Kom, følg med meg
4.-10. februar. Matteus 4; Lukas 4-5: ‘Herrens Ånd er over meg’


“4.-10. februar. Matteus 4; Lukas 4-5: ‘Velsignet er dere’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“4.-10. februar. Matteus 4; Lukas 4-5”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Kristus seirer over Satan

Christ Triumphs over Satan, av Robert T. Barrett

4.-10. februar

Matteus 4; Lukas 4-5

“Herrens Ånd er over meg”

Begynn med å lese Matteus 4 og Lukas 4-5, og legg merke til all innsikt du mottar. Studieforslagene i denne oversikten kan hjelpe deg å identifisere viktige prinsipper i disse kapitlene.

Skriv ned dine tilskyndelser

Fra sin ungdom virket det som om Jesus var klar over at han hadde en unik, hellig misjon. Men da Jesus forberedte seg til å begynne sitt jordiske virke, søkte motstanderen å så tvil i Frelserens sinn. “Er du Guds Sønn”, sa Satan (Lukas 4:3, kursiv tilføyd). Men Frelseren hadde kommunisert med sin Fader i himmelen. Han kjente Skriftene, og han visste hvem han var. For ham var Satans tilbud – “Til deg vil jeg gi makten over alt dette” (Lukas 4:6) – meningsløst, fordi Frelserens livslange forberedelser ga ham mulighet til å motta “Åndens kraft” (Lukas 4:14). Så til tross for fristelser, prøvelser og avvisning, vek aldri Jesus Kristus fra sitt oppdrag: “[Jeg må] forkynne evangeliet om Guds rike, for til det er jeg utsendt” (Lukas 4:43).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 4:1-2

Kommunikasjon med Gud forbereder meg til å tjene ham.

For å forberede seg til sin misjon, dro Jesus ut i ødemarken for å “være med Gud” (Joseph Smith oversettelse, Matteus 4:1). Tenk på hva du gjør for å føle deg nær Gud. Hvordan forbereder dette deg til det arbeidet han vil at du skal gjøre?

Matteus 4:1-11; Lukas 4:1-13

Jesus Kristus satte eksemplet for meg ved å motstå fristelse.

Noen ganger føler mennesker skyld når de blir fristet til å synde. Men selv Frelseren som levde “uten synd” (Hebreerne 4:15), ble fristet. Det kan være en trøst å vite at på grunn av at Kristus også møtte og overvant fristelser, kjenner han de fristelser vi møter, og kan hjelpe oss å overvinne dem (se Hebreerne 2:18; Alma 7:11-12).

Når du leser Matteus 4:1-11 og Lukas 4:1-13, hva lærer du som kan hjelpe deg når du møter fristelser? Du kan organisere tankene dine i en tabell som denne:

Jesus Kristus

Meg

Jesus Kristus

Hva fristet Satan Kristus til å gjøre?

Bruke sin kraft til å tilfredsstille sin sult.

Meg

Hva frister Satan meg til å gjøre?

Jesus Kristus

Hvorfor var Kristus forberedt til å motstå fristelse?

Han fastet, han dro for å være med Gud, han kjente Skriftene.

Meg

Hvordan kan jeg være forberedt til å motstå fristelse?

Jesus Kristus

Meg

Hvilken ytterligere innsikt får du fra Joseph Smiths oversettelse av Matteus 4?

Se også 1 Korinterbrev 10:13; Alma 13:28; Moses 1:10-22.

Lukas 4:16-32

Jesus Kristus er den profeterte Messias.

Hvis du ble bedt om å beskrive hva Jesus Kristus ble sendt til jorden for å gjøre, hva ville du si? I Lukas 4:18-19, beskrev Frelseren deler av sin egen misjon ved å sitere en av Jesajas profetier om Messias (se Jesaja 61:1-2). Hva lærer du om hans misjon når du leser disse versene?

Bilde
Jesus underviser i en synagoge

Jesus Kristus vitnet om at han er Messias.

