Kom, følg med meg
4.-10. februar. Matteus 4; Lukas 4-5: ‘Herrens Ånd er over meg’


“4.-10. februar. Matteus 4; Lukas 4-5: ‘Herrens Ånd er over meg’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“4.-10. februar. Matteus 4; Lukas 4-5”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Kristus seirer over Satan

Kristus seirer over Satan, av Robert T. Barrett

4.-10. februar

Matteus 4; Lukas 4-5

“Herrens Ånd er over meg”

Når du studerer Matteus 4 og Lukas 4-5, kan du skrive ned dine åndelige tilskyndelser. Dette vil innby til inspirasjon om hvordan du best kan dekke klassens behov. Du kan også vurdere å bruke Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier så vel som denne oversikten for å finne flere forslag.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Denne ukens lesning inneholder denne uttalelsen: “De var slått av undring over hans lære, for hans tale var med myndighet” (Lukas 4:32; se også Markus 1:22). Hvilke vers kan elevene dele fra disse kapitlene som har hjulpet dem å føle denne doktrinære kraften selv?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Matteus 4:1-11; Lukas 4:1-13

Vår himmelske Fader har gitt oss kraft og hjelpemidler til å motstå fristelse.

  • Beretningen om Frelseren som motstår Satan, kan hjelpe elevene å forstå hvordan Satan prøver å friste dem. Elevene kan velge en av fristelsene i Matteus 4:1-11 eller Lukas 4:1-13 og tenke på en tilsvarende fristelse i vår egen tid (uttalelsene i “Ytterligere ressurser” kan være til hjelp). Hvorfor er det nyttig å vite at Frelseren opplevde fristelser som ligner på dem vi opplever i dag? Hvorfor var Kristus i stand til å motstå fristelse? Andre eksempler i Skriftene på personer som motstår Satan, finnes i 1 Mosebok 39:7-20; 2 Nephi 4:16-35 og Moses 1:10-22.

  • En måte å oppmuntre til samtale om Matteus 4:1-11 og Lukas 4:1-13 kan være å skrive to spørsmål på tavlen: Hva lærer denne historien oss om Kristus? og Hva lærer den oss om Satan? Be så elevene granske skriftstedene for å finne svar på disse spørsmålene, og skriv svarene deres på tavlen.

  • Hva kan hjelpe klassen din å motstå fristelser? Du kan gjerne be elevene studere tilfeller i Matteus 4:1-11 eller Lukas 4:1-13 hvor Frelserens kunnskap om Skriftene hjalp ham å svare Satan (ved å si: “Det står skrevet”). Gi klassen tid til å finne og dele skriftsteder som kan berike og styrke dem når de føler seg fristet. (De kan finne forslag i oppføringen om “Friste, fristelse” i Veiledning til Skriftene).

Lukas 4:16-30

Jesus Kristus er den forventede Messias profetene hadde talt om.

  • For å hjelpe elevene å forstå denne beretningen bedre, kan du forklare at titlene Messias og Kristus begge betyr “den salvede”. Mens de leser Lukas 4:18-21, kan du be dem tenke på hva det betyr å si at Jesus er Kristus, Messias eller den salvede. De kan også finne det nyttig å lese “Salvede, den” i Veiledning til Skriftene. Hvordan erklærer Jesus at han er Messias i dag? Be elevene fortelle hvordan de fikk visshet om at Jesus Kristus er deres Frelser.

  • Det kan være noen nyttige lærdommer å hente ved å granske hvorfor Nasarets innbyggere ikke aksepterte Jesus som den profeterte Messias. Én måte å gjøre dette på kan være å sammenligne holdningene deres med holdningene til enken i Sarepta og Na’aman i Det gamle testamente. Du kan kontakte noen elever på forhånd og be dem komme forberedt på å gi et sammendrag av hver av disse beretningene (se 1 Kongebok 17:8-24; 2 Kongebok 5:1-17; Lukas 4:16-30). Hva lærer disse beretningene oss om mirakler og hvordan vi skulle svare Guds tjenere? Ser elevene noen budskap til dagens medlemmer av Kirken i Frelserens ord til Nasarets innbyggere?

Matteus 4:18-22; Lukas 5:1-11

Beslutningen om å følge Kristus innebærer å godta hans vilje og forsake vår egen.

