Kom, følg med meg
21.-27. januar. Johannes 1: Vi har funnet Messias


“21.-27. januar. Johannes 1: Vi har funnet Messias”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“21.-27. januar. Johannes 1”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
en kvinne deler evangeliet med andre på en togstasjon

21.-27. januar

Johannes 1

Vi har funnet Messias

Når du leser Johannes 1, kan du skrive ned åndelige tilskyndelser du mottar. Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå dette kapitlet. Følgende forslag til aktiviteter kan gi deg ideer om hvordan du kan hjelpe barna å lære prinsippene i Johannes 1. Aktivitetene for eldre barn kan om nødvendig tilpasses til de yngre barna.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe barna å fortelle hva de vet om Jesus, kan du vise bilder av ham hvor han utfører noen av sine oppgaver som beskrevet i Johannes 1. Be dem så beskrive hva som foregår (for eksempel at han skapte jorden eller underviste i evangeliet).

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Johannes 1:1-2

Jesus levde sammen med vår himmelske Fader før han ble født.

Johannes forkynte at Jesus Kristus levde sammen med Gud før sin erfaring i jordelivet. Vi levde også sammen med Gud før vi ble født (se “Familien – en erklæring til verden”, Liahona, nov. 2010, 129). Hvordan vil du undervise barna om denne sannheten?

Mulige aktiviteter

  • Forklar at “ordet” i Johannes 1:1 henviser til Jesus. Les verset høyt, og be barna si “Jesus” hver gang du leser “ordet”. Vis strektegningen Premortal Life [Det førjordiske liv] (LDS.org). Forklar at Jesus Kristus levde sammen med vår himmelske Fader før han kom til jorden.

  • Fortell barna at vi også bodde hos Gud før vi kom til jorden. Du kan gjerne bruke “Innledning: Vår himmelske Faders plan”, Historier fra Det nye testamente, 1-5; eller Veiledning til Skriftene, “Førjordiske liv”, scriptures.lds.org.

  • Be en av foreldrene om å ta med et spedbarn til klassen, og bruk dette som en mulighet til å undervise om at vi bodde i himmelen hos vår himmelske Fader som åndebarn før vi ble født.

Johannes 1:3

Jesus skapte alle ting.

Mange barn liker naturlig å være ute i Herrens skaperverk. Å vite om Jesu Kristi rolle som Skaper kan øke deres ærbødighet for ham.

Mulige aktiviteter

  • Les Johannes 1:3 sammen med barna, og vis bildet fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Hjelp barna å lære utenat setningen “alt er blitt til ved [Jesus Kristus]”.

  • Ta med barna på en spasertur utenfor. La barna etter tur beskrive en del av skaperverket som de ser, og be klassen gjette hva de beskriver.

  • Be barna tenke på hvordan de kan ta vare på skaperverket rundt seg (for eksempel ved å være snille mot dyr).

Bilde
soloppgang i en skog

Jesus Kristus skapte verden og alt i den.

Johannes 1:35-51

Jeg kan innby andre til å komme til Jesus Kristus og lære om ham.

Johannes 1 inneholder beretninger om disiplene som oppfordret folk til å “[komme] og se” at Jesus er Guds Sønn. Også små barn kan følge dette eksemplet.

Mulige aktiviteter

  • Beskriv hvordan Johannes underviste Andreas om Jesus, og fortell hvordan Andreas i sin tur underviste Peter (se Johannes 1:35-42). Fortell hvordan du fikk vite om Kirken, eller be et nytt medlem fortelle hvordan han eller hun fikk vite om Kirken.

  • Fortell historien om da Filip inviterte Natanael til å “[komme] og se” (Johannes 1:43-51). Skjul et bilde av Jesus i en eske, og be et barn “[komme] og se” det og deretter fortelle de andre barna hva han eller hun så.

  • La barna fargelegge denne ukens aktivitetsside, og oppfordre dem til å bruke den til å invitere noen til å lære om Jesus.

  • Be et barn fortelle om en gang da han eller hun delte noe, for eksempel en leke eller en gave, med noen. Hvordan kan vi dele evangeliet med andre? Fortell en historie om et barn som har delt evangeliet med en venn, for eksempel eldste M. Russell Ballards historie om Joshua (“Følg opp”, Liahona, mai 2014, 78-81).

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Johannes 1:1-5

Jesus Kristus levde sammen med vår himmelske Fader før han ble født.

Også før han ble født, hadde Jesus Kristus viktige oppgaver i vår himmelske Faders plan. Hva gjør inntrykk på deg ved Jesu Kristi førjordiske arbeid når du leser Johannes 1:1-5?

Mulige aktiviteter

Johannes 1:4-9

Jesus Kristus er mitt lys.

Lysets symbolikk kan hjelpe barna å forstå Frelseren og hans evangelium. Hvordan kan du inspirere barna til å søke Frelserens lys når verden virker mørk?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Salmene 27:1; Johannes 1:4-9; Mosiah 16:9 og Lære og pakter 39:1-2, og se etter ord eller uttrykk som disse skriftstedene har til felles. Hvordan er Jesus Kristus som et lys?

  • Vis et bilde av Frelseren og noen gjenstander som gir lys, f.eks. en lommelykt. Hvordan er Jesus Kristus som disse gjenstandene? Hvordan kan vi dele hans lys med andre? Syng sammen “Min Gud er mitt lys”, Salmer, nr. 46, eller en annen sang om evangeliets lys.

  • Spør barna hva de gjør når de er i mørke og er redde. Bær vitnesbyrd om at de alltid kan komme til Frelseren når de er redde.

Johannes 1:35-51

Som en som følger Jesus Kristus, oppfordrer jeg andre til å følge ham.

Overvei hvordan du kan bruke eksemplene i Johannes 1:35-51 til å oppmuntre barna til å innby andre til å lære om Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å granske Johannes 1:35-51 for å finne noe folk sa for å innby andre til å lære om Frelseren. La dem øve på hva de ville si for å innby en venn til å lære om ham.

  • Be barna bruke denne ukens aktivitetsside til å lage en invitasjon de kan bruke til å innby en venn eller et familiemedlem til å lære mer om Jesus Kristus.

  • Gi barna anledning til å fortelle klassen om noe de er glad i. Hjelp barna å se hvordan det å dele evangeliet med andre kan være som å dele andre ting vi er glad i.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Oppfordre barna til å innby noen de er glad i, til å lære mer om Jesus Kristus.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å visualisere historien. Finn måter å skape et bilde av historien, for eksempel ved hjelp av kunst inspirert av evangeliet, tegninger, videoer, dukker eller sketsjer.

Bilde
aktivitetsside: lær om Jesus Kristus