Kom, følg med meg
25. februar - 3. mars. Matteus 6-7: ‘Han lærte dem som en som hadde myndighet’


“25. februar - 3. mars. Matteus 6-7: ‘Han lærte dem som en som hadde myndighet’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“25. februar - 3. mars. Matteus 6-7”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Jesus underviser på stranden

Jesus underviser folket på stranden, av James Tissot

25. februar - 3. mars.

Matteus 6-7

“Han lærte dem som en som hadde myndighet”

Når du forbereder deg til å undervise, kan du begynne med å forberede deg selv. Studer Matteus 6-7, og skriv ned dine åndelige tilskyndelser. Dette vil hjelpe deg å motta åpenbaring om hvordan du best kan dekke klassens behov. Finn så undervisningsforslag i denne oversikten.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be elevene fortelle hvilke vers i Bergprekenen de føler det er størst behov for i dag. Oppfordre elevene til å komme med innspill som kan øke alles forståelse.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Matteus 6-7

Hvis vi hører og følger Herrens læresetninger, vil vårt liv vil bli bygget på en sikker grunnvoll.

  • Hvilke konkrete læresetninger fra Matteus 6-7 vil være til størst nytte for dem du underviser? Vurder å skrive på tavlen noen henvisninger fra Matteus 6-7 som inneholder disse læresetningene. Elevene kan velge en av henvisningene å studere hver for seg, og så skrive på tavlen noen åndelige sannheter de lærer. Hvordan har disse læresetningene påvirket vårt liv?

  • Frelseren avsluttet sin preken med en lignelse som kan hjelpe klassen å forstå hvor viktig det er å etterleve Frelserens læresetninger (se Matteus 7:24-27; se også Helaman 5:12). For å visualisere denne lignelsen, kan elevene samarbeide om å bygge en sterk grunnvoll ved hjelp av byggeklosser, kopper eller andre materialer og deretter prøve hvor sterk grunnvollen deres er. Kanskje de også kan merke byggematerialene sine med ting de kan gjøre for å anvende Frelserens lære. Hvordan kan det å gjøre dette hjelpe oss å utholde livets stormer?

Matteus 6:5-13

Frelseren lærte oss hvordan vi skulle be.

  • Å studere Herrens bønn kan hjelpe elevene å finne ut hvordan de kan forbedre sine egne bønner ved å følge Herrens eksempel. Du kan be dem skrive på tavlen ord eller utsagn fra Matteus 6:9-13 (eller Lukas 11:1-4) som skiller seg ut for dem. Hva lærer vi når vi grunner på Frelserens ord, om holdningene vi skulle ha når vi ber? Hva lærer vi om hva vi skulle be for og om? Det kan være lærerikt for elevene å omformulere noen av Frelserens ord eller utsagn som noe de kan si i sine egne bønner. “Gi oss i dag vårt daglige brød” kan for eksempel omformuleres til “Hjelp meg i min innsats for å forsørge min familie.”

  • Elevene kan ha nytte av å studere andre eksempler på at Frelseren ba til sin Fader, som Matteus 26:36-42 og Johannes 17. Du kan gjerne be elevene studere noen av disse skriftstedene og søke etter svar på spørsmål som “Hva lærer vi om bønn av Frelserens måte å be på?” og “Hvordan kan vi gjøre våre bønner mer lik Frelserens?” Du finner andre eksempler på bønner i Enos 1:3-17; Alma 31:26-35; 33:3-11.

  • Har du noen erfaringer du kan dele i forbindelse med bønn? Å fortelle om erfaringer kan oppmuntre elevene til å gjøre det samme. President Thomas S. Monson fortalte om noen personlige erfaringer knyttet til bønn i sitt budskap “Overvei velsignelsene” (Ensign eller Liahona, nov. 2012, 86-89). Dere kan snakke om prinsippene fra dette budskapet og sitatene i “Ytterligere ressurser”. Det som står under “Bønn” i Veiledning til Skriftene, kan også være nyttig.

Matteus 7:7-11

Vår himmelske Fader besvarer bønner.

