Kom, følg med meg
15.-21. april Påske: ‘Død, hvor er din seier?’


“15.-21. april. Påske: ‘Død, hvor er din seier?’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“15.-21. april. Påske”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Graven i hagen

15.-21. april

påske

“Død, hvor er din seier?”

Bruk din tid sammen med barna til å hjelpe dem å forstå påsken som en tid til å glede seg over Frelseren og forsterke sin takknemlighet for hans offer. Forslagene i denne oversikten kan tilpasses for å hjelpe deg å undervise barn i alle aldre.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe barna å fortelle hva de vet om Jesus Kristus og hans forsoning, kan du vise bilder av Frelseren i Getsemane, på korset og etter hans oppstandelse (se bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 56, 57, 58, 59 og 60).

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Jesus Kristus er min Frelser.

Når du leser om Jesu Kristi forsoning, kan du grunne på hvordan du kan hjelpe barna å føle hvor høyt Jesus elsker dem.

Mulige aktiviteter

  • Forklar for barna at fordi vi alle synder, kan vi ikke vende tilbake til Gud uten en Frelser som led for våre synder. Jesus Kristus kan frelse oss fra våre synder hvis vi omvender oss. Hold opp et speil, og la barna se i det etter tur. Mens hvert barn gjør det, sier du: “Jesus er glad i [barnets navn], og han kan frelse [barnets navn].”

  • Vis bildet Jesus ber i Getsemane (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 56) mens du forteller historien om da Jesus led for verdens synder i Getsemane (se Matteus 26:36-46; Lukas 22:39-44). Forklar at på grunn av hans lidelse kan vi få tilgivelse når vi gjør et galt valg. Du kan også bruke “Kapittel 51: Jesus lider i Getsemane”, Historier fra Det nye testamente, 129-32.

  • Syng sammen “Min Frelsers kjærlighet”, Barnas sangbok, 42-43. Hvilke ord i sangen beskriver Frelserens kjærlighet? Spør barna hvordan de kan hjelpe andre å føle Frelserens kjærlighet.

Fordi Jesus oppsto, kan jeg leve igjen.

Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at på grunn av Jesus Kristus vil vi og våre kjære oppstå en dag?

Mulige aktiviteter

  • Lær barna historien om påsken ved å bruke bilder av Kristus i Getsemane, på korset og etter hans oppstandelse, som finnes i Kunst inspirert av evangeliet, bok (nr. 56, 57, 58, 59 og 60) og helsidesbildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. La noen barn holde bildene mens du forteller historien. Fortell barna om noen av dem som så Jesus etter hans oppstandelse, for eksempel Maria (se Johannes 20:1-18) eller Tomas (se Johannes 20:24-29).

  • Finn ut om barna vet hvorfor vi feirer påske. Forklar at i påsken feirer vi den viktigste dagen i historien – dagen da Jesus Kristus sto opp fra de døde. Spør om noen av barna vil fortelle hva familien deres gjør for å minnes Jesu Kristi oppstandelse.

  • Forklar at oppstått betyr å leve igjen etter at vi dør. Bær vitnesbyrd om at på grunn av Jesus Kristus vil vi oppstå – vi vil leve igjen etter at vi dør, og da vil vi aldri dø igjen.

  • Bruk en hanske til å undervise barna om at vi alle har en kropp (symbolisert ved hansken) og en ånd (symbolisert ved en hånd). Når vi dør, fortsetter ånden å leve, men kroppen gjør det ikke. Når vi oppstår, kommer ånden og kroppen sammen igjen. La barna bytte på å ta på seg hansken og ta den av igjen.

  • Syng en påskesang sammen, for eksempel “Sto Jesus opp til liv igjen?” eller “Jesus har oppstått”, Barnas sangbok, 45, 44, og vis barna bilder av Jesus etter hans oppstandelse (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 59, 60, 61).

  • Vis et bilde av en du kjenner som er død. Bær vitnesbyrd om at han eller hun vil oppstå på grunn av forsoningen og Jesu Kristi oppstandelse.

  • Flere påskebudskap finnes på mormon.org/easter.

Bilde
Kristus og Maria ved den tomme graven

He is Risen, av Greg Olsen

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Jesus led for meg i Getsemane og på korset.

Når du studerer Frelserens forsoning, bør du grunne på hvordan du kan hjelpe barna å lære og huske at Kristus led i Getsemane og på korset for deres synder, sykdommer og sorger.

Mulige aktiviteter

  • Les Lukas 22:39-44 og utvalgte vers fra Matteus 27:29-50 sammen med barna. Be dem se etter ord som hjelper dem å forstå hva Frelseren opplevde i Getsemane og på korset.

  • Hjelp barna å lære tredje trosartikkel utenat. Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus er i stand til å frelse oss fra synd og fra døden.

  • Hjelp barna å forberede korte taler om Jesu Kristi forsoning som de kan dele med andre. Oppfordre dem til å ha med et skriftsted og sitt vitnesbyrd i talene sine. Hvis de trenger mer hjelp, kan de lese “Jesu Kristi forsoning” i Tro mot pakten (73-79).

Fordi Jesus døde og oppsto, vil jeg leve igjen.

Barna du underviser, vil en dag oppleve at en av dem de er glad i dør, hvis de ikke allerede har opplevd det. Hjelp dem å vite at fordi Jesus Kristus oppsto, vil vi alle oppstå.

Mulige aktiviteter

  • Vis Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 57, 58 og 59, og be barna om å sette bildene sammen med følgende skriftsteder: Matteus 27:29-38, 59-60; Johannes 20:10-18.

  • Be barna om å lese “Oppstandelse” i Veiledning til Skriftene og skrive prøvespørsmål de kan stille om det de leser. Gi barna tid til å stille hverandre spørsmålene sine og finne svarene sammen.

  • Hjelp barna å se i emneregisteret i Barnas sangbok for å finne en sang de ønsker å lære om Jesus Kristus eller oppstandelsen. Syng sangen sammen noen ganger. Spør barna hva de lærer av denne sangen.

  • Før leksjonen, kan du be noen barn komme forberedt på å dele sitt vitnesbyrd om Frelserens forsoning og oppstandelse. Be barna om å skrive ned sitt vitnesbyrd for å dele det hjemme.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

For å hjelpe barna å dele med familien sin det de har lært, kan du oppfordre dem til å synge en sang om Jesus Kristus hjemme denne uken.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn har nytte av repetisjon. Ikke vær redd for å gjenta aktiviteter flere ganger, spesielt med yngre barn. Gjentagelse vil hjelpe barna å huske det du underviser.

Bilde
aktivitetsside: jeg vil leve igjen