Kom, følg med meg
4.-10. mars. Matteus 8-9; Markus 2-5: ‘Din tro har frelst deg’


“4.-10. mars. Matteus 8-9; Markus 2-5: ‘Din tro har frelst deg’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“4.-10. mars. Matteus 8-9; Markus 2-5”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Jesus helbreder en lam mann

Healing in His Wings, av Jon McNaughton

4.-10. mars

Matteus 8-9; Markus 2-5

“Din tro har frelst deg”

Når du leser Matteus 8-9 og Markus 2-5, vær lydhør for de tilskyndelser du får fra Den hellige ånd. Overvei å skrive ned de tilskyndelsene du får, og de ting du kan gjøre for å handle ifølge disse tilskyndelsene.

Skriv ned dine tilskyndelser

Det er vanskelig å lese Det nye testamente uten å bli imponert over alle beretningene om da Frelseren helbredet de syke og lidende – alt fra en febersyk kvinne til en pike som var erklært død. Hvilke budskap kan det være til oss i disse miraklene med fysisk helbredelse? Ihvertfall det innlysende budskap at Jesus Kristus er Guds Sønn, som har makt over alle ting, også våre fysiske plager og ufullkommenheter. Men en annen mening finnes i hans ord til de skeptiske skriftlærde: “Men for at dere skal vite at Menneskesønnen har makt på jorden til å forlate synder” (Markus 2:10). Så når du leser om en blind person eller en spedalsk som blir helbredet, kan du tenke på den helbredelse – både åndelig og fysisk – som du kan få av Frelseren og høre ham si til deg, “Din tro har frelst deg” (Markus 5:34).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 8-9; Markus 25

Frelseren kan helbrede skrøpeligheter og sykdommer.

Disse få kapitlene inneholder mange tilfeller av mirakuløse helbredelser som ble utført av Frelseren. Når du studerer disse helbredelsene, kan du se etter mulige budskap til deg. Du kan gjerne spørre deg selv: Hva forteller denne beretningen om tro? Hva forteller beretningen om Frelseren? Hva ønsker Gud at jeg skal lære av dette miraklet?

Se også Dallin H. Oaks, “Helbredelse av syke”, Ensign eller Liahona, mai 2010, 47-50.

Bilde
Jesus helbreder de syke

Jesus Healing the Sick, av Joseph Brickey, etter Heinrich Hofmann

Matteus 8:5-13; Markus 5:24-34

Jeg kan søke Guds hjelp selv om jeg føler at jeg ikke fortjener den.

Høvedsmannen, en hedning, følte at han var uverdig til å motta Frelseren i sitt hjem. Kvinnen med blødninger ble betraktet som uren og var kastet ut av det jødiske samfunnet. Allikevel velsignet Frelseren dem begge. Hva lærer du av disse to beretningene om å søke hjelp fra Herren?

Matteus 8:18-22; Markus 3:31-35

Å være en Jesu Kristi disippel betyr at jeg setter ham først i mitt liv.

I disse versene, sa Jesus at det å være hans disipler krever at vi setter ham først i vårt liv, selv om det noen ganger betyr at vi må ofre andre ting som vi verdsetter. Når du studerer disse versene, kan du grunne på ditt eget disippelskap. Hvorfor må disipler være villige til å sette Frelseren først? Hva må du kanskje oppgi for å sette Jesus først? (Se også Lukas 9:57-62.)

Matteus 8:23-27; Markus 4:35-41

Jesus Kristus har makt til å gi fred midt i livets stormer.

Har du noen gang følt slik Jesu disipler gjorde i stormen på sjøen – da de så vannbølgene fylle båten og spurte, “Mester, bryr du deg ikke om at vi går under?”

I Markus 4:35-41, vil du finne fire spørsmål. Skriv dem opp og tenk over hva hvert enkelt spørsmål lærer deg om å møte livets utfordringer med tro på Jesus Kristus. Hvordan gir Frelseren fred i stormene i ditt liv?

Matteus 9:1-13; Markus 2:15-17

Jeg kan forsvare min tro ved å undervise i sanne prinsipper.

Det er noen ganger vanskelig å vite hvordan man skal reagere når folk kritiserer vår religiøse tro og praksis. Når du leser Matteus 9:1-13 og Markus 2:15-17, kan du se etter anklagernes kritikk og Frelserens reaksjoner. Overvei om du vil markere kritikken og reaksjonene med forskjellige farger eller skriv dem ned. Hva legger du merke til angående måten Frelseren underviste på? Hvordan kan etterfølgelse av hans eksempel hjelpe deg hvis du må forsvare et prinsipp i evangeliet eller en av Kirkens praksiser?

Matteus 9:1-8

På grunn av omvendelse, kan jeg være ved godt mot.

Da en mann som var lam ble bragt til Frelseren, var det tydelig for folkemengden at han trengte å bli fysisk helbredet. Men Jesus tok hånd om mannens største behov først – tilgivelse for hans synder. Selv om mannen ikke hadde blitt fysisk helbredet, kunne han fortsatt ha fulgt Jesu råd om å “vær[e] frimodig” (Matteus 9:2). Når har du følt glede fordi du har blitt tilgitt? (Se også Alma 36:18-24.)

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du sammen med familien din fortsetter å lese om Frelserens virke, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Matteus 8-9; Markus 25

Overvei å lage en liste av de mirakler som er beskrevet i disse kapitlene, og finn bilder av noen av disse miraklene (se Kunst inspirert av evangeliet, bok eller LDS.org). Du kan gjerne be hvert familiemedlem fortelle om ett av miraklene (bruk et bilde hvis det er tilgjengelig) og så dele det de lærer av det. Du kan gjerne fortelle om eksempler på mirakler du har vært vitne til, eller har lest om i vår tid av Kirkens historie.

Matteus 9:10-13

Hva lærer vi om måten Frelseren behandlet tollere og syndere på, som ble utstøtt av andre? Hvordan kan vi følge hans eksempel når vi samhandler med andre mennesker?

Matteus 9:36-38

Hvordan kan du hjelpe familien din å forstå Frelserens anmodning om flere arbeidere til å hjelpe til med å spre evangeliet? Dere kan gjøre noe så enkelt som å samarbeide om en oppgave som vil ta mye lengre tid for én person, slik som å rydde og vaske kjøkkenet etter middag. Hva kan vi gjøre for å dele evangeliets budskap med andre?

Markus 4:35-41

Kan denne beretningen hjelpe familiemedlemmene når de føler seg redde? Kanskje de kan lese vers 39 og fortelle om erfaringer de har hatt da Frelseren hjalp dem å føle fred i en tid med opprør eller frykt.

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Være tilgjengelig og mottagelig. Noen av de beste undervisningsøyeblikkene begynner som et spørsmål, eller noe et familiemedlem er opptatt av. La familiemedlemmene forstå gjennom dine ord og gjerninger at du er ivrig etter å lytte til dem (se Undervisning på Frelserens måte, 16).

Bilde
mann på båre blir senket ned gjennom et tak til Jesus

Christ and the Palsied Man, av J. Kirk Richards