Kom och följ mig
21–27 januari. Johannes 1: Vi har funnit Messias


”21–27 januari. Johannes 1: Vi har funnit Messias”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”21–27 januari. Johannes 1”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
kvinna berättar om evangeliet på en tågstation

21–27 januari

Johannes 1

Vi har funnit Messias

Läs och begrunda Johannes 1 innan du läser ytterligare studiematerial, och skriv ner dina andliga intryck. Det inbjuder Anden till dina förberedelser. Kom och följ mig – för enskilda och familjer och förslagen nedan kan hjälpa dig att inspirera deltagarna i din klass och hjälpa dem förstå och tillämpa läran i det här kapitlet.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

För att hjälpa klassdeltagarna berätta om det de lär sig kan du be dem skriva ner frågor, kommentarer eller insikter de har fått under läsningen på pappersremsor och lägga dem i en behållare. Ta upp remsor ur behållaren och samtala om dem i klassen.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Johannes 1:1–5

Jesus Kristus ”var i begynnelsen hos Gud”.

  • Johannes påbörjade sitt vittnesbörd om Kristus genom att vittna om Frälsarens roller innan han föddes. Vad lärde Johannes om den förjordiske Kristus? Varför är det viktigt att känna till Kristi förjordiska roller? Det kan vara till hjälp att skriva de här frågorna på tavlan och be klassdeltagarna leta efter svar i Johannes 1:1–5 (se även JSÖ, Joh. 1:1–5) och i äldste James E. Talmages uttalande i ”Övriga resurser”. Vilka andra skriftställen som lär oss mer om den förjordiske Kristus kan klassdeltagarna berätta om? (Se exempel i ”Jesus Kristus” i Handledning för skriftstudier.) Ni kan också gå igenom ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” (Liahona, apr. 2000, s. 2–3) tillsammans.

  • Om du vill använda de här verserna för att tala om Herrens skapelser kan du läsa Johannes 1:3 och visa bilder som skildrar jordens skönhet. Du kan visa videon ”Vårt hem” (lds.org/topics/environmental-stewardship-and-conservation). Be klassdeltagarna berätta hur Frälsarens skapelser hjälper dem känna hans kärlek.

Johannes 1:1–14

Jesus Kristus är ljuset.

  • Fysiskt ljus kan hjälpa oss förstå det andliga ljusets symbolik. Hur kan du illustrera den här symboliken för klassen? Du kan släcka ljuset i rummet och tända en ficklampa för att visa kontrasten mellan ljus och mörker. Be sedan klassdeltagarna hitta varje tillfälle då ordet ljus nämns i Johannes 1:1–14 och be dem berätta om hur Frälsaren och hans evangelium ger andligt ljus i deras liv. På vilka sätt har klassdeltagarna upplevt hans ljus? Som en del av det här samtalet kan de läsa mer om Kristi ljus i Läran och förbunden 84:45–46; 88:11–13, eller så kan du hänvisa dem till ”Ljus, Kristi ljus” i Handledning för skriftstudier. Hur kan vi vara ett ljus för världen?

    Bild
    solljus genom stenformation på strand

    Frälsaren och hans evangelium ger oss andligt ljus.

  • Eftersom Johannes 1:1–14 är symboliskt skrivet kan det vara svårt att förstå. Ett sätt att hjälpa klassdeltagarna förstå Johannes vittnesbörd kan vara att be dem göra en lista över ord och uttryck som upprepas i de här verserna och berätta vad vart och ett av dem lär oss om Frälsaren.

  • Följande är ett sätt att engagera klassdeltagarna i de här verserna: Visa flera olika bilder (inklusive den som finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer) som visar olika aspekter av Jesu Kristi liv och gudomliga mission. Be klassdeltagarna söka igenom Johannes 1:1–14 och leta efter ord eller uttryck som skulle kunna fungera som titlar på de här bilderna.

Johannes 1:35–51

Vi kan få ett eget vittnesbörd om Frälsaren och sedan inbjuda andra att ”komma och se”.

  • I Johannes 1 förekommer inbjudan att ”komma och se” två gånger (se vers 39, 46). Vi kanske inte har möjlighet att se Frälsaren rent fysiskt som Andreas och Natanael gjorde, men vi kan svara på samma inbjudan. Du kan fråga klassdeltagarna vad de tror det innebär att ”komma och se” i vår tid, och be dem berätta om sina egna upplevelser av att få ett vittnesbörd om Frälsaren.

