Kom, følg med meg
4.-10. februar. Matteus 4; Lukas 4-5: ‘Herrens Ånd er over meg’


“4.-10. februar. Matteus 4; Lukas 4-5: ‘Herrens Ånd er over meg’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“4.-10. februar. Matteus 4; Lukas 4-5”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Kristus seirer over Satan

Kristus seirer over Satan, av Robert T. Barrett

4.-10. februar

Matteus 4; Lukas 4-5

“Herrens Ånd er over meg”

Begynn din forberedelse til denne leksjonen ved å lese Matteus 4 og Lukas 4-5. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå disse kapitlene, og denne oversikten kan gi deg undervisningsforslag.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be barna sende et bilde av Jesus fra det ene barnet til det neste. Når hvert barn får bildet, ber du ham eller henne fortelle om noe Jesus gjorde mens han var på jorden.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Matteus 4:1-11; Lukas 4:1-13

Jeg kan velge det rette slik Jesus gjorde.

Små barn “kan… ikke synde” (L&p 29:47). Beretningen om Jesus som motstår Satans fristelser, kan imidlertid inspirere barna til å begynne nå å velge det rette.

Mulige aktiviteter

  • Fortell historien om Jesu fristelser fra Matteus 4:1-11. (Se også “Kapittel 11: Jesus blir fristet”, Historier fra Det nye testamente, 30-31.) På passende punkter i historien kan du spørre: “Hva syns dere Jesus bør gjøre?”

  • Vis et bilde av Jesus Kristus, og beskriv så valgene et lite barn kan ta. For hvert godt valg ber du barna om å ta et skritt i retning av bildet. For hvert dårlig valg kan du be dem om å ta et skritt bort fra det.

  • Hjelp barna å lære teksten til “Jeg må alltid velge rett”, Barnas sangbok, 82, ved hjelp av bilder, gjenstander eller andre visuelle hjelpemidler som passer til teksten.

Lukas 4:18-19

Jesus Kristus er min Frelser.

Lukas 4:18-19 nevner aspekter av Jesu misjon. Hvordan kan du hjelpe barna å sette pris på det han har gjort for dem?

Mulige aktiviteter

  • Les Lukas 4:18-19 for barna, og forklar hva Jesus Kristus ble sendt til jorden for å gjøre (undervise, trøste og helbrede folk). Fortell hvordan han har gjort dette for deg.

  • Be noen barn late som om de er forvirret, triste eller syke. Be de andre barna om å rollespille hva de kan gjøre for å hjelpe dem. Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus kom for å undervise, trøste og helbrede oss, og at vi skulle følge hans eksempel.

  • Vis bilder av at Jesus utfører deler av sin misjon (se Kunst inspirert av evangeliet, bok), og be elevene beskrive hva Jesus gjør. Vis også bilder av personer som prøver å være som Jesus (du kan finne noen i Kirkens tidsskrifter).

  • Skriv på papirstrimler uttrykk som begynner med “På grunn av Jesus Kristus” (som for eksempel “På grunn av Jesus Kristus kan min familie være sammen bestandig”). Be hvert barn velge en av papirstrimlene, og hjelp ham eller henne å lese uttrykket.

Matteus 4:18-22; Lukas 5:1-11

Jesus Kristus oppfordrer oss til å være “menneskefiskere”.

Frelserens kall: “Følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere” (Matteus 4:19), gjelder for alle, også barn.

Mulige aktiviteter

  • Be to barn late som de er Simon Peter og Andreas mens du leser Matteus 4:18-22. Hjelp barna å finne ut hva disse mennene ga avkall på for å følge Jesus.

  • La barna etter tur fortelle historien fra disse versene ved hjelp av bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.

  • Syng sammen “Jeg vil følge Guds plan”, Barnas sangbok, 86-87. Hva kan denne sangen lære oss om å følge Jesus Kristus?

  • Bruk denne ukens aktivitetsside til å snakke med barna om hvordan de kan være “menneskefiskere” ved å følge Jesus. Dere kan også spille et memospill: Klipp ut to kopier av hver fisk, legg dem med bildesiden ned, og be barna om å snu dem en om gangen for å finne to like.

