Kom, følg med meg
11.-17. mars. Matteus 10-12; Markus 2; Lukas 7; 11: “Disse tolv sendte Jesus ut”


“11.-17. mars. Matteus 10-12; Markus 2; Lukas 7; 11: ‘Disse tolv sendte Jesus ut’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“11.-17. mars. Matteus 10-12; Markus 2; Lukas 7; 11”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Jesus ordinerer Peter

11.-17. mars

Matteus 10-12; Markus 2; Lukas 711

“Disse tolv sendte Jesus ut”

Å lese Matteus 10-12; Markus 2 og Lukas 711 med elevene i tankene vil hjelpe deg å motta inspirasjon fra Den hellige ånd om hva de trenger. Skriv ned de åndelige tilskyndelsene du mottar, og les denne oversikten for å finne ytterligere innsikt og undervisningsforslag.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be noen elever komme forberedt på å dele eventuelle spørsmål de har hatt om Matteus 11:28-30. (Du finner noen eksempler på spørsmål i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.) Hvilke svar fant de?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Matteus 10

Herren gir sine tjenere kraft til å gjøre hans arbeid.

  • Frelserens befaling til sine apostler kan hjelpe oss i vårt personlige ansvar. Elevene kan ha fått innsikt i dette emnet gjennom sitt personlige studium. Det er for eksempel en aktivitet om dette emnet i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be dem fortelle hva de har lært, eller arbeide i små grupper for å gjøre aktiviteten i klassen. Be elevene fortelle om erfaringer hvor de har følt Frelserens kraft når de har utført sine kall.

  • En annen måte elevene kan studere Matteus 10 på, er å se etter noe Frelseren ba apostlene om å gjøre, og tegne noe som forestiller dette. De kan gjerne vise tegningene sine og fortelle hva de har lært om de tolv apostlers oppdrag.

  • Hvordan kan det å studere oppdraget som Kristus ga sine apostler i Matteus 10, hjelpe elevene å forstå hvilken funksjon vår tids profeter og apostler har? Det kan være nyttig å sammenligne Frelserens befaling til De tolv med oppdraget som ble gitt de første apostlene i denne evangelieutdeling, slik det finnes i “Ytterligere ressurser”. Hvordan har elevene blitt påvirket av levende apostlers tjenestegjerning? Bær vitnesbyrd om levende profeter og apostlers guddommelige kall, og oppfordre elevene til å bære sitt.

  • For å illustrere det faktum at enhver prestedømsbærer kan spore sin myndighet tilbake til øyeblikket da Jesus ordinerte sine apostler, kan du be en prestedømsbærer om å dele sin prestedømslinje.

Bilde
De tolvs quorum

De tolv apostler utfører Herrens arbeid i dag.

Matteus 10:17-20

Når vi er i Herrens tjeneste, vil han inspirere oss med ord å si.

  • Mange blir noen ganger nervøse når de underviser eller snakker med andre om evangeliet. Herren lovet imidlertid disiplene at han ville hjelpe dem å vite hva de skulle si. Hva må vi gjøre for å motta Herrens lovede hjelp? Be elevene lese Matteus 10:19-20; Lære og pakter 84:85 og Lære og pakter 100:5-8 for å finne svarene på dette spørsmålet. Når har Den hellige ånd hjulpet deg å vite hva du skal si? Du kan gjerne fortelle om egne erfaringer og oppfordre elevene til å fortelle om sine egne.

Matteus 12:1-13; Markus 2:23-28

Sabbaten er en dag til å gjøre godt.

  • Som hjelp til å holde sabbaten hellig, hadde fariseerne innført strenge regler og menneskeskapte tradisjoner, noe som til slutt overskygget deres forståelse av sabbatens sanne hensikt. Ville elevene ha nytte av en samtale om hvorfor Herren ga oss sabbaten? Du kan gjerne be elevene gjennomgå beretningene i Matteus 12:1-13 og Markus 2:23-28 og fortelle hva Frelseren underviste om sabbatsdagen. Hvilken ytterligere innsikt om sabbaten får vi av 2 Mosebok 31:16-17; Jesaja 58:13-14 og Lære og pakter 59:9-13? Hvilke tradisjoner eller regler kan ta oppmerksomheten bort fra sabbatens virkelige hensikt?

