Kom, følg med meg
18.-24. mars. Matteus 13; Lukas 8; 13: ‘Den som har ører, han høre’


“18.-24. mars. Matteus 13; Lukas 8; 13: ‘Den som har ører, han høre’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“18.-24. mars. Matteus 13; Lukas 8; 13”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
hvete som er klar til å høstes

18.-24. mars

Matteus 13; Lukas 813

“Den som har ører, han høre”

Lignelser er enkle historier som kan være engasjerende for barn. Denne oversikten og Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å bruke Frelserens lignelser til å undervise barna om viktige sannheter.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Ta med noen gjenstander som kan hjelpe barna å huske noen av Frelserens lignelser i Matteus 13, for eksempel et frø, en perle eller en skattkiste. Oppfordre barna til å fortelle det de husker om lignelsene.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Matteus 13:1-23

Jeg må forberede meg for å lære Jesu læresetninger.

Yngre barn er kanskje ikke i stand til å forstå all symbolikken i lignelsen om såmannen, men de kan lære de enkle sannhetene i evangeliet som den underviser. Hvordan kan du hjelpe dem å forstå hvordan denne lignelsen angår dem?

Mulige aktiviteter

  • Vis forskjellige typer jord (eller bilder av jord) mens du gir et sammendrag av Matteus 13:3-8. Gi hvert barn et frø de kan plante i jorden. Spør barna hva vi kan gjøre for å hjelpe frøene våre å vokse. Forklar at det å ha tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus er én måte å hjelpe vårt vitnesbyrds “frø” å vokse.

  • Bruk denne ukens aktivitetsside til å hjelpe barna å forstå hva hver type jord som beskrives i Matteus 13, lærer oss om vårt hjerte. Spør barna hvilken type hjerte Jesus ønsker at de skal ha for å lære hans læresetninger.

  • Les Matteus 13:9, 15, og be barna peke på forskjellige deler av kroppen sin når de hører dem nevnt. Hvordan kan vi bruke disse kroppsdelene til å lære Jesu læresetninger?

Matteus 13:24-30, 36-43, 47-48

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal velge det rette.

Noen av Jesu lignelser lærer oss at på den siste dag vil Gud skille de ugudelige fra de rettferdige. Hvordan kan du bruke lignelser til å inspirere barna til å velge det rette?

Mulige aktiviteter

  • La barna rollespille lignelsen om hveten og ugresset (se Matteus 13:24-30). Forklar at hveten symboliserer personer som gjør gode valg, og ugresset (som er skadelig) symboliserer personer som ikke gjør det. Én dag i vil vår himmelske Fader samle de rettferdige menneskene slik at de kan bo hos ham.

  • Fortell noen enkle historier om barn som gjør valg. Be barna si “hvetevalg” når barna i historiene velger det rette, og “ugressvalg” når barna gjør et galt valg.

  • Ta med bilder av hveteaks, og la barna tegne på bildene hvordan de kan være rettferdige.

  • Lag en lek der barna setter detaljer fra lignelsen om såmannen sammen med tolkningen i Matteus 13:18-23.

Matteus 13:44-46

Mitt medlemskap i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er en skatt.

Hvordan kan du bruke symbolene med skatter og kostbare perler til å hjelpe barna å forstå verdien av å tilhøre Jesu Kristi kirke?

Mulige aktiviteter

  • Gjem bilder av en skattkiste og en perle i rommet, og la barna finne dem. Bruk bildene til å undervise om lignelsene i Matteus 13:44-46. Hva ville barna gi for å få en vakker perle eller skatt i en åker? Forklar at vi noen ganger gir avkall på noe bra til fordel for noe bedre. Fortell barna hvorfor evangeliet er verdifullt for deg.

  • Legg noen gjenstander eller bilder i en eske eller et skrin som symboliserer “skatter” i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, for eksempel templer eller Mormons bok. Be hvert barn velge en gjenstand eller et bilde og snakke om hvorfor det er en skatt.

  • Syng “Jesu Kristi Kirke”, Barnas sangbok, 48, og be barna lytte etter velsignelser som følger av å være medlem av Kirken. Bær vitnesbyrd om velsignelsene du har opplevd som følge av ditt medlemskap i Kirken.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Matteus 13:1-23

Jeg må forberede mitt hjerte til å motta Jesu læresetninger.

Hvordan kan du hjelpe barna å innse viktigheten av å ha et mykt og villig hjerte, slik at Jesus kan undervise dem?

Mulige aktiviteter

  • Be hvert barn lese om en av fire typer jord i Matteus 13:4-8. Be dem se etter og fortelle hva som skjer med frøet i den typen jord de leser om. Hvordan kan våre hjerter være som de forskjellige typene jord? (se Matteus 13:19-23).

  • Gi hvert barn to frø, og be dem så frøene sine i myk jord og i en haug med stein. Hvilket frø vil ha størst sjanse for å vokse? Hvordan kan vi sørge for at vårt hjerte er som myk jord slik at vi kan motta Frelserens læresetninger?

  • Be barna lese Matteus 13:9-17. Tegn et øye, et øre og et hjerte på tavlen. Hvordan bruker vi hver av disse kroppsdelene til å lære Jesu læresetninger?

Matteus 13:24-30, 36-43

Jeg kan velge det rette selv om andre rundt meg ikke gjør det.

Hvilke tilskyndelser mottar du når du leser disse versene med barna i tankene?

Mulige aktiviteter

  • Be barna tegne forskjellige scener fra lignelsen om hveten og ugresset, slik den finnes i Matteus 13:24-30, og vise tegningene til klassen. Be dem merke tegningene sine ved hjelp av tolkningen av lignelsen som finnes i Matteus 13:36-43. Forklar at ugress gjør skade.

  • Vis om mulig et bilde av hvete og ugress. Forklar at hveten og ugresset vil vokse sammen helt til verdens ende. Dette lærer oss at vi lever med både godt og ondt rundt oss, og vi må være nøye med å velge det rette. Be barna fortelle hvordan de kan skjelne mellom godt og ondt.

Matteus 13:44-46

Mitt medlemskap i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er en skatt.

Ser barna du underviser, sitt medlemskap i Kirken som en dyrebar skatt? Frelserens lignelser i Matteus 13:44-46 kan kanskje hjelpe dem.

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å lese Matteus 13:44-46 hver for seg, og med egne ord fortelle lignelsene til et annet klassemedlem.

  • Klipp ut noen sirkler som forestiller mynter, og legg dem i en skattkiste. Be barna velge en mynt og tegne eller skrive på den én ting de liker ved å være medlem av Kirken. Be barna fortelle hva de skrev på mynten sin.

  • Be et medlem av menigheten til å fortelle barna om sin omvendelse til evangeliet, og fortelle hva han eller hun ofret for å bli medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Oppfordre barna til å undervise sin familie om en av lignelsene de har lært i Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn liker å dele det de lærer. Selv om de er unge, kan barn styrke sine familiemedlemmer. Oppfordre dem til å dele med familien det de lærer i Primær. (Se Undervisning på Frelserens måte, 30.)

Bilde
aktivitetsside: jeg trenger å lære for å være beredt