Kom, følg med meg
21.-27. januar. Johannes 1: Vi har funnet Messias


“21.-27. januar. Johannes 1: Vi har funnet Messias”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“21.-27. januar. Johannes 1”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
en kvinne deler evangeliet med andre på en togstasjon

21.-27. januar

Johannes 1

Vi har funnet Messias

Før du leser noe annet materiale, kan du lese og grunne på Johannes 1, og skrive ned tilskyndelsene du mottar. Dette vil innby Ånden til dine forberedelserKom, følg meg – for enkeltpersoner og familier, og følgende forslag kan hjelpe deg å inspirere elevene til å forstå og anvende læren i dette kapitlet.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe elevene å dele det de lærer, kan du be dem skrive spørsmål, kommentarer eller innsikt fra lesingen sin på papirstrimler og legge dem i en beholder. Trekk strimler fra beholderen som dere kan snakke om som klasse.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Johannes 1:1-5

Jesus Kristus var “i begynnelsen hos Gud”.

  • Johannes begynte sitt vitnesbyrd om Kristus ved å vitne om Frelserens roller før han ble født. Hva underviste Johannes om den førjordiske Kristus? Hvorfor er det viktig å kjenne til Kristi førjordiske roller? Det kan hjelpe å skrive disse spørsmålene på tavlen og be elevene se etter svar i Johannes 1:1-5 (se også Joseph Smiths oversettelse, Johannes 1:1-5 [i Veiledning til Skriftene]) og i uttalelsen av eldste James E. Talmage i “Ytterligere ressurser”. Hvilke andre skriftstedhenvisninger kan elevene dele som underviser mer om den førjordiske Kristus? (Du finner eksempler under “Jesus Kristus” i Veiledning til Skriftene.) Dere kan også som klasse gjennomgå “Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd” (Ensign eller Liahona, april 2000, 2).

  • Hvis du vil bruke disse versene til å snakke om Herrens skaperverk, kan du lese Johannes 1:3 og vise bilder som viser jordens skjønnhet. Be elevene fortelle hvordan Frelserens skaperverk hjelper dem å føle hans kjærlighet.

Johannes 1:1-14

Jesus Kristus er lyset.

  • Fysisk lys kan hjelpe oss å forstå symbolikken i åndelig lys. Hvordan kan du illustrere denne symbolikken for klassen? Du kan slå av lyset i rommet og lyse med en lommelykt for å vise kontrasten mellom lys og mørke. Be så elevene finne hver forekomst av ordet lys i Johannes 1:1-14, og be dem fortelle hvordan Frelseren og hans evangelium gir åndelig lys i deres liv. Hvordan har elevene opplevd hans lys? Som en del av denne samtalen kan du be dem lese mer om Kristi lys i Lære og pakter 84:45-46; 88:11-13, eller du kan be dem slå opp “Kristi lys” i Veiledning til Skriftene. Hvordan kan vi være et lys for verden?

    Bilde
    sollys gjennom en fjellformasjon på en strand

    Frelseren og hans evangelium gir åndelig lys.

  • Fordi Johannes 1:1-14 er skrevet med symbolspråk, kan det være vanskelig å forstå. Én måte å hjelpe elevene å forstå Johannes’ vitnesbyrd kan være å be dem lage en liste over gjentatte ord og uttrykk i disse versene og fortelle hva hvert av dem lærer oss om Frelseren.

  • Her er en måte å engasjere elevene i disse versene på: Vis noen bilder (blant annet det fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier) som viser sider av Jesu Kristi liv og guddommelige misjon. Be elevene granske Johannes 1:1-14 og se etter ord eller utsagn som kan fungere som titler for bildene.

Johannes 1:35-51

Vi kan få vårt eget vitnesbyrd om Frelseren og deretter innby andre til å komme og se.

  • I Johannes 1 finner vi oppfordringen “kom og se” to ganger (se vers 39, 46). Vi får kanskje ikke anledning til å se Frelseren fysisk slik Andreas og Natanael gjorde, men vi kan følge den samme oppfordringen. Du kan gjerne spørre elevene hva de tror “kom og se” betyr i vår tid, og be dem dele sine egne erfaringer med å få et vitnesbyrd om Frelseren.

