Kom, følg med meg
11.-17. mars. Matteus 10-12; Markus 2; Lukas 7; 11: ‘Disse tolv sendte Jesus ut’


“11.-17. mars. Matteus 10-12; Markus 2; Lukas 7; 11: ‘Disse tolv sendte Jesus ut’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“11.-17. mars. Matteus 10-12; Markus 2; Lukas 7; 11”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Jesus ordinerer Peter

11.-17. mars

Matteus 10-12; Markus 2; Lukas 711

“Disse tolv sendte Jesus ut”

Når du leser Matteus 10-12; Markus 2; og Lukas 711, kan du legge merke til de tilskyndelser du får fra Den hellige ånd. Overvei å grunne på dem og skrive dem ned.

Skriv ned dine tilskyndelser

Ryktet om Jesu helbredende mirakler spredte seg raskt. Folkemengder fulgte ham, og håpet på lindring fra sine sykdommer. Men da Frelseren så på folkemengden, så han mer enn deres fysiske plager. Fylt av medfølelse så han dem “som får uten hyrde” (Matteus 9:36). “Høsten er stor”, sa han, “men arbeiderne få” (Matteus 9:37). Så han kalte tolv apostler, “gav dem makt”, og sendte dem til å undervise og yte tjeneste “til de tapte får av Israels hus” (Matteus 10:1, 6). I dag er behovet for arbeidere til å yte tjeneste for vår himmelske Faders barn like stort. Det er fortsatt tolv apostler, men det er flere Jesu Kristi disipler enn noen gang tidligere – mennesker som kan erklære til hele verden at “Himlenes rike er kommet nær” (Matteus 10:7).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 10

Herren gir sine tjenere kraft til å utføre hans verk.

Instruksjonene Herren ga i Matteus 10 var til apostlene, men vi tar alle del i Herrens verk. Hvilken kraft ga Kristus sine apostler for å hjelpe dem å fullføre sin misjon? Hvordan kan du få tilgang til Hans kraft i det arbeidet du har blitt kalt til å gjøre? (se 2 Korinterbrev 6:1-10; L&p 121:34-46).

Bilde
De tolvs quorum

De tolv apostler utfører Herrens verk i dag.

Når du leser oppdraget Kristus ga sine apostler, vil du kanskje motta tilskyndelser angående det arbeidet Herren vil at du skal utføre. En oversikt som denne kan hjelpe deg å organisere tankene dine:

Matteus 10

Tilskyndelser jeg mottar

Frelseren ga sine disipler kraft.

Tilskyndelser jeg mottar

Gud vil gi meg den kraft jeg trenger for å utføre mitt arbeide.

Tilskyndelser jeg mottar

Se også Trosartiklene 1:6; Veiledning til Skriftene, “Apostel”.

Matteus 10:17-20

Når jeg er i Herrens tjeneste, vil han inspirere meg med det jeg skal si.

Herren forutså at hans disipler ville bli forfulgt, og at det ville bli stilt spørsmål ved deres tro – noe som ligner det disipler i dag kan oppleve. Men han lovet disiplene at de ville vite ved Ånden hva de skulle si. Har du hatt opplevelser der dette guddommelige løftet ble oppfylt, kanskje da du bar ditt vitnesbyrd, ga en velsignelse eller hadde en samtale med noen? Overvei å dele dine opplevelser med en av dine kjære, eller skrive dem ned i en dagbok.

Se også Lukas 12:11-12; Lære og pakter 84:85.

Matteus 10:34-39

Hva mente Jesus da han sa, “Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd”?

Eldste D. Todd Christofferson sa: “Jeg er sikker på at mange av dere har blitt avvist og utstøtt av far og mor, brødre og søstre da dere tok imot Jesu Kristi evangelium og inngikk i hans pakt. På en eller annen måte har deres overordnede kjærlighet til Kristus gjort det nødvendig å ofre relasjoner som var kjære for dere, og dere har felt mange tårer. Men med uforminsket kjærlighet utholder dere disse lidelsene og viser at dere ikke skammer dere over Guds Sønn.(“Finn ditt liv”, Liahona, mars 2016, 20).

Denne villigheten til å miste kjære forbindelser for å følge Frelseren følges av et løfte om at “den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det” (Matteus 10:39).

Matteus 11:28-30

Jesus Kristus vil gi meg hvile når jeg setter min lit til ham og hans forsoning.

Vi har alle byrder som vi bærer på – noen fra våre egne synder og feiltrinn, noen forårsaket av andres valg, og noen som ikke er noens feil, men som simpelthen er en del av jordelivet. Uansett grunnen til våre vanskeligheter, ber Jesus oss om å komme til ham slik at han kan hjelpe oss å bære våre byrder og finne lindring (se også Mosiah 24). Eldste David A. Bednar sa, “Å inngå og holde hellige pakter setter oss i åk sammen med vår Herre Jesus Kristus” (“Så de kunne bære sine byrder med letthet”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 88). Med dette i tankene, kan du grunne på spørsmål som de følgende for å bedre forstå Frelserens ord i disse versene: “Hvordan setter mine pakter meg i åk med Frelseren?” “Hva må jeg gjøre for å komme til Kristus?” eller “På hvilken måte er Frelserens åk gagnlig og hans byrde lett?”

Hvilke andre spørsmål kommer til ditt sinn når du leser? Skriv dem ned og søk etter svar denne uken i Skriftene og profetenes ord. Du kan kanskje finne svar på noen av spørsmålene i eldste David A. Bednars budskap som det er henvist til overfor.

Lukas 7:36-50

Når jeg får tilgivelse for mine synder, forsterkes min kjærlighet til Frelseren.

Ser du deg selv i beretningen i disse versene om Frelserens besøk til fariseeren Simon? Er du noen ganger som Simon? Hva kan du gjøre for å følge kvinnens eksempel ved å vise ydmykhet og kjærlighet til Jesus Kristus? Når har du opplevd den ømhet og nåde som Frelseren viste kvinnen? Hva lærer du av disse versene om hvordan tilgivelse styrker vår kjærlighet til Frelseren?

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Matteus 10:40

Når vi overveier budskapene fra den sist avholdte generalkonferansen, hvordan gjør vi det som familie i å motta og følge råd fra apostler i vår tid? Hvordan bringer vår lydighet mot deres råd oss nærmere Jesus Kristus?

Matteus 11:28-30

Du kan hjelpe familien å visualisere Frelserens læresetninger i disse versene ved å la dem etter tur prøve å trekke noe tungt, først alene og deretter med hjelp. Hva er noen av de byrdene vi bærer? Hva vil det si å ta på oss Kristi åk? Det tilhørende bildet i denne oversikten kan hjelpe deg å forklare hva et åk er.

Matteus 12:10-13; Markus 2:23-28

Hvordan kan vi “gjøre godt” på sabbatsdagen? (Matteus 12:12). På hvilke måter kan Frelseren helbrede oss på sabbaten?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Lytt til Ånden. Legg merke til dine tanker og følelser når du studerer (se L&p 8:2-3), selv om de tilsynelatende ikke har sammenheng med det du leser. Disse tilskyndelsene kan være akkurat de tingene Gud vil at du skal lære og gjøre.

Bilde
byggingen av Kirtland tempel

Frelseren sa, “Ta mitt åk på dere” (Matteus 11:29).

Kirtland and the First Temple, av Dan Burr