Kom, følg med meg
25. februar - 3. mars. Matteus 6-7: ‘Han lærte dem som en som hadde myndighet’


“25. februar - 3. mars. Matteus 6-7: ‘Han lærte dem som en som hadde myndighet’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“25. februar - 3. mars. Matteus 6-7”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Jesus underviser folket på stranden

Jesus underviser folket på stranden, av James Tissot

25. februar - 3 mars

Matteus 6-7

“Han lærte dem som en som hadde myndighet”

Når vi leser Skriftene med et spørsmål i tankene og med et oppriktig ønske om å forstå det vår himmelske Fader vil at vi skal få vite, innbyr vi Den hellige ånd til å inspirere oss. Når du leser Matteus 6-7, kan du legge merke til disse tilskyndelsene.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bergprekenen er en av de mest kjente leksjoner i kristendommen. Frelseren forkynte i rike bilder, slik som en by på et fjell, liljer på marken og ulver forkledd som sauer. Men Bergprekenen er mye mer enn en vakker tale. Kraften i Frelserens læresetninger som han ga til sine disipler, kan endre vårt liv, spesielt når vi etterlever dem. Da blir ordene hans til mer enn ord, de blir en sikker grunnvoll i livet slik at vi, på samme måte som den forstandige mannens hus, kan motstå verdens vinder og flommer (se Matteus 7:24-25).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 6-7

Jeg burde sette min lit til himmelske ting.

Det er ikke alltid lett å prioritere de ting som er av Gud foran de ting som er av verden. Hvilke av Frelserens læresetninger i Matteus 6-7 hjelper deg å fokusere på himmelske ting? Hvilke tanker eller inntrykk får du når du studerer hans ord? Hva blir du inspirert til å gjøre? Overvei å skrive ned dine tilskyndelser. For eksempel:

Matteus 6:1-4

Jeg burde være mer opptatt av hva Gud synes om meg, enn hva andre synes.

Matteus 6-7

Jeg kan komme nærmere Gud gjennom ydmyk, oppriktig bønn.

Bergprekenen inneholder mange emner, og de emnene du legger merke til, vil bestemmes, i en viss grad, av de omstendigheter du befinner deg i akkurat nå i livet, og hva Herren ønsker å si til deg.

Ett av emnene i Matteus 6-7 er bønn. Bruk litt tid på å ta dine bønner opp til vurdering. Hvordan synes du at det går i din innsats for å komme nærmere Gud gjennom bønn? Hvilke læresetninger i Matteus 6-7 inspirerer deg til å forbedre måten du ber på? Skriv ned tilskyndelsene du får fra Ånden. For eksempel:

Matteus 6:9

Når jeg ber, bør jeg behandle vår himmelske Faders navn med ærbødighet.

Matteus 6:10

Når jeg ber, bør jeg uttrykke mitt ønske om at Herrens vilje må skje.

Du kan gjerne overveie å lese Bergprekenen en gang til, og at du denne gangen ser etter et annet gjentagende emne eller budskap som er spesielt anvendelig for deg. Skriv ned det du finne ut i en studiedagbok, sammen med dine tanker og tilskyndelser.

Bilde
familie som ber

Vi kan komme nærmere Gud gjennom bønn.

Matteus 6:7

Hva betyr å ramse opp “mange ord” i bønn?

Folk forstår ofte å ramse opp “mange ord” som å gjenta de samme ordene om og om igjen. Men mange ord kan også beskrive at noe ikke har noen verdi. Å ramse opp “mange ord” i bønn kan bety å be uten oppriktig dypfølt mening (se Alma 31:12-23).

Matteus 6:9-13

Hvorfor gjentar vi ikke Herrens bønn?

President Russell M. Nelson sa: “Før sin bønn ba Herren sine tilhengere om å ikke ramse opp ‘mange ord’ [Matteus 6:7] og sa: ‘Slik skal dere da be’ [Matteus 6:9]. Med andre ord er Herrens bønn et mønster vi skulle følge, ikke noe vi skulle lære utenat og repetere om og om igjen. Mesteren vil ganske enkelt at vi skal be om Guds hjelp mens vi stadig streber etter å motstå det onde og leve rettferdig” (“Lærdommer fra Herrens bønner”, Ensign eller Liahona, mai 2009, 46-47).

Matteus 7:1-5

Jeg burde dømme rettferdig.

I Matteus 7:1, kan det se ut som om Frelseren sier at vi ikke skal dømme, men i andre skriftsteder (inkludert andre vers i dette kapitlet), gir han oss retningslinjer for hvordan vi skal dømme. Hvis dette synes merkelig, kan kanskje Joseph Smiths oversettelse av dette verset være til hjelp: “Døm ikke urettferdig, for at dere ikke skal bli dømt; men gi en rettferdig dom”.  Hva finner du i Matteus 7:1-5, sammen med resten av kapitlet, som hjelper deg å vite hvordan du skal “gi en rettferdig dom”?

Se også “Døm rettferdig”, Tro mot pakten, 22-23; Lynn G. Robbins, “Den rettferdige dommer”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 96-98.

Matteus 7:21-23

Jeg blir kjent med Jesus Kristus ved å gjøre hans vilje.

The phrase “I never knew you” in Matthew 7:23 was changed in the Joseph Smith Translation to “Ye never knew me” (Matthew 7:23, footnote a). Hvordan hjelper denne endringen deg til bedre å forstå det som Herren underviste i versene 21–22 om å gjøre hans vilje? Hvor godt føler du at du kjenner Herren? Hva kan du gjøre for å bli bedre kjent med ham?

Se også David A. Bednar, “Hadde dere kjent meg”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 102-5.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser Bergprekenen sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å forstå hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Matteus 6-7

Matteus 6:5-13

Hva kan vi lære om bønn fra den måten Frelseren ba på? Hvordan kan vi bruke hans bønn som et eksempel for å forbedre vår personlige og familiens bønner? (Se også Lukas 11:1-13.) Hvis du har små barn, kan dere kanskje øve på å be sammen.

Matteus 6:33

Hva betyr det å “[søke Guds rike først]”? Hvordan gjør vi dette som familie?

Matteus 7:1-5

Du kan bruke en liten treflis og en stor vedkubbe for å demonstrere flisen og bjelken når dere drøfter Frelserens læresetninger om å dømme andre. Overvei å lese delen “Døm rettferdig” i Tro mot pakten, 22-23, som en del av denne drøftingen.

Matteus 7:24-27

For å hjelpe familien å bedre forstå Frelserens lignelse om den forstandige og den uforstandige mannen, kan du la dem helle vann på sand og deretter på en stein. Hvordan kan vi bygge vårt åndelige fundament på fjellgrunn?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Del innsikt. Å drøfte prinsipper du lærer fra ditt personlige studium er ikke bare en god måte å undervise andre på; det hjelper også deg til å få en større forståelse. Prøv å del et prinsipp som du har lært i denne ukens studium, med et familiemedlem, eller i en av Kirkens klasser.

Bilde
Jesus ber

I Have Prayed for Thee, av Del Parson