Kom, følg med meg
28. januar - 3. februar. Matteus 3; Markus 1; Lukas 3: ‘Rydd Herrens vei’


“28. januar - 3. februar. Matteus 3; Markus 1; Lukas 3: ‘Rydd Herrens vei’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“28. januar - 3. februar. Matteus 3; Markus 1; Lukas 3”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Døperen Johannes døper Jesus

Glassmaleri i Nauvoo Illinois tempel, av Tom Holdman

28. januar - 3. februar

Matteus 3; Markus 1; Lukas 3

“Rydd Herrens vei”

Når du leser og grunner på Matteus 3; Markus 1 og Lukas 3, kan du skrive ned tilskyndelsene du mottar. Dette vil innby Ånden når du forbereder deg.Kom, følg meg – for enkeltpersoner og familier, og følgende forslag kan hjelpe deg å inspirere elevene til å forstå og anvende læren i disse skriftstedene.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe elevene å dele hvordan det å lære fra Det nye testamente er til velsignelse dem, kan du skrive følgende spørsmål på tavlen: Hva har dere gjort på grunn av det dere har lest i Det nye testamente denne uken?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Matteus 3:1-12; Lukas 3:2-18

Disipler forbereder seg selv og andre til å motta Jesus Kristus.

  • Hvordan forbereder vi oss på besøk fra en viktig gjest? Et spørsmål som dette kan hjelpe deg med å innlede en samtale om hvordan døperen Johannes forberedte folk til å motta Jesus Kristus. Du kan så dele klassen i tre grupper for å lese Matteus 3:1-6; Matteus 3:7-12 og Lukas 3:10-15, og legge merke til hvordan døperen Johannes forberedte folk til å motta Jesus Kristus i sitt liv. La alle gruppene etter tur dele det de har funnet ut.

  • Akkurat som døperen Johannes gjorde, hjelper levende profeter oss å forberede oss til å motta Frelseren i vårt liv. For å hjelpe klassen å se sammenhengen mellom vår tids profeter og døperen Johannes, kan du gjennomgå døperen Johannes’ læresetninger i Matteus 3:1-12 og Lukas 3:2-18 og noen råd fra forrige generalkonferanse. Hvordan hjelper det å følge profetiske råd oss å forberede oss til å motta Frelseren?

  • Joseph Smiths oversettelse, Lukas 3:4-11 (i Veiledning til Skriftene) gir mer innsikt i Jesu Kristi misjon enn det som finnes i Lukas 3:4-6. Hva lærer elevene av disse versene om Frelseren og vårt behov for å omvende oss?

    Bilde
    Døperen Johannes forkynner

    Døperen Johannes forkynner i villmarken, av Robert T. Barrett

Lukas 3:3-14

Vi må frembringe “frukt som er omvendelsen verdig”.

  • I Lukas 3:8 underviste døperen Johannes folket at før de kunne bli døpt, måtte de vise “frukt”, eller bevis på sin omvendelse. Hvordan kan du hjelpe elevene å se tegnene på sin egen omvendelse? Du kan be dem granske Lukas 3:8-14 og legge merke til hva Johannes betraktet som omvendelsens “frukt”. De kan også gjennomgå Moroni 6:1-3 og Lære og pakter 20:37. Du kan tegne et frukttre på tavlen og be elevene merke frukten på treet med de “fruktene” av omvendelse som de finner. Dette kan også være en fin anledning til å snakke om hva det vil si å virkelig omvende seg. Forklar at én måte å “[gjøre] hans stier rette” (Lukas 3:4) på er å omvende oss fra alt som kan hindre Ånden i å nå oss.

  • Å synge salmen “Mer hellighet gi meg”, Salmer, nr. 79, kan oppmuntre til en samtale om hvordan omvendelse kan hjelpe oss å bli mer lik Frelseren. Du finner en musikkvideo av denne salmen på mormontabernaclechoir.org.

Matteus 3:13-17

Vi følger Jesus Kristus når vi blir døpt og mottar Den hellige ånd.

  • For å repetere historien om Jesu Kristi dåp, kan du prøve dette forslaget: Spør elevene hvordan de kan bruke Matteus 3:13-17 til å undervise noen, for eksempel et barn eller en person av en annen tro, om dåp. (De kan også bruke bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.) Hvilke viktige elementer av dåpen ville de understreke? De kan øve på ideene sine ved å undervise hverandre.

