Kom, følg med meg
15.-21. april. Påsken: ‘Død, hvor er din seier?’


“15.-21. april. Påsken: ‘Død, hvor er din seier?’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“15.-21. april. Påsken”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Graven i hagen

15.-21. april

påsken

“Død, hvor er din seier?”

Når du leser vitnesbyrdene om Frelserens oppstandelse i denne oversikten, kan du notere deg følelsene og tilskyndelsene du får fra Den hellige ånd.

Skriv ned dine tilskyndelser

Under den siste uken av Frelserens liv, deltok mange av jødene rundt ham i påskehøytidens tradisjoner. De forberedte måltider, sang sanger og samlet seg for å minnes utfrielsen av Israels hus fra Egypternes slaveri. Familier lyttet til historien om ødeleggelsens engel som passerte over deres forfedres hjem, som hadde markert sine dører med blod fra lam. Omgitt av alle disse feiringene som var så rike på symboler om utfrielse, var det relativt få som var klar over at Jesus Kristus, Guds lam, sto i ferd med å utfri dem fra et slaveri av synd og død, gjennom sin lidelse, sin død og sin oppstandelse. Men det var allikevel dem som gjenkjente Jesus som sin lovede Messias, sin evige frigjører. Fra den dagen av, har Jesu Kristi disipler båret vitnesbyrd til hele verden om “at Kristus døde for våre synder … ; og at han ble begravet, og at han oppsto på den tredje dag” (1 Korinterbrev 15:3-4).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 21-28

Jesus Kristus har makt til å hjelpe meg å overvinne synd, død, prøvelser og svakheter.

Én måte å fokusere på velsignelsene ved Frelserens forsoning denne uken, er å bruke tid hver dag på å lese om den siste uken i Jesu liv (en mulig leseplan følger). Hva finner du i disse kapitlene som hjelper deg å føle Frelserens kjærlighet? Hva lærer du om hans makt til å frigjøre deg fra synd og død? Hva lærer du om å utholde prøvelser og overvinne svakheter? Hvordan utøver du tro på hans makt til å frigjøre?

Bilde
Det siste måltid

The Last Supper, av Carl Heinrich Bloch

Matteus 28:1-10; Lukas 24:13-35; Johannes 20:19-29; 1 Korinterbrev 15:1-8, 55

Mange vitner bærer vitnesbyrd om Jesu Kristi oppstandelse.

Forestill deg hvordan det var for disiplene å se Jesus bli spottet, mishandlet og korsfestet. De hadde vært vitner til hans kraft, følt sannheten av hans læresetninger, og hadde tro på at han var Guds Sønn. Å være vitne til hans død kan ha vært en trosprøve for noen, men snart ble de vitner til oppstandelsens store mirakel.

Hva kan du lære fra beretningene til dem som var vitner om den oppstandne Frelseren? Marker eller skriv ned hver persons opplevelse i Matteus 28:1-10; Lukas 24:13-35; Johannes 20:19-29; og 1 Korinterbrev 15:1-8, 55. (Merk at andre vitnesbyrd om den oppstandne Kristus kan finnes i 3 Nephi 11; Mormon 1:15; Ether 12:38-39; Lære og pakter 76:19-24; 110:1-10; og Joseph Smith – Historie 1:15-17.) I disse beretningene, hva styrker din tro på Herrens oppstandelse i bokstavelig forstand? Etter Frelserens oppstandelse, oppsto andre og viste seg for mange (se Matteus 27:52-53; 3 Nephi 23:9). Hvorfor mener du det er viktig at dette ble nedtegnet både i Bibelen og i Mormons bok?

1 Peter 1:3-11

Jesus Kristus gir meg håp og glede.

Eldste Paul V. Johnsons datter Alisa, som led av uhelbredelig kreft og utholdt mange operasjoner, viste et eksempel på det “levende håp” Peter beskrev i 1 Peter 1:3-11. Eldste Johnson siterte fra et brev Alisa skrev ved påsketider, kort tid før hun gikk bort: “Påsken er en påminnelse om alt jeg håper på for meg selv. At jeg en dag skal bli leget og en dag bli helt frisk. At jeg en dag ikke vil ha noe metall eller plast inni meg. At mitt hjerte en dag vil være fritt for frykt og mitt sinn fritt for engstelse… Jeg er så glad for at jeg virkelig tror på et vakkert liv etter døden” (“Og døden skal ikke være mer”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 121).

Hvilke ord eller uttrykk i 1 Peter 1:3-11 gir deg håp på grunn av Jesus Kristus? Når har du følt håp? Hvordan kan du dele det håp du har gjennom Jesus Kristus med dem du er glad i?

Se også Alma 27:28; 36:1-24; 3 Nephi 9:11-17; Moroni 7:40-41.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Mormon.org

Delen “Den hellige uke” på mormon.org/easter inneholder en tidslinje og en beskrivelse av det som skjedde hver dag i den siste uken av Frelserens liv. Hver dag i denne uken kan familien gjennomgå disse beskrivelsene og se hva Frelseren gjorde den dagen, eller dere kan lese om hans siste uke i Skriftene som en familie (se en liste med forslag i delen “Forslag til personlig skriftstudium”).

Salmer og Barnas sangbok

Overvei å synge sanger sammen om Frelserens forsoning og oppstandelse denne uken, også dem som er mindre kjent for dere (se emneregisteret i Salmer eller Barnas sangbok, under emner som for eksempel “Forsoningen”, “Påske” eller “Oppstandelse”). For å hjelpe familiemedlemmene å lære sangene, kan dere vise bilder som passer sammen med ordene.

“Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd”

Les som familie “Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd” (Ensign eller Liahona, apr. 2000, 2-3; se også LDS.org), og be hvert familiemedlem om å velge et påskebudskap fra dette vitnesbyrdet som de kan dele med andre. Dere kan for eksempel lage plakater til å vise på sosiale medier, på inngangsdøren eller i vinduet.

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Sett deg oppnåelige mål. Bare noen få minutters skriftstudium hver dag kan velsigne livet ditt. Forplikt deg til å studere hver dag, finn en måte å minne deg selv på din forpliktelse, og gjør ditt beste for å gjennomføre og følge opp.

Bilde
Kristus i Getsemane

Gethsemane, av Adam Abram