Kom, følg med meg
14.-20. januar. Lukas 2; Matteus 2: Vi er kommet for å tilbe ham


“14.-20. januar. Lukas 2; Matteus 2: Vi er kommet for å tilbe ham”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“14.-20. januar. Lukas 2; Matteus 2”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
De vise menn rir på kameler

Let Us Adore Him, av Dana Mario Wood

14.-20. januar

Lukas 2; Matteus 2

Vi er kommet for å tilbe ham

Begynn med å lese Lukas 2 og Matteus 2, og legg merke til all åndelig innsikt du mottar. Studieforslagene i denne oversikten kan hjelpe deg å identifisere noen av de viktigste og mest aktuelle prinsippene i disse kapitlene.

Skriv ned dine tilskyndelser

Fra den dagen han ble født, var det klart at Jesus ikke var noe vanlig barn. Det var ikke bare den nye stjernen på himmelen eller englenes gledesfylte kunngjøring som gjorde Jesu barndom spesiell. Det var også det faktum at så mange forskjellige trofaste mennesker – fra forskjellige nasjoner, yrker og med forskjellig bakgrunn – umiddelbart følte seg tiltrukket til ham. Til og med før han uttalte sin innbydelse “kom så og følg meg”, kom de (Lukas 18:22). Selvfølgelig kom ikke alle til Ham – det var mange som ikke ofret ham en tanke, og en misunnelig hersker søkte til og med å ta hans liv. Men de ydmyke, rene og hengivne som søkte rettferdighet, fant det de søkte i Ham. Vi blir inspirert av deres hengivenhet, for “en stor glede” som ble forkynt for hyrdene var til “alt folket”, og “en Frelser, som er Messias, Herren” ble født den dagen til oss alle (se Lukas 2:10-11).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lukas 2:1-7

Jesus Kristus ble født i enkle kår.

Selv om Jesus Kristus hadde herlighet hos Gud Faderen “før verden ble til” (Johannes 17:5), var han villig til å bli født i enkle kår og bo blant oss på jorden. Når du leser Lukas 2:1-7, hva legger du merke til angående de enkle omstendighetene rundt hans fødsel? Prøv å identifisere en detalj eller innsikt i denne historien som du ikke har lagt merke til før. Hva lærer du om Frelseren fra omstendighetene rundt hans fødsel? Hvilken påvirkning har denne innsikten på dine følelser for Ham?

Lukas 2:8-38; Matteus 2:1-12

Det finnes mange vitner om Kristi fødsel.

Kristi fødsel og barndom ble lagt merke til av vitner og tilbedere fra mange samfunnslag, ydmyke hyrder som besøkte stallen, rike vismenn som bragte gaver til hans hjem, en enke som tjenestegjorde i templet og en trofast disippel som spent ventet på den kommende Messias. Når du utforsker deres historie, hva lærer du om måter å tilbe på, og å være et vitne om Kristus?

Vitne om Kristus

Hva lærer jeg om tilbedelse og det å være et vitne?

Vitne om Kristus

Hyrder (Lukas 2:8-20)

Hva lærer jeg om tilbedelse og det å være et vitne?

Vitne om Kristus

Simeon (Lukas 2:25-35)

Hva lærer jeg om tilbedelse og det å være et vitne?

Vitne om Kristus

Anna (Lukas 2:36-38)

Hva lærer jeg om tilbedelse og det å være et vitne?

Vitne om Kristus

Vismenn (Matteus 2:1-12)

Hva lærer jeg om tilbedelse og det å være et vitne?

Se også 1 Nephi 11:13-23; 3 Nephi 1:5-21.

Matteus 2:13-23

Foreldre kan motta åpenbaring for å beskytte sin familie.

Josef kunne aldri ha gjort det han ble bedt om å gjøre – beskytte Jesus i hans barndom – uten himmelens hjelp. Akkurat som vismennene, fikk han en åpenbaring som advarte ham mot fare. Mens du leser om Josefs erfaring, tenk på den fysiske og åndelige fare som familier står overfor i dag. Grunn på opplevelser der du har følt Guds veiledning i beskyttelsen av deg og din familie eller dine kjære. Overvei å dele disse opplevelsene med andre. Hva kan du gjøre for å få slik veiledning i fremtiden?

Lukas 2:40-52

Selv som ungdom var Jesus fokusert på å gjøre sin Faders vilje.

Som ung mann, underviste Frelseren evangeliet så kraftfullt at selv lærerne i templet undret seg over hans “forstand og over de svar han gav” (Lukas 2:47). Hva lærer du av disse versene om Frelseren som ung mann? Hvordan prøver unge mennesker som du kjenner å “være i [sin] Fars hus”, og gjøre hans gjerning? (Lukas 2:49). Hvordan har ungdom og barn hjulpet deg å få en dypere forståelse av evangeliet? Hva annet lærer du fra Jesu barndoms eksempel i Lukas 2:40-52 og i Joseph Smiths oversettelse, Matteus 3:24-26 (i Veiledning til Skriftene)?

Bilde
Jesus som ung gutt med lærere i templet

“Visste dere ikke at jeg må være i min Fars hus?” (Lukas 2:49).

Hva er Joseph Smiths oversettelse?

Fordi “mange klare og verdifulle” sannheter var gått tapt fra Bibelen gjennom århundrene (1 Nephi 13:28; se også Moses 1:41), befalte Herren Joseph Smith å foreta en inspirert revisjon av Bibelen, kjent som Joseph Smiths oversettelse. Mange rettelser som ble gjort av profeten, er inkludert i tillegget i siste-dagers-helliges utgave av Skriftene. Kirkens utgave av King James versjon av Bibelen inneholder også fotnoter med profetens rettelser. Joseph Smiths oversettelse av Matteus 24, kjent som Joseph Smith – Matteus, finnes i Den kostelige perle. For mer informasjon, se Veiledning til Skriftene, “Joseph Smiths oversettelse”.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Lukas 2

Be familiemedlemmene om å velge en person beskrevet i Lukas 2, lese noen få vers om denne personens samhandling med Frelseren, og noe de har lært som styrker deres tro på Jesus Kristus. Syng sammen “Sov nå søtt” eller “Jesu fødsel”, Barnas sangbok, 28-29, 32-33. Hva lærer vi fra disse sangene om Frelserens fødsel?

Lukas 2:49

Hva er “min Fars hus” (Engelsk bibel: my Father’s business) og hans gjerning? Se Moses 1:39. Hva lærer vi om denne gjerning fra denne historien, og fra andre ting Jesus gjorde og lærte gjennom sitt liv? Overvei å skrive ned noen måter som din familie kan delta i Faderens gjerning på og legg dem i en krukke. I den kommende uke, når familien ser etter måter de kan gjøre vår himmelske Faders verk på, kan de velge forslag fra krukken. Sett av tid til å dele de erfaringer dere får.

Lukas 2:52

Hva kan vi lære fra Lukas 2:52 om hvordan Jesus utviklet seg i sitt liv? På hvilke måter kan familiemedlemmene “[gå] fram i visdom og alder og i velvilje hos Gud og mennesker”?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Bruk skriftstudiehjelpemidler. For å få ytterligere innsikt når du studerer Skriftene, bruk ressurser som fotnoter, Veiledning til Skriftene, og andre studiehjelpemidler som for eksempel LDS.org og Det nye testamente – elevhåndbok (Kirkens skoleverks håndbok, 2014).

Bilde
Maria, Josef og Jesusbarnet

Verdens Frelser kom til jorden i enkle kår.