. De vil vite hvordan de kan komme til ham og bli frelst. (Se 1 Nephi 15:14–15.)

Bilde
President Russell M. Nelson

“Mormons bok inneholder den mest fullstendige og autoritative forståelsen av Jesu Kristi forsoning som finnes noe sted. Den lærer oss hva det egentlig vil si å bli født på ny … Vi vet hvorfor vi er her på jorden. Disse og andre sannheter blir mer kraftfullt og overbevisende undervist i Mormons bok enn i noen annen bok. Den fulle kraften av Jesu Kristi evangelium finnes i Mormons bok” (Russell M. Nelson, “Mormons bok: Hvordan ville livet ditt vært uten den?Liahona, nov. 2017, 62).

Personlig studium

Gjennom hele misjonen din kan du skrive dine svar på følgende spørsmål i studiedagboken din:

  • Hva har du lært om Jesus Kristus ved ditt studium av Mormons bok?

  • Hvordan har ditt studium av Mormons bok påvirket ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus?

  • Hvordan kan du bruke Mormons bok til å hjelpe folk å styrke sitt vitnesbyrd?

Skriftstudium

Hvilke grunner ga profetene i Mormons bok for å skrive sine opptegnelser?

Personlig studium eller studium med ledsager

Mormons bok er skrevet “for å overbevise alle mennesker om at Jesus er Kristus” (Mormons boks tittelside). Følgende tabell viser noen kapitler i Mormons bok som vitner om Jesu Kristi liv, læresetninger og tjenestegjerning. Velg skriftsteder å studere gjennom hele misjonen.

Tenk dessuten på behovene til dem du underviser. Legg planer for å lese noen av disse skriftstedene sammen med dem for å styrke deres kunnskap og vitnesbyrd om Frelseren.

Tittelside og innledning

Gjør klart formålet med boken.

1 Nephi 10–11

Lehi og Nephi vitner om Frelseren.

2 Nephi 29

Lehi og Jakob vitner om Jesus Kristus og hans forsoning.

2 Nephi 31–33

Nephi underviser Kristi lære.

Mosiah 2–5

Kong Benjamin vitner om Kristus.

Alma 57

Alma vitner om Frelseren.

Alma 36

Alma opplever Kristi forsonende kraft.

3 Nephi 9–10

Jesus Kristus innbyr folk til å komme til ham.

3 Nephi 11–18

Frelseren underviser nephittene om Faderen og hans lære.

3 Nephi 27

Frelseren underviser sitt evangelium

Ether 12

Ether og Moroni underviser at tro på Jesus Kristus er et handlingens og kraftens prinsipp.

Moroni 7–8

Mormon underviser om Kristi rene kjærlighet og hans forsoning.

Moroni 10

Moroni oppfordrer alle til å komme til Kristus og bli fullkommengjort i ham.

Mormons bok hjelper oss å komme nærmere Gud.

Profeten Joseph Smith sa om Mormons bok at “et menneske ville komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok” (Innledningen til Mormons bok). Ved konsekvent å undervise og innby folk til å etterleve prinsippene i Mormons bok, hjelper du dem å utvikle tro på Jesus Kristus og komme nærmere Gud.

Mormons bok bygger opp vitnesbyrd og innbyr personlig åpenbaring. Bruk Mormons bok til å hjelpe andre å få åndelige opplevelser, spesielt et vitnesbyrd fra Den hellige ånd om at boken i seg selv er Guds ord.

Gi prioritet til skriftsteder i Mormons bok når du underviser. De har omvendelseskraft gjennom Den hellige ånd. Når du underviser i evangeliet ved hjelp av Mormons bok, vil din undervisning appellere med kraft og klarhet i hjertet og sinnet.

