Kom och följ mig
28 januari–3 februari. Matteus 3; Markus 1; Lukas 3: ’Bana väg för Herren’


”28 januari–3 februari. Matteus 3; Markus 1; Lukas 3: ’Bana väg för Herren’” Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”28 januari–3 februari. Matteus 3; Markus 1; Lukas 3”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Johannes Döparen döper Jesus

Fönster av blyinfattat glas i templet i Nauvoo i Illinois av Tom Holdman

28 januari– 3 februari

Matteus 3; Markus 1; Lukas 3

”Bana väg för Herren”

Skriv ner de andliga intryck du får när du läser och begrundar Matteus 3; Markus 1 och Lukas 3. Det inbjuder Anden i dina förberedelser. Kom och följ mig – för enskilda och familjer och förslagen nedan kan hjälpa dig att inspirera deltagarna i din klass och hjälpa dem förstå och tillämpa läran i de här kapitlen.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Du kan skriva följande fråga på tavlan för att hjälpa klassdeltagarna berätta om hur deras liv välsignas av att de lär sig ur Nya testamentet: Vad har du gjort den här veckan som beror på det du läste i Nya testamentet?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Matteus 3:1–12; Lukas 3:2–18

Lärjungar förbereder sig själva och andra för att emot Jesus Kristus.

  • Hur förbereder vi oss för besök av en viktig gäst? Den här typen av fråga kan hjälpa dig inleda ett samtal om hur Johannes Döparen förberedde människor för att ta emot Jesus Kristus. Du kan sedan dela in klassen i tre grupper som läser Matteus 3:1–6; Matteus 3:7–12 och Lukas 3:10–15 och söker efter hur Johannes Döparen förberedde människor för att ta emot Jesus Kristus i sina liv. Låt grupperna turas om att berätta vad de har funnit.

  • Levande profeter hjälper oss förbereda oss för att ta emot Frälsaren i våra liv precis som Johannes Döparen gjorde. För att hjälpa klassdeltagarna se sambandet mellan nutida profeter och Johannes Döparen kan ni gå igenom Johannes Döparens lärdomar i Matteus 3:1–12 och Lukas 3:2–18 och råd från den senaste generalkonferensen. Hur hjälper lydnad mot de här profetiska råden oss att förbereda oss för att ta emot Frälsaren?

  • Joseph Smiths översättning, Lukas 3:4–11 ger oss insikt i Jesu Kristi mission utöver det vi finner i Lukas 3:4–6. Vad lär sig klassdeltagarna i de här verserna om Frälsaren och vårt behov av att omvända oss?

    Bild
    Johannes Döparen predikar

    Johannes Döparen predikar i öknen, av Robert T. Barrett

Lukas 3:3–14

Vi behöver frambringa ”sådan frukt som hör till omvändelsen”.

  • I Lukas 3:8 lärde Johannes Döparen människorna att innan de kunde döpas behövde de frambringa ”frukter”, eller bevis på sin omvändelse. Hur kan du hjälpa klassdeltagarna att känna igen bevis på sin egen omvändelse? Du kan be dem söka igenom Lukas 3:8–14 och leta efter vad Johannes ansåg vara omvändelsens ”frukter”. De kan också läsa igenom Moroni 6:1–3 och Läran och förbunden 20:37. Du kan rita ett fruktträd på tavlan och låta klassdeltagarna skriva beteckningar på trädets frukter för de omvändelsens ”frukter” de hittar. Det här kan också vara ett lämpligt tillfälle att tala om vad det innebär att verkligen omvända sig. Påpeka att ett sätt att göra ”stigarna raka för honom” (Luk. 3:4) är att omvända sig från alla hinder som skulle kunna hindra Anden från att nå oss.

  • Ni kan sjunga psalmen ”Mer helighet giv mig”, Psalmer, nr 77 för att uppmuntra till samtal om hur omvändelse kan hjälpa oss bli mer lika Frälsaren. Du hittar en musikvideo av den här psalmen på mormontabernaclechoir.org.

Matteus 3:13–17

Vi följer Jesus Kristus när vi döps och tar emot den Helige Anden.

  • Här följer ett förslag på hur ni kan gå igenom skildringen av Jesu Kristi dop: Fråga klassdeltagarna hur de skulle kunna använda Matteus 3:13–17 för att undervisa någon, kanske ett barn eller någon med annan tro, om dopet. (De kan också använda bilden i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer.) Vilka viktiga aspekter av dopet skulle de betona? De kan använda sina förslag i praktiken genom att undervisa varandra.