  • Mens fariseerne understreket mange detaljerte regler om sabbaten, underviste Frelseren et enkelt prinsipp: “Så er det da tillat å gjøre godt på sabbaten” (Matteus 12:12). De som lever etter dette prinsippet, har sjeldent problemer med å holde sabbaten hellig. Hvilke andre prinsipper hjelper elevene å holde sabbaten hellig? Hvorfor er det mer effektivt å undervise om prinsipper enn å fastsette regler for å utvikle åndelig selvhjulpenhet? (se uttalelsen av profeten Joseph Smith i “Ytterligere ressurser”). Er det andre prinsipper vi kan komme på som hjelper oss å adlyde Guds bud? Hvilke prinsipper kan for eksempel hjelpe foreldre å inspirere sine barn til å adlyde Visdomsordet eller gjøre slektsforskning?

  • President Russell M. Nelsons budskap “Sabbaten er en lyst” (Ensign eller Liahona, mai 2015, 129-32) .

  • Det kan være nyttig for elevene å gjennomgå “Helligholdelse av sabbatsdagen” i Til styrke for ungdom. De kan gjerne rollespille hvordan de kan forklare for noen som ikke tilhører vår tro, hvorfor de holder sabbaten hellig.

Lukas 7:36-50

Når vi får tilgivelse for våre synder, blir vår kjærlighet til Frelseren dypere.

  • Hva kan vi lære av kvinnens eksempel og Frelserens læresetninger i Lukas 7:36-50 når vi søker tilgivelse for våre egne synder? Hvordan styrker omvendelse vårt forhold til Kristus? Hvordan kan vi bruke denne beretningen til å lære noen hva det vil si å søke tilgivelse?

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Du kan gjerne utfordre elevene til å lese lignelsene i Matteus 13 og Lukas 813, og forberede seg til å dele et innblikk i et prinsipp i evangeliet som de fikk av en av lignelsene.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Matteus 10-12; Markus 2; Lukas 711

En befaling til apostler i de siste dager.

Da noen av de første medlemmene av De tolv apostlers quorum i denne evangelieutdelingen ble kalt, ga Oliver Cowdery dem en befaling som lignet på den Jesus Kristus ga i Matteus 10. Han sa:

“‘Dere vil måtte kjempe mot alle fordommer i alle nasjoner… Jeg ber dere derfor utvikle stor ydmykhet, for jeg kjenner til menneskehjertets stolthet. Vær på vakt så ikke verdens smigrere gjør dere stolte. Vær på vakt så ikke deres kjærlighet går til verdslige ting. La deres embede komme først… Det er nødvendig at dere selv får et vitnesbyrd fra himmelen, slik at dere kan bære vitnesbyrd om sannheten …

 Dere skal bære dette budskap ut til dem som regner seg for vise, og slike vil kanskje forfølge dere – de vil kanskje strebe dere etter livet. Motstanderen har alltid strebet Guds tjenere etter livet. Dere må derfor til enhver tid være beredt til å ofre livet, hvis Gud skulle kreve det, for å fremme og bygge opp hans sak …

Deretter tok han hver enkelt i hånden og sa: ‘Tar du av hele ditt hjerte del i denne gjerning, å forkynne evangeliet med all flid, sammen med disse dine brødre, ifølge den befalings ånd og hensikt som du har mottatt?’ Hver enkelt svarte bekreftende” (i Joseph Smith Papers, Documents, Bind 4: April 1834-September 1835, red. Matthew C. Godfrey og andre [2016], 243-44, 247; rettskrivning og tegnsetting standardisert).

Undervis i korrekte prinsipper.

Noen spurte en gang profeten Joseph Smith om hvordan han effektivt kunne lede så mange mennesker i Nauvoo. Profeten forklarte: “Jeg lærer dem korrekte prinsipper, og de styrer seg selv” (se Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 280).

Vi kan forbedre vår undervisning

Lov velsignelser. Når du oppfordrer til å handle, kan du vitne for elevene dine om at de vil motta de velsignelsene Gud har lovet, når de med tro handler ifølge hans læresetninger. Velsignelser bør ikke være vår primære motivasjon for lydighet, men vår himmelske Fader ønsker å velsigne alle sine barn. (Se Undervisning på Frelserens måte, 35.)