Selv om jødene hadde ventet i århundrer på at Jesajas profeti skulle bli oppfylt, var det mange som ikke aksepterte at Jesus var Messias da han erklærte, “I dag er dette Skriftens ord blitt oppfylt for ørene deres” (Lukas 4:21). Når du leser Lukas 4:20-30 (se også Markus 6:1-6), prøv å sett deg inn i folket som var i Nasarets sted. Er det noe som kan hindre deg fra å fullt ut akseptere Kristus som din personlige Frelser?

Se også Mosiah 3:5-12.

Matteus 4:18-22; Lukas 5:1-11

Når jeg stoler på Herren, kan han hjelpe meg å nå mitt guddommelige potensial.

President Ezra Taft Benson sa, “Menn og kvinner som overlater sitt liv til Gud, vil oppdage at han kan gjøre langt mer ut av deres liv enn de selv kan.”(Læresetninger fra Kirkens presidenter – Ezra Taft Benson [2014], 42). Dette er hva som skjedde med Peter og de andre fiskerne. Jesus hjalp dem å forstå at de kunne gjøre mer enn å fange fisk – de kunne bli “menneskefiskere” (Matteus 4:19; se også Lukas 5:10). For å hjelpe dem å forstå dette, brukte Jesus erfaringer som var kjente for dem.

Når har du følt at Frelseren kaller deg til å følge ham? Hvordan kan du vise Herren at du er villig til å “[forlate] alt” (Lukas 5:11) for å følge ham? Grunn på disse spørsmålene mens du leser Matteus 4:18-22 og Lukas 5:1-11.

Se også “Kom, følg med meg”, Salmer, nr. 94.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Matteus 4:1-2; Lukas 4:1-2

Jesus hadde begynt å faste før han ble fristet av motstanderen. Hvilken innsikt kan vi få fra denne beretningen om den kraft som ligger i å faste? Du kan be familiemedlemmene om å dele erfaringer de har hatt med å faste. Kanskje familien med bønnens hjelp kunne planlegge å faste sammen for et spesielt formål.

Matteus 4:3-4; Lukas 4:3-4

Da Satan fristet Kristus til å gjøre en sten om til brød, utfordret han Kristi guddommelige identitet ved å si, “Er du Guds Sønn” (Matteus 4:3, kursiv tilføyd. Hvorfor prøver Satan å få oss til å tvile på vår guddommelige identitet? Hvordan prøver han å gjøre dette? (Se også Moses 1:10-23.)

Joseph Smiths oversettelse, Matteus 4:11;

Etter at Jesus var blitt prøvet fysisk og åndelig, vendte hans tanker seg til døperen Johannes som var i fengsel: “Og nå visste Jesus at Johannes hadde blitt kastet i fengsel, og han sendte engler, og se, de kom og betjente ham [Johannes]” (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 4:11). Hvordan blir vi velsignet når vi følger Kristi eksempel med å tenke på andre før vi tenker på oss selv? Hvordan kan vi følge hans eksempel?

Lukas 4:16-21

Kjenner vi noen som er nedbrutt eller som har behov for å bli “[satt] fri”? (Lukas 4:18). Hvordan kan vi hjelpe andre å ta imot Frelserens helbredelse og utfrielse? Dere kan også drøfte hvordan det å utføre tempelordinanser hjelper “fanger at de skal få frihet” (Lukas 4:18).

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Etterlev Jesu Kristi evangelium. “Kanskje det viktigste du kan gjøre [som en forelder eller lærer] er å… etterleve evangeliet av hele ditt hjerte… Dette er den viktigste måten å kvalifisere seg til å bli ledsaget av Den hellige ånd. Du trenger ikke være fullkommen, bare anstrenge deg flittig – og søke tilgivelse gjennom Frelserens forsoning når du snubler” (Undervisning på Frelserens måte, 13).

Bilde
Jesus kaller apostlene som menneskefiskere

The Call, av Jorge Cocco