Kom, følg med meg
18.-24. februar. Matteus 5; Lukas 6: ‘Salige er dere’


“18.-24. februar. Matteus 5; Lukas 6: ‘Salige er dere’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“18.-24. februar. Matteus 5; Lukas 6”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Bergprekenen

Bergprekenen, av Jorge Cocco

18.-24. februar

Matteus 5; Lukas 6

“Velsignet er dere”

Skriv ned dine åndelige tilskyndelser mens du studerer Matteus 5 og Lukas 6. Åpenbaring vil komme når du prøver å dekke klassens behov. Denne oversikten kan hjelpe deg å få flere ideer.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

President Joseph Fielding Smith sa at Bergprekenen er “den største [prekenen] som noen gang er holdt, så vidt vi vet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Fielding Smith [2013], 230). Hvorfor føler elevene at dette er sant? Hva kan de dele?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Matteus 5:1-12

Varig lykke kommer av å leve på den måten Jesus Kristus underviste og levde.

  • Frelserens Bergpreken, som var rettet primært til hans nærmeste disipler, begynner med erklæringer kjent som saligprisningene, hvor Kristus oppfordret oss til å tenke over hva det vil si å leve et velsignet liv – et liv fylt av varig lykke. For å innlede en samtale om varig lykke kan du be elevene fortelle hva som gjør dem lykkelige. Hva sa Jesus, ifølge saligprisningene, at gjør en person “salig”, eller evig lykkelig? Hvordan er Jesu læresetninger forskjellige fra andre måter mennesker prøver å finne lykke på?

  • For å hjelpe elevene å forstå betegnelser som de rene av hjertet eller de som stifter fred, kan du skrive noen av betegnelsene i vers 3-12 på tavlen. Be så elevene om å si det motsatte av hver betegnelse, og hva de lærer om hver betegnelse ved å gjøre dette. Be elevene tenke over hva de kan forandre på for å bli den slags person som er beskrevet i disse versene. Hva tilfører 3 Nephi 12:3, 6 vår forståelse av Matteus 5:3, 6?

  • En annen måte å utforske disse versene på er å be hver elev om å studere flere skriftsteder om en av saligprisningene og fortelle klassen hva de lærer. Hvordan er noen de kjenner, et eksempel på dette prinsippet?

Bilde
Bergprekenen

Bergprekenen, av Frank Adams

Matteus 5:14-16

Frelserens disipler skal være verdens lys.

  • Hva føler elevene når de leser Jesu uttalelse om at de er “verdens lys”? Hva betyr det å skjule vårt lys “under en skjeppe”, og hvorfor kan vi bli fristet til å gjøre dette? Uttalelsen av eldste Robert D. Hales under “Ytterligere ressurser” kan være oppmuntrende. Hvem har vært et “lys” for elevene?

  • Finn ut en måte å vise Kristi lære at vi er lys for verden på. Kan du vise et bilde av en by som er opplyst om kvelden? Kan du ta med en lommelykt og skjule den under en kurv? Hvorfor sammenligner Frelseren disiplene sine med lys? Hvordan kan vi bruke denne forståelsen til å være et lys for andre? (se L&p 103:9-10). Elevene kan snakke om eller rollespille hvordan evangeliets lys kan skinne i deres liv og være til velsignelse for andre.

  • Her er noen andre skriftsteder som kan berike samtalen om lys: 3 Nephi 18:24; Lære og pakter 50:24; 84:44-47; 88:50, 67 og 93:36-40. Elevene vil kanskje også like å synge salmer om lys, som for eksempel “Min Gud er mitt lys” og “Led, milde lys”, Salmer, nr. 46, 77. Hva tilfører disse salmene og skriftstedene vår forståelse av Matteus 5:14-16?

Matteus 5:17-48

Jesus Kristus underviste en høyere lov som kan lede oss til fullkommenhet.

  • Situasjonene som er beskrevet i Matteus 5, var spesifikke for Frelserens tid, men prinsippene han underviste, er allmenngyldige. For å hjelpe elevene å se anvendelsesmåter i sitt eget liv, kan du be dem velge ett av følgende skriftsteder og tenke på et eksempel fra vår tid som illustrerer det Frelseren underviste: vers 21-24; 27-30; 33-37; 38-39; 40-42 og 43-44. De kan gjøre dette hver for seg eller i grupper, og dele eksemplene sine med klassen.

