Kom, følg med meg
25. februar - 3. mars. Matteus 6-7: ‘Han lærte dem som en som hadde myndighet’


“25. februar - 3. mars. Matteus 6-7: ‘Han lærte dem som en som hadde myndighet’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“25. februar - 3. mars. Matteus 6-7”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Jesus underviser på stranden

Jesus Teaching the People by the Seashore, av James Tissot

25. februar - 3. mars.

Matteus 6-7

“Han lærte dem som en som hadde myndighet”

Begynn med å lese Matteus 6-7 mens du tenker på barna du underviser. Hvilke budskap fra disse kapitlene er det de trenger å høre? Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og denne oversikten kan gi deg undervisningsforslag etter behov.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle hva de har gjort i løpet av uken for å være et lys eller et eksempel for noen.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Matteus 6:5-13

Jeg kan be til min himmelske Fader slik Jesus gjorde.

Barn kan lære å be ved å lytte til andres bønner. Hvordan kan du hjelpe dem å lære av Jesu Kristi bønn i disse versene?

Mulige aktiviteter

  • Gjennomgå Jesu lære om bønn som finnes i Matteus 6:5-13. Du kan gjerne bruke “Kapittel 20: Jesus underviser om bønn”, Historier fra Det nye testamente, 51-52.

  • Bruk denne ukens aktivitetsside til å hjelpe barna å huske de forskjellige delene av en bønn.

  • Tegn av hvert barns hånd på et ark. Snakk om hva vi skulle gjøre med våre hender og armer mens vi ber. Skriv på hver avtegning noe vi gjør for å vise ærbødighet når vi ber (for eksempel at vi bøyer hodet, lukker øynene og så videre).

  • Hjelp barna å lage en plakat eller en oversikt som vil hjelpe dem å huske å be morgen og kveld, og be dem dele den med familien sin.

  • Syng en sang om bønn sammen med barna (for eksempel “Vi bøyer våre hoder ned”, Barnas sangbok, 18), og bær vitnesbyrd om bønnens kraft. Du kan også be barna fortelle om sine erfaringer med bønn.

Bilde
en gutt ber

Jeg kan be til min himmelske Fader slik Jesus gjorde.

Matteus 7:12

Jeg bør behandle andre slik jeg selv ønsker å bli behandlet.

Jesu læresetning i Matteus 7:12 – også kjent som den gylne regel – inneholder en enkel rettesnor for hvordan vi skulle behandle andre. Hva vil hjelpe barna du underviser, å leve etter dette prinsippet?

Mulige aktiviteter

  • Les Matteus 7:12, og omskriv det med enkle ord som barna kan forstå. Hjelp barna å tenke på noen måter å fullføre en setning som denne: “Jeg liker når andre for meg.” Etter hver setning kan du be dem gjenta sammen med deg: “Så jeg burde for andre.”

  • Syng “Elsk hverandre”, Barnas sangbok, 39, sammen med barna, og finn på enkle bevegelser til sangen. Spør barna hva de lærer av Frelserens eksempel om hvordan vi skulle behandle andre.

  • Be barna nevne hyggelige ting deres foreldre eller andre familiemedlemmer gjør for dem. Les Matteus 7:12, og be barna lage en liste over hyggelige ting de kan gjøre for sin familie.

Matteus 7:24-27

Jeg kan bygge på en sterk grunnvoll ved å følge Jesus.

Å bruke Frelserens lignelse om å bygge et hus på sand eller på fjell kan være en minneverdig måte å undervise barn om hvor viktig det er at vi handler ifølge det vi lærer.

Mulige aktiviteter

  • Syng “En klok mann og en dum mann”, Barnas sangbok, 132 sammen med barna, og bruk bevegelser som passer til teksten.

  • Bruk Matteus 7:24 til å undervise om forskjellene mellom den forstandige mannen og den uforstandige mannen. Be barna late som de bygger et hus. Hvordan kan vi være som den forstandige mannen?

