Kirjasto
Oppiaihe 19: Oppi iankaikkisesta avioliitosta ja perheestä


Oppiaihe 19

Oppi iankaikkisesta avioliitosta ja perheestä

Johdanto

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi tähdentää oppia siitä, että avioliitto ja perhe ovat Jumalan säätämiä. Profeetta Joseph Smith opetti, että aviopari voi jatkaa yhdessä miehenä ja vaimona ylösnousemuksen jälkeen. Herralta saadussa ilmoituksessa selitetään, että ”avioliiton uusi ja ikuinen liitto” (OL 131:2) on välttämätön korotuksen saamiseksi. Tämä oppiaihe selventää oppilaille sitä, että avioliitto voi kestää iankaikkisuuden vain silloin kun aviopari sinetöidään ja sinetöijällä on pappeuden avaimet ja kun aviopari elää sen jälkeen vanhurskaasti.

Taustalukemista

  • Russell M. Nelson, ”Selestinen avioliitto”, Liahona, marraskuu 2008, s. 92–95.

  • David A. Bednar, ”Avioliitto on olennainen osa Jumalan iankaikkista suunnitelmaa”, Liahona, kesäkuu 2006, s. 82–87.

  • Joshua J. Perkey, ”Miksi temppeliavioliitto?”, Liahona, elokuu 2013, s. 56–58.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 49:15–17; 131:1–4

”Uusi ja ikuinen avioliitto”

Huom. Kun opetat tätä oppiaihetta, huomioi oppilaat, jotka saattavat tulla vaikeista kotioloista tai joilla on ollut murheellisia tai tuskallisia kokemuksia liittyen avioliittoon ja lasten saamiseen. Ota huomioon näiden oppilaiden tarpeet, kun valmistelet oppiaiheesi ja kun opetat sitä.

Kerro oppilaille, että Leman Copley liittyi kirkkoon vuonna 1831 Kirtlandissa Ohiossa. Hän oli kuulunut United Society of Believers in Christ’s Second Appearing -nimiseen uskontokuntaan. Heitä kutsuttiin yleisesti shakereiksi [vapisijoiksi] heidän jumalanpalvelustapansa vuoksi, johon kuului kehon vapisuttaminen, kun he lauloivat, tanssivat ja taputtivat käsiään musiikin tahdissa. Vaikka Leman Copley uskoikin evankeliumiin, hän uskoi lisäksi edelleen joihinkin shakereiden opetuksiin. Hän vieraili Joseph Smithin luona, minkä seurauksena Herra antoi 7. toukokuuta 1831 Josephille ilmoituksen, joka tunnetaan nykyään lukuna OL 49. (Opin ja liittojen aiemmissa laitoksissa ilmoituksen ajankohdaksi on annettu maaliskuu 1831. Historioitsijat ovat viime aikoina vahvistaneet, että oikeampi päivämäärä on 7. toukokuuta 1831.)

Shakerit torjuivat avioliiton ja uskoivat täydellisessä selibaatissa elämiseen (pidättäytyen sukupuolisuhteista). Herra korjasi ilmoituksessa tämän väärän opin ja käski lisäksi Leman Copleya ja muita saarnaamaan evankeliumia shakereille.

Kehota oppilaita lukemaan OL 49:15–17 ja panemaan merkille, mitä Herra sanoi avioliiton ja perheen tärkeydestä. Kysy:

  • Mitä Herra näiden jakeiden mukaan opettaa avioliitosta? (Oppilaiden tulisi huomata seuraava oppi: Miehen ja naisen välinen avioliitto on Jumalan säätämä.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa, että avioliitto on Jumalan säätämä, ”jotta maa voisi vastata luomisensa tarkoitusta”? (Oppilaiden vastaukset voivat sisältää seuraavia totuuksia: Aviomiehiä ja vaimoja on käsketty hankkimaan lapsia. Maan luomisen tarkoitus oli tarjota paikka, jossa Jumalan lapset voisivat elää perheinä.)

  • Kuinka näissä jakeissa opetettujen totuuksien ymmärtäminen voisi auttaa meitä selittämään kirkon opetuksia avioliitosta?