  • Ungdom vil kanskje like et memospill som hjelper dem å forstå at Frelserens læresetninger som finnes i Matteus 5:21-48, erstatter Moseloven. Du kan lage ett sett med kort med utsagn som begynner med “dere har hørt” (som beskriver Moseloven) fra Matteus 5:21-44. Lag et annet sett med utsagn fra disse versene som begynner med “men jeg sier” (som beskriver Kristi høyere lov). Legg begge disse settene med kort med forsiden ned, og la en elev velge ett av “dere har hørt”-kortene, etterfulgt av et kort fra det andre settet, for å prøve å finne de som hører sammen. Fortsett til elevene er ferdige med å sette Moseloven sammen med Kristi nye undervisning. For hvert par kan dere snakke om hvorfor Frelserens undervisning er nødvendig i vår tid.

  • Hvordan kan du hjelpe elevene å forstå at Frelserens befaling om å være “fullkomne” betyr, slik president Russell M. Nelson forklarte, å være “komplett” eller “ferdig”? (Matteus 5:48; “Fullkommenhet kommer etter hvert”, Lys over Norge, jan. 1996, 86). Her er et forslag: Klipp et bilde av Jesus til et puslespill, og be elevene skrive på baksiden av hver bit en læresetning fra Matteus 5 som de føler seg inspirert til å anvende i livet sitt. La dem samarbeide om å legge puslespillet. Hvordan hjelper Jesu Kristi forsoning oss å bli “komplette” eller “ferdige”? (se Veiledning til Skriftene, “Nåde”).

  • Du kan også be elevene sette seg som mål å følge en tilskyndelse de mottok mens de studerte Matteus 5. Overvei hvordan du kan følge opp denne oppfordringen i fremtidige leksjoner.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å inspirere elevene til å lese Matteus 6-7 den kommende uken, kan du fortelle dem at president Harold B. Lee kalte Bergprekenen for “en lovsamling for et fullkomment liv” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Harold B. Lee [2000], 200).

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Matteus 5; Lukas 6

Vær et lys.

Eldste Robert D. Hales har sagt: “Har du noen gang tenkt over at kanskje du er lyset som er sendt av vår himmelske Fader for å lede en annen trygt hjem, eller for å være et fyrtårn på avstand for å vise veien tilbake til den snevre og smale sti som fører til evig liv? Ditt lys er et fyrtårn og skulle aldri slutte å brenne, eller villede dem som leter etter en vei hjem” (“That Ye May Be the Children of Light” [temakveld ved Brigham Young University, 3. nov. 1996], 9; speeches.byu.edu).

Søk fullkommenhet.

President Harold B. Lee sa: “Tror dere Frelseren ville foreslå et mål som det ikke var mulig å nå, og på den måten narre oss i våre anstrengelser for å leve slik at vi kan nå slik fullkommenhet? Det er umulig for oss her på jorden å nå en slik fullkommen tilstand som Mesteren omtalte, men i dette livet legger vi grunnvollen som vi skal bygge på i evigheten. Derfor må vi forsikre oss om at vår grunnvoll bygges på sannhet, rettferdighet og tro” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Harold B. Lee, 195).

President Joseph Fielding Smith sa: “[Fullkommenhet] vil ikke skje plutselig, men linje på linje, bud på bud og eksempel på eksempel; og selv da vil det ikke skje så lenge vi lever i dette dødelige liv… Men det er her vi legger grunnvollen. Det er her i denne prøvestand vi blir undervist i de enkle sannheter i Jesu Kristi evangelium så vi kan forberede oss til denne fullkommenhet. Det er min plikt å være bedre i dag enn jeg var i går, og deres plikt å være bedre i dag enn dere var i går, og bedre i morgen enn dere var i dag” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Fielding Smith [2013], 230).

Vi kan forbedre vår undervisning

Få elevene til å delta mer. Mange aktiviteter kan gjøres som klasse, i små grupper, to og to eller som en paneldiskusjon. Bruk forskjellige metoder for å la noen delta som kanskje ellers ikke ville hatt fått muligheten. (Se Undervisning på Frelserens måte, 33.)