President Gordon B. Hinckley underviste at “de som har lest [Mormons bok] med bønnens hjelp, enten de er rike eller fattige, lærde eller ulærde, har vokst på grunn av dens kraft.” Han underviste videre:

“Uten å nøle lover jeg dere at hvis dere med bønn vil lese Mormons bok, uansett hvor mange ganger dere tidligere har lest den, vil en større grad av Herrens ånd få innpass i deres hjerte. Dere vil få en sterkere beslutning om å vandre i lydighet til hans bud og et sterkere vitnesbyrd om at Guds Sønn virkelig lever” (“The Power of the Book of Mormon”, Ensign, juni 1988, 6).

Bilde
misjonærer som leser i Skriftene

Mormons bok tar opp sjelens spørsmål

Å lese Mormons bok med Åndens veiledning kan hjelpe folk å finne svar eller innsikt på sine personlige spørsmål – eller sjelens spørsmål. Hjelp folk å forstå hvordan læresetningene i Mormons bok tar opp livets spørsmål.

Noen av disse spørsmålene er oppført nedenfor, sammen med tilhørende henvisninger i Mormons bok.

Mormons bok gir også veiledning om andre viktige spørsmål, for eksempel:

Bilde
President Dallin H. Oaks

“Misjonærer må vite hvordan de kan bruke Mormons bok til å besvare sine egne spørsmål, slik at de kan bruke den effektivt til å hjelpe andre å lære å gjøre det samme … De må internalisere Mormons boks kraft i undervisningen av det gjengitte evangelium, først ved å anvende den i sitt eget liv og deretter ved å dele den med dem de underviser” (Dallin H. Oaks, “Counsel for Mission Leaders”, seminar for nye misjonsledere, 25. juni 2022).

Personlig studium eller studium med ledsager

Lag en liste over sjelens spørsmål som du har eller som du har hørt fra andre. Finn vers i Mormons bok som bidrar til å besvare disse spørsmålene. Skriv innsikten og henvisninger fra Mormons bok i studiedagboken din. Bruk dem når du underviser.

Mormons bok og Bibelen støtter hverandre

Herren sa at vi skulle “undervise i mitt evangeliums prinsipper som er i Bibelen og i Mormons bok, hvor evangeliet finnes i sin fylde” (Lære og pakter 42:12). Siste dagers hellige “tror at Bibelen er Guds ord så langt som den er riktig oversatt” (Trosartiklene 1:8; se også 1 Nephi 13:29). Bibelen er hellig skrift. Mormons bok er også hellig skrift som inneholder Jesu Kristi evangeliums fylde.

Bibelen og Mormons bok utfyller og beriker hverandre (se Esekiel 37:16–17; 1 Nephi 13:40; Mormon 7:8–9). Begge bindene med hellig skrift er samlinger av læresetninger nedtegnet av oldtidsprofeter. Bibelen forteller om Guds handlemåte med mennesker på den østlige halvkule over flere tusen år. Mormons bok forteller om Guds handlemåte med mennesker i oldtidens Amerika i mer enn tusen år.

Bilde
person som markerer i Skriftene

Aller viktigst er det at Bibelen og Mormons bok utfyller hverandre når det gjelder å vitne om Jesus Kristus. Bibelen gir beretningen om Frelserens fødsel, jordiske virke og forsoning – innbefattet hans død og oppstandelse. Mormons bok inneholder profetier om Frelserens fødsel og misjon, læresetninger om hans forsoning og beretningen om hans tjenestegjerning på det amerikanske kontinent. Mormons bok bekrefter og utvider vitnesbyrdet i Bibelen om at Jesus er Guds enbårne Sønn og verdens Frelser.

Både Bibelen og Mormons bok lærer oss loven om vitner: “På to eller tre vitners ord skal enhver sak stå fast” (2 Korinter 13:1; se også 2 Nephi 11:2–3). I samsvar med denne loven vitner begge bøkene med hellig skrift om Jesus Kristus (se 2 Nephi 29:8).

Personlig studium eller studium med ledsager

Finn krysshenvisninger om følgende emner i Mormons bok og Bibelen. Eksempler gis i parentes etter hvert emne. Legg til dine egne emner og skriftsteder.

