Bibliotek
Lektion 21: Joseph Smiths profetiska mission


Lektion 21

Joseph Smiths profetiska mission

Inledning

Efter Joseph Smiths martyrdöd skrev äldste John Taylor, som var med Joseph Smith när han blev dödad, en hyllning till profeten (kanske i samarbete med en eller fler medlemmar): ”Joseph Smith, Herrens profet och siare, har med undantag endast av Jesus gjort mer för människornas frälsning i den här världen än någon annan människa som någonsin levt i den” (L&F 135:3). Den här lektionen hjälper eleverna att bättre förstå hur profetens tjänande uppfyllde gamla profetior. Den här lektionen undersöker också hur Joseph Smiths bidrog till alla Guds barns frälsning.

Bakgrundsmaterial

  • Neil L. Andersen, ”Joseph Smith”, Liahona, nov. 2014, s. 28–31.

  • Tad R. Callister, ”Joseph Smith: Återställelsens profet”, Liahona, nov. 2009, s. 35–37.

  • ”D&C 135:3. Joseph Smith Has Done More for the Salvation of Men Than Anyone Other Than Jesus”, Doctrine and Covenants Student Manual (kyrkans utbildningsverksamhet, studievägledning, 2001), s. 349–350.

Lektionsförslag

2 Nephi 3:1–21

Joseph Smiths förutordinerade mission

Be eleverna berätta vad de först tänker på när de tänker på Joseph Smith. Be några elever att kort berätta om ett tillfälle när var tacksamma för profeten Joseph Smith.

Berätta för eleverna att profeten Nephi skrev ned några råd som Lehi gav sin son Josef. Dessa råd är nedskriva i 2 Nephi 3 och innehåller en profetia som Josef i Egypten gav angående Lehis familj och de sista dagarna. Lehi upptäckte troligen profetiorna när han läste mässingsplåtarna. I 2 Nephi 3 lär vi oss att Josef i Egypten förutsåg Joseph Smiths mission i de sista dagarna. Be en elev att läsa 2 Nephi 3:6–9 för klassen. Be klassen att följa med i texten och vara uppmärksam på hur Josef i Egypten beskrev Joseph Smith.

  • Vilka ord och uttryck använder Josef i Egypten för att beskriva Joseph Smith? (Svar bör innefatta ”utvald siare”, ”högt aktad”, ”stor i mina ögon” och ”stor liksom Mose”. Föreslå gärna att eleverna markerar de här uttrycken i sina skrifter. I marginalen bredvid verserna 6–9 kan de även skriva Joseph Smith.)

  • Hur var Joseph Smith lik Mose och Josef av Egypten? (Se även JSÖ, 1 Mos. 50:24–35 i Handledning för skriftstudier.)

  • Enligt verserna 7–8, vad förutsåg Josef i Egypten om Joseph Smiths verksamhet. (Se till att eleverna förstår denna sanning: Joseph Smith skulle uppresas av Herren för att bringa människor till kunskap om hans förbund och utföra hans verk.)

Låt eleverna arbeta i par och studera 2 Nephi 3:7, 11–15, 18–21. Be varje par att lista vad skrifterna säger att Joseph Smith skulle göra för att utföra Herrens verk. Föreslå gärna att eleverna gör den listan genom att markera viktiga uttryck de hittar i de här verserna. Efter ett tag ber du flera par berätta vad de hittat. (Svaren bör innefatta följande: bringa människor till kunskap om förbunden [v. 7]; frambringa Mormons bok [v. 13, 18–21]; övertyga människor om att Bibeln är sann [v. 11]; göras stark [v. 13]; föra folk till frälsning [v. 15].)

Visa följande uttalande av president Brigham Young (1801–1877) och be en elev läsa det för klassen:

Bild
President Brigham Young

”Det bestämdes i evighetens råd, långt innan jordens grundvalar lades, att han, Joseph Smith, skulle vara den i den sista evangelieutdelningen i denna värld, som skulle frambringa Guds ord till människorna. … Herren hade ögonen på honom, och på hans far, och på hans fars far, och på deras förfäder ända tillbaka till … Adam. Han har följt denna släkt och detta blod då det har flutit från sitt ursprung till födelsen av denne man. Han förutordinerades i evigheten till att presidera över denna sista evangelieutdelning” (Kyrkans presidenters lärdomar: Brigham Young [1997], s. 96).

