Kom och följ mig
14–20 januari. Lukas 2; Matteus 2: Vi har kommit för att tillbe honom


”14–20 januari. Lukas 2; Matteus 2: Vi har kommit för att tillbe honom”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”14–20 januari. Lukas 2; Matteus 2”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Visa män som rider på kameler

Låt oss tillbe honom, av Dana Mario Wood

14–20 januari

Lukas 2; Matteus 2

Vi har kommit för att tillbe honom

Läs och begrunda Matteus 2 och Lukas 2 innan du läser det här lektionsförslaget och skriv ner dina andliga intryck. Det hjälper dig att få uppenbarelse om hur du bäst kan tillgodose dina klassdeltagares behov.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Hur kan du uppmuntra klassdeltagarna att berätta om insikter och upplevelser de fick när de studerade skrifterna enskilt och med sina familjer? Även om de troligen är bekanta med berättelsen om Frälsarens födelse kan de alltid få nya andliga insikter. Du kan be några klassdeltagare berätta om ett budskap de funnit i Lukas 2 eller Matteus 2 som gav dem nya intryck.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Lukas 2:1–38; Matteus 2:1–12

Det finns många vittnen om Kristi födelse.

  • Förstahandsredogörelserna från de tillbedjande i Lukas 2 och Matteus 2 kan hjälpa klassdeltagarna att begrunda hur de visar sin kärlek till Frälsaren. Titta på tabellen i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Några av klassdeltagarna kanske vill berätta om insikter de har fått av den här aktiviteten, eller så kan ni göra aktiviteten tillsammans. Varför är det betydelsefullt att de här vittnena om Kristus kom från flera olika samhällsgrupper? Hur kan vi följa deras exempel?

  • Innan de här vittnena tillbad Jesusbarnet sökte de efter honom. För att hjälpa klassdeltagarna lära sig av deras exempel kan du skriva följande rubriker på tavlan: Herdar, Hanna, Simeon och De visa männen Be sedan klassdeltagarna att söka i Lukas 2 och Matteus 2 och skriva på tavlan vad de här personerna gjorde för att söka Frälsaren. Vad lär vi oss av de här redogörelserna om hur vi kan söka Kristus?

    Bild
    herde med får

    Herdarna blev några av de första vittnena till Frälsarens födelse.

  • Skulle åskådningsundervisning kunna inspirera klassdeltagarna att göra plats för Frälsaren i sina liv? Fundera på följande förslag: Ta med en burk till lektionen, läs tillsammans igenom Lukas 2:7 och be klassdeltagarna fylla burken med olika saker som representerar hur vi använder vår tid. När burken är full ber du någon att försöka få in en bild på Frälsaren. Vad säger den här analogin om att göra plats för Kristus i våra liv? Vad kan vi göra på ett annat sätt för att göra plats för honom? Uttalandet av president Thomas S. Monson i ”Övriga resurser” kan hjälpa till att besvara den här frågan.

Matteus 2:13–23

Föräldrar kan få uppenbarelse för att skydda sina familjer.

  • En sak vi lär oss av Josefs och Marias flykt till Egypten är att Herren kan ge uppenbarelse för att hjälpa föräldrar att skydda sina familjer från fara. Fundera på att be klassdeltagarna skriva en lista på tavlan över faror familjer står inför i dag för att inspirera till samtal angående det här ämnet. Vad lär vi oss av Matteus 2:13–23 om hur vi kan skydda våra familjer och oss själva från de här farorna? Hur har personlig uppenbarelse hjälpt oss skydda våra familjer eller andra nära och kära från fara? Vilka råd har apostlar och profeter gett oss beträffande hur vi kan skydda våra familjer?

  • Som en del av diskussionen kan du be klassdeltagarna att tillsammans sjunga ”Hemmet blir som himmelen”, Psalmer, nr 189, eller en annan sång om familjer. Vad lär oss den här sången om vad föräldrar kan göra för att leva så att de är värdiga att få uppenbarelse för att leda sina familjer?

Lukas 2:40–52

Redan som ung var Jesus inriktad på att göra sin Faders vilja.