  • För att inleda ett samtal om de här verserna kan du kanske be klassdeltagarna berätta om hur de har presenterat Jesu Kristi evangelium för andra. Vem inbjöd de att ”komma och se”? Vad lär vi oss av Andreas och Filippus om att bära våra vittnesbörd om Jesus Kristus?

  • Ibland berättar människor inte om evangeliet eftersom de tycker det är skrämmande eller komplicerat att göra det. Redogörelserna i Johannes 1:35–51 visar att det kan vara enkelt och naturligt att berätta om evangeliet. Du kan be klassdeltagarna läsa de här verserna och samtala om hur de kan användas för att hjälpa någon som känner sig nervös över att berätta om evangeliet. De kan använda citatet av äldste Neil L. Andersen i ”Övriga resurser” för att få idéer. (Se även videon ”Bra saker att dela med sig av” på lds.org.)

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

För att uppmuntra klassdeltagarna att studera Matteus 3, Markus 1 och Lukas 3 kan du be dem tänka på någon de skulle vilja hjälpa att komma till Kristus. Säg till dem att i de här kapitlen läser de om en profet vars mission var att förbereda människor att ta emot Frälsaren.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Johannes 1

Jesus Kristus var hos Fadern i begynnelsen.

Äldste James E. Talmage lärde: ”Med bestämdhet förklaras det att Ordet är Jesus Kristus, som var hos Fadern i nämnda begynnelse, att han själv var beklädd med gudomlig makt och rang, och att han kom till världen och bodde bland människorna. Dessa uppgifter bestyrkes genom en uppenbarelse till Mose, i vilken han såg många av Guds skapelser och hörde Faderns röst säga rörande de skapade tingen: ’Och genom min makts ord, hans som är min enfödde Son, som är full av nåd och sanning, har jag skapat dem’ [Mose 1:32, 33]” (Jesus Kristus [1964], s. 10).

Vi kan inbjuda andra att ”komma och se”.

Äldste Neil L. Andersen lärde:

”Frälsaren lärde oss hur vi ska sprida evangeliet. Jag tycker om berättelsen om Andreas som frågade: ’Rabbi … var bor du?’ [Joh. 1:38.] Jesus kunde ha talat om var han bodde. Men i stället sa han till Andreas: ’Kom och se!’ [Joh. 1:39.] Jag tycker om att föreställa mig att Frälsaren sa: ’Kom och se inte bara var jag bor utan hur jag lever. Kom och se vem jag är. Kom och känn Anden.’ Vi vet inte allting om den dagen, men vi vet att när Andreas fann sin bror Simon så förkunnade han: ʼVi har funnit … Kristus.’ [Joh. 1:41.]

Till dem som visar intresse för det vi håller på med kan vi följa Frälsarens exempel genom att inbjuda dem att ’komma och se’. En del tackar ja till vår inbjudan och andra gör det inte. Vi känner alla till någon som har blivit inbjuden ett flertal gånger innan de accepterat en inbjudan att ’komma och se’. Låt oss också tänka på dem som en gång var med oss men som vi nu sällan ser och inbjuda dem att komma tillbaka och se ännu en gång. …

För dem som använder internet och mobiltelefoner finns det nya sätt att inbjuda andra att ’komma och se’. Låt det bli en del av vårt dagliga liv att sprida vår tro via nätet” (”Det är ett underverk”, Liahona, maj 2013, s. 78–79).

Musik kan undervisa oss om Kristus.

Du kanske kan använda psalmen ”För det vackra på vår jord”, Psalmer, nr 32 i samtalet om Frälsarens roll som Skapare (se Joh. 1:3). Du kan också använda videon ”För det vackra på vår jord” på mormontabernaclechoir.org.

Förbättra vår undervisning

Hjälp eleverna att tillämpa skrifterna på sig själva. Samma inbjudan Kristus gav sina lärjungar – att komma och se – kan hjälpa dem du undervisar att ha en önskan att följa Frälsaren. Uppmuntra eleverna att tillämpa de principer som finns i skrifterna på sina egna liv och att uppmana andra att göra detsamma. (Se 1 Ne. 19:23; Undervisa på Frälsarens sätt, s. 21.)