Instituutti
Oppiaihe 3: Oppiminen Hengen avulla


3

Oppiminen Hengen avulla

Johdanto

Jotta lähetyssaarnaajat kehittyisivät evankeliumissa ja pysyisivät iankaikkiseen elämään johtavalla polulla, heidän on otettava tavaksi tutkia evankeliumia. Lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksissa lähetyssaarnaajat käyttävät joka päivä muutaman tunnin opiskelemiseen yksin ja yhdessä toverin kanssa. Lähetyskentällä heidän odotetaan jatkavan evankeliumin opiskeluaan joka päivä. Heidän on opittava ”tutkimalla sekä uskon kautta” (OL 88:118) pyrkiessään rakentamaan evankeliumin tietämyksen varastoa ja vahvistamaan omaa kääntymystään. On välttämätöntä, että lähetyssaarnaajilla on tämä Hengen ohjaamalla tutkimisella hankittu tietämyksen varasto, jotta he voivat opettaa voimallisesti ja täyttää tarkoituksensa.

Ennakkovalmistelut

  • Tutki kohtia OL 8:2–3; 9:7–8; 11:12–17, 21–22, 26–28 ja 138:1–2, 11.

  • Tutki julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivuja 17–19 ja 22–25.

  • Jos oppilailla ei ole opiskelupäiväkirjaa, anna heille paperia.

  • Valmistaudu esittämään video ”Advice for Studying the Scriptures” [Neuvoja pyhien kirjoitusten tutkimiseen] (2.07), joka on sivustolla lds.org.

  • Valmista etukäteen monisteita oppiaiheen lopussa olevasta sivusta ”Henkilökohtaisen pyhien kirjoitusten tutkimisen tapoja”.

  • Valmistaudu näyttämään kuva Joseph ja Hyrum Smithistä.

    Kuva
    statue of Joseph and Hyrum Smith

    Joseph ja Hyrum Smith

Opetusehdotuksia

Evankeliumin tutkimisen tärkeys

Näytä oppilaille kuva Joseph Smithistä ja hänen veljestään Hyrumista, ja pyydä heitä ottamaan esiin pyhistä kirjoituksistaan luku OL 11. Auta oppilaita ymmärtämään tämän luvun taustaa selittämällä, että Joseph Smithin kääntäessä Mormonin kirjaa hänen vanhempi veljensä Hyrum kiinnostui kovasti tästä työstä ja halusi jakaa palautuksen sanoman muiden kanssa. Halutessaan tietää Herran tahdon Hyrum pyysi, että Joseph pyytäisi ilmoitusta hänen puolestaan. Herran vastaus on tallennettu lukuun OL 11. Hyrum oli monella tapaa samassa asemassa kuin luokkasi jäsenet, jotka valmistautuvat viemään palautetun evankeliumin sanomaa eteenpäin.

Anna parille oppilaalle tehtäväksi lukea ääneen OL 11:15–17 samalla kun luokan jäsenet seuraavat mukana ja panevat merkille, kuinka Herra neuvoi Hyrumia. Kysy sen jälkeen:

  • Miksi Herra käski Hyrumin odottaa ”vielä vähän aikaa” ennen kuin tämä kertoisi evankeliumin sanomasta muille?

Anna oppilaille tehtäväksi lukea kohdat OL 11:21–22 ja 26 ja etsiä neuvoja, jotka soveltuvat tuleviin lähetyssaarnaajiin tänäkin päivänä.

  • Mitä Herra käski Hyrumin tehdä, kun tämä valmistautui kertomaan evankeliumin sanomasta muille? Mitä tarkoittaa se, että saa Jumalan sanan? Mitä tarkoittaa se, että vaalii Herran sanaa sydämessään?

  • Kuinka Herran neuvot näissä jakeissa voisivat auttaa henkilöä, joka tänä päivänä valmistautuu palvelemaan lähetystyössä? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulisi huomata seuraava periaate: Evankeliumin tutkiminen valmistaa lähetyssaarnaajia saarnaamaan evankeliumia Hengen avulla ja voimallisesti.)