Selitä, että vuosia myöhemmin pyhien ymmärrys iankaikkisen avioliiton ja perheen opin tärkeydestä kasvoi merkittävästi. Toukokuun 16. päivänä 1843 Joseph Smith matkusti Ramusiin Illinoisiin. Yöpyessään Benjamin ja Melissa Johnsonin kodissa profeetta opetti heille asioita iankaikkisesta avioliitosta. Jotkut profeetan Ramusissa antamista ohjeista on merkitty muistiin luvussa OL 131. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 131:1–4. Kysy sen jälkeen:

  • Mitä meidän on tehtävä saavuttaaksemme selestisen valtakunnan korkeimman asteen? (Oppilaiden tulisi huomata seuraava oppi: Saavuttaaksemme selestisen valtakunnan korkeimman asteen meidän täytyy astua avioliiton uuteen ja ikuiseen liittoon. Selitä, että sanalla uusi tarkoitetaan tässä yhteydessä sitä, että tämä liitto on asetettu uudestaan kohdalleen omalla taloudenhoitokaudellamme. Sanalla ikuinen tarkoitetaan sitä, että tämä liitto on aina ollut olemassa ja se tulee kestämään kautta iankaikkisuuden. Voit halutessasi ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat nämä määritelmät pyhien kirjoitustensa marginaaliin.)

  • Millä tavalla mies ja nainen meidän aikanamme solmivat tämän uuden ja ikuisen avioliiton?

Tähdennä sitä, että mies ja nainen voivat solmia uuden ja iankaikkisen avioliiton vain pyhässä temppelissä. Muualla kuin temppelissä vihityt henkilöt saattavat käyttää avioliittovaloissaan ilmaisuja kuten ”vihitty ajaksi ja iankaikkisuudeksi”, mutta Jumala ei tunnusta sellaisia avioliittoja iankaikkisuudessa.

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Russell M. Nelsonin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen. Kannusta oppilaita panemaan merkille vanhin Nelsonin opetuksia siitä, miksi iankaikkinen avioliitto on niin tärkeä:

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

”Avioliitosta keskustellaan kautta maailman, jossa on olemassa erilaisia yhteiselämän muotoja. Tarkoituksenani puhuessani tästä aiheesta on julistaa Herran apostolina, että miehen ja naisen välinen avioliitto on pyhä – se on Jumalan säätämä. Vakuutan myös temppeliavioliiton moraalista erinomaisuutta. Se on korkein ja kestävin avioliittotyyppi, minkä Luojamme voi lapsillensa tarjota.

Pelastus on yksityisasia, mutta korotus on perheasia. – –

Ollaksemme kelvollisia iankaikkiseen elämään meidän täytyy tehdä iankaikkinen ja ikuinen liitto taivaallisen Isämme kanssa [ks. OL 132:19]. Tämä merkitsee sitä, että temppeliavioliitto ei ole ainoastaan aviomiehen ja vaimon välinen. Se käsittää kumppanuuden Jumalan kanssa [ks. Matt. 19:6].” (”Selestinen avioliitto”, Liahona, marraskuu 2008, s. 92–93.)

  • Mitä tämä lause mielestänne tarkoittaa: ”Pelastus on yksityisasia, mutta korotus on perheasia”?

  • Mitä tarkoittaa, että on kumppanuudessa Jumalan kanssa iankaikkisessa avioliitossa? Miksihän on tärkeää, että on kumppanuudessa Jumalan kanssa avioliitossa? (Ainoastaan avioliitossa henkilö tekee liiton toisen henkilön sekä Jumalan kanssa. Kaikki muut evankeliumin liitot ovat henkilön ja Jumalan välisiä.)

  • Millä tavalla palautettu oppi iankaikkisesta avioliitosta ja perheestä voi lisätä henkilön halua rakentaa rakastava ja kestävä avioliitto?

Vanhin Parley P. Pratt (1807–1857) kahdentoista apostolin koorumista selitti, kuinka tieto tästä palautetusta opista vaikutti häneen. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava kertomus:

Kuva
Vanhin Parley P. Pratt

”[Joseph Smithiltä] opin, että rakas vaimoni voi kuulua minulle ajan ja koko iankaikkisuuden. – – Häneltä opin, että me voimme säilyttää tämän kiintymyksen ja kasvaa ja kehittyä siinä koko iankaikkisuuden ja että loputtoman liittomme tuloksena saisimme jälkeläisiä, jotka olisivat lukemattomat kuin taivaan tähdet tai merenrannan hiekkajyvät. – – Olin rakastanut ennenkin mutta en tiennyt, miksi. Mutta nyt rakastin puhtaasti, valoisalla ylevällä tunteella.” (Autobiography of Parley P. Pratt, toim. Parley P. Pratt jr., 1938, s. 297–298.)