Hjelp folk å lese og forstå Mormons bok

De som ikke leser eller forstår Mormons bok, vil få problemer med å få et vitnesbyrd om at den er sann. Du kan hjelpe dem å forstå boken ved å lese den sammen med dem. Les under en undervisningsavtale, under et oppfølgingsbesøk eller via teknologi. Du kan også ordne med at medlemmene leser sammen med dem. Det kan være svært nyttig å se en Mormons bok-video og deretter lese de tilhørende kapitlene.

Be om hjelp når du velger skriftsteder som tar opp folks bekymringer og behov. Les og drøft korte skriftsteder, for eksempel 1 Nephi 3:7 eller Mosiah 2:17. Les og drøft også lengre skriftsteder eller fullstendige kapitler, for eksempel 2 Nephi 31, Alma 7 eller 3 Nephi 18. Oppfordre folk til å lese Mormons bok fra begynnelsen, herunder de tre og åtte vitners vitnesbyrd og profeten Joseph Smiths vitnesbyrd.

Bilde
søndagsskoleklasse

Overvei følgende forslag når du leser Mormons bok sammen med folk:

  • Be før dere leser. Be om hjelp til å forstå. Be om at Den hellige ånd må vitne for dem om at den er sann.

  • Bytt på å lese. Les i et tempo de synes er passende. Forklar ukjente ord og uttrykk.

  • Stopp opp av og til for å snakke om det dere leser.

  • Forklar skriftstedets bakgrunn og kontekst, for eksempel hvem som snakker, hvordan vedkommende er og hva situasjonen er. Hvis det finnes en relevant Mormons bok-video kan du vurdere å vise den.

  • Påpek viktige budskap eller læresetninger å se etter.

  • Bær vitnesbyrd og passende innsikt, følelser og personlige erfaringer.

  • Undervis i læren direkte fra ordene til profeter i Mormons bok. Dette vil hjelpe folk å føle bokens åndelige kraft.

  • Hjelp folk å “anvende” det de leser i sitt eget liv (1 Nephi 19:23). Hjelp dem å forstå hvordan Skriftene er relevante for dem personlig.

Når du anvender disse prinsippene, vil du hjelpe folk å utvikle evnen til og ønsket om å lese Mormons bok på egenhånd. Understrek at det å lese i boken daglig er en nøkkel til å utvikle seg mot dåp og livslang omvendelse.

Stol på løftet i Moroni 10:3–5. Oppfordre folk til å lese Mormons bok oppriktig og be med ærlig hensikt om å få vite at den er sann. Forklar at ærlig hensikt betyr å være villig til å handle ifølge svaret de mottar gjennom Den hellige ånd. Enhver som oppriktig leser og ber med ærlig hensikt om Mormons bok, kan vite dens sannhet ved Den hellige ånds kraft.

Du skulle også anvende dette løftet regelmessig for å styrke ditt eget vitnesbyrd om Mormons bok. Ditt vitnesbyrd vil gi deg tillit til at de som anvender dette løftet, vil få et vitnesbyrd om at boken er Guds ord.


Forslag til studium og anvendelse

Personlig studium

  • Les 2 Nephi 2; 9; 30; 3132. Fremhev hver henvisning om Jesus Kristus. Lag en liste over de forskjellige navnene og titlene på Kristus i disse kapitlene. Marker hans uttalte ord. Fremhev hans egenskaper og handlinger.

  • Når du leser daglig fra Mormons bok, skriv i studiedagboken skriftstedene som har spesiell betydning for deg. Skriv hvordan du vil anvende dem i ditt liv.

  • Skriv i studiedagboken hva du følte da du først fikk et åndelig vitnesbyrd om at Mormons bok er sann.

  • Svar på følgende tre spørsmål i studiedagboken din. Gjennom hele misjonen kan du legge til svar på disse spørsmålene.

    • Hvordan ville livet mitt vært uten Mormons bok?

    • Hva ville jeg ikke vite uten Mormons bok?

    • Hva ville jeg ikke ha uten Mormons bok?

  • Les Bergprekenen i Matteus 5–7 og Kristi preken i tempelet i 3 Nephi 12–14. Hvordan hjalp det å lese disse sammen deg med å få en bedre forståelse av Frelserens læresetninger?