  • Mitä siunauksia Herra lupasi niille, jotka pyrkivät saamaan Hänen sanansa?

Pyydä oppilaita ottamaan esiin julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivu 191. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen kappale, joka alkaa sanoilla ”Kykysi opettaa voimallisesti”. Kysy sen jälkeen:

  • Mitkä ajatukset tässä kappaleessa vahvistavat päivittäisen pyhien kirjoitusten tutkimisen tärkeyttä niille, jotka haluavat tulla tehokkaiksi lähetyssaarnaajiksi? (Pyhien kirjoitusten tutkiminen valmistaa lähetyssaarnaajia opettamaan evankeliumia voimallisesti.)

Kerro oppilaille, että tämän oppiaiheen loppuosassa keskitytään siihen, kuinka he voivat saada enemmän irti henkilökohtaisesta pyhien kirjoitusten tutkimisestaan. Kannusta oppilaita pohtimaan oppitunnin aikana sitä, kuinka he voivat soveltaa oppimaansa käytäntöön tehostaakseen pyhien kirjoitusten ja evankeliumin tutkimistaan.

Opiskelupäiväkirjan pitäminen

Pyydä luokan jäseniä ottamaan esiin julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivu X. Kehota kahta oppilasta lukemaan ääneen kohdan ”Opiskelupäiväkirja” kaksi kappaletta. Kun oppilaat ovat lukeneet ne, kysy:

  • Kuinka opiskelupäiväkirjan käyttäminen voi tämän kohdan mukaan auttaa teitä evankeliumin tutkimisessa?

  • Miksi olisi tärkeää merkitä muistiin evankeliumin tutkimisen aikana saamianne ajatuksia ja tunteita?

Voisit kysyä oppilailtasi, onko heillä opiskelupäiväkirjaa. Kehota myöntävästi vastanneita kertomaan, millä tavoin päiväkirjasta on ollut heille hyötyä. Kehota oppilaita aloittamaan opiskelupäiväkirjan pitäminen, elleivät he jo tee niin. Muistuta heille, että opiskelupäiväkirja voi olla niinkin yksinkertainen kuin huokea kovakantinen kirjanen, vihko tai irtolehtikansio. He voisivat myös käyttää lds.org-sivustolla olevaa muistiinpanot ja päiväkirja -työkalua (notes and journal) tai elektronisessa laitteessaan olevaa muistiinpanosovellusta. Kannusta oppilaita ottamaan opiskelupäiväkirjansa mukaan jokaiselle oppitunnille, jotta he voivat kirjoittaa muistiin luokassa saamiaan ajatuksia, tunteita ja oivalluksia.

Oppiminen Hengen avulla

Järjestä oppilaat pareiksi. Kehota heitä lukemaan yhdessä toinen kappale julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivulta 17 ja keskustelemaan sen jälkeen siitä, mitä pyhien kirjoitusten tutkimisesta saatava merkityksellinen oppimiskokemus edellyttää. Kun oppilailla on ollut aikaa keskustella tästä kappaleesta, kehota muutamaa oppilasta kertomaan keskustelunsa pääajatuksista. Voisit esittää seuraavan kaltaisia kysymyksiä:

  • Mitä rukoileminen ”vakain aikein” tarkoittaa? (Vakain aikein tarkoittaa sitä, että aiomme noudattaa oppimaamme eli toteuttaa sitä käytännössä.)