  • För att hjälpa klassdeltagarna komma ihåg sina egna dop och begrunda vikten av att leva upp till sina dopförbund kan du be dem läsa Matteus 3:13–17 och äldste Robert D. Hales uttalande i ”Övriga resurser”. Klassdeltagarna kan också berätta om sina känslor inför sina egna dop och dopförbund. De kan också sjunga ”Kom, följen mig”, Psalmer, nr 79.

  • Johannes Döparen lärde att Frälsaren skulle döpa ”i den Helige Ande och i eld” (Matt 3:11). Dopet i eld sker när vi konfirmeras och tar emot den Helige Andens gåva. Varför måste vi ha den Helige Andens gåva för att kunna gå framåt i Guds rike? Hur påverkar dopet med eld och med den Helige Anden oss (se Alma 5:14)? Videon ”Dopet med den Helige Anden” (LDS.org) kan vara till hjälp i det här samtalet.

  • Nedan följer en aktivitet som kan hjälpa klassdeltagarna att samtala mer om läran om dopet. Skriv följande frågor på tavlan och skriv skriftställena på pappersremsor. Be klassdeltagarna välja en remsa och sedan läsa varje skriftställe tillsammans. Samtala om vilken fråga som bäst besvaras av varje skriftställe. Finns det andra skriftställen eller insikter som hjälper till att besvara de här frågorna?

    • Vad lär skrifterna om nödvändigheten av dop (3 Ne. 11:38)?

    • Vad symboliserar dop via nedsänkning (Rom. 6:3–5)?

    • Hur bör mina dopförbund förändra mitt sätt att leva (Mosiah 18:8–10)?

    • Varför döper vi inte spädbarn (Moro. 8:8–12)?

    • Varför är det viktigt att dopet utförs av någon som har myndighet och inte bara ärligt uppsåt (Hebr. 5:4)?

    • Varför måste jag döpas igen om jag redan är döpt i en annan kyrka (L&F 22:1–4)?

    • Varför måste dopet följas av den Helige Andens gåva (Joh. 3:5)?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

För att uppmuntra klassdeltagarna att studera Matteus 4 och Lukas 4–5 hemma kan du be dem tänka på en frestelse de står inför och säga till dem att de här kapitlen lär dem vad Frälsaren gjorde när han stod inför frestelser.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Matteus 3; Markus 1; Lukas 3

Innebörden av våra dopförbund.

Äldste Robert D. Hales lärde:

”När vi förstår vad vårt dopförbund och den Helige Andens gåva innebär, förändrar dopet våra liv och fastställer vår fullständiga trohet mot Guds rike. … Att träda in i Guds rike är så viktigt att Jesus döptes för att visa oss ’hur smal stigen … är’ [2 Ne. 31:9]. …

När vi följer Jesu exempel, betygar vi också att vi tänker omvända oss och lydigt hålla vår himmelske Faders bud. Vi ödmjukar oss med ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande när vi erkänner våra synder och ber om förlåtelse för våra överträdelser (se 3 Ne. 9:20). Vi sluter förbund att vi är villiga att ta på oss Jesu Kristi namn och alltid minnas honom. …

När vi väljer att vara i [Guds] rike, skiljer vi oss – inte isolerar oss – från världen. Vi klär oss på ett anständigt sätt, vi tänker rena tankar och vårt språk är fritt från fula ord. De filmer och tv-program vi tittar på, den musik vi lyssnar till, de böcker, tidningar och dagstidningar vi läser är alla uppbyggliga. Vi väljer vänner som stöder oss i våra eviga mål och vi behandlar andra med vänlighet. Vi skyr omoralens, hasardspelens, tobakens, alkoholens och de olagliga drogernas laster. Våra aktiviteter på söndagen återspeglar Guds bud att tänka på sabbatsdagen så att vi helgar den. Vi följer Jesu Kristi exempel i det sätt vi behandlar andra på. Vi lever värdigt så att vi kan gå till Herrens hus” (”Dopförbundet: Att vara i riket och tillhöra riket”, Liahona, jan. 2001, s. 7–9).

Förbättra vår undervisning

Undervisa om grundläggande lärosatser. Hyrum Smith lärde: ”Predika om evangeliets första grundsatser – predika dem om och om igen. Du kommer att finna att dag efter dag kommer nya tankar och ytterligare ljus angående dem att uppenbaras för dig. Du kan öka din insikt om dem så att du förstår dem ännu tydligare. Då kommer du att kunna förklara dem bättre för dem du undervisar” (Manuscript History of the Church, vol. E-1, s.1994, josephsmithpapers.org).