Kom, følg med meg
7.-13. januar. Matteus 1; Lukas 1: ‘Det skje meg etter ditt ord’


“7.-13. januar. Matteus 1; Lukas 1: ‘Det skje meg etter ditt ord’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“7.-13. januar. Matteus 1; Lukas 1”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Maria og Elisabet

7.-13. januar

Matteus 1; Lukas 1

“Det skje meg etter ditt ord”

Begynn med å lese Matteus 1 og Lukas 1. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå disse kapitlene, og denne oversikten kan gi deg undervisningsforslag. Hvis du trenger mer hjelp til undervisning av yngre barn, kan du se “Hvordan dekke yngre barns behov” i begynnelsen av denne ressursen.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be barna sette seg i en sirkel, og be så et barn fortelle om noe han eller hun har lært av Skriftene denne uken eller en annen gang. Dette barnet kan rulle en ball til eller peke på et annet barn i sirkelen, som så får oppgaven med å dele.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Matteus 1:18-25; Lukas 1:26-38

Engler kunngjorde Jesu fødsel.

Maria og Josef ble begge besøkt av en engel som kunngjorde Jesu Kristi fødsel. Disse opplevelsene kan hjelpe barna å forstå hvor viktig Kristi fødsel var.

Mulige aktiviteter

Lukas 1:5-20, 57-63

Min himmelske Fader besvarer mine bønner.

Sakarias og Elisabet hadde kanskje bedt om et barn i mange år. Til slutt besvarte vår himmelske Fader deres bønner ved å sende dem en sønn, døperen Johannes. Hvordan kan du bruke denne historien til å undervise barna om at vår himmelske Fader besvarer bønner?

Mulige aktiviteter

  • Fortell historien fra Lukas 1:5-20, 57-63 med egne ord. Du kan gjerne gjenta denne historien noen ganger. Velg ut barn til å spille rollene som engelen, Sakarias og Elisabet, og rollespill historien. Understrek at vår himmelske Fader besvarte Elisabets og Sakarias’ bønner, og fortell om en opplevelse der vår himmelske Fader besvarte dine bønner.

  • Bruk “Vi bøyer våre hoder ned”, Barnas sangbok, 18, eller en annen sang til å lære barna hvordan man ber. Dere kan også synge “Et barns bønn” Barnas sangbok, 6-7, sammen. Hver gang barna synger ordene “be” eller “bønn”, kan du be dem bøye hodet og folde armene.

  • Be hvert barn om å gjøre bevegelser som forestiller noe han eller hun kan be om. La de andre barna gjette hva bevegelsene forestiller. De kan finne forslag på denne ukens aktivitetsside.

Lukas 1:31-35

Jesus Kristus er Guds Sønn.

Jesus Kristus er vår himmelske Faders og Marias Sønn. Hva kan du gjøre for å hjelpe barna å lære mer om ham?

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna at engelen fortalte Maria at hennes barn skulle kalles Guds Sønn (se Lukas 1:35). Hjelp barna å gjenta ordene “Jesu Kristus er Guds Sønn”. Hjelp barna å forstå hvem Jesu foreldre var ved å be dem tegne sine egne foreldre. Når de gjør dette, kan du fortelle dem at Jesus også hadde foreldre – Maria og vår himmelske Fader. I tillegg ble Josef bedt om å beskytte og ta vare på Jesus mens han levde på jorden.

  • Bær vitnesbyrd om at fordi Jesus var Guds Sønn, kunne han dø for våre synder og komme tilbake til livet. Vis bilder av Jesu korsfestelse og oppstandelse (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 5759).

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Matteus 1:18-25; Lukas 1:5-37

Ingenting er umulig for Gud.

Jesus og døperen Johannes kunne bare bli født ved Guds kraft. Å lære om disse miraklene kan styrke barnas tro på at Gud er i stand til å utføre mirakler i deres liv.

Mulige aktiviteter

  • Mens du og barna gjennomgår Matteus 1:18-25 og Lukas 1:5-37, kan du stille barna spørsmål som “Hva ville dere ha sagt hvis dere var Maria?” eller “Hva ville dere ha følt dersom dere var Sakarias?”

  • Fortell historiene om døperen Johannes’ og Jesu Kristi fødsel på en enkel måte. Be barna rekke opp hånden når de hører noe som kan virke umulig uten Guds kraft. Hvilke andre historier kan barna dele der Gud har gjort noe som virket umulig?

  • Hjelp barna å lære Lukas 1:37 utenat. For å gjøre dette kan du skrive verset på tavlen og be barna fremsi det flere ganger. Stryk ut ett ord for hver gang.

Matteus 1:21-25; Lukas 1:30-35, 46-47

Jesus Kristus er Guds Sønn.

Jesus Kristus er vår himmelske Faders og Marias Sønn. Hvordan kan du hjelpe barna å lære denne sannheten?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Lukas 1:30-35 og prøve å finne svar på disse spørsmålene: “Hvem er Jesu mor?” og “Hvem er Jesu far?” Hjelp dem å forstå at Jesus Kristus er den eneste personen vår himmelske Fader er fysisk far til (se også 1 Nephi 11:18-21).

  • Når du leser disse versene, kan du be barna se etter navn eller titler på Jesus Kristus. Hva betyr disse navnene, og hva lærer de oss om Jesus?

  • Bær ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus, og oppfordre barna til å bære sitt.

Bilde
Gabriel viser seg for Maria

The Annunciation, av John Scott

Lukas 1:5-25, 57-80

Min himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

Gud besvarer bønner, men ikke alltid slik vi kanskje forventer. Hvordan kan du bruke beretningen om Sakarias og Elisabet til å undervise barna om denne sannheten?

Mulige aktiviteter

  • Spør barna hva de ville si til noen som hadde bedt om en velsignelse, men ennå ikke hadde mottatt den. Be dem tenke på dette spørsmålet mens de sammen leser Lukas 1:5-25, 57-80. (Se også “Kapittel 1: Elisabet og Sakarias” og “Kapittel 3: Døperen Johannes blir født”, Historier fra Det nye testamente, 6-7, 10-11.) Hva kunne Sakarias og Elisabet ha fortalt noen som følte at deres bønn ikke ble besvart?

  • Be noen barn på forhånd om å fortelle om tilfeller da vår himmelske Fader besvarte deres bønner. Fortell om en gang da du følte at dine bønner ble besvart på en uventet måte.

  • Be barna lage en tegning av en gang da vår himmelske Fader besvarte en bønn – aller helst noe de selv har opplevd. La dem vise tegningene til klassen.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Oppfordre barna til å vise tegningen deres til sin familie, og så be familiemedlemmene fortelle om tilfeller da Gud har besvart deres bønner.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp yngre barn å lære av Skriftene. For å hjelpe yngre barn å lære av Skriftene, kan du fokusere på et enkelt skriftsted eller bare et nøkkeluttrykk. Du kan be barna reise seg eller rekke opp hånden når de hører ordet eller uttrykket. (Se Undervisning på Frelserens måte, 21.)

Bilde
aktivitetsside: vår himmelske Fader besvarer mine bønner