Kom, følg med meg
14.-20. januar. Lukas 2; Matteus 2: Vi er kommet for å tilbe ham


“14.-20. januar. Lukas 2; Matteus 2: Vi er kommet for å tilbe ham”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“14.-20. januar. Lukas 2; Matteus 2”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Vise menn som rir på kameler

Let Us Adore him, av Dana Mario Wood

14.-20. januar

Lukas 2; Matteus 2

Vi er kommet for å tilbe ham

Begynn med å lese Matteus 2 og Lukas 2. Denne ukens oversikt fra Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå disse kapitlene, og denne oversikten kan gi deg undervisningsforslag.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle deg hva de husker om Kristi fødsel. Hvilke deler av historien liker de best?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Lukas 2:1-14

Jesus ble født.

Jesus forlot sitt hjem hos vår himmelske Fader for å bli født på jorden, så han kunne være vår Frelser. Hvordan kan du hjelpe barna å huske historien om Kristi fødsel?

Mulige aktiviteter

  • Når du leser historien om Kristi fødsel, kan du be barna rollespille historien selv eller bruke denne ukens aktivitetsside. Se også “Kapittel 5: Jesus Kristus blir født”, Historier fra Det nye testamente, 13-15.

  • Hvis du har en, kan du ta med en julekrybbe og be barna sette delene på riktig sted mens du forteller historien om Jesu Kristi fødsel. Du kan også vise et bilde av Jesu fødsel (se for eksempel denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Pek på forskjellige personer i julekrybben, og be barna fortelle hva de vet om hver person.

  • Syng sammen barnas favorittsanger om Jesu fødsel. Mens dere gjør det, se etter muligheter til å bære ditt vitnesbyrd om Frelseren og oppfordre barna til å fortelle hvorfor de elsker Jesus.

Matteus 2:1-12

Jeg kan gi gode gaver til Jesus.

De vise menn ga Jesus gaver i form av gull, røkelse og myrra. Hvordan kan du bruke denne historien til å lære barna at de også kan gi gaver til Jesus – i form av kjærlighet, tjeneste og lydighet?

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av de vise menn mens du gjennomgår historien om dem sammen med barna, slik den finnes i Matteus 2:1-12. Du kan gjerne vise bildet Wise Men Presents Gifts (LDS.org).

  • Pakk inn bilder eller gjenstander som symboliserer gaver vi kan gi til Jesus. Be barna hjelpe deg å åpne gavene, og snakk om hvordan vi gir disse gavene til Frelseren.

  • Hjelp hvert barn å tegne eller skrive en liste over gaver de kan gi Jesus, som “å være en god venn” eller “å be”. Be barna om å vise listene sine til klassen og velge en gave å jobbe med denne uken.

Lukas 2:40-52

Jesus var en gang et barn som meg.

Å lære om Frelserens barndom kan hjelpe barna du underviser, å identifisere seg med ham. Spør barna hva de kan lære av disse versene om hvordan de kan være som Jesus nå.

Mulige aktiviteter

  • Inviter en av ungdommene i menigheten til å besøke klassen og fortelle historien om Jesus som underviste i templet da han var en ung mann.

  • Be på forhånd noen barn om å ta med babybilder av seg selv som de kan vise. Spør dem hvordan de har vokst. Fortell om noen av måtene Jesus vokste på (se Lukas 2:40, 52). Syng “En gang var Jesus et lite barn”, Barnas sangbok, 34, eller en annen sang om Frelseren sammen med barna.

  • Les Lukas 2:52 og forklar hva “visdom” og “alder” betyr. Du kan be barna om å gjøre bevegelser som viser hva det vil si å gå frem i visdom og i velvilje hos Gud andre mennesker. De kan for eksempel rollespille at de leser en bok eller hjelper noen i nød.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Lukas 2:1-21; Matteus 2:1-2

Oldtidsprofeter forutsa Frelserens fødsel.

Profeter og troende hadde gledet seg til Frelserens fødsel i mange hundre år. Å forstå denne sannheten kan hjelpe barna å få en dypere forståelse av Frelserens liv og misjon.

Mulige aktiviteter

  • Be barna snakke om ting de gleder seg til, for eksempel en bursdag eller en ferie. Be barna lese Helaman 14:2-5 for å finne noe som profeter gledet seg til.

  • Les sammen noen profetier om Frelserens fødsel (se Jesaja 7:14; 9:6; 1 Nephi 11:18; Helaman 14:5). Hjelp barna å nevne detaljer disse profetiene inneholder, og finne deres oppfyllelse i Lukas 2:1-21 og Matteus 2:1-2.

  • Be barna om å tegne en julekrybbe og fortelle hvorfor de er takknemlige for at Jesus ble født.

Bilde
Maria, Josef og Simeon sammen med Jesusbarnet

Simeon Reverencing the Christ Child, av Greg K. Olsen

Lukas 2:40, 52

Jesus var en gang et barn som meg.

I likhet med Jesus har barna du underviser en viktig oppgave å forberede seg til. Hva kan de lære av Jesu eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Be barna om lytte etter hva Jesus gjorde, mens du leser Lukas 2:40, 52. Be barna fortelle hvordan de har vokst siden de var små. Fortell om din egen erfaring med å lære evangeliet litt etter litt, for så å bære ditt vitnesbyrd.

  • Gjør aktiviteter som illustrerer noe av det som står i Lukas 2:40, 52. Du kan for eksempel måle hvert barns høyde (“Jesus gikk fram i… alder”) eller be dem dele sitt favorittskriftsted (“ble fylt av visdom”). Hjelp barna å lage en oversikt over hvordan de vokser og dele den med familien sin.

  • Når du har gjennomgått Lukas 2:40, 52, kan du be barna fortelle hvordan de tror Jesus var da han var på deres alder. Hvordan tror de han behandlet moren sin? Sine brødre og søstre?

Lukas 2:41-52

Jeg kan følge Jesu eksempel.

Som ung mann underviste Jesus eldstene i templet. På lignende måte har barna i klassen mye å lære menneskene rundt seg.

Mulige aktiviteter

  • Be et barn om å komme forberedt til å gi et sammendrag av historien i Lukas 2:41-52. For å hjelpe barna å forstå historien, kan du forklare hva å “være i min Fars hus” og utføre hans arbeid betyr. Du kan for eksempel fortelle barna hva slags jobb du eller foreldrene dine har. Hvilket yrke hadde Josef, Jesu jordiske far? (se Matteus 13:55). Hva var hans himmelske Faders arbeid? (se Lukas 2:46-49; se også Moses 1:39).

  • Les Lukas 2:46-49 sammen med barna og spør: “Hva gjorde Jesu i sin ‘Fars hus’?” Hjelp barna å lage en liste over eller tegne på tavlen hvordan de kan bidra til å gjøre vår himmelske Faders arbeid, eller være i hans hus.

  • For å hjelpe barna å utvikle trygghet på at de, i likhet med den unge Jesus, kan undervise i evangeliet, kan du hjelpe dem å øve på å undervise hverandre i et prinsipp fra Til styrke for ungdom.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Oppfordre barna til å undervise familien sin om noe de har lært om Kristi fødsel.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn er nysgjerrige og lærer på mange måter. Barn liker å lære ved hjelp av nye og varierte erfaringer. Bruk aktiviteter som hjelper dem å bevege seg omkring, bruke alle sine sanser, utforske og prøve nye ting. (Se Undervisning på Frelserens måte, 25-26.)

Bilde
aktivitetsside: Jesus i krybben