2009
Joseph Smith: Återställelsens profet
November 2009


Joseph Smith: Återställelsens profet

Genom Joseph Smith har all myndighet, alla nycklar, lärdomar och förrättningar som behövs för frälsning och upphöjelse blivit återställda.

Bild
Elder Tad R. Callister

Antag att någon berättade för dig följande tre saker om en person i Nya testamentet och inget mer: för det första sade Frälsaren om den här mannen: ”Så lite tro du har” (Matt 14:31), för det andra högg den här mannen i ett anfall av vrede av örat på översteprästens tjänare och för det tredje förnekade den här mannen vid tre tillfällen att han kände Frälsaren, fastän han dagligen hade vandrat med honom. Om det var allt du visste eller inriktade dig på hade du kanske tyckt att den här mannen var en dålig människa, men då skulle du ha gått miste om möjligheten att lära känna en av de största männen som någonsin vandrat på jorden: Aposteln Petrus.

På samma sätt har somliga koncentrerat sig på eller blåst upp några mindre svagheter hos profeten Joseph Smith, men genom att göra det har de också missat målet, nämligen mannen och hans mission. Joseph Smith var Herrens smorde till att återställa Kristi kyrka till jorden. När han kom ut ur lunden förstod han efter hand fyra fundamentala sanningar som inte då lärdes av majoriteten i dåtidens kristna värld.

För det första förstod han att Gud Fadern och hans Son, Jesus Kristus, är två skilda personer. Bibeln bekräftar Joseph Smiths iakttagelse. Den talar om att Sonen underkastade sig Faderns vilja. (Se Matt 26:42.) Vi är rörda över Frälsarens underkastelse och finner styrka i hans exempel att göra likadant, men hur skulle det ha funnits vare sig djup eller känsla i Kristi underkastelse eller någon motiverande kraft i hans exempel om Fadern och Sonen var en och samma person och om Sonen endast följde sin egen vilja under ett annat namn?

Skrifterna ger oss vidare bevis på den här stora sanningen: ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son.” (Joh 3:16) En far som offrar sin ende son är det högsta bevis på kärlek som människans sinne och hjärta kan föreställa sig och uppleva. Det symboliseras i den gripande berättelsen om Abraham och Isak. (Se 1 Mos 22.) Men om Fadern är samma person som Sonen, då går det här offret av alla offer förlorat, och Abraham offrar inte längre Isak, utan Abraham offrar nu Abraham.

Den andra sanningen som Joseph Smith upptäckte var att Fadern och Sonen har förhärligade kroppar av kött och ben. Efter sin uppståndelse visade sig Frälsaren för sina apostlar och sade: ”Rör vid mig och se. En ande har inte kött och ben, som ni ser att jag har.” (Luk 24:39) Somliga har sagt att det här var en temporär fysisk uppenbarelse och att när han steg upp till himlen lade han ner sin kropp och återvände till sin andeform. Men skrifterna säger oss att detta inte var möjligt. Paulus lärde: ”Vi vet att Kristus aldrig mer dör, sedan han blivit uppväckt från de döda. Döden har inte längre någon makt över honom.” (Rom 6:9) Med andra ord: Efter Kristi uppståndelse kunde hans kropp aldrig mer skiljas från hans ande, i annat fall skulle han lida döden, vilket Paulus sade inte längre var möjligt efter hans uppståndelse.

Den tredje sanningen som Joseph Smith lärde var att Gud talar till människan än idag, att himlarna inte är stängda. Man behöver bara ställa tre frågor, som äldste Hugh B Brown sade, för att komma till den slutsatsen. (Se ”Profilen av en profet”, Liahona, juni 2006, s 13.) För det första: Älskar Gud oss lika mycket idag som han älskade människorna han talade till på Nya testamentets tid? För det andra: Har Gud samma makt idag som han hade då? Och för det tredje: Behöver vi honom lika mycket idag som människor behövde honom förr? Om svaren på de här frågorna är ”ja”, och om Gud är densamme igår, idag och i evighet, som det står i skrifterna (se Mormon 9:9), då finns det ingen tvekan: Gud talar till människan idag precis som Joseph Smith bar vittne om.

Den fjärde sanningen som Joseph Smith lärde sig var att Jesu Kristi fullständiga kyrka inte fanns på jorden då. Naturligtvis fanns det goda människor och vissa delar av sanningen, men aposteln Paulus profeterade fordom om att före Kristi andra ankomst ”måste … avfallet [först] komma”. (2 Tess 2:3)

Efter Joseph Smiths första syn inleddes återställelsen av Kristi kyrka ”rad på rad, bud på bud”. (L&F 98:12)