  • Kuinka se, että henkilö tutkii ”vakain aikein” ja niin, että hänellä on ”vanhurskauden nälkä ja jano”, vaikuttaa hänen pyhien kirjoitusten tutkimiseensa? (Kun oppilaat vastaavat, voisit esittää jatkokysymyksiä, jotka kannustavat heitä miettimään vastauksiaan syvällisemmin. Jos oppilaat esimerkiksi vastaavat, että vakaat aikeet näkyvät jonkun tavassa rukoilla, voisit pyytää heitä selittämään, miten sellaiset rukoukset eroavat muunlaisista. Jos oppilas vastaa niiden näkyvän siinä, millaisia toiveita ihmisillä on, pyydä heitä selittämään asiaa laajemmin.)

Kehota kolmea oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani kohdassa ”Oppiminen Pyhän Hengen avulla” olevat kappaleet sivulta 18. Anna muille luokan jäsenille tehtäväksi seurata mukana ja merkitä siunaukset, joita saamme, kun Pyhä Henki auttaa meitä oppimaan evankeliumia. Kysy sen jälkeen:

  • Mitä siunauksia voimme saada, kun Pyhä Henki ohjaa evankeliumin oppimistamme? (Samalla kun oppilaat vastaavat kysymykseen, voisit kirjoittaa taululle tämän periaatteen: Kun Pyhä Henki ohjaa evankeliumin oppimistamme, saamme suurempaa valoa ja ymmärrystä.)

Jotta voit auttaa oppilaita ymmärtämään paremmin, kuinka he voivat saada Pyhän Hengen opetusta tutkiessaan evankeliumia, lue ääneen tai laita esille kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin seuraavat sanat. Kehota oppilaitasi panemaan merkille, mitä he voivat tehdä saadakseen enemmän irti pyhien kirjoitusten tutkimisestaan.

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

”Jotta evankeliumi kirjoitettaisiin sydämeenne, teidän täytyy tietää, mikä se on, ja oppia ymmärtämään sitä täydellisemmin. Se merkitsee, että teidän täytyy tutkia sitä. Kun sanon ’tutkia’, tarkoitan jotakin muutakin kuin lukemista. Joskus on hyvä lukea jokin pyhistä [kirjoista] määräajassa saadakseen yleistuntuman sen sanomaan, mutta kääntymystä varten pitäisi kiinnittää enemmän huomiota pyhien kirjoitusten parissa vietetyn ajan määrään kuin siinä ajassa luettuun sivumäärään. Näen teidän joskus lukevan muutamia jakeita, pysähtyvän pohtimaan niitä, lukevan jakeet huolellisesti uudelleen, ja kun ajattelette, mitä ne tarkoittavat, rukoilevan ymmärrystä, esittävän kysymyksiä mielessänne, odottavan hengellisiä vaikutelmia ja kirjoittavan muistiin ne vaikutelmat ja näkemykset, joita tulee, niin että voitte muistaa ja oppia lisää. Sillä lailla opiskellen ette ehkä lue monta lukua tai jaetta puolessa tunnissa, mutta te annatte sydämessänne sijaa Jumalan sanalle, ja Hän puhuu teille.” (”Kun olet kääntynyt”, Liahona, toukokuu 2004, s. 11. Lisää ideoita tutkimiseen: ks. vanhin Richard G. Scott, ”Kuinka saatte ilmoitusta ja innoitusta omaan elämäänne”, Liahona, toukokuu 2012, s. 45–47.)

Auta oppilaita tarkastelemaan vanhin Christoffersonin lausumaa esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Minkä toimintatapojen vanhin Christofferson sanoi voivan johtaa pyhien kirjoitusten parempaan ymmärtämiseen?

  • Kuinka näiden toimintatapojen ansiosta Pyhä Henki voi opettaa teitä paremmin?

  • Kuinka yksi tai useampi näistä toimintatavoista on auttanut teitä ymmärtämään evankeliumia syvemmin?

Selitä, että pyhiä kirjoituksia tutkiessamme meille on hyötyä siitä, että ymmärrämme, kuinka Pyhä Henki kommunikoi kanssamme. Jaa luokka pareihin (vaikkapa samoihin pareihin kuin edellisessä toiminnassa). Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet ja pyydä oppilaita jäljentämään ne opiskelupäiväkirjaansa tai irtopaperille: OL 8:2–3; 9:7–8; 11:12–14 ja 138:1–2, 11.

