Kom, følg med meg
25.-31. mars. Matteus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6: ‘Frykt ikke’


“25.-31. mars. Matteus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6: ‘Frykt ikke’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“25.-31. mars. Matteus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Kristus metter folkemengden

Fø dem, av Jorge Cocco

25.-31. mars

Matteus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6

“Frykt ikke”

Når du forbereder deg til å undervise fra Matteus 14-15; Markus 6-7 og Johannes 5-6, se etter budskap som er relevante for barna du underviser. Hva tror du vil hjelpe dem å forstå disse budskapene? Denne oversikten kan gi deg noen forslag.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Vis et bilde av Jesus som går på vannet (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier), og be barna fortelle hva de vet om historien.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Johannes 5:1-9

Jesus Kristus vet hva vi trenger, og kan hjelpe oss.

Når du leser om at Jesus helbreder en mann ved Betesda-dammen, grunn på hvordan du kan hjelpe barna å forstå hva historien lærer oss om Jesu godhet, kjærlighet og andre egenskaper.

Mulige aktiviteter

  • Bruk bildet Kristus helbreder syke ved Betesda (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 42) for å fortelle barna historien i Johannes 5:1-9. Be barna forestille seg at de er personen som Jesus helbredet. Hvordan ville de ha følt seg da Jesus helbredet dem?

  • Be barna nevne noe som er vanskelig for dem eller som gjør dem lei seg. Fortell om en gang i livet ditt da du fikk hjelp av Frelseren under en vanskelig prøvelse. Bær vitnesbyrd om at Jesus kjenner til alle våre problemer og ønsker å hjelpe oss.

Matteus 14:13-21

Vi følger Jesu eksempel når vi er snille mot andre.

Én måte Jesus viste kjærlighet på, var å gi sine tilhengere mat når de var sultne. Hvordan kan du hjelpe barna å lære å tjene andre slik Jesus gjorde?

Mulige aktiviteter

  • Vis barna en kurv og litt brød mens du forteller historien i Matteus 14:13-21. Forklar at selv om Jesus hadde forsøkt å finne et sted der han kunne være alene, ønsket folket å være nær ham. Fortell barna resten av historien, og be dem lytte etter hva Jesus gjorde for å vise dem vennlighet og kjærlighet.

  • Be barna fortelle hvordan noen har vært snill mot dem. Hva kan de gjøre denne uken for å være snill mot andre? For hvert svar de gir, kan du tegne et brød eller en fisk på tavlen. Fortell barna at når de gjør disse tingene, følger de Jesu eksempel da han mettet de fem tusen som var sultne.

Matteus 14:22-33

Tro på Jesus Kristus kan hjelpe oss å ikke være redde.

Peter viste stor tro da han gikk på vannet for å møte Jesus. Hvilke lærdommer kan det være for barn i denne historien?

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet Jesus går på vannet (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 43) mens du forteller historien med egne ord. Vurder å bruke denne ukens aktivitetsside til å hjelpe barna å gjenfortelle historien til deg. Du kan også ta med en liten bolle med vann, og be barna late som om de “går” med fingrene over vannflaten.

  • Be dem fortelle om tilfeller da de har vært redde, og fortelle hva som hjalp dem. Hjelp dem å forstå at tro på Jesus Kristus hjelper oss å overvinne frykt.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Johannes 5:17-47

Jesus Kristus underviser oss om vår himmelske Fader.

Hvordan kan Jesu læresetninger om hans Fader hjelpe barna å lære om vår himmelske Fader?

Mulige aktiviteter

  • Lag to sett med memokort merket med ord Jesus brukte for å undervise om vår himmelske Fader i Johannes 5, for eksempel kjærlighet, liv og gjerninger (se Johannes 5:20, 26, 36). Legg kortene med forsiden ned, og be barna prøve å finne to like ved å snu to kort om gangen. For hver gang de finner to like, leser du verset som inneholder ordet og spør barna hva ordet lærer oss om vår himmelske Fader.

  • Be barna lese Johannes 5:30, og så fullføre denne setningen: “Jeg søker ikke min vilje, men …” Hvordan gjorde Kristus sin himmelske Faders vilje? Hvordan kan vi gjøre vår himmelske Faders vilje?

Johannes 6:5-14

Våre små ofre kan være utslagsgivende.

Det var en ung gutt som kom med brødet og fisken som Jesus brukte til å mette de 5000. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å forstå hvordan de kan bidra til Herrens verk?

Mulige aktiviteter

  • Fordel noen kjeks eller brødbiter mellom barna. Hjelp dem å forestille seg hvor stor en folkemengde på 5000 ville være. Hvordan ville det være å mette så mange mennesker med bare fem brød og to fisker?

  • Be et barn om å fortelle med egne ord historien om da de fem tusen ble mettet. Hvordan kan vi være som gutten i Johannes 6:9? Be barna tegne brød og fisk på et ark, og skrive noe på dem som de kan gi til Herren for å hjelpe til med hans arbeid.

  • Gi barna et lite puslespill de kan legge. Hva ville skje hvis en av bitene til puslespillet manglet? Forklar at vi er som en puslespillbit – vi har alle noe viktig å bidra til andre med. Hvordan bidrar barna til familien eller klassen?

Bilde
brød og fisk

Jesus mettet på mirakuløst vis 5000 mennesker med fem brød og to fisker.

Matteus 14:22-33

Tro på Jesus Kristus kan hjelpe oss å ikke være redde.

Tro og frykt spiller en fremtredende rolle i historien om da Jesus og Peter gikk på sjøen. Hva kan barn lære av denne historien?

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be barna finne et vers i Matteus 14 som beskriver bildet.

  • Be barna se etter tegn på tro og tegn på frykt når de leser Matteus 14:22-33. Hva vil det si å ha tro på Jesus Kristus? Hvordan kan vi erstatte frykt med tro?

  • Be barna forestille seg at de var tilstede og hadde et kamera da Jesus og Peter gikk på sjøen. Hvilket øyeblikk ville de velge å fotografere, og hvorfor? Foreslå at de gransker Matteus 14:22-33 for å finne forslag. Be dem tegne øyeblikket de valgte, vise tegningene sine og forklare hvorfor de valgte det øyeblikket.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Hvis barna har fullført denne ukens aktivitetsside, kan du oppfordre dem til å bruke den til å undervise familien sin om det de har lært i dag.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre til å dele. Spør barna om deres tanker, følelser og opplevelser. Du vil oppdage at de ofte har enkel, men likevel dyp innsikt.