Kom, følg med meg
18.-24. mars. Matteus 13; Lukas 8; 13: ‘Den som har ører, han høre’


“18.-24. mars. Matteus 13; Lukas 8; 13: ‘Den som har ører, han høre’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“18.-24. mars. Matteus 13; Lukas 8; 13”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
hvete som er klar til å høstes

18.-24. mars

Matteus 13; Lukas 813

“Den som har ører, han høre”

Når du leser, kan du tenke på spørsmål som elevene dine kan ha når de prøver å forstå budskapene i lignelsene. Hva kan være vanskelig å forstå? Hvordan kan ditt studium forberede deg til å svare på spørsmålene deres?

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Gjennomgå “Forslag for å forbedre ditt personlige skriftstudium” i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier sammen med klassen. Be elevene fortelle om metoder de brukte til å studere Matteus 13 og Lukas 813.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Matteus 13:1-23

Vårt hjerte må være forberedt for å kunne motta Guds ord.

  • For å hjelpe dem du underviser, å visualisere budskapene i lignelsen om såmannen, kan du ta med noen frø, en gryte med jord og en gryte med små steiner til klassen. Be en elev så ett frø i jorden og ett i steinene. Hvilket frø vil vokse best, og hvorfor? Hvilken sammenheng er det mellom denne konkretiseringen og lignelsen i Matteus 13:1-23? Hvordan kan vi forberede vårt hjerte til å motta Guds ord?

  • Hvordan kan du bruke lignelsen om såmannen til å inspirere elevene til å forberede sitt hjerte til å motta Guds ord? Skriv gjerne disipler og andre på tavlen. Be elevene om å lese Matteus 13:10-17 og se etter hvordan Frelseren beskrev forskjellene mellom disiplene sine og andre som hørte lignelsene hans. Be så elevene granske vers 18-23, og se etter hva som kan føre til at ørene våre blir “sløve til å høre”, eller at øynene våre lukker seg for åndelige ting. Hvilken veiledning mottar vi fra Gud og hans tjenere i vår tid? Hvordan skaper vi “god jord”? (vers 23).

  • Du kan gjerne be noen elever om å komme forberedt til å undervise om hver sin del av Dallin H. Oaks’ budskap “Lignelsen om såmannen” (Ensign eller Liahona, mai 2015, 32-35). Hvordan styrker dette budskapet vår forståelse av lignelsen?

Matteus 13:24-35, 44-53

Jesu lignelser hjelper oss å forstå hans kirkes vekst, bestemmelse og verdi.

  • Hvordan kan du hjelpe elevene å forstå sannhetene om Kirken som ble undervist i Jesu lignelser i Matteus 13? Du kan gjerne lage en liste over noen av lignelsene på tavlen (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith, 289-300). Be små grupper av elever om å studere hver lignelse og se hva de kan lære om Kirkens vekst og fremtid. En måte å samle alle tankene fra hver gruppe er å tegne en stor sirkel på tavlen og merke den Kristi kirke (“himmelens rike”). Når hver gruppe deler, kan de skrive noe i sirkelen som de har lært om Kirkens vekst og fremtid.

    Bilde
    mann som fisker med garn

    Himmelens rike er som et fiskegarn.

  • Hva lærer vi om verdien av å tilhøre Kirken av lignelsen om skatten i åkeren og lignelsen om den verdifulle perlen, som finnes i Matteus 13:44-46? Noen av elevene (eller noen de kjenner) har kanskje ofret – uansett om det var mye eller lite – for å bli medlem av Kirken. Be elevene fortelle om ofre har de gjort eller sett andre gjøre for å tilhøre Kirken. Hvilke velsignelser har kommet som følge av dette? Vurder å presentere president Gordon B. Hinckleys historie om sjøoffiseren i “Ytterligere ressurser”. Be elevene tenke over hva de føler seg tilskyndet til å ofre for Kirken.

Matteus 13:24-30, 37-43

Ved verdens ende vil Herren samle de rettferdige og tilintetgjøre de ugudelige.

