Kom, følg med meg
18.-24. februar. Matteus 5; Lukas 6: ‘Velsignet er dere’


“18.-24. februar. Matteus 5; Lukas 6: ‘Velsignet er dere’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“18.-24. februar. Matteus 5; Lukas 6, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Bergprekenen

Sermon on the Mount, av Jorge Cocco

18.-24. februar

Matteus 5; Lukas 6

“Velsignet er dere”

Legg merke til de tilskyndelser du får mens du leser Matteus 5 og Lukas 6, og skriv dem ned i en studiedagbok. Denne oversikten kan hjelpe deg å identifisere noen av de viktigste og mest aktuelle prinsippene i disse kapitlene.

Skriv ned dine tilskyndelser

På dette tidspunktet av sitt virke, var det tydelig at Jesu læresetninger ville være annerledes enn hva folket på hans tid var vant til å høre. De fattige skal arve Guds rike? De saktmodige skal arve jorden? Velsignet er de som blir forfulgt? De skriftlærde og fariseerne underviste ikke slike ting. Allikevel føltes disse læresetningene riktige for dem som virkelig forsto Guds lov. “Øye for øye og tann for tann” og “hat[e] din fiende” var lavere lover (Matteus 5:38, 43), gitt til et folk som ikke var villige til å etterleve den høyere lov. Men Jesus Kristus var kommet for å oppfylle den lavere lov og forkynne en høyere lov (se 3 Nephi 15:2-10) utformet for å hjelpe oss å bli “fullkommen, likesom [vår] himmelske Far er fullkommen” (Matteus 5:48).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 5:1-12; Lukas 6:20-26

Varig lykke kommer fra å leve på den måten som Jesus Kristus forkynte.

Alle ønsker å være lykkelige, men ikke alle ser etter lykke på de samme stedene. Noen leter etter den i verdslig makt og posisjoner, andre i velstand eller i å tilfredsstille fysiske lyster. Jesus Kristus kom for å undervise om veien til varig lykke, for å undervise hva det virkelig betyr å være velsignet. Hva lærer du om å oppnå varig lykke fra Matteus 5:1-12 og Lukas 6:20-26? Hvordan er dette annerledes fra verdens syn på lykke?

Hvilke spørsmål eller tilskyndelser får du når du leser hvert vers? Hva lærer disse versene deg om å være en Jesu Kristi disippel? Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å utvikle de egenskapene som er beskrevet i disse versene?

Se også Johannes 13:17; 3 Nephi 12:3-12.

Matteus 5:13

Hvorfor sammenlignet Frelseren sine disipler med salt?

Salt hadde lenge blitt brukt til å konservere, smaksette og rense. Salt hadde også en religiøs betydning for israelittene. Det var forbundet med fordums praksis av dyreofringer under Moseloven (se 3 Mosebok 2:13; 4 Mosebok 18:19). Når saltet mister sin kraft, blir det ubrukelig, eller “duger ikke lenger til noe” (Matteus 5:13). Dette skjer når det blir blandet med eller forurenset av andre stoffer. Som Kristi disipler beholder vi vår “kraft” ved å unngå åndelig forurensning fra verden. Dette gir oss muligheten til å oppfylle vårt konserverende og rensende arbeid som jordens salt – for eksempel gjennom å dele evangeliet med andre, og å være en innflytelse til det gode i verden (se L&p 103:9-10).

Bilde
salt

“Dere er jordens salt” (Matteus 5:13).

Matteus 5:17-48; Lukas 6:27-35

Kristi lov erstatter Moseloven.

Disiplene kan ha blitt overrasket over å høre Jesus si at deres rettskaffenhet måtte overgå de skriftlærdes og fariseernes (se Matteus 5:20), som var stolte av hvor godt de overholdt Moseloven. Men Jesus forkynte en høyere lov som ikke bare hever nivået på våre gjerninger, men også tankene og følelsene som forårsaker dem. Denne høyere lov krevde mye mer: hjertet, sjelen og sinnet (se Matteus 22:37).

Når du leser Matteus 5:21-48 og Lukas 6:27-35, kan du overveie å markere både den slags oppførsel Moseloven krevde (“Dere har hørt det …”) og hva Jesus forkynte for å heve den.

For eksempel, hva forkynte Jesus i Matteus 5:27-28 om vårt ansvar for våre tanker? Hvordan kan du få mer kontroll over de tanker som kommer inn i ditt hjerte og sinn? (Se L&p 121:45).

Matteus 5:48

Forventer virkelig vår himmelske Fader at jeg skal være fullkommen?

President Russell M. Nelson har sagt:

“Ordet fullkommen er oversatt fra det greske teleios, som betyr ‘fullstendig.’ … Infinitivsformen av verbet er teleiono, som betyr ‘å nå et fjernt mål, å bli fullt utviklet, å fullbyrde eller avslutte.’ Legg merke til at ordet ikke betyr ‘frihet fra feil’. Det betyr å ‘nå et fjernt mål’. 

… Herren sa, ‘Dere er ikke istand til å tåle Guds nærvær nå … , derfor, fortsett i tålmodighet inntil dere blir fullkommengjort’ [L&p 67:13].

Vi trenger ikke å bli motløse fordi om våre oppriktige anstrengelser for å bli fullkomne nå virker besværlige og endeløse. Fullkommenhet kommer etter hvert. Fullt ut kan den først komme etter oppstandelsen, og kun ved Herren. Den venter alle som elsker ham og holder hans bud” (“Fullkommenhet kommer etter hvert”, Lys over Norge, jan. 1996, 86-88).

Se også Filipperne 3:13-15; 2 Peter 1:3-11; Johannes’ åpenbaring 3:21-22; 3 Nephi 27:27; Moroni 10:32-33; Lære og pakter 76:69.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når familiemedlemmene leser Skriftene sammen, kan Ånden hjelpe dere å forstå hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Matteus 5:1-9

Hvilke prinsipper i Matteus 5:1-9 kan bidra til at hjemmet deres kan bli et lykkeligere sted? Dere kan fokusere på ett eller to mens dere studerer Bergprekenen de neste ukene. For eksempel, hvilke læresetninger finner familiemedlemmene som kan hjelpe dem å bli fredsstiftere? (se Matteus 5:21-25, 38-44). Hvilke mål kan dere sette dere? Hvordan vil dere følge opp?

Matteus 5:14-16

For å hjelpe familien å forstå hva det betyr å være “verdens lys”, kan dere utforske noen av lyskildene i hjemmet, i nabolaget og i verden. Det kan være nyttig å vise hva som skjer når du skjuler et lys Hva mente Jesus da han sa, “Dere er verdens lys”? (Matteus 5:14). Hvem har vært som et lys for vår familie? Hvordan kan vi være et lys for andre? (se L&p 103:9-10).

Matteus 5:43-44

Hvorfor ønsker Herren at vi skal be for dem som har vært uvennlige mot oss? Hvordan kan vi etterleve dette prinsippet i vår familie?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær årvåken. Når du følger med på det som foregår i dine barns liv, vil du finne utmerkede undervisningsanledninger. Dine barns kommentarer og spørsmål i løpet av dagen kan også lede til mulige undervisningsøyeblikk. (Se Undervisning på Frelserens måte, 16.)

Bilde
stearinlys

“Dere er verdens lys” (Matteus 5:14).