Samtala om följande för att hjälpa eleverna känna sanningen och vikten av Joseph Smiths förutordinerade mission:

  • Varför är det viktigt för er att veta att Joseph Smith var förutordinerad och förberedd innan han föddes till att bli återställelsens profet?

Läran och förbunden 135:3

Joseph Smith har ”med undantag endast av Jesus gjort mer för människornas frälsning”

Be eleverna berätta vad de skulle säga eller vittna om angående Joseph Smith om de bara fick några få meningar på sig. Förklara att efter Joseph Smiths död skrevs en hyllning till Joseph Smith och senare sparades den för oss i Läran och förbunden. Be en elev läsa första meningen i Läran och förbunden 135:3 för klassen. Fråga:

  • Vilken sanning om Joseph Smith förkunnas i denna mening? (Eleverna bör lyfta fram följande sanning: Joseph Smith har gjort mer för människors frälsning i den här världen än någon annan, förutom Jesus.)

Ordna eleverna i små grupper för att gå igenom profeten Joseph Smiths verk och bidrag. Ge dem i uppgift att ögna igenom Läran och förbunden och tänka tillbaka på lektionerna de haft hittills i kursen. Be dem lista några välsignelser och läror som återställdes genom profeten Joseph Smith som bidrar till vår frälsning. Efter en stund ber du eleverna att välja en sak på sin lista och dela med sig av till sin grupp hur det påverkar deras liv och leder dem mot frälsning.

Sammanfatta elevernas svar genom att visa följande uttalande av äldste Tad R. Callister, som verkade i presidentskapet för de sjuttios kvorum: Be en elev läsa det för klassen medan de andra eleverna följer med i texten:

Bild
Äldste Tad R. Callister

”Genom Joseph Smith har all myndighet, alla nycklar, lärdomar och förrättningar som behövs för frälsning och upphöjelse blivit återställda. Ingen annanstans i världen kan du få allt det här. Det finns inte i någon annan kyrka. Det finns inte i någon människas filosofi eller vetenskaplig skrift eller personlig upplevelse, hur intelligent den än må tyckas. Frälsningen kan bara finnas på den plats som utpekats av Herren själv när han sa att detta är ’den enda sanna och levande kyrkan på hela jordens yta’ (L&F 1:30)” (”Joseph Smith: Återställelsens profet”, Liahona, nov. 2009, s. 37).

Ge eleverna en stund att fundera på hur det Joseph Smiths utförde har bidragit till deras egen frälsning och fråga sedan:

  • Hur tror ni att era liv hade varit annorlunda utan det profeten Joseph Smiths utförde?

Läran och förbunden 122:1–2; Joseph Smith – Historien 1:33

Josephs namn ska ”hållas för gott och ont i alla nationer”

Berätta för eleverna att trots allt gott som Joseph Smith utförde hade han många kritiker, speciellt mot slutet av sitt liv. Den delen av hans liv förutsågs också av forntida profeter (se till exempel 3 Ne. 21:10). Be en elev läsa för klassen vad Moroni sa till Joseph Smith om de som skulle motarbeta honom, i Joseph Smith – Historien 1:33. Be en annan elev läsa Läran och förbunden 122:1–2 för klassen. Hjälp eleverna ange en princip som finns i de skriftställena genom att fråga:

  • Hur skulle ni summera vad dessa två skriftställen lär oss om hur människor skulle reagera på Joseph Smith? (När eleverna nämner sina summeringar, hjälp dem förstå följande sanning: Många i världen kommer att förlöjliga Joseph Smith, men de rättfärdiga söker välsignelserna som gjorts tillgängliga tack vare hans arbete.)

  • Varför tror ni att profeten Joseph Smith har så många kritiker och fiender, trots att många år har gått sedan han dog? (Ett vittnesbörd om återställelsen hänger på om Joseph Smith var en profet som utförde Guds verk eller inte. Därför fortsätter Satan att sträva efter att misskreditera Joseph Smith.)