  • For å hjelpe elevene å huske sin egen dåp og reflektere over hvor viktig det er å etterleve sin dåpspakt, kan du be dem lese Matteus 3:13-17 og eldste Robert D. Hales’ uttalelse i “Ytterligere ressurser”. Elevene vil kanskje ha glede av å dele sine følelser om sin egen dåp og sine dåpspakter. De kan også synge “Kom, følg med meg”, Salmer,nr. 94.

  • Døperen Johannes forkynte at Frelseren skulle døpe “med Den Hellige Ånd og ild” (Matteus 3:11). Dåpen med ild finner sted når vi blir bekreftet og mottar Den hellige ånds gave. Hvorfor må vi ha Den hellige ånds gave for å utvikle oss i Guds rike? Hvilken virkning har dåpen med ild og Den hellige ånd på oss? (se Alma 5:14).

  • Her er en aktivitet som vil hjelpe elevene å drøfte læren om dåp videre. Skriv følgende spørsmål på tavlen og skriftstedshenvisningene på papirstrimler. Be elevene velge strimler og deretter lese hvert skriftsted som klasse. Snakk om hvilket spørsmål som best besvares av hvert skriftsted. Er det andre skriftsteder eller annen innsikt som kan bidra til å besvare disse spørsmålene?

    • Hva lærer skriftstedene oss om hvor nødvendig dåpen er? (3 Nephi 11:38)

    • Hva symboliserer dåp ved nedsenkning? (Romerne 6:3-5)

    • Hvordan skulle min dåpspakt forandre min måte å leve på? (Mosiah 18:8-10

    • Hvorfor døper vi ikke spedbarn? (Moroni 8:8-12)

    • Hvorfor er det viktig at dåpen utføres av en som har myndighet, ikke bare med ærlig hensikt? (Hebreerne 5:4)

    • Hvis jeg allerede er døpt i en annen kirke, hvorfor trenger jeg da å bli døpt om igjen? (L&p 22:1-4)

    • Hvorfor må dåpen etterfølges av å motta Den hellige ånds gave? (Johannes 3:5)

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å oppmuntre elevene til å studere Matteus 4 og Lukas 4-5 hjemme, kan du be dem tenke på en fristelse de står overfor, og fortelle dem at disse kapitlene vil lære dem hva Frelseren gjorde når han opplevde fristelser.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Matteus 3; Markus 1; Lukas 3

Betydningen av våre dåpspakter.

Eldste Robert D. Hales har sagt:

“Når vi forstår vår dåpspakt og Den hellige ånds gave, vil det forandre vårt liv og gjøre oss fullstendig trofaste mot Guds rike… Det å komme inn i Guds rike er så viktig at Jesus ble døpt for å vise oss ‘hvor snever stien er’ [2 Nephi 31:9] …

Når vi følger Jesu eksempel, viser også vi at vi vil omvende oss og være lydige når det gjelder å holde vår himmelske Faders bud. Vi ydmyker oss med et sønderknust hjerte og en angrende ånd når vi erkjenner vår synd og søker tilgivelse for våre overtredelser [se 3 Nephi 9:20]. Vi inngår pakt om at vi er villige til å påta oss Jesu Kristi navn og alltid minnes ham …

Når vi velger å være i [Guds] rike, adskiller – ikke isolerer – vi oss fra verden. Vår påkledning vil være sømmelig, våre tanker rene, vårt språk rent. Filmene og fjernsynsprogrammene vi ser, musikken vi lytter til, bøkene, tidsskriftene og avisene vi leser vil være oppløftende. Vi vil velge venner som gir oss støtte på veien mot vårt evige mål, og vi vil behandle andre med vennlighet. Vi vil sky lastene umoral, gambling, tobakk, alkohol og narkotika. Våre søndagsaktiviteter vil gjenspeile Guds bud om å komme sabbatsdagen i hu og holde den hellig. Vi vil følge Jesu Kristi eksempel når det gjelder vår måte å behandle andre på. Vi vil leve verdig til å komme inn i Herrens hus” (“Dåpens pakt – å være i riket og av riket”, Liahona, jan. 2001, 7-8).

Vi kan forbedre vår undervisning

Undervis i grunnleggende læresetninger. Hyrum Smith sa: “Forkynn evangeliets første prinsipper – forkynn dem om igjen. Du vil oppdage at dag for dag vil nye tanker og mer lys angående dem bli åpenbart for deg. Du kan få større forståelse av dem så de blir klare for deg. Da vil du bli i stand til å få dem [du] underviser, til å forstå dem bedre” (Manuscript History of the Church, bind E-1, s. 1994, josephsmithpapers.org).