  • For å hjelpe elevene å styrke sin tro på at Gud vil høre og besvare deres bønner, kan du skrive be, søke og banke på på tavlen. Be så elevene granske Skriftene for å finne eksempler på personer som “ba”, “søkte” og “banket på” (du finner eksempler i 1 Nephi 11:1; Ether 2:18-3:6; Joseph Smith – Historie 1:11-17). Hva lærer disse eksemplene oss om å få svar på våre bønner?

  • I disse versene forutså Jesu disipler noen grunner folk kan gi for ikke å søke sannhet fra vår himmelske Fader. Du kan be elevene forestille seg at de har en venn som er motvillig til å søke veiledning eller velsignelser fra Herren. Hva kan elevene si for å oppmuntre denne vennen? Hvordan kan de bruke Frelserens ord i Matteus 7:7-11?

Matteus 7:15-20

Vi kan avsløre falske profeter ut fra deres frukter.

  • Elevene har sannsynligvis blitt utsatt for falske filosofier og andre former for Satans bedrag, enten på Internett eller fra andre kilder. De kan også ha hørt andre kritisere Herrens tjenere. Hvordan kan du hjelpe dem å forstå hvordan vi kan skjelne mellom falske profeter og læresetninger og de sanne? Du kan vise noen frukter og spørre hva vi kan anta om trærne de kom fra. Hvordan hjelper denne øvelsen oss å forstå Matteus 7:15-20? Dere kan også lese sammen noen av den senere tids budskap fra levende profeter. Hvilke “frukter”, eller resultater, kommer av å følge deres råd?

    Bilde
    frukt

    Vi kan kjenne sanne profeter på deres frukter.

  • Matteus 7:15-20 kan bidra til å bygge opp elevenes tro på profeten Joseph Smiths guddommelige misjon. Hva er fruktene av det arbeidet Joseph Smith utførte? Du finner noen ideer i eldste Neil L. Andersens budskap “Joseph Smith” (Ensign eller Liahona, nov. 2014, 28-31). Hvordan kan vi bruke Frelserens analogi i Matteus 7:15-20 til å bære vitnesbyrd for våre venner og familiemedlemmer om profeten Joseph Smith?

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Når elevene denne uken studerer mange av miraklene Frelseren utførte, kan du be dem grunne på eksempler på mirakler i nyere tid – enten store eller små – som de har opplevd eller hørt om.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Matteus 6-7

Sanger for bruk i klasserommet.

Historier om bønn.

President Boyd K. Packer fortalte om en bønn familien hans holdt før han dro på en reise til California. En veterinær hadde fortalt dem at kua deres ikke ville overleve dagen. “Vår lille sønn holdt bønnen. Da han hadde bedt vår himmelske Fader ‘velsigne pappa på reisen og velsigne oss alle’, ba han mer innstendig. Han sa: ‘Himmelske Fader, vær så snill å velsigne Bossy ku slik at hun kan bli frisk.’

I California fortalte jeg om hendelsen og sa: ‘Han må lære at vi ikke får alt vi ber om så lett.’

Det var behov for lærdom, men det var jeg som lærte, ikke min sønn. Da jeg kom hjem på søndag kveld, hadde Bossy blitt frisk’” (“Bønn og tilskyndelser,” Ensign eller Liahona, nov. 2009, 45).

Bror Mangal Dan Dipty, et medlem av Kirken fra India, sa: “Som barn gikk jeg i den tysk-lutherske kirken regelmessig. Vi gikk ofte til fjellene for å be sammen. På en regnfull dag da alle i gruppen var blitt gjennomvåte, ba en av prestene en bønn der han spurte Herren om å stoppe regnet. Til vår forbløffelse stoppet regnet. Det var begynnelsen til min tro på Gud, og på bønn” (“Min reise som pioner fra India”, Liahona, juli 2016, 67).

Du finner andre historier om bønn i spalten Sagt av siste-dagers-hellige i Ensigneller Liahona.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær ikke redd for stillhet. “Gode spørsmål tar tid å besvare. De krever ettertanke, gransking og inspirasjon. Tiden som går mens du venter på svar på et spørsmål, kan være en hellig tid for ettertanke. Unngå fristelsen til å avslutte denne tiden for tidlig ved å svare på dine egne spørsmål eller gå videre til noe annet” (Undervisning på Frelserens måte, 31).