Kom, følg med meg
11.-17. februar. Johannes 2-4: ‘Dere må bli født på ny’


“11.-17. februar. Johannes 2-4: ‘Dere må bli født på ny’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“11.-17. februar. Johannes 2-4”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Jesus snakker med Nikodemus

11.-17. februar

Johannes 2-4

“Dere må bli født på ny”

Din forberedelse til å undervise begynner mens du leser Johannes 2-4. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå disse kapitlene, og denne oversikten kan gi deg undervisningsforslag.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Oppmuntre barna til å fortelle hva de lærer og opplever ved å spørre dem hva de har gjort i det siste for å være “menneskefiskere” (Matteus 4:19). Du må kanskje repetere forrige ukes leksjon med dem.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Johannes 3:1-10

Jeg trenger å bli døpt og bekreftet for å vende tilbake og være sammen med vår himmelske Fader.

Barna du underviser, forbereder seg til å ta viktige skritt i retning av å bo hos vår himmelske Fader igjen ved å bli døpt (født av vann) og bekreftet (født av Ånden). Hvordan kan du hjelpe dem å forstå hvor viktige disse to ordinansene er?

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av historien om da Jesus underviste Nikodemus. Lov barna at når de blir døpt, vil vår himmelske Fader gi dem Den hellige ånds gave.

  • Bruk Johannes 3:5 og denne ukens aktivitetsside til å forklare at vi trenger å bli døpt og bekreftet for å bo hos vår himmelske Fader igjen.

  • Be barna snakke om hva de gjør for å vaske hendene. Vis bildet Jente blir døpt (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 104), og hjelp barna å sammenligne det å vaske hendene med vann med å bli åndelig ren ved dåp.

Johannes 3:16

Vår himmelske Fader elsker meg, så han ga meg en Frelser.

Hvordan kan du hjelpe barna å lære denne dyrebare sannheten?

Mulige aktiviteter

  • Be barna fullføre setninger som denne: “Fordi mor og far er glad i meg, vil de. …” Les Johannes 3:16. Hjelp så hvert barn å gjenta Johannes 3:16, men bytte ut ordet “verden” med sitt eget navn, og be barna lytte etter hva vår himmelske Fader gjorde fordi han er glad i oss. Be barna tegne ting som hjelper dem å føle vår himmelske Faders kjærlighet til dem (for eksempel familien, naturen, Skriftene og så videre). La dem vise hverandre tegningene sine.

  • La barna holde opp et bilde av Jesus hver gang de synger “Sønnen” i “Han sendte Sønnen”, Barnas sangbok, 20-21.

Johannes 4:5-15

Jesus Kristus er mitt “levende vann”.

Alle barna i klassen vet hvordan det føles å være tørst. Hvordan kan du bruke denne erfaringen til å hjelpe barna å forstå hvor sterkt vi trenger det levende vannet som Jesus Kristus tilbyr?

Mulige aktiviteter

  • Bruk bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier til å fortelle historien om Jesus og kvinnen ved brønnen. Be barna gjenfortelle historien.

  • Vis et glass med vann, og spør barna hva som ville skje hvis vi var veldig tørste, og glasset var tomt. Gi et kort sammendrag av Johannes 4:5-15, og bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus og hans evangelium gir liv til ånden vår, akkurat slik vann gir liv til kroppen vår.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Johannes 2:1-11

Jeg kan hedre min mor slik Jesus gjorde.

I bryllupet i Kana fortalte Maria Jesus at det var tomt for vin. Ifølge Joseph Smiths oversettelse svarte Jesus sin mor ved å spørre: “Kvinne, hva vil du at jeg skal gjøre for deg? så skal jeg gjøre det” (Johannes 2:4, fotnote a i Kirkens engelske utgave av Bibelen). Jesus er et eksempel på hvordan barn skulle behandle sine mødre.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Johannes 2:1-11 og bytte på å gjenfortelle deler av det med egne ord.

