Kom, følg med meg
21.-27. januar. Johannes 1: Vi har funnet Messias


“21.-27. januar. Johannes 1: Vi har funnet Messias”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“21.-27. januar. Johannes 1”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
en kvinne deler evangeliet med andre på en togstasjon

21.-27. januar

Johannes 1

Vi har funnet Messias

Når du leser og grunner på Johannes 1, kan du skrive ned de tilskyndelser du mottar. Hvilke budskap finner du som vil være av størst verdi for deg og din familie? Hva kan du dele med andre i Kirkens klasser?

Skriv ned dine tilskyndelser

Har du noen gang undret på om du ville ha gjenkjent Jesus fra Nasaret som Guds sønn dersom du hadde levd under hans jordiske virke? I mange år hadde trofaste israelitter, som Andreas, Peter, Filip og Natanael, ventet og bedt om at den lovede Messias måtte komme. Hvordan visste de da de møtte ham, at han var den de hadde søkt etter? På samme måte som vi alle blir kjent med Frelseren – ved å ta imot innbydelsen om å “kom[me] og se” selv (Johannes 1:40). Vi leser om ham i Skriftene. Vi hører hans lære. Vi ser hans måte å leve på. Vi føler hans Ånd. Underveis oppdager vi, som Natanael, at Frelseren kjenner og elsker oss, og ønsker å forberede oss til å motta “større ting” (Johannes 1:51).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Johannes’ evangelium

Hvem var Johannes?

Johannes var en av døperen Johannes’ disipler, og ble senere en av de første som fulgte Jesus Kristus og en av hans tolv apostler. Han skrev Johannes’ evangelium, flere brev og Johannes’ åpenbaring. I sitt evangelium henviste han til seg selv som disippelen “som Jesus elsket” og den “andre disippelen” (Johannes 13:23; 20:3). Johannes’ beslutning om å forkynne evangeliet var så sterk at han ba om å få bli på jorden til Frelserens annet komme slik at han kunne bringe sjeler til Kristus (se L&p 7:1-6).

Se også Veiledning til Skriftene, “Johannes”, og “Evangelier”

Johannes 1:1-5

Jesus Kristus var “i begynnelsen hos Gud.”

Johannes begynte sitt evangelium med å beskrive det verk Kristus utførte før han ble født: “I begynnelsen… [var] Ordet [Jesus Kristus] hos Gud.” Hva lærer du av vers 1-5 om Frelseren og hans verk? Du kan finne nyttig klargjøring i Joseph Smiths oversettelse, Johannes 1:1-5 (i Veiledning til Skriftene). Når du begynner ditt studium av Frelserens liv, hvorfor er det viktig å ha kunnskap om hans førjordiske verk?

Johannes 1:1-18

Jesu Kristi disipler bærer vitnesbyrd om ham.

Johannes ble inspirert til å søke Frelseren på grunn av døperen Johannes’ vitnesbyrd, som erklærte at han “skulle vitne om… det sanne lys” (Johannes 1:7-9, 15-18). Johannes selv bar også et mektig vitnebyrd om Frelserens liv og misjon.

Det kan være interessant å lage en liste over de sannheter som Johannes tok med i sitt innledende vitnesbyrd om Kristus (vers 1-18; se også Joseph Smiths oversettelse, Johannes 1:1-19 [i Veiledning til Skriftene]). Hvorfor tror du at Johannes begynte sitt evangelium med disse sannhetene? Overvei å skrive ned ditt eget vitnesbyrd om Jesus Kristus – hva ønsker du å dele? Hvilke opplevelser har hjulpet deg å komme til kunnskap om, og følge Frelseren? Hvem kan bli velsignet ved å høre ditt vitnesbyrd?

Johannes 1:12

Hva betyr det å “bli Guds barn”?

Selv om vi alle er Guds åndelige sønner og døtre, blir vi adskilt fra ham når vi synder. Jesus Kristus tilbyr oss en vei tilbake. Gjennom sitt sonoffer og vår lydighet mot evangeliets pakter, gir han oss kraft til å bli Guds sønner og døtre igjen. Vi blir født på ny og blir gjenforenet med vår Fader, verdige til å motta hans evige arv og arvinger til alt han har (se Romerne 8:14-18; Jakobs brev 4:10).

Johannes 1:18

Har noen sett Gud?

Det gamle testamente inneholder eksempler på mennesker som så Gud (se 1 Mosebok 32:30; 2 Mosebok 33:11; Jesaja 6:5). Så hvorfor sa Johannes at “ingen har noensinne sett Gud”? Joseph Smiths oversettelse av dette versettydeliggjør at Gud Faderen viser seg for mennesker (JSO Johannes 1:19), og når han gjør det, vitner han om sin Sønn. For eksempel, da han viste seg for Joseph Smith i Den hellige lund, sa han til Joseph, “Dette er min elskede Sønn. Hør ham!” (Joseph Smith – Historie 1:17; se også L&p 76:23). Det finnes flere opptegnelser som forteller om at mennesker så Gud Faderen i et syn (se Apostlenes gjerninger 7:55-56; Johannes’ åpenbaring 4:2; 1 Nephi 1:8; L&p 137:1-3) eller hørte hans røst der han vitner om Sønnen (se Matteus 3:17; 17:5; 3 Nephi 11:6-7).

Johannes 1:19-23

Hvem er Elias, og hvem er “profeten”?

De jødiske lederne undret seg over om døperen Johannes oppfylte fordums profetier om profeter som en dag skulle komme blant folket. De spurte ham om han var Elias, som er den greske formen av Elijah, navnet på den profeten som ifølge profeti skulle gjenopprette alle ting (se Malaki 4:5-6). De spurte også om han var “profeten”, som kan vise til “En profet” som er nevnt i 5 Mosebok 18:15. Johannes forklarte at han ikke var noen av dem, men at han var den profeten som Jesaja sa skulle forberede veien for Herren (se Jesaja 40:3).

Se også Veiledning til Skriftene, “Elias.”

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Bilde
pike som leser Skriftene

Når vi studerer Skriftene, vil vi mottar inspirasjon i vårt liv.

Johannes 1:4-10

Hvordan kan du hjelpe familien din å visualisere det de leser om lys i disse versene? Du kan la familiemedlemmene etter tur tenne et lys i et mørkt rom og fortelle hvordan Frelseren er et lys i deres liv. Da, når dere leser Johannes 1:4-10, kan familiemedlemmene kanskje få ytterligere innsikt i Johannes’ vitnesbyrd om Jesus Kristus, verdens lys.

Johannes 1:35-47

Legg merke til døperen Johannes’ vitnesbyrd i vers 36. Hva ble følgene av hans vitnesbyrd? (se vers 35-47). Hva lærer din familie fra de personer som er beskrevet i disse versene om hvordan vi kan dele evangeliet med andre?

Johannes 1:45-51

Hva gjorde Natanael som hjalp ham å få et vitnesbyrd om Frelseren? Hvordan har vi fått vårt vitnesbyrd?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hold en praktisk leksjon. Be familiemedlemmene om å finne gjenstander de kan bruke som kan hjelpe dem å forstå de prinsipper som finnes i de Skriftene dere leser som familie. De kan for eksempel bruke et stearinlys for å visualisere Kristi lys (se Johannes 1:4).

Bilde
Jesus Kristus skaper jorden

Jehovah Creates the Earth, av Walter Rane