Anna oppilaille aikaa tutkia näitä kohtia ja merkitä sanoja tai ilmauksia, jotka kuvaavat sitä, kuinka Pyhä Henki kommunikoi kanssamme. He voisivat myös kirjoittaa opiskelupäiväkirjaansa ajatuksiaan siitä, mitä he oppivat näistä kohdista. Pyydä oppilaita keskustelemaan parinsa kanssa siitä, mitä he merkitsivät jakeisiin ja mitä he oppivat. Esitä riittävän ajan kuluttua seuraavat kysymykset:

  • Mitä sellaisia sanoja tai ilmauksia te löysitte, jotka kuvaavat sitä, miten Pyhä Henki kommunikoi kanssamme? (Kirjoita oppilaiden vastaukset taululle.)

  • Kuinka Pyhä Henki on opettanut teitä jollakin näistä tavoista ja syventänyt ymmärrystänne jostakin evankeliumin opista tai periaatteesta? Mitä nimenomaisia kokemuksia teillä on ollut?

Kehota oppilaita ottamaan esiin julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivu 22. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen otsikon ”Tutki ideoita ja ehdotuksia” alla olevat neljä ensimmäistä luettelomerkein varustettua kohtaa. Voit halutessasi esittää seuraavat kysymykset:

  • Millä tavoin nämä suositukset voisivat vaikuttaa lähetyssaarnaajan kykyyn kertoa evankeliumista muille tehokkaasti?

  • Kuinka voisitte soveltaa näitä ajatuksia ja toteuttaa niitä käytännössä jo nyt tulevina lähetyssaarnaajina?

  • Millä tavoin pyhien kirjoitusten tutkimiseenne liittyvien taitojen ja tapojen parantaminen voisi vaikuttaa menestymiseenne lähetyssaarnaajina? (Oppilaat esittävät todennäköisesti tämänkaltaisen periaatteen: Kun lähetyssaarnaajat omaksuvat tapoja tutkia evankeliumia tehokkaasti, Henki opettaa heitä, heidän kokemuksensa on antoisampi ja he ovat paremmin valmistautuneita opettamaan evankeliumia.)

Jaa luokka kolmen tai neljän hengen ryhmiin. Pyydä kutakin ryhmää jakamaan keskenään kuusi väliotsikkojen alla olevaa tekstiä julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivuilla 22–25 olevasta kohdasta ”Tutki ideoita ja ehdotuksia”. Pyydä ryhmän jäseniä tutkimaan tehtäväksi saamiaan kohtia. Joidenkin ryhmän jäsenten tulee ehkä tutkia enemmän kuin yhden väliotsikon alla oleva teksti. Nimitä kullekin ryhmälle johtaja, joka ohjaa keskustelua siitä, mitä ryhmän jäsenet ovat oppineet ja mitä he voivat tehdä jo nyt tehdäkseen evankeliumin tutkimisestaan voimallisempaa ja tehokkaampaa. Kun ryhmillä on ollut aikaa keskustella, esitä luokan jäsenille seuraava kysymys:

  • Kuinka nämä pyhien kirjoitusten tutkimiseen liittyvät taidot tai tavat ovat auttaneet teitä tutkimaan pyhiä kirjoituksia tehokkaammin?

Auta oppilaita soveltamaan käsiteltyjä asioita henkilökohtaisesti antamalla kullekin oppilaalle monisteena ”Henkilökohtaisen pyhien kirjoitusten tutkimisen tapoja”. Anna luokan jäsenille muutama minuutti aikaa täydentää monisteessa olevat kohdat.