  • Be barna nevne ting deres mor kan trenge hjelp med. Be dem øve på hva de kan si til henne ved hjelp av noen av Jesu ord: “Hva vil du at jeg skal gjøre for deg?” (Johannes 2:4, fotnote a i Kirkens engelske utgave av Bibelen).

  • Inviter noen mødre til å besøke klassen og fortelle hva barna gjør for å vise dem respekt.

Bilde
Jesus snakker med Maria på bryllupsfesten

Jesus sa til sin mor: “Hva vil du at jeg skal gjøre for deg?” (Joseph Smiths oversettelse, Johannes 2:4 [i Johannes 2:4, fotnote a] i Kirkens engelske utgave av Bibelen).

Johannes 3:1-8

Å bli døpt og bekreftet er som å bli født på ny.

Når vi blir døpt, som Jesus kalte å bli “født av vann”, får vi tilgivelse for våre synder og kan “komme inn i Guds rike” (Johannes 3:5). Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å forstå hva det vil si å bli født på ny?

Mulige aktiviteter

  • Bytt om på Frelserens ord i Johannes 3:3, og la barna sette dem i riktig rekkefølge. Hvordan er det å bli døpt og bekreftet som å bli født på ny?

  • Vis et bilde av et nyfødt barn og av noen som blir døpt og bekreftet (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 104 og 105). Hvordan er vi som et nyfødt barn når vi har blitt døpt og bekreftet? (se Johannes 3:3-5).

  • Be barna fortelle om minner fra sin dåp. Les Mosiah 18:8-10 og Lære og pakter 20:37 for å repetere dåpens pakt. Forklar for barna at det å ta nadverden ettertenksomt hver uke er en måte å fortsette prosessen med å bli født på ny.

  • Hjelp barna å lære 4. trosartikkel utenat.

Johannes 3:16-17

Vår himmelske Fader er glad i meg, så han sendte sin Sønn.

Hvordan kan du hjelpe barna å vite at Jesus Kristus ble sendt til jorden som et uttrykk for vår himmelske Faders kjærlighet?

Mulige aktiviteter

  • Be barna tegne sin favorittgave og den som ga dem denne gaven. Be så et barn om å lese Johannes 3:16. Hvilken gave har vår himmelske Fader gitt oss? Hvordan viser denne gaven hans kjærlighet?

  • Be barna lytte etter svar på spørsmålet: “Hvorfor sendte vår himmelske Fader oss Jesus Kristus?” mens de synger eller lytter til “Han sendte sønnen”, Barnas sangbok, 20-21.

Johannes 4:6-23

Jesus Kristus tilbyr meg “levende vann”.

Akkurat slik Jesus brukte vann til å undervise kvinnen fra Samaria, kan du bruke vann til å undervise barna om hvorfor vi trenger Jesu Kristi evangelium.

Mulige aktiviteter

  • Gi barna litt vann å drikke, og be dem fortelle om tilfeller da de har vært tørste. Snakk om hvordan det føltes å endelig få drikke litt vann.

  • Skriv sammendragssetninger fra historien om kvinnen ved brønnen, og be barna slå opp i Johannes 4:6-23 for å sette setningene i riktig rekkefølge. Hva prøvde Jesus å lære kvinnen?

  • Tegn en kopp med vann og en kilde eller en elv på tavlen. Be barna nevne ting som, i likhet med en kopp med vann, tilfredsstiller oss i øyeblikket. Hvilke ting er som “levende vann” som kan tilfredsstille oss for alltid?

  • Skriv på tavlen Hvordan er evangeliet som vann? Be barna tenke på hvordan de ville besvare dette spørsmålet mens de leser Johannes 4:6-23.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Vurder å be barna gi familiemedlemmene sine litt vann å drikke når de kommer hjem. Når de gjør det, kan de fortelle hva de har lært om levende vann.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk aktivitetssider. Mens barna gjør aktivitetssidene, kan du bruke tiden til å repetere prinsippene i leksjonen.