Kom och följ mig
14–20 januari. Lukas 2; Matteus 2: Vi har kommit för att tillbe honom


”14–20 januari. Lukas 2; Matteus 2: Vi har kommit för att tillbe honom” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”14–20 januari. Lukas 2; Matteus 2”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Visa män som rider på kameler

Låt oss tillbe honom, av Dana Mario Wood

14–20 januari

Lukas 2; Matteus 2

Vi har kommit för att tillbe honom

Börja med att läsa Lukas 2 och Matteus 2, och var uppmärksam på andliga insikter du får. Studieförslagen i det här lektionsförslaget kan hjälpa dig hitta några av de viktigaste och mest relevanta principerna i de här kapitlen.

Skriv ner dina intryck

Från den dag han föddes var det tydligt att Jesus inte var något vanligt barn. Det var inte bara den nya stjärnan på himlen eller änglarnas glädjefyllda tillkännagivande som gjorde Jesu spädbarnstid unik. Det var också det faktum att så många olika trofasta människor – från olika nationer, yrken och bakgrunder – omedelbart kände sig dragna till honom. Redan innan han yttrade sin inbjudan ”Kom … och följ mig”, kom de (Luk. 18:22). Naturligtvis kom inte alla till honom – det var många som inte brydde sig om honom, och en avundsjuk regent traktade till och med efter hans liv. Men de ödmjuka, rena, hängivna sanningssökarna fann vad de sökte i honom. Deras hängivenhet inspirerar vår egen, för det ”bud … om en stor glädje” som gavs till herdarna var för ”hela folket” och Frälsaren som ”är Messias, Herren” föddes den dagen för oss alla (se Luk. 2:10–11).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Lukas 2:1–7

Jesus Kristus föddes i enkla omständigheter.

Även om Jesus Kristus hade härlighet med Gud Fadern ”innan världen var till” (Joh. 17:5), var han villig att födas i enkla omständigheter och bo bland oss här på jorden. När du läser Lukas 2:1–7, vad lägger du märke till angående de enkla omständigheterna vid hans födelse? Försök att hitta en detalj eller insikt i den här berättelsen som du inte har lagt märke till tidigare. Vad lär du dig om Frälsaren av omständigheterna kring hans födelse? Hur påverkar de här insikterna dina känslor för honom?

Se även videon ”Födelsen” (LDS.org).

Lukas 2:8–38; Matteus 2:1–12

Det finns många vittnen till Kristi födelse.

Kristi födelse och spädbarnstid präglades av vittnen och tillbedjande från många yrkesområden – enkla herdar som besökte stallet, välbärgade visa män som kom med gåvor till hans hem, en änka som tjänade i templet och en trofast lärjunge som väntade ivrigt på den kommande Messias. Vad lär du dig om olika sätt att tillbe och bevittna Kristus när du utforskar deras berättelser?

Vittnen om Kristus

Vad lär jag mig om att tillbe och att bevittna?

Vittnen om Kristus

Herdar (Luk. 2:8–20)

Vad lär jag mig om att tillbe och att bevittna?

Vittnen om Kristus

Simeon (Luk. 2:25–35)

Vad lär jag mig om att tillbe och att bevittna?

Vittnen om Kristus

Hanna (Luk. 2:36–38)

Vad lär jag mig om att tillbe och att bevittna?

Vittnen om Kristus

Visa män (Matt. 2:1–12)

Vad lär jag mig om att tillbe och att bevittna?

Se även 1 Nephi 11:13–23; 3 Nephi 1:5–21; ”Herdar får veta om Kristi födelse” och ”Jesusbarnet förs fram i templet” (videor, LDS.org).

Matteus 2:13–23

Föräldrar kan få uppenbarelser för att skydda sina familjer.

Josef kunde aldrig ha gjort det han ombads att göra – skydda Jesus i hans barndom – utan hjälp från himlen. Liksom de visa männen fick han en uppenbarelse som varnade honom för fara. När du läser om Josefs upplevelse, tänk då på fysiska och andliga faror som du och din familj står inför i dag. Tänk på tillfällen när du har känt Guds vägledning skydda dig och din familj eller nära och kära. Om du vill kan du berätta om upplevelserna för andra. Vad kan du göra för att få sådan vägledning i framtiden?

Dessutom kan du se filmen ”Julens sanna anda” (LDS.org) som visar vad Josef kan ha känt när han ställdes inför ansvaret att ta hand om Guds Son.

Lukas 2:40–52

Även i sin ungdom var Jesus inriktad på att göra sin Faders vilja.

Som ung man undervisade Frälsaren om evangeliet så kraftfullt att till och med lärarna i templet häpnade över ”hans förståndiga svar” (Luk. 2:47). Vad lär du dig av de här verserna om Frälsaren som ung man? Hur försöker ungdomar som du känner ägna sig åt ”det som tillhör [deras] Fader”? (Luk. 2:49). Hur har ungdomar och barn hjälpt dig få en djupare insikt om evangeliet? Vad lär du dig mer från det exempel Jesu barndom utgör i Lukas 2:40–52 och i Joseph Smiths översättning av Matteus 3:24–26 (i HFS)?

Bild
Jesus som gosse med lärare i templet

”Visste ni inte att jag måste ägna mig åt det som tillhör min Fader?” (Luk. 2:49).

Vad är Joseph Smiths översättning?

Eftersom ”många tydliga och dyrbara” sanningar som förlorats ur Bibeln under århundradenas gång (se 1 Ne. 13:28; se även Mose 1:41), befallde Herren Joseph Smith att göra en inspirerad revision av Bibeln, som kallas Joseph Smiths översättning. Många ändringar som gjorts av profeten finns i tillägget i kyrkans utgåva av skrifterna. Kyrkans utgåva av King James Version av Bibeln innehåller även fotnoter med profetens ändringar. Joseph Smiths översättning av Matteus 24, som kallas Joseph Smith – Matteus, återfinns i Den kostbara pärlan. För mer information, se Handledning för skriftstudier, ”Joseph Smiths översättning”; ”Bibelns ofelbarhet”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Lukas 2

Låt familjemedlemmarna välja en person som beskrivs i Lukas 2, läsa några verser om den personens förhållande till Frälsaren och berätta om något som de lärt sig som ökar deras tro på Jesus Kristus. Sjung tillsammans ”Marias vaggsång” eller ”Barnet i Betlehem”, Barnens sångbok, s. 28–29, 32–33. Vad lär vi oss av de här sångerna om Frälsarens födelse?

Lukas 2:49

Vad innebär orden ”det som tillhör … Fader[n]” (se Mose 1:39)? Vad lär vi oss om det arbetet från den här berättelsen och annat som Jesus gjorde och undervisade om i hela sitt liv? Du kan skriva ner några sätt för din familj att delta i Faderns verk på papperslappar och lägga lapparna i en burk. Under den kommande veckan kan din familj välja förslag ur burken när de söker efter sätt att göra vår himmelske Faders verk. Planera en tid när ni ska berätta om era upplevelser för varandra.

Lukas 2:52

Vad kan vi lära oss av Lukas 2:52 om hur Jesus utvecklades i livet? På vilka sätt kan familjemedlemmarna öka ”i vishet, i ålder och välbehag inför Gud och människor”?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Använd studiehjälpmedel. För att få ytterligare insikt när du studerar skrifterna kan du använda resurser såsom fotnoter, Handledning för skriftstudier, och andra studiehjälpmedel såsom LDS.org och New Testament Student Manual (Kyrkans utbildningsverksamhet, studievägledning, 2014).

Bild
Maria, Josef och Jesusbarnet

Världens Frälsare kom till jorden under enkla omständigheter.