Kom, følg med meg
14.-20. januar. Lukas 2; Matteus 2: Vi er kommet for å tilbe ham


“14.-20. januar. Lukas 2; Matteus 2: Vi er kommet for å tilbe ham”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“14.-20. januar. Lukas 2; Matteus 2”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
De vise menn rir på kameler

Kom, la oss ham prise, av Dana Mario Wood

14.-20. januar

Lukas 2; Matteus 2

Vi er kommet for å tilbe ham

Før du leser forslagene i denne oversikten, kan du studere Lukas 2 og Matteus 2, og skrive ned de åndelige tilskyndelsene du mottar. Dette vil hjelpe deg å motta åpenbaring om hvordan du best kan dekke klassens behov.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Hvordan kan du oppmuntre elevene til å dele innsikt og opplevelser de hadde mens de studerte disse skriftstedene hver for seg og sammen med sin familie? Selv om de sannsynligvis er kjent med beretningen om Frelserens fødsel, kan de alltid få ny åndelig innsikt. Vurder å be noen elever om å dele et budskap de fant i Lukas 2 eller Matteus 2, som gjorde inntrykk på dem på en ny måte.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Lukas 2:1-38; Matteus 2:1-12

Det er mange vitner om Kristi fødsel.

  • Førstehåndsberetningene fra dem som tilba ham i Lukas 2 og Matteus 2, kan hjelpe elevene å grunne på hvordan de viser sin kjærlighet til Frelseren. Gjennomgå diagrammet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Noen av elevene har kanskje innsikt å dele fra denne aktiviteten, eller dere kan gjøre aktiviteten som klasse. Hvorfor er det viktig at disse vitnene om Kristus kom fra forskjellige samfunnslag? Hvordan kan vi følge deres eksempel?

  • Før disse vitnene tilba Jesusbarnet, søkte de ham. For å hjelpe elevene å lære av deres eksempel kan du skrive følgende overskrifter på tavlen: Hyrdene, Anna, Simeon og Vismennene. Be så elevene granske Lukas 2 og Matteus 2 og skrive på tavlen hva disse personene gjorde for å søke Frelseren. Hva kan disse beretningene si oss om hvordan vi kan søke Kristus?

    Bilde
    hyrde med sauer

    Hyrdene ble noen av de første vitnene om Frelserens fødsel.

  • Kan en konkretisering inspirere elevene til å gjøre plass til Frelseren i sitt liv? Overvei følgende forslag: Ta med deg et syltetøyglass til klassen, og når dere har gjennomgått Lukas 2:7 sammen, ber du elevene fylle glasset med forskjellige gjenstander som symboliserer hvordan vi bruker tiden. Når glasset er fullt, kan du be noen prøve å legge oppi et bilde av Frelseren. Hva lærer denne analogien oss om å gjøre plass til Kristus i vårt liv? Hva kan vi gjøre annerledes for å gjøre plass til ham? President Thomas S. Monsons uttalelse i “Ytterligere ressurser” kan være en hjelp til å besvare dette spørsmålet.

Matteus 2:13-23

Foreldre kan motta åpenbaring for å beskytte familien.

  • Én lærdom fra Josef og Marias flukt til Egypt er at Herren kan gi åpenbaring for å hjelpe foreldre å beskytte familien mot fare. For å inspirere til en samtale om dette poenget, kan du vurdere å be elevene lage en liste på tavlen over noen av farene familier står overfor i dag. Hva kan vi lære av Matteus 2:13-23 om hvordan vi kan beskytte familien og oss selv mot disse farene? Hvordan har personlig åpenbaring hjulpet oss å beskytte familien eller andre vi er glad i, mot fare? Hvilke råd har profeter og apostler gitt for å hjelpe oss å beskytte familien?

  • Som en del av denne samtalen, kan du be elevene sammen synge “Vi kan gjøre hjemmet vårt til himmel”, Salmer, nr. 152, eller en annen sang om familier. Hva lærer sangen oss om hva foreldre kan gjøre for å leve verdig til åpenbaring for å lede sin familie?

Lukas 2:40-52

Til og med som ungdom fokuserte Jesus på å gjøre sin Faders vilje.