Kuva
Scripture Study handout

Pyydä riittävän ajan kuluttua oppilaita kertomaan, mitä ajatuksia tai oivalluksia he saivat tästä harjoituksesta. Kannusta heitä toteuttamaan oppimaansa käyttämällä valitsemiaan pyhien kirjoitusten tutkimiseen liittyviä taitoja ja tapoja henkilökohtaisessa tutkimisessaan. Vakuuta heille, että kun he tekevät sen, Pyhä Henki valaisee heidän mielensä ja lisää heidän ymmärrystään evankeliumista.

Auta luokan jäseniä ymmärtämään, että paitsi se, kuinka he tutkivat, myös se, milloin ja mitä he tutkivat, on hyvin tärkeää ja auttaa heitä tulemaan tehokkaiksi lähetyssaarnaajiksi. Pyydä luokan jäseniä ottamaan esiin julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani johdannosta sivu VIII ja katsomaan otsikon ”Opiskelu yksin, opiskelu toverin kanssa, piirikokoukset ja vyöhykekonferenssit” alla olevaa Lähetyssaarnaajan päiväohjelmaa. Kysy sen jälkeen:

  • Kuinka Lähetyssaarnaajan päiväohjelma havainnollistaa evankeliumin tutkimisen tärkeyttä?

  • Millä tavoin se, että tutkitte pyhiä kirjoituksia jo nyt johdonmukaisesti päivittäin, valmistaa teitä tähän lähetyssaarnaajan vaativaan päiväohjelmaan?

Pyhien kirjoitusten merkitseminen

Jos aikaa on jäljellä riittävästi, voisit näyttää videon ”Advice for Studying the Scriptures” [Neuvoja pyhien kirjoitusten tutkimiseen] (2.07) auttaaksesi luokan jäseniä miettimään keinoja, joilla he voisivat parantaa tapaansa merkitä pyhien kirjoitusten kohtia.

Kysy videon näyttämisen jälkeen:

  • Mitä sellaista te opitte vanhin Bednarilta, mikä auttaisi teitä parantamaan pyhien kirjoitusten tutkimistanne?

  • Mikä on pyhien kirjoitusten merkitsemisen tarkoitus? (Auttaa muistamaan, mitä olemme oppineet, ja palauttamaan sen mieleemme, kun tarvitsemme sitä taas.)

  • Miksi on tärkeää, että lähetyssaarnaajilla on tehokas tapa palauttaa mieleen oppimaansa?

Elä oppimasi mukaan

Anna yhdelle oppilaalle tehtäväksi lukea ääneen luokalle julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivulta 19 ensimmäinen kappale otsikon ”Elä oppimasi mukaan” alla. Pyydä sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 7:17. Auta oppilaita huomaamaan julkaisussa Saarnatkaa minun evankeliumiani ja kohdassa Joh. 7:17 opetettu periaate esittämällä heille seuraava kysymys:

  • Mitä eroa on sillä, että tietää pyhistä kirjoituksista, ja sillä, että elää pyhien kirjoitusten opetusten mukaan? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulisi ymmärtää tämä periaate: Kun elämme evankeliumin opetusten mukaan, Pyhä Henki todistaa niiden periaatteiden totuudesta ja vahvistaa uskoamme, tietämystämme ja todistustamme.)

Selitä, että vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, kuinka tärkeää on elää oppimamme mukaan. Laita näkyville seuraava lainaus ja pyydä vapaaehtoista oppilasta lukemaan se ääneen luokalle:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Evankeliumin oppijoina meidän tulee toteuttaa sana tekoina eikä pelkästään kuunnella sitä (ks. Jaak. 1:22). Sydämemme avautuu Pyhän Hengen vaikutukselle, kun käytämme tahdonvapauttamme oikein ja toimimme oikeiden periaatteiden mukaan – ja kutsumme siten elämäämme Hänen opettavan ja todistavan voimansa.” (”Pysykää valveilla hellittämättä”, Liahona, toukokuu 2010, s. 42.)