Be en elev läsa följande uttalande av äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

”Många av dem som avfärdar återställelsens verk tror helt enkelt inte att himmelska varelser talar till människor på jorden. Omöjligt, säger de, att guldplåtarna skulle ha överlämnats av en ängel och översatts genom Guds kraft. Utifrån denna misstro förkastar de direkt Josephs vittnesbörd och några få sänker sig tyvärr så lågt att de förtalar profetens liv och baktalar hans karaktär.

Vi blir särskilt ledsna när någon som en gång vördade Joseph överger sin övertygelse för att sedan svartmåla profeten.

’Att studera kyrkan … genom dess avfällingars ögon’, sa äldste Neal A. Maxwell, är ’som att intervjua Judas för att förstå Jesus. Avfällingar avslöjar alltid mer om sig själva än om det som de har lämnat’ (”All Hell Is Moved” [andakt vid Brigham Young University, 8 nov. 1977], s. 3, speeches.byu.edu). …

De negativa uttalandena om profeten Joseph Smith kommer att bli fler allt eftersom vi närmar oss Frälsarens andra ankomst. Halvsanningarna och de utstuderade bedrägerierna kommer inte att avta. Det kommer att finnas släktingar och vänner som behöver er hjälp. Det är nu ni måste [förbereda er] att hjälpa andra som söker sanningen” (”Joseph Smith”, Liahona, nov. 2014, s. 28–29, 30).

Samtala om följande frågor:

  • Varför kan det vara bra att veta att trots att det har gått många år sedan Joseph Smiths död, kommer kyrkans fiender att fortsätta att angripa hans rykte?

  • Vad kan vi göra för att hjälpa dem som söker sanningen att ta reda på att Joseph Smith är en Guds profet?

Visa följande citat av äldste Neil L. Andersen och be en elev läsa det för klassen:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

”En som har uppriktiga frågor bör se spridandet av det återställda evangeliet som frukten av Herrens verk genom profeten. …

Jesus sa:

’Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. …

Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt’ [Matt. 7:18, 20].

Dessa förklaringar är övertygande, men den som har uppriktiga frågor bör inte enbart förlita sig på dem i sitt sökande efter sanning.

Var och en som tror behöver en andlig bekräftelse på profeten Joseph Smiths gudomliga uppdrag och karaktär. Det gäller varje generation. Andliga frågor förtjänar andliga svar från Gud” (”Joseph Smith”, Liahona, nov. 2014, s. 29–30).

Ge eleverna tillfälle att vittna om profeten Joseph Smith genom att ställa följande frågor:

  • Vilka delar av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga ser ni som bevis på Joseph Smiths profetiska mission?

  • Vilka upplevelser har ni haft som har stärkt era vittnesbörd om profeten Joseph Smith?

Avsluta genom att visa följande uttalanden av Bathsheba W. Smith (1822–1910), som var Hjälpföreningens fjärde generalpresident, och president Brigham Young (1801–1877). Både syster Smith och president Brigham Young kände Joseph Smith personligen. Be en elev läsa de här uttalandena för klassen.

Bild
Bathsheba W. Smith

”När jag fick höra evangeliet så visste jag att det var sant. När jag läste Mormons bok första gången visste jag att den var inspirerad av Gud. När jag såg Joseph Smith första gången visste jag att jag stod ansikte mot ansikte med Guds levande profet, och jag hyste inget tvivel om hans myndighet” (Bathsheba W. Smith, citerad i Döttrar i mitt rike: Hjälpföreningens historia och verksamhet (2011), s. 34).

Bild
President Brigham Young

”Jag skulle vilja ropa halleluja hela tiden då jag tänker på att jag har känt Joseph Smith, den profet som Herren uppreste och ordinerade, och till vilken han gav nycklarna och makten att bygga upp Guds rike på jorden” (citerad i Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 489–490).

Be eleverna att begrunda sina vittnesbörd om profeten Joseph Smith och vad de kan göra för att dela med sig av det till andra, personligen eller via sociala medier. Uppmuntra dem att bestämma sig för någon som de vill dela med sig av sitt vittnesbörd till och sedan göra det.

Elevernas läsuppgift