Genom Joseph Smith återställdes läran att evangeliet predikades för de döda i andevärlden för dem som inte hade fått en rimlig chans på jorden att höra det. (Se L&F 128:5–22; se även L&F 138:30–34.) Detta var ingen uppfinningsrik hjärnas påhitt, utan det var återställelsen av en biblisk sanning. Petrus lärde för länge sedan: ”Avsikten med att evangeliet predikades också för dem som nu är döda, var att de visserligen skulle dömas kroppsligen som människor döms, men leva andligen, liksom Gud lever.” (1 Petr 4:6) Frederic W Farbar, den välkände anglikanske författaren och teologen, sade följande om den här läran från Petrus: ”Varje ansträngning har gjorts att bortförklara den enkla innebörden i det här skriftstället. Det är ett av de dyrbaraste skriftställena i skriften och det finns ingen tvetydighet här. … ty om språket har någon mening alls, betyder de här orden att Kristus, när hans ande steg ned i den lägre världen, förkunnade frälsningens budskap för de en gång obotfärdiga döda.” (The Earl Days of Christianity [1883], 78)

Många lär att det finns en himmel och ett helvete. Joseph Smith återställde sanningen att det finns många himlar. Paulus talade om en man som blev uppryckt ända till tredje himlen. (Se 2 Kor 12:2.) Kunde det finnas en tredje himmel om det inte fanns en andra eller en första himmel?

På många sätt är Jesu Kristi evangelium som ett pussel med tusen bitar. När Joseph Smith kom in i bilden fanns kanske hundra bitar på plats. Så kom Joseph Smith och lade många av de andra nio hundra bitarna på plats så att människorna kunde säga: ”O, nu förstår jag varifrån jag kommer, varför jag är här och vart jag är på väg.” Om Joseph Smiths roll i återställelsen förklarade Herren tydligt: ”Detta släktled skall få mitt ord genom dig.” (L&F 5:10)

Trots den här strömmen av återställda bibliska sanningar, har somliga uppriktiga sökare sagt: ”Jag kan acceptera de här lärdomarna, men vad sägs om alla änglar och syner som Joseph Smith påstod sig ha sett och fått. Det är så svårt att tro på sådant i våra dagar.”

Till dessa ärliga sökare säger vi kärleksfullt: ”Fanns det inte änglar och syner i Kristi kyrka på Nya testamentets tid? Visade sig inte en ängel för Maria och för Josef? Visade sig inte änglar för Petrus, Jakob och Johannes på förklaringsberget? Räddades inte Petrus och Johannes från fängelset av en ängel? Visade sig inte en ängel för Kornelius, sedan för Paulus när han led skeppsbrott och för Johannes på ön Patmos? Fick inte Petrus en syn om att evangeliet skulle predikas för icke-judarna, Paulus en syn om den tredje himlen, Johannes en syn om de sista dagarna och Stefanus en syn om Fadern och Sonen?”

Ja, Joseph Smith såg änglar och fick syner eftersom han var ett redskap i Guds händer för att återställa samma Jesu Kristi kyrka som fanns i ursprungliga tider, med såväl all myndighet som med alla lärdomar.

Men sorgligt nog finns det människor som är villiga att avstå från de dyrbara sanningar i evangeliet som Joseph Smith återställde eftersom de vilseleds av vissa historiska frågetecken eller någon vetenskaplig hypotes som är oviktig för deras upphöjelse, och så säljer de sin andliga förstfödslorätt för en skål linssoppa. De byter bort den absoluta vissheten om återställelsen mot tvivel, och medan de gör det luras de att förlora tron på de många saker som de faktiskt vet på grund av några saker som de inte vet. Det finns alltid en del skenbara intellektuella kriser som hotar vid horisonten så länge det krävs tro och vårt sinne är begränsat, men vi kan också alltid hålla fast vid de säkra och solida lärdomarna i återställelsen, som formar grundvalen som vi kan bygga vårt vittnesbörd på.

När många av Kristi efterföljare vände sig från honom, frågade han sina apostlar: ”Inte vill väl också ni gå bort?”

Petrus gav då ett svar som borde vara inpräglat i varje hjärta: ”Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord.” (Joh 6:66–68)

Om en människa vänder sig bort från de här återställda lärdomarna, var ska hon då lära sig om Guds sanna natur som den uppenbarades i skogsdungen? Vart ska hon gå för att finna lärdomar om föruttillvaron, dop för de döda och evigt äktenskap? Och vart ska hon gå för att finna beseglingsmakten som kan binda män och hustrur och barn bortom graven?

Genom Joseph Smith har all myndighet, alla nycklar, lärdomar och förrättningar som behövs för frälsning och upphöjelse blivit återställda. Ingen annanstans i världen kan du få allt det här. Det finns inte i någon annan kyrka. Det finns inte i någon människas filosofi eller vetenskaplig skrift eller personlig upplevelse, hur intelligent den än må tyckas. Frälsningen kan bara finnas på den plats som utpekats av Herren själv när han sade att detta är ”den enda sanna och levande kyrkan på hela jordens yta”. (L&F 1:30)

Jag vittnar om att Joseph Smith var återställelsens profet, precis som han sade sig vara. Jag upprepar orden i den gripande psalmen: ”Pris åt den man som av Herren blev utvald!” (”Pris åt den man”, Psalmer, nr 16) I Jesu Kristi namn, amen.