Kom och följ mig
14–20 januari. Lukas 2; Matteus 2: Vi har kommit för att tillbe honom


”14–20 januari. Lukas 2; Matteus 2: Vi har kommit för att tillbe honom”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”14–20 januari. Lukas 2; Matteus 2”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Visa män som färdas på kameler

Låt oss tillbe honom, av Dana Mario Wood

14–20 januari

Lukas 2; Matteus 2

Vi har kommit för att tillbe honom

Börja med att läsa Matteus 2 och Lukas 2. Veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer kan hjälpa dig förstå de här kapitlen, och det här lektionsförslaget kan ge dig idéer för din undervisning.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta för dig vad de kommer ihåg om Kristi födelse. Vilka är deras favoritdelar av berättelsen?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Lukas 2:1–14

Jesus föddes.

Jesus lämnade sitt hem hos vår himmelske Fader för att födas till jorden så att han kunde bli vår Frälsare. Hur kan du hjälpa barnen komma ihåg berättelsen om Kristi födelse?

Möjliga aktiviteter

  • Medan du läser berättelsen om Kristi födelse ber du barnen spela upp berättelsen själva, eller använd veckans aktivitetssida. Se även ”Kapitel 5: Jesus Kristus föds”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 13–15, eller motsvarande video på (LDS.org).

  • Ta med en julkrubba om du har en, och be barnen ställa figurerna på deras platser medan du återger berättelsen om Jesus födelse för dem. Du kan också visa en bild av Jesus födelse (se till exempel veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Peka på olika personer i julkrubban och be barnen berätta vad de vet om var och en av personerna.

  • Sjung barnens favoritsånger om Jesus födelse tillsammans. Sök tillfällen, medan ni gör det, att vittna om Frälsaren, och uppmana barnen att berätta varför de älskar Jesus.

Matteus 2:1–12

Jag kan ge goda gåvor till Jesus.

De visa männen gav Jesus gåvor i form av guld, rökelse och myrra. Hur kan du med hjälp av den här berättelsen lära barnen att de också kan ge gåvor till Jesus – som kärlek, tjänande och lydnad?

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild av de visa männen medan du med barnen går igenom berättelsen om dem i Matteus 2:1–12. Du kan visa bilden Visa män ger gåvor (LDS.org).

  • Slå in bilder eller föremål som kan representera gåvor vi kan ge till Jesus. Be barnen hjälpa dig att öppna presenterna och samtala om hur vi kan ge de här gåvorna till Frälsaren.

  • Hjälp vart och ett av barnen att rita eller skriva en lista över gåvor de kan ge Jesus, som till exempel att ”vara en god vän” eller ”att be”. Be eleverna berätta om sina listor för klassen och välja ut en gåva att arbeta på den här veckan.

Lukas 2:40–52

Jesus var en gång ett barn som jag.

Att få lära sig om Frälsarens barndom kan hjälpa barnen du undervisar att relatera till honom. Fråga barnen vad de kan lära sig av de här verserna om hur de kan bli som Jesus nu.

Möjliga aktiviteter

  • Be en av ungdomarna i församlingen att besöka klassen och berätta om hur Jesus undervisade i templet när han var en ung pojke.

  • Be ett flertal barn i förväg att ta med sig bebisfoton av sig själva att visa. Fråga dem hur de har vuxit. Berätta om hur Jesus växte upp (se Lukas 2:40, 52). Sjung med barnen ”Som litet människobarn”, Barnens sångbok, s. 34, eller en annan sång om Frälsaren.

  • Läs Lukas 2:52 och förklara ordet ”vishet”. Du kan be barnen göra rörelser som visar vad det betyder att växa till i vishet, ålder och välbehag inför Gud och människor. De kan till exempel låtsas att de läser en bok eller hjälper någon i nöd.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Lukas 2:1–21; Matteus 2:1–2

Forna profeter förutsade Frälsarens födelse.

Profeter och troende hade sett fram emot Frälsarens födelse i hundratals år. Kunskapen om den här sanningen kan hjälpa barnen känna djupare uppskattning för Frälsarens liv och uppdrag.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta om sådant de ser fram emot, som till exempel en födelsedag eller en högtid. Låt barnen läsa Helaman 14:2–5 och se vad profeterna såg fram emot.

  • Läs tillsammans några profetior om Frälsarens födelse (se Jes. 7:14; 9:6; 1 Ne. 11:18; Hel. 14:5). Hjälp barnen att göra en lista över detaljer i de här profetiorna och hitta deras fullbordan i Lukas 2:1–21 och Matteus 2:1–2.

  • Be barnen rita en bild av Jesus födelse och berätta varför de är tacksamma för att Jesus föddes.

Bild
Maria, Josef och Simeon med Jesus som spädbarn

Simeon vördar Jesusbarnet, av Greg K. Olsen

Lukas 2:40, 52

Jesus var en gång ett barn som jag.

Precis som Jesus har barnen du undervisar ett viktigt uppdrag att förbereda sig för. Vad kan de lära sig av Jesus föredöme?

Möjliga aktiviteter

  • Medan du läser upp Lukas 2:40, 52 ber du barnen lyssna efter vad Jesus gjorde. Be barnen berätta vilka sätt de har vuxit på sedan de var små. Berätta om din egen upplevelse av att lära dig evangeliet steg för steg, och bär sedan ditt vittnesbörd.

  • Utför handlingar som åskådliggör det som står i Lukas 2:40, 52. Du kan till exempel mäta varje barns längd (”Jesus växte till”) eller låta dem dela med sig av sina favoritskriftställen (”växte till i vishet”). Hjälp barnen att skriva ner på vilka sätt de växer och visa det för sina familjer.

  • När ni har gått igenom Lukas 2:40, 52 ber du barnen berätta hur de tror att Jesus var när han var i deras ålder. Hur var han mot sin mamma? Hur var han mot sina bröder och systrar?

Lukas 2:41–52

Jag kan följa Jesus exempel.

Till och med som ung pojke undervisade Jesus äldsterna i templet. På liknande sätt har barnen i din klass mycket att lära människor omkring sig.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn förbereda sig för att sammanfatta berättelsen i Lukas 2:41–52. För att hjälpa barnen förstå berättelsen undervisar du dem om vad ”ägna mig åt det som tillhör min Fader” betyder. Du kan till exempel berätta för barnen vad du eller dina föräldrar jobbar med. Vilket jobb ägnade sig Josef, Jesus jordiske pappa, åt? (Se Matt. 13:55.) Vad ägnade sig hans himmelske Fader åt? (Se Luk. 2:46–49; se även Mose 1:39.)

  • Läs Lukas 2:46–49 med barnen och fråga: ”Hur ägnade sig Jesus åt det som tillhörde hans Fader?” Hjälp barnen skriva eller rita på tavlan olika sätt som också de kan hjälpa till med det som tillhör vår himmelske Fader.

  • För att hjälpa barnen bygga upp sin tilltro till att de, liksom Jesus när han var pojke, kan undervisa om evangeliet, hjälper du dem att öva på att undervisa varandra om en princip från Vägledning för de unga.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen undervisa sin familj om något de har lärt sig om Kristi födelse.

Förbättra vår undervisning

Barn är nyfikna och lär sig på många sätt. Barn tycker om att lära sig genom nya och omväxlande upplevelser. Använd aktiviteter som hjälper dem att röra på sig, använda alla sina sinnen, utforska och prova nya saker. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25–26.)

Bild
Aktivitetssida: Jesus i krubban