Kom och följ mig
4–10 februari. Matteus 4; Lukas 4–5: ’Herrens Ande är över mig’


”4–10 februari. Matteus 4; Lukas 4–5: ’Herrens Ande är över mig’” Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”4–10 februari. Matteus 4; Lukas 4–5”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Kristus triumferar över Satan

Kristus triumferar över Satan, av Robert T. Barrett

4–10 februari

Matteus 4; Lukas 4–5

”Herrens Ande är över mig”

Skriv ner de andliga intryck du får när du studerar Matteus 4 och Lukas 4–5. Det hjälper dig att få uppenbarelse om hur du bäst kan tillgodose dina klassdeltagares behov. Du kan också fundera på att använda Kom och följ mig – för enskilda och familjer tillsammans med det här lektionsförslaget för att hitta ytterligare idéer.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Den här veckans läsuppgift innehåller uttalandet: ”De kände sig träffade av hans undervisning, eftersom han talade med makt och myndighet” (Luk. 4:32; se även Mark. 1:22). Vilka verser i de här kapitlen fick klassdeltagarna att själva känna av kraften i läran?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Matteus 4:1–11; Lukas 4:1–13

Vår himmelske Fader har gett oss kraft och förmåga att stå emot frestelser.

  • Redogörelsen för när Frälsaren motstod Satan kan hjälpa klassdeltagarna känna igen på vilka sätt Satan försöker fresta dem. Klassdeltagarna kan välja en av frestelserna i Matteus 4:1–11 eller Lukas 4:1–13 och tänka på en nutida liknande frestelse (uttalandena i ”Övriga resurser” kan vara till hjälp). Varför kan det hjälpa oss att veta att Frälsaren ställdes inför frestelser som liknar dem vi står inför i dag? Varför kunde Kristus motstå frestelser? Andra exempel i skrifterna på människor som motstod Satan finns i 1 Moseboken 39:7–20; 2 Nephi 4:16–35 och Mose 1:10–22.

  • Ett sätt att uppmuntra samtal om Matteus 4:1–11 och Lukas 4:1–13 kan vara att skriva två frågor på tavlan: Vad lär vi oss om Kristus i den här berättelsen? och Vad lär vi oss om Satan? Be klassdeltagarna gå igenom de här skriftställena och söka efter svar på frågorna, och sedan skriva sina svar på tavlan.

  • Vad kan hjälpa dina klassdeltagare att stå emot frestelser? Du kan be klassdeltagarna gå igenom Matteus 4:1–11 eller Lukas 4:1–13 och leta efter tillfällen när Frälsarens kunskaper om skrifterna hjälpte honom svara Satan (genom att säga ”Det står skrivet”). Ge klassdeltagarna tid att finna och berätta om skriftställen som kan stärka och ge dem kraft när de känner sig frestade. (De kan hitta förslag i Handledning för skriftstudier under rubriken ”Fresta, Frestelser”.)

Lukas 4:16–30

Jesus Kristus är den Messias som profeterna förutsade.

  • För att hjälpa klassdeltagarna förstå den här redogörelsen bättre kan du förklara att titlarna Messias och Kristus båda betyder ”den smorde”. När eleverna läser Lukas 4:18–21 ber du dem tänka på vad det betyder att säga att Jesus är Kristus, Messias eller den Smorde. De kan också få hjälp av att läsa ”Smorde, den” i Handledning för skriftstudier. Hur tillkännager Jesus att han är Messias i dag? Be klassdeltagarna berätta om hur de har fått veta att Jesus Kristus är deras Frälsare.

  • Det kan också finnas lärdomar att hämta genom att undersöka varför människorna i Nasaret inte tog emot Jesus som den Messias som förutsagts. Man kan till exempel jämföra deras attityd med inställningen hos änkan i Sarefat eller Naaman i Gamla testamentet. Du kan kontakta några klassdeltagare i förväg och be dem förbereda sig för att sammanfatta berättelserna om de här personerna (se 1 Kung. 17:8–24; 2 Kung. 5:1–17; Luk. 4:16–30). Vad lär oss de här redogörelserna om underverk och om hur vi bemöter Guds tjänare? Ser klassdeltagarna några budskap till kyrkans medlemmar i dag i Frälsarens ord till folket i Nasaret?

Matteus 4:18–22; Lukas 5:1–11

Åtagandet att följa Kristus innebär att man accepterar hans vilja och sätter sin egen åt sidan.