  • For å innlede en samtale om disse versene kan du vurdere å be elevene fortelle hvordan de har presentert Jesu Kristi evangelium for andre. Hvem oppfordret de til å komme og se? Hva kan vi lære av Andreas og Johannes om å dele vårt vitnesbyrd om Kristus?

  • Noen ganger lar folk være å dele evangeliet fordi syns det er skremmende eller komplisert å gjøre det. Beretningene i Johannes 1:35-51 viser at det kan være enkelt og naturlig å dele evangeliet med andre. Du kan be elevene lese disse versene og drøfte hvordan de kan bruke dem til å hjelpe en som er nervøs for å dele evangeliet med andre. De kan bruke sitatet av eldste Neil L. Andersen i “Ytterligere ressurser” for å få ideer.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å oppmuntre elevene til å studere Matteus 3, Markus 1 og Lukas 3 kan du be dem tenke på noen de ønsker å hjelpe å komme til Kristus. Fortell dem at de i disse kapitlene vil lese om en profet hvis misjon det var å forberede folk til å motta Frelseren.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Johannes 1

Jesus Kristus var hos Faderen i begynnelsen.

Eldste James E. Talmage sa: “At Ordet er Jesus Kristus, som var hos Faderen i begynnelsen, og som selv hadde fått guddommelig myndighet og grad, og at han kom til verden og bodde blant mennesker, er definitivt bekreftet. Disse påstandene bekreftes ved en åpenbaring som ble gitt til Moses, hvor han fikk se mye av Guds skaperverk og hører Faderen tale om det som hadde blitt skapt: ‘Og ved min makts ord, som er min Enbårne Sønn som er full av nåde og sannhet, har jeg skapt dem’ [Moses 1:32, 33]” (Jesus Kristus, 3. utg. [1916], 7).

Vi kan invitere andre til å komme og se.

Eldste Neil L. Andersen har sagt:

“Frelseren lærte oss å dele evangeliet med andre. Jeg liker historien om Andreas, som spurte: ‘Mester – hvor er ditt herberge?’ [Johannes 1:38]. Jesus kunne ha sagt hvor han bodde. Men i stedet sa han til Andreas: ‘Kom og se’ [Johannes 1:39]. Jeg liker å tenke at Frelseren sa: ‘Kom og se ikke bare hvor jeg bor, men hvordan jeg lever. Kom og se hvem jeg er. Kom og føl Ånden.’ Vi vet ikke alt om denne dagen, men vi vet at da Andreas fant sin bror Simon, erklærte han: ‘Vi har funnet… Kristus’ [Johannes 1:41].

Overfor dem som viser interesse for våre samtaler, kan vi følge Frelserens eksempel ved å invitere dem til å komme og se. Noen vil ta imot vår invitasjon, og andre vil ikke. Vi kjenner alle noen som har blitt invitert flere ganger før de takker ja til en invitasjon om å komme og se. La oss også tenke på dem som en gang var blant oss, men som vi nå sjelden ser, og invitere dem til å komme tilbake og se en gang til …

For dem som bruker Internett og mobiltelefoner, finnes det nye muligheter til å invitere andre til å komme og se. La oss gjøre det å spre vår tro på nettet til en større del av vårt daglige liv” (“Det er et mirakel”, Ensign eller Liahona, mai 2013, 78-79).

Musikk kan undervise oss om Kristus.

Vurder å bruke salmen “For det vakre på vår jord”, Salmer, nr. 50, når dere snakker om Frelserens rolle som Skaper (se Johannes 1:3). Du kan også bruke videoen av “For det vakre på vår jord” på mormontabernaclechoir.org.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp elevene å anvende Skriftene på seg selv. Den samme invitasjonen som Kristus ga sine disipler – til å komme og se – kan hjelpe dem du underviser, å følge Frelseren. Oppfordre elevene til å anvende prinsippene som finnes i Skriftene, på sitt eget liv og oppfordre andre til å gjøre det samme. (Se 1 Nephi 19:23; Undervisning på Frelserens måte, 21.)