Kom, følg med meg
4.-10. mars. Matteus 8-9; Markus 2-5: ‘Din tro har frelst deg’


“4.-10. mars. Matteus 8-9; Markus 2-5: ‘Din tro har frelst deg’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“4.-10. mars. Matteus 8-9; Markus 2-5”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Jesus helbreder en lam mann

Healing in His Wings, av Jon McNaughton

4.-10. mars

Matteus 8-9; Markus 2-5

“Din tro har frelst deg”

Begynn med å lese Matteus 8-9 og Markus 2-5. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå disse kapitlene, og denne oversikten kan gi deg undervisningsforslag.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle en historie om Jesus som utfører et mirakel (se listen over mirakler i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Du kan også vise tilhørende bilder (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 40 og 41, eller LDS.org).

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Matteus 8-9; Markus 25

Jesus har evnen til å utføre mirakler.

Når du leser om Frelserens mirakler i form av helbredelse, kan du grunne på hvilke mirakler du ønsker å snakke om. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å forstå hvilken rolle tro spiller i miraklene Jesus utførte?

Mulige aktiviteter

  • Fortell beretningen om den lamme mannen fra Markus 2:1-12. For å få hjelp, kan du se “Kapittel 23: Mannen som ikke kunne gå”, Historier fra Det nye testamente, 57-58. Fortell barna at den lamme mannen ikke kunne gå. Hjelp dem å forstå at denne mannen ble helbredet og tilgitt av Frelseren.

  • Be barna late som om de “våkner”, som Jairus’ datter, mens du leser fra Markus 5:22-23, 35-43. Hjelp dem å forstå at Jesus har gjort det mulig for oss alle å få evig liv.

  • Les Markus 5:34. Hjelp barna å lære utenat uttrykket “Din tro har frelst deg”, kanskje ved å gi hvert barn et ord og deretter få barna til å si ordene sine i rekkefølge. Har noen de kjenner, noensinne blitt helbredet når de har vært syke?

  • Be barna lukke øynene og lytte mens du leser Matteus 9:27-30. Når du leser om at Jesus helbreder de blinde mennene, kan du be barna åpne øynene. Hva ville barna ha følt hvis Jesus hadde helbredet dem?

  • Be barna snakke om en gang da de var syke. Fortell en av beretningene om at Jesus helbredet syke, og bær vitnesbyrd om at Jesu kraft kan helbrede og velsigne oss når vi ber og får prestedømsvelsignelser. Forklar at selv om Herren noen ganger ikke gir oss de miraklene vi ønsker oss, er han glad i oss og oppmerksom på våre behov. Han vil gi oss den trøst vi trenger.

Markus 4:35-41

Når jeg er redd eller i fare, kan Jesus hjelpe meg å føle fred.

Beretningen om da Jesus stillet en storm, kan hjelpe barna å vite at han kan gi dem fred når de er redde.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å forestille seg at de er på båten mens du leser Markus 4:35-41. (Se også “Kapittel 21: Jesus befaler vinden og bølgene”, Historier fra Det nye testamente, 53.) Be barna beskrive hva de ville ha følt hvis de hadde vært der. Når har barna vært redde? Hvordan fikk de trøst?

  • Be barna lage lyden av en storm, og slutte når noen sier: “Ti, Vær stille!” Bær vitnesbyrd om at akkurat slik Jesus kan gi oss fred når det er storm utenfor, kan han gi oss fred i vårt hjerte når vi føler oss dårlig innvendig.

  • Tenk på bevegelser som kan passe til tredje vers av “Å, la meg høre om Jesus”, Barnas sangbok, 36.

Bilde
Kristus stiller stormen

Christ stilling the Storm, av Robert T. Barrett

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Markus 25

Jesus kan utføre mirakler i mitt liv hvis jeg har tro på ham.

Jesus utførte mange mirakler i løpet av sitt jordiske virke. Hvordan kan du hjelpe barna å bli klar over at mirakler skjer i dag?

Mulige aktiviteter

  • Be barna velge et av de følgende miraklene å lese om og tegne: Markus 2:1-12; Markus 5:22-23, 35-43 eller Markus 5:24-34. Be barna forklare tegningene sine for klassen. Hva lærer disse historiene dem om Jesus?

  • Be barna rollespille hva de føler når de er syke, triste, redde eller bekymret. Hvordan kan Jesus hjelpe oss når vi har disse følelsene? Bær vitnesbyrd om at Jesus kan hjelpe barn i alle disse situasjonene.

  • Be barna fortelle om erfaringer hvor de eller noen de kjenner, har fått en prestedømsvelsignelse. Hvordan ble vedkommende helbredet eller velsignet?

Matteus 8-9; Markus 25

Jeg kan vise kjærlighet til andre slik Jesus gjorde.

Jesus viste stor kjærlighet ved å helbrede syke og lidende. Grunn på hvordan du kan lære barn å vise omsorg for mennesker i nød.

Mulige aktiviteter

  • Velg ett eller flere av Jesu mirakler å gjennomgå sammen med barna, for eksempel de i Markus 2:1-12; Markus 5:22-23, 35-43 eller Markus 5:24-34. Be barna fortelle om en gang da de hjalp noen i nød, og hvordan det føltes.

  • Be barna nevne andre situasjoner der noen kan være i nød. Hva kan vi gjøre for å hjelpe dem?

  • Minn barna om at det å hjelpe andre er en del av deres dåpspakter (se Mosiah 18:8-10; Alma 34:28).

Matteus 8:23-27; Markus 4:35-41

Når jeg er redd eller i fare, kan Jesus hjelpe meg å føle fred.

Barn trenger å vite at Frelseren kan gi dem fred når de møter livets stormer – nå og i fremtiden.

Mulige aktiviteter

  • Be et av barna bruke Markus 4:35-41 og bildet Jesus stiller stormen (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 40) til å fortelle historien om da Jesus stillet stormen. Be barna beskrive hva de ville ha følt hvis de hadde vært der.

  • Be barna fortelle om erfaringer hvor de har følt fred etter å ha bedt om hjelp. Minn dem på at denne freden kommer fra Frelseren.

  • Syng “Mester, se uværet truer”, Salmer, nr. 81, sammen med barna, og be dem hviske når de synger “Ti! Vær still!”

  • Gi hvert barn en regnsky av papir, og be dem skrive på den en prøvelse som noen kan ha. Fest alle skyene på tavlen, slik at de dekker et bilde av Frelseren. Be et barn fjerne én av skyene og foreslå hvordan vi kan hjelpe noen med denne prøvelsen å finne fred. Når alle skyene er borte, kan du vitne om Frelserens kraft til å stille stormene i vårt liv.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Hjelp barna å skrive ned en tjenestegjerning de vil utføre for noen denne uken.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn er aktive. Du kan til tider føle at barnas energi blir en distraksjon som hindrer læring. Du kan imidlertid bruke deres aktive natur ved å be dem rollespille en historie eller utføre bevegelser som passer til hendelsene i en sang eller et skriftsted. (Se Undervisning på Frelserens måte, 25.)

Bilde
aktivitetsside: Jesus kan utføre mirakler