  • Ibland verkar de riktlinjer Herren ger oss inte förnuftiga till en början. Klassdeltagarna kan söka igenom Lukas 5:1–11 och leta efter vad Frälsaren bad Petrus att göra och varför Petrus kan ha tvivlat på hans instruktioner. Hur kan den här upplevelsen ha påverkat Petrus syn på Frälsaren och på sig själv? Du kan be klassdeltagarna berätta om egna upplevelser då de visade sin tro på gudomlig vägledning trots att de inte helt förstod den. Vad blev följden när de utövade tro?

    Bild
    Jesus kallar Petrus och Andreas vid vattnet

    ”Följ mig, så skall jag göra er till människofiskare” (Matt. 4:19).

  • Precis som fiskarna ”lämnade allt” för att följa Jesus Kristus (Luk. 5:11) finns det saker vi måste lämna bakom oss för att bli hans lärjungar. Vad säger Matteus 4:18–22 om Petrus, Andreas, Jakobs och Johannes inställning och tro? Det kan vara till hjälp att ta med ett fiskenät till klassen och be klassdeltagarna skriva ner sådant som de är villiga att lämna bakom sig eller sådant de redan har lämnat bakom sig för att följa Kristus, och lägga det i nätet. Be gärna några klassdeltagare berätta om hur deras liv har förändrats när de har valt att lämna allt för att följa Frälsaren.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

För att inspirera klassdeltagarna att läsa Johannes 2–4 under den kommande veckan kan du be dem begrunda vad de tror menas med att ”födas på nytt”. Berätta att nästa veckas läsuppgift hjälper dem besvara den här frågan.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Matteus 4; Lukas 4–5

Jesus är Messias.

”Jesus förkunnar att han är Messias” (video, lds.org)

Olika sorters frestelser.

Efter att ha talat om de olika sorters frestelser som Frälsaren upplevde i öknen, lärde president David O. McKay:

”Varje frestelse som kommer till dig och mig kommer i en av tre former:

1) Begär eller passion.

2) Eftergivenhet för högmod, mode och fåfänga.

3) En önskan att få världsliga rikedomar eller makt och herravälde över landområden eller människors jordiska ägodelar” (Kyrkans presidenters lärdomar: David O McKay [2003], s 84).

Angående Jesu upplevelse i Matteus 4 lärde äldste Jeffrey R. Holland:

”’Om du är Guds Son, så befall att de här stenarna blir bröd.’ …

Frestelsen ligger inte i själva ätandet. … Frestelsen kom i Satans förslag att göra det på detta sätt – att komma undan på det lätta sättet, genom maktmissbruk och utan villighet att vänta på rätt tidpunkt och rätta sättet. …

’Om du är Guds Son, så kasta dig ner!’ från tempelmurens utsprång. …

Denna frestelse är ännu mer utstuderad än den förstnämnda. Det är en frestelse för anden, för en hunger hos honom som är ännu starkare än behovet av bröd. Skulle Gud rädda honom? … Varför inte få andlig bekräftelse, skaffa sig en pålitlig församling och svara Satan med ett bevis för Guds makt? …

Jesus motstår emellertid andens frestelse. Att vägra och avstå tillhör också den gudomliga förberedelsen. … Men även Guds Son måste vänta. Återlösaren, som aldrig skulle ge billig nåd till andra, skulle knappast be om den själv. 

’Allt detta vill jag ge dig, om du faller ner och tillber mig.’ 

Satan … [frågar]: ’Vilket är ditt pris? Du motstår billigt bröd. Du motstår ett messianskt drama, men ingen människa kan motstå den här världens rikedomar. Nämn ditt pris.’ Satan handlar enligt den första principen i sin trolöshetslära – den bestämda uppfattningen att man kan köpa allt i denna värld för pengar.

Jesus kommer en dag att regera över världen. Han kommer att regera över alla furstendömen och härska över dem. Han kommer att vara konungarnas Konung och herrarnas Herre. Men inte på det här sättet” (”Den obekväme Messias”, Nordstjärnan, mars 1989, s. 19–23).

Förbättra vår undervisning

Tacka dina elever. ”Bli inte så uppslukad av lektionen att du glömmer att tacka eleverna för deras bidrag. De behöver få veta att du uppskattar deras villighet att dela med sig av insikter och vittnesbörd” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 33).