  • Studer hvert tilfelle i Mormons bok som henviser til noen som ber. Skriv i studiedagboken din det du lærer av Mormons bok om bønn.

  • Fra kapitteloverskriftene i Mosiah 11–16, skriv et sammendrag av hva Abinadi underviste. Les så disse kapitlene og utvid sammendraget ditt.

  • Fra kapitteloverskriftene i Mosiah 2–5 skriver du et sammendrag av hva kong Benjamin underviste. Les så disse kapitlene og utvid sammendraget ditt.

Studium med ledsager og bytte av ledsager

  • Les skriftsteder i Mormons bok sammen. Fortell hva du har lært og følt. Planlegg hvordan du vil anvende dem i ditt liv.

  • Les Alma 26 og 29 sammen. Fortell hva du føler for din misjon. Skriv dine følelser i studiedagboken.

  • Les Alma 37:9 og drøft hvor avgjørende Skriftene var for Ammon og hans medmisjonærer. Finn henvisninger som beskriver hvordan de brukte Skriftene.

  • Les Alma 11–14, der en av dere tar rollen som Alma eller Amulek, og den andre tar rollen som kritiker. Drøft hvordan disse misjonærene svarte på vanskelige spørsmål.

Distriktsråd, sonekonferanser og misjonens lederskapsråd

  • Øv på å bruke Mormons bok på hver av måtene som er nevnt i hovedoverskriftene i dette kapittelet.

  • Lag en liste over spørsmål som stilles av dem du underviser. Forklar for hverandre hvordan dere ville svare på disse spørsmålene ved hjelp av Mormons bok.

  • Les skriftsteder i Mormons bok sammen. Del kunnskap, følelser og vitnesbyrd.

  • Øv på å bruke Mormons bok til å bekrefte gjenopprettelsens budskap.

  • Be misjonærene fortelle om erfaringer der Mormons bok har hjulpet dem og dem de har undervist i omvendelsesprosessen.

  • Be misjonærene dele et favorittskriftsted fra Mormons bok som bidrar til å besvare et av sjelens spørsmål.

  • Be et medlem som er konvertitt, om å dele Mormons boks rolle i sin omvendelse til evangeliet.

Misjonsledere og rådgivere i misjonen

  • Lær misjonærene hvordan de kan bruke Mormons bok til å bekrefte sannheten av gjenopprettelsens budskap.

  • Les 1 Nephi 1 sammen med misjonærene, og sammenlign det med Joseph Smiths erfaring.

  • Gi misjonærene et nytt eksemplar av Mormons bok. Be dem lese og markere boken to ganger i løpet av de neste to eller tre forflytningsperiodene.

    • Ved første lesning kan du be dem markere alt som peker på eller vitner om Jesus Kristus.

    • I den andre lesningen kan du be dem markere evangeliets læresetninger og prinsipper.

    Be misjonærene fortelle hva de har lært og følt. Eldste Ronald A. Rasband beskrev hvordan det å lese Mormons bok på denne måten påvirket ham som misjonær:

Bilde
Eldste Ronald A. Rasband

“Det var mye mer ved min lesning enn bare å markere skriftsteder. For hver gang jeg leste Mormons bok fra perm til perm, ble jeg fylt med dyp kjærlighet til Herren. Jeg følte et dypt rotfestet vitnesbyrd om sannheten av hans læresetninger og hvordan de gjelder ‘i dag’. Denne boken passer til sin tittel ‘Enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus’. Med dette studiet og det åndelige vitnesbyrdet som ble mottatt, ble jeg en Mormons bok-misjonær og en Jesu Kristi disippel” (“I dag”, Liahona, nov. 2022, 25).

  • Be misjonærene dele skriftsteder i Mormons bok som har vært viktige i deres liv med deg.

  • Identifiser sjelens spørsmål for personer i din misjon. Be misjonærene finne vers i Mormons bok som bidrar til å besvare disse spørsmålene.