Kom, følg med meg
11.-17. mars. Matteus 10-12; Markus 2; Lukas 7; 11: ‘Disse tolv sendte Jesus ut’


“11.-17. mars. Matteus 10-12; Markus 2; Lukas 7; 11: ‘Disse tolv sendte Jesus ut’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“11.-17. mars. Matteus 10-12; Markus 2; Lukas 7; 11”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Jesus ordinerer Peter

11.-17. mars

Matteus 10-12; Markus 2; Lukas 711

“Disse tolv sendte Jesus ut”

Når du leser Matteus 10-12; Markus 2 og Lukas 711, vil du motta tilskyndelser fra Den hellige ånd som vil hjelpe deg å forberede deg. Disse tilskyndelsene, sammen med Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og denne oversikten, kan hjelpe deg med forberedelsene.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle hvordan de holder sabbatsdagen hellig.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Matteus 10:1-10

Jesus kalte tolv apostler og ga dem myndighet til å utføre hans arbeid.

Vet barna du underviser, at vi har tolv apostler i dag? Hvordan kan du bruke disse versene til å undervise dem om hvor viktige vår tids apostler er og hva de er kalt til å gjøre?

Mulige aktiviteter

  • Gi et lettfattelig sammendrag av Matteus 10:1-10. (Se Kristus ordinerer apostlene, Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 38.) Forklar at Jesus kaller apostler for å hjelpe ham å bygge opp sin kirke.

  • La barna telle apostlene på bildet Kristus ordinerer apostlene (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 38) og et bilde av De tolv apostlers quorum i dag (se LDS.org eller et generalkonferansenummer av Liahona). Forklar at vi har tolv apostler i dag, akkurat som på Jesu tid.

  • Gjem bilder av vår tids apostler rundt i rommet (du finner bilder i et nyere generalkonferansenummer av Liahona). Be barna finne bildene, og fortell dem litt om hver apostel (se “Meet Today’s Prophets and Apostles” [Møt dagens profeter og apostler] på LDS.org).

  • Be et barn holde opp et bilde av Det første presidentskap og et bilde av De tolv apostlers quorum. Be barnet om å lede de andre barna rundt i rommet til et bilde av Jesus. Bær vitnesbyrd om at profetene og apostlene leder oss til Jesus Kristus.

  • Bær vitnesbyrd om Herrens apostler.

Bilde
De tolvs quorum

De tolv apostler utfører Herrens arbeid i dag.

Matteus 11:28-30

Jesus vil hjelpe meg når jeg kommer til ham.

Barn kan finne trøst i å vite at Jesus vil hjelpe dem med deres byrder når de kommer til ham.

Mulige aktiviteter

  • Les Matteus 11:28-30, og vis bildet av oksespannet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Påpek at okser i spann kan trekke mer vekt sammen enn om oksene trekker hver for seg. Bær vitnesbyrd om at når vi er lei oss, bekymret eller redde, kan vi søke Jesus, og han vil hjelpe oss.

  • Be et barn om å løfte en tung gjenstand. Når det blir vanskelig for ham eller henne, tilbyr du deg å hjelpe. Hvordan hjelper Jesus oss å klare det som er vanskelig? Har barna noensinne følt hans hjelp?

Matteus 12:1-13

Jeg kan holde sabbatsdagen hellig.

Hva er noen morsomme måter du kan undervise barna om sabbatsdagen og hvorfor vi holder den hellig?

Mulige aktiviteter

  • Les Matteus 12:10-13 høyt. Be barna reise seg og sette seg hver gang du sier “sabbaten”, og gjenta sammen med dem uttrykket “Så er det da [riktig] å gjøre godt på sabbaten” (Matteus 12:12). Hva tror de dette betyr?

  • Vis barna en kalender, og markér sabbatsdagen for dem. Hva gjør vi på andre dager i uken? Hva kan vi gjøre på sabbaten for å gjøre den annerledes enn andre dager? (se Jesaja 58:13-14).

  • Be barna tegne gode ting de kan gjøre på sabbatsdagen (se denne ukens aktivitetsside).

  • Be barna finne på bevegelser for å hjelpe dem å huske hvordan vi gjør oss klar til sabbaten mens de synger sangen “Lørdag”, Barnas sangbok, 105.

  • Tegn øyne, ører, en munn og hender på tavlen. Be barna fortelle deg hva hver av disse kroppsdelene kan gjøre for å holde sabbatsdagen hellig.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Matteus 10:1-10; Markus 3:13-19

De tolv apostler kan undervise meg om Jesus.

Hvordan kan det å lære om de tolv apostlene på Jesu Kristi tid hjelpe barna å forstå hva de tolv apostlene gjør i dag?

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av apostlene på Jesu tid og i vår tid (se Kristus ordinerer apostlene, Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 38 og et nyere konferansenummer av Kirkens tidsskrifter). Be barna lese Matteus 10:1-10 og Markus 3:14-15 for å finne ut hva apostler gjør.

  • Be noen barn komme forberedt på å fortelle en historie som av en av de levende apostlene har fortalt. Hvordan hjelper de levende apostlene oss å bli mer lik Frelseren?

  • Skriv navnene på vår tids apostler på papirlapper. Be barna sette hver apostels navn sammen med bildet av ham (LDS.org). Denne aktiviteten kan gjentas flere ganger.

  • Gi barna noen eksempler på vår tids apostlers vitnesbyrd om Kristus (se nyere generalkonferansetaler eller “Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd”, Liahona, april 2000, 2).

  • Hjelp barna å lære utenat og forstå 6. trosartikkel.

Matteus 11:28-30

Jesus vil hjelpe meg når jeg kommer til ham.

Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at Frelseren vil gi dem hvile fra deres utfordringer når de kommer til ham?

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle om en gang da de var bekymret eller engstelig for noe. Be dem granske Matteus 11:28-30 for å finne råd som kan hjelpe dem i lignende omstendigheter.

  • Be barna tegne det de gjør for å komme til Jesus og lære av ham. Den fjerde trosartikkel kan gi dem forslag.

Matteus 12:1-14

Sabbaten er en dag til å gjøre gode ting som bringer meg nærmere Gud.

Barna du underviser, vil bli styrket når du understreker hensiktene med og velsignelsene ved å holde sabbatsdagen hellig.

Mulige aktiviteter

  • Be et barn om å rollespille mannen hvis hånd ble helbredet av Frelseren (se Matteus 12:10-13). Et annet barn kan intervjue ham eller henne om opplevelsen.

  • Les Matteus 12:12 sammen. Hva er noen gode ting vi kan gjøre på sabbaten? La barna tegne forslagene sine på denne ukens aktivitetsside, klippe ut bitene og bytte på å sette hverandres puslespillbiter sammen.

  • Gjem noen bilder av personer som gjør ting som viser kjærlighet til vår himmelske Fader på sabbatsdagen. Be barna finne bildene og fortelle hvordan det å gjøre det som er fremstilt på bildene, viser vår kjærlighet til Gud.

  • Gi hvert barn en pose som de kan fylle med forslag om gode ting de kan gjøre på sabbaten. De kan finne noen forslag i “Helligholdelse av sabbatsdagen” i Til styrke for ungdom, 30-31.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Oppfordre barna til å gi familien sin forslag om hvordan de kan holde sabbatsdagen hellig.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppmuntre til ærbødighet. Hjelp barna å forstå at en viktig del av ærbødighet er å tenke på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Du kan gjerne minne barna på å være ærbødige ved å synge eller nynne en sang lavt eller vise et bilde av Jesus.

Bilde
aktivitetsside: jeg vil holde sabbaten hellig