Ennen oppitunnin jatkamista voi olla viisasta keskustella lyhyesti seuraavista asioista:

”Jotkut kirkon jäsenet jäävät naimattomiksi ilman omaa syytään, vaikka he haluavatkin solmia avioliiton. Jos havaitset olevasi tässä tilanteessa, voit olla varma, että ’kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa’ (Room. 8:28). Kun pysyt kelvollisena, niin jonakin päivänä, tässä elämässä tai seuraavassa, sinulle annetaan kaikki iankaikkisen perhesuhteen siunaukset.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 15.)

Oppi ja liitot 132:1–21

Selestinen avioliitto on välttämätön korotuksen saavuttamiseksi

Selitä, että pari kuukautta sen jälkeen kun Joseph Smith antoi ohjeen, joka on muistiin merkittynä lukuun OL 131, hän saneli ilmoituksen, joka tunnetaan nykyään lukuna OL 132. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen luvun OL 132 johdanto. Selitä, että pluraaliavioliiton harjoittamista käsitellään seuraavassa oppiaiheessa. Kehota toista oppilasta lukemaan ääneen OL 132:3–6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille sanoja ja ilmauksia, jotka kuvaavat avioliiton uuden ja ikuisen liiton solmimisen tärkeyttä. Keskustelkaa seuraavista kysymyksistä:

  • Mitkä sanat ja ilmaukset näissä jakeissa selventävät iankaikkisen avioliiton tärkeyttä?

  • Mitä seurauksia on tämän opin torjumisesta? (Voit halutessasi selittää, että sana tuomittu tarkoittaa, että ihmisen iankaikkinen edistyminen päättyy.)

Huom. Käytä muutama minuutti siihen, että tähdennät oppilaille, kuinka tärkeä pyhien kirjoitusten tutkimiseen liittyvä taito avainsanojen ja -ilmausten huomaaminen on – taito, jota he juuri käyttivät kohdan OL 132:3–6 yhteydessä. Pyhiä kirjoituksia tutkittaessa on tärkeää huomata ja ymmärtää sanoja ja ilmauksia. Jakeiden 3–6 kohdalla on tärkeää ymmärtää seuraavat ilmaukset: ”vastaanottamaan ja noudattamaan”, ”on oltava sille kuuliaisia”, ”ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja”, ”kukaan ei voi tämän liiton hylättyään”, ”täytyy ja tulee”. Jotkin näistä ilmauksista ovat esimerkkejä myös yhteyksistä pyhissä kirjoituksissa olevien ajatusten välillä. Yhteydet osoittavat ajatusten välisen suhteen tai linkin. Esimerkiksi jae 3 osoittaa valmistamisen, vastaanottamisen ja kuuliaisuuden väliset yhteydet.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 132:7–8 ja panemaan merkille Herran laissa olevat ehdot sille, että mies ja vaimo voivat elää avioparina tämän elämän jälkeen.

  • Mitkä ehdot näiden jakeiden mukaan ovat välttämättömiä, jotta avioliitto kestäisi iankaikkisesti? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle seuraava totuus: Kun liitto solmitaan asianmukaisella pappeuden valtuudella ja sen sinetöi lupauksen Pyhä Henki, se kestää ikuisesti.)

Lue seuraava määritelmä lupauksen Pyhästä Hengestä: ”Pyhä Henki on lupauksen Pyhä Henki (Ap. t. 2:33). Hän vahvistaa sen, että ihmisten vanhurskaat teot, toimitukset ja liitot ovat Jumalan mielen mukaisia. Lupauksen Pyhä Henki todistaa Isälle, että pelastavat toimitukset on suoritettu oikein ja että niihin liittyvät liitot on pidetty.” (PKO, ”Lupauksen Pyhä Henki”, scriptures.lds.org/fi.)

Voisit auttaa oppilaita ymmärtämään tämän periaatteen paremmin laittamalla näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien (1915–1985) seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Sinetöiminen tarkoittaa vahvistamista, oikeuttamista tai hyväksymistä. Täten siis lupauksen Pyhän Hengen sinetöimä toimitus on Pyhän Hengen vahvistama; se on Herran hyväksymä, ja ihminen, joka on ottanut itselleen nämä velvoitukset, on saanut Hengen hyväksymisen teolleen. Toimitus saa vahvistavan hyväksymissinetin ainoastaan, jos sopimuksen tekijät ovat henkilökohtaisen vanhurskautensa perusteella tulleet kelvollisiksi saamaan jumalallisen hyväksymisen.” (Mormon Doctrine, toinen laitos, 1966, s. 361–362.)