  • Berättelsen om när Jesus undervisade i templet när han bara var 12 år gammal kan vara av särskild vikt för ungdomar som undrar vad de kan bidra med i Guds verk. Du kan dela in klassen i par som läser Lukas 2:40–52 tillsammans (se insikten vi får av JSÖ, Luk. 2:46). Varje par kan ta ett par minuter att berätta för varandra vad som inspirerar dem i den här redogörelsen. Vilka tillfällen har vi att dela med oss av det vi vet om evangeliet? Vilka upplevelser kan vi berätta om?

  • Om du undervisar vuxna kan den här redogörelsen utgöra ett tillfälle att samtala om hur man kan hjälpa ungdomar nå sin fulla potential. Någon kan sammanfatta Lukas 2:40–52 och sedan kan klassen samtala om hur de här händelserna påverkar hur de ser på kyrkans ungdomar. Vilka möjligheter att vara delaktiga i Herrens verk, som Jesus var, kan vi ge ungdomarna? (Luk. 2:49). När har vi förundrats över en andlig insikt från en ungdom eller ett barn? De här orden från President Henry B. Eyring kan bidra till samtalet: ”När en bärare av aronska prästadömet håller tal … förväntar jag mig alltid att få höra Guds ord. Jag blir sällan besviken men ofta förundrad” (”Så att även han kan bli stark”, Liahona, nov. 2016, s. 77).

  • Vad lär oss Lukas 2:40–52 om hurdan Jesus var som ung man? Mönstret för personlig tillväxt som ses i Lukas 2:52 kan inspirera till samtal om vad vi gör för att bli mer kristuslika. Du kan föreslå att klassdeltagarna begrundar hur de ökar i vishet (intellektuellt), ålder (fysiskt) och välbehag inför Gud (andligt) och människor (socialt). De kan också sätta upp mål inom ett eller flera av de här områdena.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

För att hjälpa klassdeltagarna förbereda sig för att samtala om Johannes 1 nästa vecka kan du be dem notera varje ställe i kapitlet där någon bär vittne om Jesus Kristus.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Lukas 2; Matteus 2

Formeln för att söka Kristus.

President Thomas S. Monson lärde:

”Formeln för att finna Jesus har alltid varit och kommer alltid att vara densamma – ett ödmjukt och rent hjärtas uppriktiga bön. …

Innan vi framgångsrikt kan genomföra ett personligt sökande efter Jesus, måste vi först bereda tid för honom i vårt liv och rum åt honom i vårt hjärta. I den jäktiga tid vi lever i finns det många som har tid att idrotta eller koppla av, gå i affärer, arbeta och leka – men de har ingen tid för Kristus.

Det finns många vackra hem som har speciella rum att äta och sova i, rum där familjen samlas och gör något gemensamt, men de har inget rum för Kristus.

Känner vi ett styng i vårt inre när vi minns Jesu egna ord: ’Rävarna har lyor och himlens fåglar har bon, men Människosonen har inget att vila huvudet mot’ (Matt. 8:20)? Eller känns det genant att minnas: ’Och hon födde sin förstfödde son och lindade honom och lade honom i en krubba, eftersom de inte fick plats i härbärget’ (Luk. 2:7)? Ingen plats. Ingen plats. Ingen plats. Så har det alltid varit.

När vi personligen söker efter Jesus, hjälpta och vägledda av bönens princip, är det viktigt att vi har ett klart begrepp om honom som vi söker. Herdarna sökte i forna dagar efter barnet Jesus. Men vi söker efter Jesus Kristus, vår äldre bror, vår medlare hos Fadern, vår Förlossare, vår frälsnings upphovsman – han som var i begynnelsen hos Fadern, han som tog på sig världens synder och så villigt dog för att vi skulle kunna leva för evigt. Detta är den Jesus som vi söker” (”Sökandet efter Jesus”, Nordstjärnan, juni 1991, s. 5).

Konstverk som visar Kristi födelse.

Fundera på hur konstverk kan förhöja samtalet om Kristi födelse. (Se till exempel Evangeliebilder eller history.lds.org/exhibit/birth-of-christ.)

Förbättra vår undervisning

Inkludera de elever som inte studerade skrifterna hemma. Även om en del klassdeltagare kanske inte har kunnat läsa Lukas 2 och Matteus 2 innan lektionen kan de ändå bidra med meningsfulla insikter när ni studerar tillsammans under lektionen. Se till att alla klassdeltagare har möjlighet att delta i och bidra till samtalet.