2009
Guds kärlek
November 2009


Guds kärlek

Kärleken är måttet på vår tro, motivet till vår lydnad och djupet av vårt lärjungeskap.

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga växer ständigt och blir alltmer välkänd runt om i världen. Fastän det alltid kommer att finnas de som har negativa åsikter om kyrkan och dess medlemmar så anser de flesta att vi är hederliga, hjälpsamma och flitiga. En del ser framför sig välklädda missionärer, kärleksfulla familjer och vänliga grannar som varken röker eller dricker. Kanske är vi också kända som ett folk som är i kyrkan tre timmar varje söndag, där alla är en broder eller syster, där barnen sjunger sånger om bäckar som talar, träd som poppar popcorn och barn som vill bli solstrålar.

Bröder och systrar, av allt som vi vill vara kända för, finns det egenskaper framför andra som borde definiera oss som medlemmar i hans kyrka, som Jesu Kristi lärjungar? Sedan vår senaste generalkonferens för sex månader sedan har jag begrundat den här och liknande frågor. Idag vill jag delge några tankar och intryck som jag fått genom den här eftertanken. Den första frågan är:

Hur blir vi Jesu Kristi sanna lärjungar?

Frälsaren gav själv oss svaret med följande förkunnelse: ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.”1 Det är kärnan i det som menas med en sann lärjunge: De som tar emot Kristus Jesus, vandrar med honom.2

Men det kan vara svårt för en del, för det finns så många ”ska” och ”ska inte” att det kan vara svårt att bara hålla reda på alla. Ibland händer det att välmenande utvidgningar av en gudomlig princip — många av dem kommer från oinspirerade källor — komplicerar saken ytterligare genom att den rena gudomliga sanningen späds ut av människogjorda tillägg. En människas goda tanke — någonting som kanske fungerar för henne — slår rot och förankras, inte som ett råd utan som en förväntan. Och så småningom kan eviga principer gå förlorade i de ”goda idéernas” labyrint.

Det här var en sak som Frälsaren kritiserade hos de religiösa ”experterna” på sin tid. Han tillrättavisade dem för att de såg till lagens hundratals mindre detaljer samtidigt som de försummade det som var viktigast.3

Så hur håller vi oss i linje med det som är viktigast? Finns det en beständig kompass som hjälper oss prioritera i vårt liv, våra tankar och handlingar?

Åter uppenbarade Frälsaren vägen. När han ombads nämna det största budet, tvekade han inte. ”Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd”, sade han. ”Detta är det största och främsta budet.”4 Tillsammans med det andra stora budet: att älska vår nästa som oss själva,5 har vi en kompass som vägleder oss inte bara här i livet utan också Herrens kyrka på båda sidorna av slöjan.

Eftersom kärleken är det största budet, borde det stå i centrum av allt vi gör i familjen, i ämbeten i kyrkan och i arbetet. Kärleken är det helande balsam som lagar sprickor i alla relationer, personliga och inom familjen. Det är bandet som förenar familjer, samhällen och nationer. Kärleken är den kraft som skapar vänskap, tolerans, vänlighet och respekt. Det är den källa som övervinner split och hat. Kärleken är den eld som värmer vårt liv med oförliknelig glädje och gudomligt hopp. Kärleken bör vara vår följeslagare i allt vi gör och säger.

När vi verkligen förstår vad det innebär att älska som Jesus Kristus älskar oss fördrivs all förvirring och våra prioriteringar hamnar rätt. Vår färd som Kristi lärjungar blir mer glädjefylld. Vårt liv får ny mening. Vårt förhållande till vår himmelske Fader blir djupare. Lydnad blir en fröjd istället för en börda.

Varför bör vi älska Gud?

Gud den evige Fadern gav inte det största budet för att han behöver att vi älskar honom. Hans makt och härlighet förminskas inte av att vi föraktar, förnekar eller till och med besudlar hans namn. Hans inflytande och herravälde sträcker sig genom tid och rum oavsett om vi accepterar, godkänner eller högaktar det.

Nej, Gud behöver inte att vi älskar honom. Men vi behöver verkligen älska Gud!

För det vi älskar avgör vad vi söker efter.

Vad vi söker efter avgör våra tankar och handlingar.

Våra tankar och handlingar avgör vilka vi är — och vilka vi kommer att bli.

