Kom, følg med meg
11.-17. februar. Johannes 2-4: ‘Dere må bli født på ny’


“11.-17. februar. Johannes 2-4: ‘Dere må bli født på ny’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“11.-17. februar. Johannes 2-4”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Jesus snakker med Nikodemus

11.-17. februar

Johannes 2-4

“Dere må bli født på ny”

Å lese Johannes 2-4 er en god måte å begynne å forberede deg til å undervise. Skriv ned eventuelle åndelige tilskyndelser du mottar, og bruk denne oversikten til å finne ytterligere innsikt og undervisningsforslag.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Skriv tre overskrifter på tavlen: Johannes 2, Johannes 3 og Johannes 4. Gi elevene noen minutter til å gjennomgå disse kapitlene, og be dem så skrive under hver overskrift et vers som hjalp dem å forstå læresetningene og hendelsene i det kapitlet. Snakk om versene de har skrevet.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Johannes 2:1-11

Vårt liv blir forandret når vi følger Jesus Kristus.

  • Noen ganger kan vi få åndelig innsikt ved å være oppmerksomme på detaljene i en beretning. Vurder å be elevene om å lese Johannes 2:1-11 og lage en liste som styrker deres forståelse av mirakelet på bryllupsfesten. Hvordan tilkjennega dette mirakelet Guds herlighet? (se vers 11).

  • Det kan hjelpe elevene å forstå denne historien hvis de ser mirakelet fra de unike perspektivene til dem som var vitne til det. Hvordan er vår holdning til mirakler noen ganger som deres som var på bryllupsfesten – for eksempel som Marias, som visste at et mirakel kunne skje, eller kjøkemesteren, som ikke var klar over at et mirakel hadde funnet sted? Vurder å be noen av elevene gi en beretning om festen som om de hadde vært tilstede.

Johannes 2:13-22

Vi kan forsvare hellige steder og ting.

  • Hvordan kan du hjelpe elevene å lære av beretningen om da Jesus drev pengevekslerne ut av templet? Hvordan kan de forsvare hellige steder og ting som hjem, kirker, templer og Skriftene? Denne uttalelsen av president David O. McKay kan hjelpe: “‘Gjør ikke min Fars hus til en handelsbod!’ (Johannes 2:16.) Å tjene og bruke penger… finne feil og ikke minst sladre om naboer i et gudshus er i bunn og grunn brudd på denne befalingen som ble gitt for nesten to tusen år siden” (i Conference Report, okt 1956, 7). Hvordan kan vi bevare templets og andre hellige steders hellighet?

Johannes 3:1-21

Vi må bli født på ny for å komme inn i Guds rike.

  • For å hjelpe elevene å forstå Jesu oppfordring til å bli født på ny (se Johannes 3:3), kan du be dem fortelle om innsikt de får av det Frelseren sa til Nikodemus i disse versene. Hvilke ord og utsagn brukte han? Hvilke andre skriftsteder eller uttalelser fra ledere i Kirken kan styrke elevenes forståelse av denne oppfordringen? (På engelsk kan du se mer på Topical Guide, under “Man, New, Spiritually Reborn” for eksempler fra Skriftene. Du finner uttalelser fra Kirkens ledere under “Ytterligere ressurser”.)

  • Hvordan kan elevene forklare for noen av en annen tro hva det vil si å bli født på ny? Hvordan ville de inkludere omvendelse, dåp og bekreftelse i denne samtalen? Vurder å be elevene øve på å besvare dette spørsmålet sammen med sidemannen. Sitatet fra profeten Joseph Smith i “Ytterligere ressurser” kan berike denne samtalen.

  • Noen tror at en person egentlig ikke kan forandre seg. Nikodemus er imidlertid et eksempel på en som forandret seg ved å følge Jesu Kristi evangelium. For å hjelpe elevene å forstå dette, kan du be dem granske Johannes 3:1-2; Johannes 7:40-52 og Johannes 19:39-40. Hva kan vi lære av disse skriftstedene om Nikodemus’ holdninger og oppfatninger? Hvordan forandret han seg over tid? Hvilke eksempler kan vi gi på personer vi kjenner som har forandret seg på grunn av evangeliet?

  • Å se på et barn eller et bilde av et barn kan gi klassen en fin anledning til å sammenligne egenskapene til en nyfødt med egenskapene til en som har blitt åndelig født på ny.

Johannes 4:6-34

Jesus Kristus gir oss levende vann og “maten” til å utføre Guds arbeid.