  • Mitä tarkoittaa se, että meidän tulee toteuttaa sana tekoina eikä pelkästään kuunnella sitä?

  • Kuinka toimiminen ”oikeiden periaatteiden mukaan” syventää ymmärrystämme tavalla, johon tutkiminen yksin ei pysty?

  • Kuinka toimiminen oikeiden periaatteiden mukaan on mahdollistanut sen, että olette saaneet syvemmän ymmärryksen ja todistuksen jostakin evankeliumin periaatteesta, jonka mukaan olette yrittäneet elää?

Anna yhdelle oppilaalle tehtäväksi lukea julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani toinen kappale sivulta 19 samalla kuin luokka seuraa mukana ja etsii muita tapoja, joilla evankeliumin mukainen elämä vaikuttaa lähetyssaarnaajien sydämeen ja kykyihin. Lukemisen jälkeen esitä seuraavat kysymykset:

  • Mitä muita siunauksia lähetyssaarnaajat saavat eläessään evankeliumin periaatteiden mukaan, joiden he tietävät olevan totta? (Auta oppilaita ilmaisemaan tämä periaate: Kun lähetyssaarnaajat elävät evankeliumin mukaan, Pyhä Henki lisää heidän haluaan ja kykyään kertoa evankeliumista muille.)

  • Kun olette valmistautuneet palvelemaan lähetystyössä, kuinka Pyhä Henki on lisännyt haluanne palvella?

Pyydä tutkijoita tulemaan kirkkoon

Lähetyssaarnaajat auttavat tutkijoita etenemään kohti kastetta pyytämällä heitä pitämään sitoumukset. Selitä oppilaille, että kun tutkijat esimerkiksi käyvät kirkossa, he voivat saada entistä enemmän ilmoitusta Pyhän Hengen välityksellä ja halun päästä lähemmäksi Jumalaa. Kirkossa käyminen voi auttaa tutkijoita saamaan todistuksen palautetusta evankeliumista ja valmistaa heitä menemään kasteelle.

Näytä, kuinka muita voidaan kutsua kirkkoon. Ensiksi, kerro lyhyesti siunauksista, joita kirkossa käymisestä seuraa. Käytä sitten lähetyssaarnaajien lehtistä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautus (sen sivuja 22–23) selittäessäsi, mitä sakramenttikokouksen aikana tapahtuu. Näytä sen jälkeen, kuinka tutkijalle voidaan esittää kutsu tulla kirkon kokouksiin. Anna havaintoesityksesi jälkeen oppilaille tilaisuus harjoitella esittelemiäsi vaiheita parinsa kanssa roolileikin avulla. Anna jokaisen vuorollaan kertoa lyhyesti siunauksista, joita he saavat kirkossa käymisen seurauksena. Pyydä heitä myös selittämään, mitä sakramenttikokouksessa tapahtuu, ja kutsumaan toinen henkilö kirkkoon.

Todista oppiaiheessa käsitellyistä evankeliumin opinkohdista ja periaatteista.

Kutsu toimimaan

Kehota oppilaita asettamaan henkilökohtainen evankeliumin tutkiminen tärkeälle sijalle, kun he valmistautuvat palvelemaan lähetystyössä. Seuraavat ehdotetut toiminnat voivat auttaa oppilaita keskittymään Hengen avulla oppimiseen:

  • Ota päivittäiseksi tavaksi tutkia itseksesi evankeliumia, myös tutkia ja pohdiskella Mormonin kirjaa.

  • Kun aloitat henkilökohtaisen evankeliumin tutkimishetken, rukoile ja pyydä Henkeä avuksesi. Ala käyttää henkilökohtaisessa evankeliumin tutkimisessasi opiskelupäiväkirjaa, ellet jo tee niin.

  • Valitse yksi evankeliumin tutkimiseen liittyvistä ehdotuksista julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivuilta 22–25 ja sisällytä se henkilökohtaiseen tutkimiseesi tällä viikolla.