Vi skapades i våra himmelska föräldrars avbild, vi är Guds andebarn. Därför har vi en omfattande förmåga att älska — det är en del av vårt andliga arv. Vad och hur vi älskar beskriver inte bara vilka vi är som personer, utan också hur vi är som en kyrka. Kärlek är den utmärkande egenskapen hos en Kristi lärjunge.

Sedan tidens begynnelse har kärleken varit källan till både den största lyckan och de tyngsta bördorna. I kärnan till allt elände från Adams tid till vår egen finner man kärleken till fel saker. Och som kärnan till glädje finner man kärleken till goda ting.

Och främst av alla goda ting är Gud.

Vår Fader i himlen har gett oss, sina barn, mycket mer än vårt jordiska sinne kan förstå. Under hans ledning skapade den store Jehova den förunderliga värld vi lever i. Gud Fadern vakar över oss, fyller vårt hjärta med andlös glädje, mildrar våra mörkaste stunder med välsignad frid, skänker vårt sinne dyrbara sanningar, leder oss genom kvalets stund, gläds när vi gläds och besvarar våra rättfärdiga vädjanden.

Han erbjuder sina barn löftet om en härlig och obegränsad tillvaro och gav oss ett sätt att tillväxa i kunskap och härlighet tills vi når glädjens fullhet. Han har lovat oss allt han har.

Om allt detta inte räcker som skäl till att älska vår himmelske Fader, kanske vi kan lära av aposteln Johannes ord, som sade: ”Vi älskar därför att han först har älskat oss.”6

Varför älskar vår himmelske Fader oss?

Föreställ dig den renaste, mest allomfattande kärlek du kan tänka dig. Fördubbla sedan den kärleken oändliga gånger så beskriver det styrkan i Guds kärlek till dig.7

Gud ser inte till det yttre.8 Han bryr sig inte alls om ifall vi bor i ett slott eller en koja, om vi är vackra eller alldagliga, om vi är berömda eller bortglömda. Trots att vi är ofullständiga älskar Gud oss fullständigt. Trots att vi är ofullkomliga älskar Gud oss fullkomligt. Trots att vi kan känna oss bortkomna och utan kompass omsluter Guds kärlek oss fullständigt.

Han älskar oss eftersom han är fylld av ett oändligt mått av helig, ren och obeskrivlig kärlek. Vi är viktiga för Gud, inte på grund av våra förtjänster utan för att vi är hans barn. Han älskar oss alla, även dem som har brister, är utstötta, tafatta, sorgsna eller förkrossade. Guds kärlek är så stor att han även älskar de stolta, de själviska, de arroganta och de ogudaktiga.

Vad det betyder är att, oavsett vårt nuvarande tillstånd, så finns det hopp om oss. Oavsett vårt trångmål, oavsett vår sorg, oavsett våra misstag, vill vår oändligt barmhärtige himmelske Fader att vi kommer närmare honom så att han kan närma sig oss.9

Hur kan vi öka vår kärlek till Gud?

Eftersom ”Gud är kärlek”,10 ju närmare vi kommer honom, desto djupare upplever vi kärlek.11 Men eftersom en slöja skiljer jordelivet från himlens sfär måste vi söka i anden efter det som inte kan ses med jordiska ögon.

Himlen kan kännas långt borta ibland, men skrifterna ger oss hopp: ”Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta.”12

Men att söka Gud av hela vårt hjärta innebär så mycket mer än att bara be en bön eller bjuda in Gud till vårt liv med några få ord. ”Detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud.”13 Vi kan med stora gester säga att vi känner Gud. Vi kan offentligt förkunna att vi älskar honom. Men om vi inte lyder honom är allt förgäves, för ”den som säger: ‘Jag känner honom’ och inte håller fast vid hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte hos honom”.14

Vi ökar vår kärlek till Gud och visar denna kärlek genom att våra tankar och handlingar överensstämmer med Guds ord. Hans rena kärlek leder och uppmuntrar oss till att bli mer rena och heliga. Den inspirerar oss att vandra i rättfärdighet — inte av rädsla eller plikt utan av en uppriktig önskan att bli än mer lika honom, eftersom vi älskar honom. Genom att göra det kan vi ”födas på nytt … och bli renade genom [den Enföddes] blod … så att [vi] kan bli heliggjorda från all synd och åtnjuta det eviga livets ord i den här världen och evigt liv i den kommande världen, ja, odödlig härlighet”.15

Bröder och systrar, bli inte modfällda om ni snubblar ibland. Känn er inte nere eller förtvivlade om ni inte alltid känner er värdiga att vara en Kristi lärjunge. Första steget mot att vandra i rättfärdighet är helt enkelt att försöka. Vi måste försöka tro. Försök att lära er av Gud. Läs skrifterna, studera hans nutida profeters ord, välj att lyssna till Fadern och göra det han ber oss om. Försök och försök igen tills det som verkade svårt blir möjligt — och det som bara verkade möjligt blir en vana och en verklig del av er.