Herra esitti edelleen iankaikkisen avioliiton välttämättömiä ehtoja ja sen tuomia siunauksia, jotka on merkitty muistiin kohdassa OL 132:19–21. Anna oppilaiden työskennellä pareittain tätä pyhien kirjoitusten kohtaa tutkiessaan. Pyydä pareja tekemään kaksi luetteloa: 1) ehdot sille, että avioliitto on iankaikkinen, ja 2) siunaukset, jotka saadaan, kun ehdot täytetään. Mahdolliset valmiit luettelot:

Ehdot sille, että avioliitto on iankaikkinen

  • Avioliitto täytyy solmia Herran lain mukaan, ja sen on oltava ”uusi ja ikuinen liitto”.

  • Avioliiton täytyy saada lupauksen Pyhän Hengen sinetöinti.

  • Avioliittoon vihkimisen täytyy olla sellaisen henkilön toimittama, jolla on pappeuden avaimet.

  • Avioparin täytyy noudattaa Jumalan liittoa.

Siunaukset, jotka saadaan

  • Aviopari tulee esiin ensimmäisessä ylösnousemuksessa.

  • Aviopari perii valtaistuimia, valtakuntia, ruhtinaskuntia ja valtoja, herruuksia ja kaikki korkeudet ja syvyydet.

  • Avioliitto pysyy voimassa fyysisen kuoleman jälkeen.

  • Aviopari kulkee ohi enkelien.

  • Aviopari menee korotukseensa ja kirkkauteensa kaikessa.

  • Avioparilla tulee olemaan ”jälkeläisten täyteys ja jatkuminen aina ja ikuisesti” (heidän perheensä ja jälkeläisensä jatkuvat kautta ikuisuuden; heillä on iankaikkinen lisääntyminen).

  • Avioparista tulee jumalia, eikä heillä ole loppua.

  • Aviopari on kaiken yläpuolella ja heillä on kaikki valta, ja kaikki ovat heille alamaisia.

Keskustelkaa seuraavista kysymyksistä, jotta oppilaat ymmärtäisivät paremmin iankaikkisen avioliiton ehdot ja luvatut siunaukset:

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että ”pysyy” avioliiton uudessa ja ikuisessa liitossa? (Voit halutessasi selittää, että yksi sanan pysyä merkityksistä on jatkaa. Sillä tarkoitetaan myös liiton mukaan elämistä.)

  • Miksi yksin se, että on sinetöity temppelissä, ei riitä iankaikkisen avioliiton saavuttamiseen?

  • Mitä ajatuksia ja tuntemuksia teissä herää, kun mietitte sitä, mitä taivaallinen Isä lupaa teille?

Laita näkyville seuraavat kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Russell M. Nelsonin sanat:

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

”Selestisellä avioliitolla on ratkaiseva osa iankaikkiseen elämään valmistautumisessa. Se edellyttää sitä, että avioliitto solmitaan oikean henkilön kanssa oikeassa paikassa oikealla valtuudella ja että tuota pyhää liittoa noudatetaan uskollisesti. Silloin ihminen voi olla varma korotuksesta Jumalan selestisessä valtakunnassa.” (”Selestinen avioliitto”, Liahona, marraskuu 2008, s. 94.)

  • Kuinka selittäisitte jollekulle, joka ei ole kirkon jäsen, kuinka tärkeää on solmia avioliitto ”oikeassa paikassa ja oikealla valtuudella”?

  • Kun otatte huomioon opin iankaikkisesta avioliitosta ja perheestä, mitä voitte tehdä nyt valmistautuaksenne iankaikkiseen avioliittoon ja rakentaaksenne vahvat suhteet?

Kehota oppilaita miettimään, mitä heidän mahdollisesti täytyy muuttaa elämässään ollakseen paremmin valmistautuneita temppelisinetöintiin tai pitääkseen sinetöintiin kuuluvat liitot. Todista siitä, että iankaikkisen avioliiton tavoitteleminen on uhrauksiemme ja ponnistelujemme arvoista.

Oppilaan lukutehtävät