  • Noen ganger hender det at veiledningen Herren gir oss, ikke gir noen mening til å begynne med. Elevene kan granske Lukas 5:1-11 og legge merke til hva Frelseren ba Peter om og hvorfor Peter kan ha tvilt på instruksjonene hans. Hvordan kan denne opplevelsen ha påvirket Peters syn på Frelseren og seg selv? Du kan gjerne be elevene fortelle om erfaringer hvor de viste sin tro på guddommelig veiledning, selv om de ikke hadde en fullstendig forståelse. Hva ble resultatet når de utøvde sin tro?

    Bilde
    Jesus kaller Peter og Andreas ved innsjøen

    “Følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere” (Matteus 4:19).

  • Akkurat slik fiskerne “forlot alt” for å følge Jesus Kristus (Lukas 5:11), finnes det ting vi må forlate for å bli hans disipler. Hva sier Matteus 4:18-22 oss om Peters, Andreas’, Jakobs og Johannes’ holdninger og tro? Det kan være nyttig å ta med et fiskegarn til klassen, og be elevene skrive ned ting de er villige til å forlate eller allerede har forlatt for å følge Kristus, og legge dem i garnet. Vurder å be noen elever fortelle hvordan livet deres har forandret seg når de har valgt å forlate alt for å følge Frelseren.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å inspirere elevene til lese Johannes 2-4 den kommende uken, kan du be dem tenke over hva de tror det vil si å bli “født på ny”. Fortell dem at neste ukes lesning vil hjelpe dem å besvare dette spørsmålet.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Matteus 4; Lukas 4-5

Jesus er Messias.

Typer fristelser.

Etter å ha snakket om hva slags fristelser Frelseren opplevde i ørkenen, sa president David O. McKay:

“Enhver fristelse du og jeg står overfor, kommer i en av tre former:

(1) En fristelse som angår lyst eller lidenskap,

(2) det å gi etter for stolthet, mote eller forfengelighet,

(3) et ønske om verdslig rikdom eller makt og herredømme over land eller menneskers jordiske eiendeler” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – David O. McKay [2003], 82).

Om Jesu opplevelse i Matteus 4 sa eldste Jeffrey R. Holland:

“‘Er du Guds Sønn, så si at disse steiner skal bli til brød’ …

Fristelsen består ikke i å spise… Fristelsen, i det minste den delen jeg ønsker å fokusere på, består i å gjøre det på denne måten, å skaffe sitt brød – sin fysiske tilfredsstillelse – lindring for sin menneskelige appetitt – på den lette måten, ved maktmisbruk og uten villighet til å vente på riktig tid og riktig måte …

‘Er du Guds Sønn, så kast deg ned …

Fristelsen her er enda mer underfundig enn den første. Det er en fristelse for ånden, en privat sult som er mer reell enn behovet for brød. Ville Gud redde ham?… Hvorfor ikke få en åndelig bekreftelse, få en lojal forsamling og svare denne forstyrrende djevelen – alt sammen med én appell til Guds makt? …

Men Jesus avslår åndens fristelse. Fornektelse og selvbeherskelse er også en del av den guddommelige forberedelse… Til og med Guds Sønn må vente. Forløseren, som aldri ville gi noen billig nåde til andre, var ikke tilbøyelig til å be om den slags selv …

 ‘Alt dette vil jeg gi deg, dersom du vil falle ned og tilbe meg.’

Satan… [spør]: ‘Hva er din pris? Billig brød motstår du. Prangende messiansk drama motstår du, men intet menneske kan motstå denne verdens rikdom. Si din pris.’ Satan handler ifølge sin første artikkel for troløshet – den sikre troen på at man kan kjøpe hva som helst i denne verden for penger.

Jesus vil en dag regjere over verden. Han vil styre ethvert fyrstedømme og enhver makt i den. Han vil være kongers Konge og herrers Herre.Men ikke på denne måten” (“The Inconvenient Messiah”, Ensign, feb. 1984, 68-71).

Vi kan forbedre vår undervisning

Takk elevene. “Bli ikke så opptatt av leksjonen at du glemmer å takke elevene for deres bidrag. De trenger å vite at du setter pris på deres villighet til å dele sin innsikt og sitt vitnesbyrd” (Undervisning på Frelserens måte, 33).