Kom, følg med meg
28. januar - 3. februar. Matteus 3; Markus 1; Lukas 3: ‘Rydd Herrens vei’


“28. januar - 3. februar. Matteus 3; Markus 1; Lukas 3: ‘Rydd Herrens vei’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“28. januar - 3. februar. Matteus 3; Markus 1; Lukas 3”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Døperen Johannes døper Jesus

Glassmaleri i Nauvoo Illinois tempel, av Tom Holdman

28. januar - 3. februar

Matteus 3; Markus 1; Lukas 3

“Rydd Herrens vei”

Når du leser om døperen Johannes og Jesu Kristi dåp, skriv ned eventuelle åndelige tilskyndelser du mottar. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå disse skriftstedene, og det vil hjelpe deg å støtte læringen som elevene gjør på egenhånd.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

For å gi barna anledning til å fortelle hva de allerede har lært, kan du vise et bilde av at Jesus blir døpt, og be dem fortelle deg hva som skjer på bildet og hva de føler for å bli døpt.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Matteus 3:13-17

Jeg kan bli døpt slik Jesus ble.

Hvordan kan du bruke beretningen om Jesu dåp til å hjelpe barna å forberede seg til å bli døpt?

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av historien om Frelserens dåp (se Matteus 3:13-17, se også “Kapittel 10: Jesus blir døpt”, Historier fra det nye testamente, 26-29.) Gjenta historien noen ganger, og be barna fortelle hvilke detaljer de husker. Forklar at Jesus ble døpt ved nedsenkning av en som hadde prestedømmets myndighet.

  • Vis et bilde av at Jesus blir døpt og denne ukens aktivitetsside. La barna peke på likheter mellom de to bildene.

  • Du kan gjerne gjennomgå løftene barna kommer til å gi når de blir døpt (se Mosiah 18:8-10; L&p 20:37; Tro mot pakten, 23). Spør dem hvilke av disse tingene de allerede gjør.

  • Be et medlem av biskopsrådet til å fortelle barna om dåpsintervjuet de vil få før de blir døpt.

  • Syng “Dåp”, Barnas sangbok, 54-55, sammen med barna. Vurder å be et barn som kan sangen godt, om å lede de andre barna mens de synger.

Bilde
jente blir døpt

Vi kan følge Jesu eksempel ved å bli døpt.

Matteus 3:11, 16

Den hellige ånd hjelper meg.

I tillegg til å forberede seg til dåp, forbereder også barna seg til å motta Den hellige ånds gave. Hvordan kan du hjelpe dem?

Mulige aktiviteter

  • Bruk Matteus 3:11, 16 til å undervise barna om at Den hellige ånd steg ned over Jesus da han ble døpt (en due kom som et tegn for å vise at dette hadde skjedd). Vis bildet Den hellige ånds gave (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 105), og forklar at vi mottar Den hellige ånds gave når vi blir bekreftet.

  • Ta med en eske som inneholder ting som for eksempel et bilde av Jesus, et behagelig pledd og et kompass. Be barna velge en gjenstand og deretter fortelle hvordan hver gjenstand symboliserer hvordan Den hellige ånd kan hjelpe oss – han vitner om Jesus, trøster oss (se Johannes 15:26) og viser oss den rette veien (se 2 Nephi 32: 5).

  • Fortell om egne erfaringer med å motta hjelp fra Den hellige ånd.

  • Be barna lytte etter hvordan Den hellige ånd hjelper oss mens de synger “Den hellige ånd”, Barnas sangbok, 56.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Matteus 3

Jeg blir velsignet ved Det aronske prestedømmes ordinanser.

Døperen Johannes hadde Det aronske prestedømme, så dette er en fin anledning til å undervise barna om Det aronske prestedømme og hjelpe dem å forstå hvilke velsignelser og hvilken kraft som kommer til både menn og kvinner gjennom dette prestedømmet.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lage en liste over Det aronske prestedømmes plikter, ved hjelp av Lære og pakter 20:46, 58-60; 84:111. Forklar at prester i Det aronske prestedømme kan “døpe, og forrette nadverden”. Prester, lærere og diakoner skal “undervise, og innby alle til å komme til Kristus” (L&p 20:46, 59). Be barna se i Matteus 3 for å finne eksempler på at Johannes utførte disse pliktene. Hvordan kan vi alle innby andre til å komme til Kristus, slik Johannes gjorde?

  • Vis noen bilder av bærere av Det aronske prestedømme som utfører ordinansene dåp og nadverden (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 103, 108). Snakk sammen om hvordan disse ordinansene forbereder oss til å motta Jesus Kristus og hans forsoning.

  • Les Lære og pakter 13:1 sammen, og forklar at døperen Johannes gjenga Det aronske prestedømme til Joseph Smith. Spør barna hvordan de har blitt velsignet fordi Det aronske prestedømme ble gjengitt.

Matteus 3:13-17; Lukas 3:2-18

Jeg kan holde mine dåpspakter.

Beretningen om Jesu dåp er en god anledning til å hjelpe barna å repetere sine dåpspakter og bestemme seg på nytt for å holde dem.

Mulige aktiviteter

  • Be to barn lese Lukas 3:7-9, 15-17, hvor én leser døperen Johannes’ ord, og den andre leser de andre ordene. Etter hvert vers stopper du dem og hjelper barna å forstå hva verset betyr.

  • Gjennomgå paktene barna inngikk i dåpen, slik de finnes i Mosiah 18:8-10 og Lære og pakter 20:37. (Se også Tro mot pakten, 25-27.) Be barna om å skrive disse henvisningene på denne ukens aktivitetsside.

  • Lag noen par med kort med ord eller uttrykk eller bilder som symboliserer våre dåpspakter. Legg kortene med bildesiden ned. Be barna bytte på å snu to kort av gangen for å prøve å finne to like. Når to like er funnet, kan du be barna fortelle hvordan de har holdt denne pakten.

  • Fortell hvordan du har blitt velsignet ved å holde dine dåpspakter.

Matteus 3:11, 16

Den hellige ånd kan veilede meg.

Barn lærer å gjenkjenne og følge Den hellige ånds veiledning. Hvordan kan du lære dem at det å holde sine dåpspakter vil hjelpe dem å være verdige til å motta denne veiledningen?

Mulige aktiviteter

  • Be hvert barn velge et av følgende skriftsteder å lese, og forklare hvordan Den hellige ånd taler til oss: Lære og pakter 6:23; 8:2-3.

  • Be et barn lese Matteus 3:11. Hvordan er Den hellige ånd som ild? Ild kan for eksempel varme oss og gi oss lys for å veilede oss (se Johannes 15:26; 2 Nephi 32:5).

  • Be barna lukke øynene og holde ut hendene. Stryk så lett over håndflatene deres med en fjær eller en hyssing. Be dem fortelle deg når de kjenner det. Hva lærer denne aktiviteten oss om å oppfatte tilskyndelser fra Den hellige ånd?

  • Be barna fortelle om erfaringer de har hatt med Den hellige ånd. Hvorfor hjelper det å holde våre pakter oss å ha Den hellige ånds veiledning?

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Oppfordre barna til å stille mor og far eller andre familiemedlemmer spørsmål om dåpen sin.

Vi kan forbedre vår undervisning

Søk din egen inspirasjon. Ikke se på disse oversiktene som instruksjoner som du må følge når du underviser. Bruk dem heller som forslag som kan stimulere din egen inspirasjon når du overveier behovene til barna du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måte, 7.)

Bilde
aktivitetsside: jeg kan bli døpt slik Jesus ble