  • La barna lage tegninger av lignelsen om den forstandige mannen og den uforstandige mannen.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Matteus 6-7

Bergprekenen inneholder budskap til meg.

Disse kapitlene inneholder mange budskap som kan anvendes på barna du underviser. Les dem med barna i tankene. Hva skiller seg ut for deg?

Mulige aktiviteter

  • Minn barna om at de har lært om hva Jesus forkynte under Bergprekenen. Hvilke sannheter kan de huske å ha lært om i forrige uke?

  • Skriv på tavlen noen uttrykk fra Bergprekenen og noen andre uttrykk som ikke er fra Skriftene. Be barna finne ut hvilke uttrykk som kommer fra Bergprekenen, og fortelle hva de lærer av dem.

  • Velg noen vers fra Matteus 6-7 som du føler vil være meningsfylte for barna. Skriv skriftstedhenvisningene på kortene, og gjem dem rundt omkring i rommet. La barna finne dem, lese versene og forklare hvorfor disse læresetningene er viktige for dem.

  • Del et favorittskriftsted fra Matteus 6-7, og forklar hvorfor du liker det. Hvis barna har et skriftsted de liker, kan du be dem fortelle hvorfor de liker det og hva de lærer av det.

  • Syng “Jeg prøver å ligne Jesus”, Barnas sangbok, 40-41, sammen med barna, og stopp sangen når dere kommer til et uttrykk som har sammenheng med et prinsipp som undervises i Matteus 6-7 (for eksempel “lærer å tjene min venn”). Hjelp barna å finne sammenhenger med ting de lærer fra disse kapitlene.

Matteus 6:5-13; 7:7-11

Vår himmelske Fader vil høre og svare meg når jeg ber.

Hva føler du at barna trenger å forstå om bønn når du studerer Matteus 6:5-13; 7:7-11?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Matteus 6:9-13 høyt og deretter nevne ting Frelseren sa i bønnen sin. Hvordan kan vi følge hans eksempel når vi ber?

  • Syng en sang om bønn sammen med barna, for eksempel “Da du styrket fra ditt leie”, Salmer, nr. 58. Hjelp barna å granske teksten for å finne grunner til at vi ber, og velsignelser som følger ved bønn.

  • Hjelp barna å lære Matteus 7:7 utenat ved å leke en lek som denne: Ett barn fremsier første ord eller uttrykk fra verset, og kaster så ballen til et annet barn, som fremsier neste ord eller uttrykk.

  • Rollespill Matteus 7:9-10 sammen med barna ved hjelp av enkle gjenstander. Be barna fortelle hva dette lærer dem om bønn.

  • Fortell om en opplevelse der dine bønner ble besvart.

Matteus 6:19-21

Jeg kan søke evige skatter istedenfor jordiske skatter.

Hvordan vil du hjelpe dem du underviser, å legge større vekt på evige ting enn på verdslige ting?

Mulige aktiviteter

  • Ta med en “skattkiste” fylt med gjenstander eller bilder som symboliserer ting som verden verdsetter – for eksempel penger eller leker. Les Matteus 6:19-21 sammen, og be så barna hjelpe deg å tenke på himmelske skatter som kan erstatte de verdslige tingene i esken.

  • Be barna nevne eller tegne noe de kan gjøre for å “samle… skatter i himmelen” (Matteus 6:20).

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Oppfordre barna til å dele sin favorittlæresetning fra Bergprekenen med familien sin.

Vi kan forbedre vår undervisning

Prøv å forstå elevene. Du kjenner barna du underviser. Forslagene i disse oversiktene kan tilpasses for å dekke klassens behov best mulig. Du kan gjerne gjennomgå alle aktivitetene som er oppført i denne oversikten, ikke bare aktivitetene som er tilpasset alderen på barna du underviser, for å finne forslag til din klasse. (Se Undervisning på Frelserens måte, 7.)

Bilde
aktivitetsside: jeg kan be slik Jesus gjorde