Kom, følg med meg
1.-14. april Matteus 16-17; Markus 9; Lukas 9: ‘Du er Messias’


“1.-14. april. Matteus 16-17; Markus 9; Lukas 9: ‘Du er Messias’” Kom, følg med meg – for Primær 2019 (2019)

“1.-14. april. Matteus 16-17; Markus 9; Lukas 9”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Kristi forklarelse

The Transfiguration, av Carl Heinrich Bloch

1.-14. april

Matteus 16-17; Markus 9; Lukas 9

“Du er Messias”

Når du grunner på disse kapitlene i Det nye testamente og lytter til budskapene under generalkonferansen, legg merke til budskap du føler at barna i klassen din trenger.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Hvis barna i klassen lyttet til eller så på generalkonferansen, kan du be dem dele noe de hørte eller så med klassen.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Matteus 16:13-17

Jeg kan få et vitnesbyrd om at Jesus Kristus er Guds Sønn.

Overvei hvordan du kan bruke Peters vitnesbyrd og Jesu svar til å undervise barna om hva et vitnesbyrd er og inspirere dem til å søke sitt eget.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lytte etter det Peter sa mens du leser Matteus 16:15-17. (Se også “Kapittel 32: Peter vitner om Kristus”, Historier fra Det nye testamente, 76-77.) Forklar at Peter bar vitnesbyrd om Jesus Kristus. Les versene om igjen. Denne gangen ber du barna lytte etter hvem som fortalte Peter at Jesus Kristus var Guds Sønn.

  • Bær ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus, og forklar hvordan du fikk det. Oppfordre barna til å søke sitt eget vitnesbyrd fra vår himmelske Fader.

Matteus 16:15-19

Jesus Kristus gir profeter og apostler prestedømsnøkler til å lede sin kirke.

Frelseren sammenlignet åpenbaring med en klippe og sin prestedømsmyndighet med nøkler. Hvordan kan du bruke disse sammenligningene til å hjelpe barna å ha tro på dem som leder Hans kirke?

Mulige aktiviteter

  • Vis barna en sten mens du leser Matteus 16:18 sammen med dem. Gjenta sammen med dem uttrykket “på denne klippe vil jeg bygge min menighet”, og gjør bevegelser som passer til ordene. Forklar at Kirken er bygget på åpenbaringens “klippe”.

  • Vis barna noen nøkler, og spør hva vi bruker nøkler til. Forklar at Peter og de andre apostlene fikk prestedømsnøkler av Jesus. Disse nøklene “låser opp” velsignelser for oss og åpner veien til himmelen. Prestedømsnøkler gjør det for eksempel mulig for oss å bli døpt og ta del i nadverden. Gi barna nøkler av papir, og be dem skrive noen velsignelser på dem som prestedømmets nøkler “låser opp”.

  • Vis et bilde av Kirkens president, og bær vitnesbyrd om at han har alle prestedømsnøklene i dag, akkurat slik Peter hadde.

Bilde
statue av Peter som holder nøkler

Jesus ga prestedømsnøkler til Peter.

Matteus 17:19-20

Min tro kan utrette mirakler.

Når du leser Jesu løfte om at tro som et sennepsfrø kan flytte et fjell, hvilke tilskyndelser får du om barna du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Be barna bytte på å tegne store fjell og et lite frø på tavlen mens du leser Matteus 17:19-20 sammen med dem. Forklar at fjellene vi må flytte, vanligvis er ting som virker vanskelige for oss å gjøre. Hva er noe som kan føles som fjell for oss? Bruk denne ukens aktivitetsside til å hjelpe barna å tenke på hvordan tro kan hjelpe dem å gjøre ting som Gud ønsker at de skal gjøre.

  • Plassér et bilde av et fjell på den ene siden av rommet, og skriv ord som frykt, tvil eller bekymring på det. Be barna nevne noe de kan gjøre for å få større tro på Jesus Kristus. La hvert barn som foreslår noe, flytte fjellet nærmere den andre siden av rommet. Les Matteus 17:19-20, og bær vitnesbyrd om troens kraft i ditt liv.

  • Be barna synge “Tro”, Barnas sangbok, 50-51, og gi så hvert barn et frø å ta med seg hjem. Oppfordre dem til å så frøet og ha det på et sted hvor de kan se det vokse, for å hjelpe dem å huske å ha tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Matteus 16:13-17

Et vitnesbyrd om Jesus Kristus kommer ved åpenbaring fra himmelen.

Hvordan kan Peters vitnesbyrd i Matteus 16:13-17 hjelpe barna å bygge opp sitt vitnesbyrd?

Mulige aktiviteter

  • Spør barna hva de ville si hvis noen spurte dem: “Hvem er Jesus?” Be barna lese Matteus 16:13-17 for å finne ut hvordan Peter besvarte dette spørsmålet. Hvordan fikk han sitt vitnesbyrd om Jesus? Hva kan vi gjøre for å styrke vårt vitnesbyrd?

  • Hjelp barna å sammenligne hvordan vi får vite åndelige sannheter, med hvordan vi får vite andre sannheter. Hvordan vet vi for eksempel hvor høy en person er, eller hvordan været er? Hvordan kan vi vite at Jesus Kristus er Guds Sønn?

  • Bær vitnesbyrd om Jesus Kristus, og utfordre barna til å få eller styrke sitt eget vitnesbyrd.

Matteus 16:15-19

Jesu Kristi Kirke ledes av dem som innehar prestedømmets nøkler.

Å studere Matteus 16:15-19 kan styrke barnas tro på at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er en gjenopprettelse av den samme kirken som Jesus opprettet mens han levde på jorden.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Matteus 16:19 på tavlen, men utelat noen ord, blant annet ordet “nøkler”. Be barna finne de manglende ordene.

  • Gjennomgå informasjonen om prestedømmets nøkler i Tro mot pakten, 128-30. Hva er prestedømsnøkler? Hvordan fungerer prestedømmets nøkler som virkelige nøkler?

  • Hjelp barna å skrive på tavlen hvem som har prestedømsnøkler. (Tro mot pakten, 128-30, har en liste som kan hjelpe dem). Be en i menigheten som har disse nøklene, til å snakke med klassen om hvorfor prestedømmets nøkler er viktige.

  • Gjem noen nøkler (eller bilder av nøkler) rundt i rommet, og be barna finne dem. Når hver nøkkel er funnet, hjelper du barna å komme på velsignelser vi nyter på grunn av prestedømmets nøkler (for eksempel evige familier, dåp og nadverden).

Lukas 9:28-36

Jesus Kristus er Guds Sønn.

Kristi forklarelse er en av de få gangene i Skriftene hvor Gud Faderens røst høres vitne om sin elskede Sønn. Å studere denne beretningen sammen med barna kan bygge opp deres tro på Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Be barna tegne Kristi forklarelse, slik den er beskrevet i Matteus 17:1-9. Be dem forklare tegningene sine for hverandre. (Se også denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.)

  • Gi barna tid til å tenke over hva denne historien lærer dem om Jesus Kristus. Be dem skrive tankene sine på tavlen. Be noen barn fortelle hvordan de vet at Jesus Kristus er Guds Sønn.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Oppfordre barna til å spørre foreldrene sine eller andre familiemedlemmer om hvordan de fikk sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Vi kan forbedre vår undervisning

Benytt musikk. Primær-sanger og salmer kan hjelpe barn i alle aldre å forstå og huske evangeliets sannheter. Sang kan også holde barna aktivt engasjert i en læreopplevelse. (Se Undervisning på Frelserens måte, 22.)

Bilde
aktivitetsside: vår tro kan utrette mirakler