Bilde
Jesus kaller disipler

Christ Calling Two Disciples, av Gary Ernest Smith

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Matteus 4:1-11; Lukas 4:1-13

Jesus satte eksemplet for meg ved å motstå fristelse.

Til og med Jesus Kristus ble fristet av Satan, men han ga aldri etter. Hvordan kan du hjelpe barna å følge hans eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Lag en oversikt på tavlen merket Satans fristelser og Jesu reaksjon. Hjelp barna å fylle ut oversikten ved hjelp av Matteus 4:1-11 og Lukas 4:1-13. Spør barna hvordan de kan følge Jesu eksempel.

  • Skriv ned noen situasjoner der barn kan bli fristet til å ta et galt valg. La et barn velge en å lese, og snakk sammen som klasse om hvordan de kan motstå fristelser i en slik situasjon.

Matteus 4:1-2

Faste kan hjelpe meg å føle meg nær vår himmelske Fader.

Før han begynte sitt virke, fastet Jesus og “kommuniserte med Gud” (Joseph Smith oversettelse, Matteus 4:2 [i Matteus 4:2, fotnote c] i Kirkens engelske utgave av Bibelen). Hjelp barna å forstå hvordan faste kan gi dem åndelig styrke og hjelpe dem å føle seg nær vår himmelske Fader.

Mulige aktiviteter

  • Be et barn lese Matteus 4:1-2 ved hjelp av Joseph Smiths revisjoner [bare vers 1 finnes på norsk i Veiledning til Skriftene]. Hva gjorde Jesus for å “være med Gud”? Snakk om hvordan faste har hjulpet deg å føle deg nærmere vår himmelske Fader.

  • Be barn som har fastet før, om å dele sine erfaringer. Hvordan ville de forklare faste for noen som aldri har fastet før?

  • Skriv spørsmål om faste (for eksempel hvorfor, når eller hvordan vi faster) på papirlapper, og legg dem i en bolle. Be barna velge et spørsmål og prøve å besvare det. Hvilke erfaringer kan du eller barna dele med hensyn til faste?

Lukas 4:16-22, 28-30

Jesus Kristus er min Frelser.

Grunn på hvordan Frelseren har vært til velsignelse i ditt liv. Hvordan kan du hjelpe barna å sette større pris hans innflytelse i deres liv?

Mulige aktiviteter

  • Be et barn komme til klassen forberedt på å gi et sammendrag av Lukas 4:16-30. Det kan være nyttig å bruke “Kapittel 17: Sinte mennesker i Nasaret”, Historier fra Det nye testamente, 42-43.

  • Les Lukas 4:18 høyt mens barna følger med. Be dem lage en liste over ting Frelseren sa han kom for å gjøre. Be barna gi eksempler på tilfeller da Kristus har gjort disse tingene, enten i Skriftene eller i deres eget liv.

Matteus 4:18-22; Lukas 5:1-11

Jesus Kristus oppfordrer oss til å følge ham og bli “menneskefiskere”.

Det er mange måter barn kan følge Frelseren og bli “menneskefiskere” på (Matteus 4:19). Hvordan vil du hjelpe dem å se den gode innflytelsen de kan ha på andre?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Matteus 4:18-22 og Lukas 5:1-11. Hvordan reagerte Jesu disipler på hans oppfordring til å følge ham? Hva kan vi gjøre for å følge deres eksempel?

  • Vis barna litt fiskeutstyr eller et bilde av en fisker. Hva vil det si å være “menneskefiskere”? Hvilke verktøy har vi til å hjelpe oss å være menneskefiskere?

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Oppfordre barna til å dele med familien sin det de har lært om å være menneskefiskere.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn kan oppfatte Åndens innflytelse. Lær barna at følelsen av fred, kjærlighet og glede som de føler når de snakker eller synger om Jesus Kristus og hans evangelium, kommer fra Den hellige ånd. Disse følelsene kan utvikle vitnesbyrdet deres.

Bilde
aktivitetsside: Jesus oppfordrer oss til å være menneskefiskere