  • Historien om da Jesus underviste i templet da han var bare 12 år gammel, kan gjøre ekstra sterkt inntrykk på ungdom som lurer på hvordan de kan bidra til Guds verk. Du kan la elevene gå sammen to og to for å lese Lukas 2:40-52 sammen (se innsikt fra Joseph Smith oversettelse som finnes i Lukas 2:46, fotnote c [i Kirkens engelske utgave av Bibelen]). Hvert par kan få noen minutter til å dele med hverandre hva som inspirerer dem med denne beretningen. Hvilke anledninger har vi til å dele det vi vet om evangeliet? Hvilke erfaringer kan vi dele?

  • Hvis du underviser voksne, kan denne beretningen være en anledning til å snakke om hvordan vi kan hjelpe ungdommene å oppnå sitt potensial. Én av dem kan gi et sammendrag av beretningen i Lukas 2:40-52, og klassen kan snakke om hvordan disse hendelsene påvirker deres syn på Kirkens ungdom. Hvilke muligheter kan vi gi ungdom til å “være i [sin] Fars hus” slik Jesus var? (Lukas 2:49). Når har vi blitt forbauset over en åndelig innsikt som en ungdom eller et barn har delt? Disse ordene av president Henry B. Eyring kan bidra til denne samtalen: “Når bærere av Det aronske prestedømme taler… forventer jeg alltid å høre Guds ord. Jeg blir sjelden skuffet og ofte forundret” (“Så han også kan bli sterk”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 77).

  • Hva lærer Lukas 2:40-52 oss om hvordan Jesus var som ungdom? Mønsteret for personlig vekst som er foreslått i Lukas 2:52, kan inspirere til en samtale om hva vi gjør for å bli mer lik Kristus. Du kan gjerne foreslå at elevene grunner på hvordan de vokser i visdom (intellektuelt), alder (fysisk), velvilje hos Gud (åndelig) og velvilje hos andre (sosialt). De kan også sette seg mål på et eller flere av disse områdene.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å hjelpe elevene å forberede seg til å snakke om Johannes 1 neste uke, kan du be dem legge merke til hvert sted i kapitlet der noen bærer vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Lukas 2; Matteus 2

Formelen for å søke Kristus.

President Thomas S. Monson har sagt:

“Formelen for å finne Jesus har alltid vært den samme – den inderlige og oppriktige bønnen fra et ydmykt og rent hjerte …

Før vi kan lykkes med å foreta et personlig søk etter Jesus, må vi først sette av tid til ham i vårt liv og plass til ham i vårt hjerte. I disse travle tider er det mange som har tid til golf, tid til shopping, tid til arbeid, tid til lek – men ingen tid til Kristus.

Vakre hjem er spredt ut over landet, som har rom til å spise, rom til å sove i, lekerom, syrom og TV-rom, men ikke rom til Kristus.

Får vi et stikk i samvittigheten når vi husker hans egne ord: ‘Revene har huler, og himmelens fugler har reder, men Menneskesønnen har ikke det han kan helle sitt hode til’? (Matteus 8:20.) Eller rødmer vi av forlegenhet når vi husker: ‘Og hun fødte sin sønn, den førstefødte. Hun svøpte ham og la ham i en krybbe, fordi det ikke var rom for dem i herberget.’ (Lukas 2:7.) Ikke rom. Ikke rom. Ikke rom. Slik har det alltid vært.

Når vi foretar vår personlige søken etter Jesus, med hjelp og veiledning av bønnens prinsipp, er det grunnleggende at vi har en klar oppfatning av ham som vi søker. Oldtidens hyrder søkte Jesusbarnet. Vi søker imidlertid Jesus Kristus, vår eldre bror, vår Mellommann hos Faderen, vår Forløser, opphavet til vår frelse, han som i begynnelsen var hos Faderen, han som påtok seg verdens synder og dermed villig døde for at vi skulle kunne leve evig. Dette er den Jesus vi søker” (“The Search for Jesus”, Ensign, des. 1990, 4-5).

Illustrasjoner av Jesu Kristi fødsel.

Overvei hvordan illustrasjonsmateriale kan berike samtalen om Kristi fødsel. (Du finner eksempler i Kunst inspirert av evangeliet, bok eller history.lds.org/exhibit/birth-of-christ.)

Vi kan forbedre vår undervisning

Inkluder elever som ikke har studert Skriftene hjemme. Selv om noen av elevene ikke har fått lest Lukas 2 og Matteus 2 før leksjonen, kan de likevel dele meningsfylt innsikt mens dere studerer sammen i klassen. Sørg for at alle elevene får anledning til å delta og bidra til samtalen.