Kom, følg med meg
11.-17. februar. Johannes 2-4: ‘Dere må bli født på ny’


“11.-17. februar. Johannes 2-4: ‘Dere må bli født på ny’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“11.-17. februar. Johannes 2-4”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Jesus snakker med Nikodemus

11.-17. februar

Johannes 2-4

“Dere må bli født på ny”

Mens du leser Johannes 2-4, vil Ånden lære deg ting om din egen omvendelse. Skriv ned hans tilskyndelser. Du kan finne ytterligere åndelig innsikt fra studieforslagene i denne oversikten.

Skriv ned dine tilskyndelser

På en bryllupsfest i Kana, gjorde Kristus vann om til vin – en begivenhet Johannes kalte “dette sitt første tegn” (Johannes 2:11). Dette er sant på mer enn en måte: selv om det var det første miraklet Jesus utførte offentlig, kan det også symbolisere en annen mirakuløs begynnelse – prosessen der vårt hjerte blir forvandlet når vi blir enda mer lik vår Frelser. Dette livsendrende miraklet begynner med beslutningen om å følge Jesus Kristus, å forandre seg og leve et bedre liv gjennom ham. Denne forandringen kan til syvende og sist bli så fullstendig at å bli “født på ny” er en av de beste måtene å beskrive den på (Johannes 3:7). Men gjenfødelse er bare begynnelsen på disippelens vei. Kristi ord til den samaritanske kvinnen ved brønnen, minner oss på at hvis vi fortsetter på denne veien, vil evangeliet til slutt bli “en kilde med vann” inni oss, “som veller fram til evig liv” (Johannes 4:14).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Johannes 2:1-11

Jesu Kristi kraft kan forandre meg.

Mens du leser om da Frelseren gjorde vann om til vin i Johannes 2:1-11, hvilken innsikt får du om at Kristi kraft kan forandre deg?

Du kan få ytterligere innsikt ved å overveie perspektivet til andre personer som var der, som for eksempel Maria, disiplene og andre. Hvordan kan disse personene ha opplevd miraklet? Du kan sammenligne det du lærer om mirakler i disse versene med det Jesus underviste Nikodemus (se Johannes 3:1-8) og kvinnen ved brønnen (se Johannes 4:3-26).

Johannes 3:1-21

Jeg må bli født på ny for å komme inn i Guds rike.

Da Nikodemus kom til Jesus privat, var han en forsiktig observatør. Senere forsvarte han imidlertid Jesus offentlig (se Johannes 7:45-52) og sluttet seg til de troende ved Frelserens begravelse (se Johannes 19:38-40). Hvilke læresetninger finner du i Johannes 3:1-21 som kan ha inspirert Nikodemus til å følge Jesus og bli født på ny?

Profeten Joseph Smith sa: “Å bli født på ny er noe som skjer ved Guds ånd gjennom ordinanser” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 96). Hvilken rolle spilte dåpen din (bli “født av vann” [Johannes 3:5]) og bekreftelsen (bli født “av Ånd” [Johannes 3:5]) i å bli født på ny? Hva gjør du for å fortsette denne forandringsprosessen? (se Alma 5:11-14).

Se også Mosiah 5:7; 27:25-26; David A. Bednar, “Dere må bli født på ny”, Ensign eller Liahona, mai 2007, 19-22.

Johannes 3:16-17

Vår himmelske Fader viser sin kjærlighet til meg gjennom Jesus Kristus.

Eldste Jeffrey R. Holland sa, “Den første og største sannhet i all evighet er at Gud elsker oss av hele sitt hjerte, og av all makt, sinn og styrke” (“I morgen vil Herren gjøre underfulle ting blant dere”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 126). Hvordan har du følt Guds kjærlighet gjennom den gave som Hans Sønn er?

Nadverden gir oss tid til å tenke over Guds kjærlighet, og den gave som Hans Sønn er. Hvilke salmer hjelper deg å føle denne kjærligheten? Overvei å se videoen av Mormon Tabernacle Choir som synger “Jeg står helt forundret” (LDS.org). Hva kan du gjøre for at nadverden skal bli mer meningsfylt?

Johannes 4:24

Er Gud en ånd?

Enkelte kan bli forvirret av Jesu uttalelse om at Gud er en ånd. Joseph Smiths oversettelse av dette verset gir en viktig oppklaring: “For til slike har Gud lovet sin Ånd”. Åpenbaring i nyere tid lærer også at Gud har et legeme av kjøtt og ben (se L&p 130:22-23; se også 1 Mosebok 5:1-3; Hebreerne 1:1-3).

Johannes 4:7-26

Kristus tilbyr meg sitt levende vann.

Hva kan Jesus ha ment da han sa til den samaritanske kvinnen at den som drikker av det vannet han tilbyr, aldri skal tørste igjen? Hvordan er evangeliet som levende vann?

Bilde
strøm av vann

Kristi evangelium er det levende vann som gir næring til vår sjel.

Ett av Frelserens budskap til den samaritanske kvinnen var at hvordan vi tilber er viktigere enn hvor vi tilber (se Johannes 4:21-24). Hva gjør du for å “tilbe Faderen i ånd og sannhet”? (Johannes 4:23).

Se også veiledning til Skriftene, “Tilbe”; Dean M. Davies, “Velsignelsene ved tilbedelse”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 93-95.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Johannes 2-4

Mens familien din leser disse kapitlene denne uken, kan dere legge spesielt merke til hvordan Frelseren brukte hverdagslige ting – fødsel, vind, vann og mat – for å undervise åndelige sannheter. Hvilke gjenstander i ditt hjem kan du bruke for å undervise i åndelige sannheter?

Johannes 2:13-17

Når dere unngår ting som kan gjøre hjemmet fysisk og åndelig urent, kan det bli et hellig sted – slik som templet. Hva må familien din holde borte fra hjemmet slik at det kan være et hellig sted? Hva vil dere gjøre for å holde disse tingene borte?

Johannes 3:1-6

Be familiemedlemmene tenke på miraklet graviditet og fødsel – prosessen med å skape et levende, bevegelig og intelligent menneske. Kristus forkynte at vi må bli født på ny for å komme inn i Guds rike. Hvorfor er gjenfødelse en god metafor for den forandring som kreves av oss før vi kan komme inn i Guds rike? Hvordan har vi opplevd prosessen med åndelig gjenfødelse?

Johannes 3:16

Be familiemedlemmene gjenta dette verset med egne ord, som om de forklarte det til en venn. Hvordan har Kristus hjulpet oss å føle Guds kjærlighet i vårt liv?

Johannes 4:5-15

Hva var det Frelseren lærte oss da han sammenlignet sitt evangelium med levende vann? Overvei å vise frem et glass vann, og be familien om å beskrive vannets egenskaper. Hvorfor trenger vi å drikke vann hver dag? Hvorfor sammenlignet Jesus Kristus sitt evangelium med “en kilde med vann som veller fram til evig liv”? (Johannes 4:14.)

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Se etter symboler. Skriftene bruker ofte gjenstander, hendelser, gjerninger eller læresetninger for å vise til åndelige sannheter. Disse symbolene kan berike din forståelse av den lære som undervises. For eksempel sammenlignet Frelseren omvendelse med gjenfødelse.

Bilde
Kristus og kvinnen ved brønnen

Living Water, av Simon Dewey