Kom, følg med meg
4.-10. mars. Matteus 8-9; Markus 2-5: ‘Din tro har frelst deg’


“4.-10. mars. Matteus 8-9; Markus 2-5: ‘Din tro har frelst deg’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“4.-10. mars. Matteus 8-9; Markus 2-5”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Jesus helbreder en lam mann

Legedom i sine vinger, av Jon McNaughton

4.-10. mars

Matteus 8-9; Markus 2-5

“Din tro har frelst deg”

Din forberedelse til å undervise begynner når du med bønnens hjelp studerer Matteus 8-9 og Markus 2-5. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan forbedre ditt studium og gi deg ideer til undervisningen i tillegg til dem som finnes her.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Du kan ta med noen bilder av hendelser fra Matteus 8-9 og Markus 2-5 (se Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 4041 eller LDS.org), eller lage en liste over disse hendelsene på tavlen. Be elevene fortelle hva de vet om hvert mirakel. Hvilke budskap finner de i disse miraklene?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Matteus 8-9; Markus 25

Mirakler skjer i henhold til Guds vilje og vår tro på Jesus Kristus.

  • Elevene kan ha funnet dyp innsikt i løpet av sitt personlige studium av miraklene i disse kapitlene (se listen over helbredelser i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Vurder å be elevene dele sin innsikt med en partner, eller med hele klassen.

  • For å hjelpe elevene å forstå forholdet mellom tro og mirakler, kan du lese om noen av de mirakuløse helbredelsene i Matteus 8-9 og Markus 25, og legge merke til troen til personen som ble helbredet, eller til andres tro. (Hvis dere ikke får tid til å snakke om alle miraklene, kan du spørre elevene hvilke som var mest meningsfylte for dem.) Noen av disse skriftstedene kan berike diskusjonen: Mormon 9:15-21; Ether 12:12-16; Moroni 7:27-37 og Lære og pakter 35:8. Hva lærer Frelserens helbredelser og disse skriftstedene oss om tro og mirakler? Se også Veiledning til Skriftene, “Mirakler”.

  • Det kan være personer i klassen som har tro og søker et mirakel, men miraklet har ikke skjedd på den måten de ønsker. Hva lærer Skriftene og våre ledere i Kirken oss om dette? I en artikkel med tittelen “Å akseptere Herrens vilje og hans timeplan”, fortalte eldste David A. Bednar om hvilke råd han ga et ektepar i denne situasjonen (Liahona, aug. 2016, 31-35; se også 2 Korinterbrev 12:7-10; L&p 42:43-52). Har elevene opplevd velsignelser i sitt eget eller andres liv når ønskede mirakler ikke fant sted?

  • Når de leser om miraklene i Matteus 8-9 og Markus 25, kan noen lure på om slike ting er mulige i dag. Moroni beskrev vår tid som en tid da “det skal bli sagt at mirakler er avskaffet”, men han lovet også at Gud fortsatt er en Gud som gjør mirakler, for Gud er “et uforanderlig vesen” (Mormon 8:26; 9:18-21; se også Moroni 7:27-29). Hvordan kan du hjelpe elevene å styrke sin tro på Guds kraft til å velsigne dem? Du kan gjerne be dem gi eksempler på mirakler de har vært vitne til. Du kan også vurdere å dele beretninger om mirakler fra Kirkens historie (se “Ytterligere ressurser”).

Bilde
kvinne rører ved kanten av Jesu kappe

Stol på Herren, av Liz Lemon Swindle

Matteus 8:23-27; Markus 4:35-41

Jesus Kristus har makt til å bringe fred midt i livets stormer.

  • Du er kanskje oppmerksom på noen av utfordringene elevene står overfor. Fordi vi alle noen ganger opplever prøvelser, kan det å gjennomgå beretningen i Markus 4:35-41 bygge opp elevenes tro på at Frelseren kan gi dem fred. Gi hver av elevene et papirark, og be dem skrive på den ene siden en prøvelse de har opplevd. På den andre siden ber du dem skrive noe fra Markus 4:35-41 som inspirerer dem til å vende seg til Frelseren under sine prøvelser. Be elevene fortelle hva de skrev, hvis de føler seg komfortable med å gjøre det.

  • Salmen “Mester, se uværet truer”, Salmer, nr. 81, er basert på historien i Matteus 8:23-27 og Markus 4:35-41. Kanskje elevene kan finne tekst i salmen med tilknytning til utsagn i Skriftene. Du kan også vise et bilde som fremstiller hendelsen (se Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 40), og snakke om hvilket øyeblikk kunstneren skildrer. Hva er noen andre måter du kan hjelpe elevene å forstå dette miraklets betydning og kraft på?

Markus 2:1-12

Å redde de bortkomne krever vår samlede innsats.

  • Beretningen om dette miraklet lærer oss verdien av å arbeide sammen for å hjelpe Frelseren å redde dem som er i åndelig eller fysisk nød. Eldste Chi Hong (Sam) Wongs budskap “Redning i samarbeid” (Ensign eller Liahona, nov. 2014, 14-16) kan bidra til en samtale om denne sannheten. Vurder å be en av elevene om å komme forberedt på å gjennomgå beretningen fra Skriftene og deretter fortelle hva eldste Wong underviste. Hva kan vi lære av Markus 2:1-12 om verdien av å arbeide i fellesskap for å hjelpe de trengende? (se også Markus 3:24-25).

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å oppmuntre elevene til å lese Matteus 10-12; Markus 2 og Lukas 711 i uken som kommer, kan du fortelle dem at de i disse kapitlene finner noen råd som kan hjelpe dem å utføre sine kall og ansvarsoppgaver i Kirken.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Matteus 8-9; Markus 2-5

Profeten Joseph Smith helbredet de syke.

I juli 1839 bodde et stort antall hellige som hadde blitt drevet ut av Missouri, i vogner, i telt og på bakken nær Commerce i Illinois. Mange var svært syke, og Joseph og Emma Smith var utmattet etter å ha prøvd å hjelpe dem. Wilford Woodruff beskrev det som hendte 22. juli: “Det var en dag fylt med Guds kraft. Det var mange syke blant de hellige på begge sider av elven [Mississippi], og Joseph gikk midt iblant dem, tok dem i hånden og befalte dem høyt i Jesu Kristi navn å stå opp av sine senger og bli friske, og de spratt opp av sengene sine, helbredet ved Guds kraft… Det var virkelig en frydefull stund” (Wilford Woodruffs dagbok, 22. juli 1839, Church History Library).

Eldste Franklin D. Richards stillet en storm.

Eldste LeGrand Richards, et medlem av De tolv apostlers quorum, fortalte om en hendelse i hans bestefar, eldste Franklin D. Richards’ liv, som i 1848 ledet en gruppe britiske hellige som krysset Atlanterhavet til USA: “Båten som [eldste Richards] seilte med, var i stor fare [på grunn av et alvorlig uvær], i den grad at kapteinen på båten kom til ham og tryglet ham om å gå til Herren i forbønn på vegne av båten og dens passasjerer, og bestefar, som husket at han hadde blitt lovet at han skulle ha makt over naturkreftene, gikk ut på dekk og løftet sine hender opp mot himmelen og irettesatte havet og bølgene, og de roet seg umiddelbart” (i Conference Report, april 1941, 84).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd ofte. Ditt enkle, oppriktige vitnesbyrd om åndelig sannhet kan ha stor innflytelse på dem du underviser. Ditt vitnesbyrd behøver ikke være veltalende eller langt. Det kan for eksempel være et enkelt vitnesbyrd om det mirakel at du har evangeliet i ditt liv.