  • Kroppen trenger daglig mat og vann. Jesus henviste til disse universelle behovene da han underviste både den samaritanske kvinnen og sine disipler. For å hjelpe elevene å forstå det Frelseren underviste, kan du henge bilder av mat og vann på tavlen og be elevene skrive under hvert bilde de åndelige sannhetene Jesus underviste. Hvordan kan det å tilbe Gud i ånd og i sannhet slukke vår åndelige tørst? Hvordan stilles vår åndelige sult ved å gjøre Guds vilje?

    Bilde
    rennende vann

    Jesus Kristus gir oss levende vann.

  • Å reflektere over utviklingen av den samaritanske kvinnens vitnesbyrd om Jesus Kristus kan hjelpe elevene å overveie hvordan de har fått visshet om at han er Messias. Let som klasse etter ordene den samaritanske kvinnen brukte om Frelseren i Johannes 4:6-30. Hva antyder disse ordene om hennes kunnskap om hvem Jesus var? Hvordan har vi vokst i vårt vitnesbyrd om at han er vår Frelser?

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å inspirere klassens medlemmer til å lese Matteus 5 og Lukas 6, fortell dem at disse kapitlene inneholder det president Joseph Fielding Smith kalte “den største [prekenen] som noen gang [er] holdt, så vidt vi vet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Fielding Smith [2013], 230).

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Johannes 2-4

Videoer av Jesu gjerninger og undervisning

“Jesus Turns Water into Wine” [Jesus gjør vann om til vin], “Jesus Cleanses the Temple” [Jesus renser templet], “Jesus Teaches of Being Born Again” [Jesus underviser om det å bli født på ny], “Jesus Teaches a Samaritan Woman” [Jesus underviser en samaritansk kvinne] (LDS.org)

Hva det vil si å bli født på ny.

Profeten Joseph Smith sa: “Dere kan like gjerne døpe en sandsekk som et menneske hvis det ikke gjøres med henblikk på syndsforlatelse og for å motta Den hellige ånd. Dåp i vann er bare en halv dåp og er til ingen nytte uten den annen halvpart, eller med andre ord dåp ved Den hellige ånd” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 96).

Eldste David A. Bednar har sagt: “Omvendelse… er mektig, ikke liten – en åndelig gjenfødelse og fundamental forandring av det vi føler og ønsker, det vi tenker og gjør, og det vi er. Ja, kjernen i Jesu Kristi evangelium etablerer en fundamental og permanent forandring i selve vår natur, muliggjort ved at vi setter vår lit til ‘Den Hellige Messias’ fortjeneste, barmhjertighet og nåde’ (2 Nephi 2:8). Når vi velger å følge Mesteren, velger vi å bli forandret – å bli åndelig født på ny” (“Dere må bli født på ny”, Ensign eller Liahona, mai 2007, 20).

Eldste D. Todd Christofferson har sagt: “Dere spør kanskje: Hvorfor skjer ikke denne mektige forandring raskere med meg? Dere skulle huske at de bemerkelsesverdige eksemplene som kong Benjamins folk, Alma og visse andre i Skriftene, er nettopp det – bemerkelsesverdige og ikke typiske. For de fleste av oss kommer forandringen mer gradvis over tid. Å bli født på ny, i motsetning til vår fysiske fødsel, er mer en prosess enn en hendelse. Å ta fatt på denne prosessen er hovedhensikten med jordelivet” (“Født på ny”, Ensign eller Liahona, mai 2008, 78).

Eldste Dallin H. Oaks har sagt:

“Vi ble født på ny da vi inngikk et paktsforhold med vår Frelser ved å bli født av vann og Ånd og ved å påta oss Jesu Kristi navn. Vi kan fornye denne gjenfødelsen hver søndag når vi tar del i nadverden.

Siste-dagers-hellige bekrefter at de som er blitt født på ny på denne måten, er åndelig avlede sønner og døtre av Kristus (se Mosiah 5:7; 15:9-13; 27:25). Men for å realisere de tiltenkte velsignelser ved denne status som gjenfødt, må vi likevel holde våre pakter og holde ut til enden. I mellomtiden er vi, ved Guds nåde, blitt født på ny som nye skapninger med nye åndelige foreldre og utsikter til en enestående arv” (“Er du blitt frelst?” Lys over Norge, juli 1998, 60).

Vi kan forbedre vår undervisning

Læreren er ikke bedre enn eleven. Din rolle som lærer er viktig, men du er ikke den eneste inspirasjonskilden i klassen. Hjelp elevene å lære av Ånden og dele det de lærer med hverandre.