Hur kan vi höra Faderns röst?

När du sträcker dig mot din himmelske Fader, när du ber till honom i Kristi namn, svarar han. Han talar till oss överallt.

När du läser Guds ord som nedtecknats i skrifterna, lyssna till hans röst.

Under den här konferensen och senare när du studerar de ord som här talats, lyssna till hans röst.

När du besöker templet och deltar i kyrkans möten, lyssna till hans röst.

Lyssna till Faderns röst i naturens rika håvor och skönhet, i Andens stilla viskningar.

I dagliga möten med andra, i orden i en psalm, i ett barns skratt, lyssna till hans röst.

Om du lyssnar till Faderns röst leder han dig till stigar som gör det möjligt för dig att uppleva Kristi rena kärlek.

När vi närmar oss vår himmelske Fader blir vi heligare. När vi blir mer heliga kan vi övervinna otro och vår själ kan fyllas av hans välsignade ljus. När vi fyller vårt liv med hans upphöjda ljus, leder det oss ur mörker och mot ett större ljus. Detta större ljus leder till den Helige Andens outsägliga betjäning och slöjan mellan himmel och jord kan bli tunn.

Varför är kärlek det största budet?

Vår himmelske Faders kärlek till sina barn är det centrala budskapet i lycksalighetsplanen, vilken plan aktiveras genom Jesu Kristi försoning — det högsta uttrycket för kärlek världen någonsin förnummit.16

Så väl Frälsaren uttryckte det när han sade att alla andra bud hänger på kärlekens princip.17 Om vi inte försummar de största lagarna — om vi verkligen lär oss att älska vår himmelske Fader och vår nästa av hela vårt hjärta, själ och förstånd — så faller allt annat på plats.

Guds gudomliga kärlek omvandlar vanliga handlingar till tjänande utöver det vanliga. Gudomlig kärlek är motivet som förvandlar enkla ord till helig skrift. Gudomlig kärlek är den faktor som förvandlar motvillig lydnad mot Guds bud till välsignad hängivenhet och helgelse.

Kärleken är det vägledande ljus som belyser lärjungens stig och skänker vår dagliga vandring liv, mening och under.

Kärleken är måttet på vår tro, motivet till vår lydnad och djupet av vårt lärjungeskap.

Kärleken är lärjungens stig.

Jag vittnar om att Gud finns i sin himmel. Han lever. Han känner och älskar er. Han bryr sig om er. Han hör era böner och känner ert hjärtas önskningar. Han är fylld av obegränsad kärlek till er.

Låt mig avsluta som jag började, mina kära bröder och systrar: Vilken egenskap bör utmärka oss som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga?

Må vi bli kända som ett folk som älskar Gud av allt hjärta, själ och sinne, och som älskar vår nästa som oss själva. När vi förstår och följer dessa två största bud i våra familjer, i våra församlingar och grenar, i våra samhällen och i vårt dagliga liv börjar vi förstå vad det innebär att vara en sann Jesu Kristi lärjunge. Jag vittnar om detta i Jesu Kristi heliga namn, amen.

SLUTNOTER

  1. Joh 14:15.

  2. Se Kol 2:6.

  3. Se Matt 23:23.

  4. Matt 22:37, 38.

  5. Se Matt 22:39.

  6. 1 Joh 4:19.

  7. Se Jes 54:10, Jer 31:3.

  8. Se 1 Sam 16:7.

  9. Se L&F 88:63.

  10. 1 Joh 4:8.

  11. Se Rom 5:5; 1 Joh 4:7, 16.

  12. Jer 29:13.

  13. 1 Joh 5:3; se även 2 Joh 1:6.

  14. 1 Joh 2:4; se även Jes 29:13.

  15. Mose 6:59.

  16. Se Joh 15:13.

  17. Se Matt 22:40.