  • Hvordan kan du hjelpe klassen å hente lærdom fra lignelsen om hveten og ugresset som vil hjelpe dem å fortsette å være trofaste siste-dagers-hellige? Begynn med å be en elev om å sammenfatte lignelsen og tolkningen. Det kan også være nyttig å vise bildet av hveten og ugresset fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Hva er noen lærdommer i denne lignelsen for vår tid? Hvorfor er det viktig å vite at Herren lar sine hellige “vokse sammen” (Matteus 13:30) med de ugudelige frem til innhøstingen? Hvordan kan vi holde vår tro sterk i dette miljøet, når ugudelighet florerer overalt rundt oss? Lære og pakter 86 gir ytterligere innsikt i denne lignelsens anvendelse i de siste dager.

  • Uttalelsen av eldste L. Tom Perry i “Ytterligere ressurser” antyder at ugresset kan symbolisere “ugudelige og verdslige veier” som infiltrerer vårt liv. For å hjelpe elevene å tenke over hvordan de kan skjelne denne formen for åndelig ugress, kan du skrive på papirstrimler noen sannheter i evangeliet, og noen falske, verdslige oppfatninger eller handlemåter. Legg strimlene sammen i en beholder. Be så elevene velge ut noen og snakke om hvilke som er sanne og hvilke som er løgner. (Mange av disse sannhetene og løgnene er nevnt i generalkonferansetaler. Du kan få ideer der.) Hvordan kan vi følge eldste Perrys råd om å “gi næring til det som er godt” i livet vårt?

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Du kan gjerne nevne at neste ukes lesning forteller om personer som hadde fulgt Jesus, men så “ikke lenger [gikk] omkring med ham” (Johannes 6:66). Fortell elevene at de kan finne innsikt som kan hjelpe dem og andre å holde seg trofaste mot Frelseren.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Matteus 13; Lukas 813

“Det er jo sant, er det ikke?”

President Gordon B. Hinckley fortalte om en opplevelse han hadde med en sjøoffiser fra Asia som nylig hadde blitt medlem av Kirken:

“Han ble presentert for meg like før han skulle vende tilbake til sitt fedreland. Vi snakket om [evangeliets sannheter], og så sa jeg: ‘Deres folk er ikke kristne. Hva vil skje med deg når du kommer hjem som kristen og spesielt en siste-dagers-hellig kristen?’

Det kom en skygge over ansiktet hans, og han svarte: ‘Min familie vil bli skuffet. De kaster meg kanskje ut og betrakter meg som en død. Når det gjelder min fremtid og min karriere, kan alle muligheter være stengt for meg.’

Jeg spurte: ‘Er du villig til å betale en så høy pris for evangeliet?’

Hans mørke øyne, fuktet av tårer, skinte… da han svarte: ‘Det er jo sant, er det ikke?’

Skamfull over å ha stilt spørsmålet, svarte jeg: ‘Ja, det er sant.’

Til det svarte han: ‘Hva annet er det da som betyr noe?’” (“Det er jo sant, er det ikke?” Lys over Norge, okt. 1993, 4).

Vi skulle gi næring til det gode.

Eldste L. Tom Perry sa: “Alle menneskers gamle fiende har funnet utallige hjelpemidler til å spre ugresset vidt omkring. Han har til og med funnet måter å få dem til å trenge inn i hjemmets hellighet på. De ugudelige og verdslige veier har blitt så utbredt at det virker umulig å luke dem helt bort. De kommer gjennom kabler og gjennom luften inn de innretningene vi har utviklet for å opplyse og underholde oss. Hveten og ugresset har vokst seg tett sammen. En som forvalter marken, må etter beste evne gi næring til det som er godt og gjøre det så sterkt og vakkert at ugresset ikke vil appellere til hverken øye eller øre” (“Finn varig fred og bygg evige familier”, Ensign eller Liahona, nov. 2014, 43-44).

Vi kan forbedre vår undervisning

Det sentrale i din undervisning skulle være læren. Sørg for at klassediskusjonene fokusere på de grunnleggende læresetningen i Skriftene. Du kan gjøre dette ved å be elevene lese Skriftene på forhånd, la klassediskusjonene dreie seg om Skriftene og be elevene bære vitnesbyrd om sann lære. (Se Undervisning på Frelserens måte, 20-21.)